Likert-skála készítése
Az
attitűdmérés témáját (02, 03, 04. óra) végigkísérő gyakorlati feladatként
elkészítünk egy Likert-típusú attitűdskálát.
A
projektnek vannak a szemináriumi órán csoportosan elvégzendő részfeladatai,
illetve otthoni
munkaként megoldandó részei.
A házi feladatként
megoldott részfeladatokat a csoporttagok megadott határidőig egyenként/csoportosan
felteszik a kurzus közös online felületén (moodle.etr.elte.hu) megadott
helyre. A beküldött anyagokat a tanár ellenőrzi és összeállítja belőlük a
további munkához szükséges állományokat. (Ezek a feladatok kiadhatók valamelyik
hallgatónak is, amennyiben a tanár úgy ítéli meg, hogy így is garantált a
megfelelő minőségű anyag!)
A projekt lépései:
1.
Attitűdtárgy kiválasztása, tételek
(állítások) megfogalmazása
2.
Tételek összegyűjtése, próbakérdezés,
adatok rögzítése
3.
Megbízhatóság-vizsgálat, tételek
szelekciója
A folyamatos
munkához szükséges segédanyagokat (pl. adatbeviteli keretfile) a
tanár a kurzus közös online felületén rendelkezésre bocsátja.
A
projektet végigkíséri a közös online felületen egy virtuális fórum,
ahol a felmerülő kérdéseket, problémákat közösen meg lehet vitatni.
A
projekt értékeléssel
zárul, minden hallgató egyénileg küldi be a skálaszerkesztés végső lépéseként,
a tételek szelekcióját. Ennek az elvégzett feladatnak az értékelése a végső
érdemjegybe beleszámít.
2.óra
02. óra „Attitűdskálák” modulnál:
A.
Attitűd-tárgy kiválasztása. (Órai munka)
A
csoport közösen dönt egy vizsgálni kívánt attitűdtárgyról.
(szempontok:
Sok minden lehet, de azt érdemes szem előtt tartani, hogy olyan tárgyat
válasszanak, amelyhez viszonylag könnyen konstruálható attitűdskála, és jó, ha
szociálpszichológiai vonatkozásai is vannak a témának!)
B. Itemek gyűjtése
(Órai munka / Házi feladat)
A
következő lépésben mindenki ír néhány itemet, a
tervezett skálába (a csoport létszámától függően 2-4-et, azt érdemes szem előtt
tartani, hogy az összes tétel ne legyen több 40-45-nél).
(szempontok:
fontos, hogy különböző intenzitású, pozitív és negatív itemek egyaránt legyenek
benne. Érdemes
arra is felhívni a figyelmet, hogy több aspektusból, szempontból
is fogalmazzanak tételeket, tehát ne egyszerűen ugyanazt a kérdést fogalmazzák
át más szavakkal /(pl. „Szeretem a … -t”, „Kedvelem a …-t”/.
Az
egyénileg írt itemeket a hallgatók felteszik a kurzus online felületére, majd azok
összesítésre kerülnek egy dokumentumban (tanár/ hallgató által). A következő
alkalommal ezekkel a közösen összeállított tételekkel folyik
a további munka.
(kapcsolódás:
03. óra „Klasszikus
skálák 2.” modul, a Likert skála szerkesztésének folyamata
03. óra „Hogyan szerkesszünk kérdőívet” modul, milyen a
jó kérdés)
3. óra
03. óra „Hogyan
szerkesszünk kérdőívet” modulnál:
A. A gyűjtött itemek kiválasztása
próbakérdezésre. (Órai munka)
Az összegyűjtött
kérdései közül az órán megbeszélt általános szempontok alapján mindenki
kiválaszt egy-kettőt (itt már mindegy, melyik itemet ki írta), ezeket visszük
tovább a próbakérdezésre (jó, ha kb. 40-45 tételből áll majd a próbakérdőív).
(szempontok: vannak-e
ránézésre is jónak tűnő kérdések („face validitás”)? Miért? A rossznak
látszóakkal kapcsolatban: melyik miért nem jó, hol a hiba? Például: duplacsövű,
nincs kapcsolatban az attitűdtárggyal, ténykérdés, stb.)
B. A skála formájának megtervezése. (Órai munka)
Közösen megfogalmazzuk hozzá az instrukciót.
(szempontok: mit kérünk/rövid bevezetés, hogyan töltse, nincs jó-rossz
válasz, a véleményére vagyunk kíváncsiak /társas kívánatosság csökkentése/,
esetleg megköszönni a részvételt) .
Azt is megbeszéljük, milyen legyen a külalakja.
(szempontok: hogyan gazdálkodjunk a hellyel, hogyan helyezzük el a
kérdéseket és a skálát, mekkora papíron legyen, stb.)
Arról is dönteni kell,
milyen skálán
történjen az értékelés.
(szempontok: hány fokú legyen, uni- vagy bipoláris?)
(kapcsolódás: 04.óra, „Az értékelő skálák típusai” modul: az
ítélethozatal módozatai)
A tervezésnek megfelelően a tanár (vagy egy hallgató) elkészíti majd a formázott skálát, ezt a hallgatók a kurzus közös online felületéről tudják
letölteni a következő, egyénileg elvégzendő feladathoz.
C. Próbakérdezés. (Házi feladat)
Mindenki kitölteti az elkészült
kérdőívet minimum 2 emberrel (a csoport létszámától is függ, minél több
kérdőívünk van, az annál jobb a statisztikai elemzés szempontjából).
A kitöltött
kérdőíveket mindenki egyénileg egy (a kurzus közös felületéről letölthető) adatbeviteli keretfile segítségével
rögzíti és beküldi határidőre. Ezek összesítésre kerülnek egy állományban
(tanár/hallgató által), és elvégezzük a reliabilitás-vizsgálatukat.
Ennek eredményeivel fogunk a következő alkalommal tovább dolgozni.
(kapcsolódás:
04. óra „Az
adatfelvétel előtt és után” modul, a kódolás és az itemanalízis folyamata)
4.
óra
04. óra „Az
adatfelvétel előtt és után” modulnál:
A. A kódolás
folyamatának illusztrációja. (Órai munka)
A kódolás témánál a saját skálánk adatbevitele alapján
térjünk ki röviden a tapasztalatokra!
B. A reliabilitás-vizsgálat bemutatása. (Órai munka – előzetes
előkészülettel a tanár részéről)
A projekt befejező
lépése lesz a skála tételeinek véglegesítése, itemanalízis segítségével.
Mivel az idői
keret szűkös, ezért a saját skálán végigvitt adatok bemutatása előkészített
táblázatokkal történik. (ld. itemanalízis mintatáblázatot!)
Ha az idő engedi, demonstrációt lehet az órán is végezni (itemanalízis egy
lépésének bemutatása SPSS-ben).
Az első lépésben
végzett elemzés output file-ját a tanár a hallgatóknak az órán bemutatja, és itt
kerülnek megbeszélésre az értékelés és értelmezés főbb szempontjai (milyen
mutatókat, miért, hogyan vizsgáltunk).
C. A végső skála elkészítése. (Házi feladat)
A
reliabilitás-vizsgálat output file-ja
(és az összesített adatállomány is) felkerül a kurzus közös online felületére.
A hallgatók önállóan elemzik ezt, és
beküldendő feladatként javaslatot tesznek a tételek
szelekciójára. A végső cél, hogy a problémás tételek kiszelektálásával maradjon egy
15-20 tételes Likert skálánk, jó reliabilitás-mutatókkal (Cronbach alfa,
item-totál korrelációk).
A sikeresen
megoldott feladat minimumkövetelménye az output file elemzése, a beküldött házi
feladatot a tanár pontozza.
Javasolt értékelési szempontok:
Magasabb szintű megoldása a feladatnak, ha a hallgató a kitekintésben megadott szempontok alapján
további műveleteket, statisztikai számításokat is elvégez! (Javaslat: ezekért pluszpont adható!)
(visszakapcsolódás:
03. óra „Egy
kis tesztelmélet” modul, az itemanalízis folyamata)
A. A skála reliabilitás és validitás-vizsgálatának lehetséges
további lépései.
A
reliabilitás-vizsgálat valójában nem egyetlen statisztikai elemzésből áll,
hanem megbízhatósági vizsgálatok sorából. Javasolt egyenként kivenni az
alacsony megbízhatóságú tételeket, és az item-egész korrelációt minden egyes lépés
után újraszámolni. A szelekció után, a kiválasztott skálán mindenképpen le kell
futtatni a cronbach-alfa statisztikát, hogy a végső
változat megbízhatóságát rögzíteni tudjuk. Ez fontos jellemzője az elkészült
skálálnak.
Egy további lépés
lehet ezen túl a tételek közötti kapcsolat feltárása faktoranalízissel. A validálás felé tett lépés pedig egy
külső kritériummal (pl. másik skálával) való összevetés is.
Magasabb szintű megoldása a házi feladatnak, ha a hallgató az
adatállományon a fentiek alapján maga is tovább folytatja a statisztikai elemzést, pl. önállóan itemanalízist készít, vagy
faktorelemzésnek veti alá a skála tételeit, esetleg validálásként külső
kritériumhoz méri.
(Javaslat: ezért a
megoldási módért pluszpont adható!)
(visszakapcsolódás:
03. óra „Egy
kis tesztelmélet” modul, az itemanalízis folyamata)
MINTA: Az adatbevitelhez előre elkészített keretfile.
Célszerű egy általános .xls-formátumban (Excel) elkészíteni,
ezt könnyű kezelni, és mindenki számára hozzáférhető. Fontos: magyarázzuk el
(az órán, vagy az online felületen) hogyan épül fel a keret (soronként vannak az esetek, az oszlopok
egy-egy kérdést jelentenek)!
MINTA: Az itemanalízis outputja
Az output file-t is célszerű kiírni egy általánosabb formátumba (.doc). Az értelmezést segítendő, az órán célszerű röviden beszélni az egyes adatok jelentéséről!