segítség az E-tananyag használatához

Témakörök

Névjegy

A tananyag szerkezete

Tematikus szerkezet

Különböző tevékenységek

Építőkövek

Óravázlat

Szakirodalmi hivatkozások

Fogalomtár

Kérdések, feladatok

Projektek

META

Kommentár

A tananyag organogramja

Névjegy

A pszichológus alapképzésben általunk tanított Kutatásmódszertan: szociálpszichológia c. tárgyhoz készítettük ezt az elektronikus tananyagot, mely az ELTE-n szerzett tanítási tapasztalataink alapján, a HEFOP támogatásával készült, 2006-ban. A cd-n futtatható változat offline kiegészítése az ELTE e-tanítási keretrendszerében (http://moodle.etr.elte.hu) folyamatosan frissülő e-tananyagnak, mely az aktuális félévi időbeosztásra van szabva, megadja az oktatónak a választás lehetőségét és virtuális közösséget teremt a kurzus hallgatói között. A tananyag interaktív elemeit az internetes változat tartalmazza, a cd-n is megtalálható azonban minden lényeges dokumentum, a kurzus minden építőköve.

Kiss Paszkál

Berkics Mihály

Szabó Mónika

Ujhelyi Adrienn

A tananyag szerkezete

A tananyag háromféle nézetből is leírható. Egyrészt van természetesen tematikus szerkezete, ahol az egyes kisebb-nagyobb témakörök egymással kapcsolatban, egymáshoz képest hierarchikusan és a félév során végső soron lineárisan szerveződve, kiadják a megtárgyalandó témákat. Másrészt, van funkcionális sokszínűsége is az anyagnak, mely a felhasználás szempontjából tekintve mutatkozik. Két fő funkcióval számoltunk, a célunk az egyetemi kurzusokon az órai munka, illetve az otthoni, önálló tanulás segítése volt. Harmadrészt, az elkészült elemeket, a tananyag legapróbb építőköveit műfajuk szerint is osztályozhatjuk, s a különböző témákhoz és tevékenységtípusokhoz így is köthetjük azokat. A tananyag alapvető szerveződése tematikus, hiszen végső soron a kurzus félévi tananyagát tartalmazza.

E-tananyagunk interaktív és letölthető formátumban (pdf-fájlként) is elérhető ezen a cd-n. Minden építőkőre el lehet tehát navigálni, de ugyanakkor megtalálható nyomtatható verzióban is, mely külön le is tölthető vagy kinyomtatható közvetlenül a megnyíló ablakból.

Tematikus szerkezet

4       legkisebb egységei a modulok (pl. kísérletezés etikai kérdései vagy a tartalomelemzés),

4       melyekből kialakul egy-egy foglalkozás (óra),

4       és a foglalkozások egy része besorolható a három kiemelt témakörbe (attitűdskálák, kísérletezés, kvalitatív kutatás).

A legkisebb tematikus egységek a modulok, melyek egy összetartozó, kisebb gondolatkört járnak körül, s az órán átlagosan 15-20 percnyi időt igényel a megtárgyalásuk. A tananyagnak vannak kötelező és választható moduljai, melyeket a címük színével is igyekszünk elkülöníteni. Az aktuális kurzuson a tanárnak módjában áll választani a felkínált modulok közül. Természetesen minden diáknak is lehetősége van arra, hogy a közösen nem tárgyalt modulokat egyedül felfedezze.

A modulokból így kialakul egy foglalkozás (óra) tananyaga. A kurzuson 13 ilyen foglalkozás van, melyek összességében kitesznek egy átlagos egyetemi félévet. A foglalkozások lineáris sorban haladnak, és legtöbbjük maga is nagyobb tematikus egységbe, témakörökbe szerveződik. A kurzus során három témakör van, melyek a szociálpszichológiában használt legfontosabb módszertani irányoknak felelnek meg.

Különböző tevékenységeket érdemes megkülönböztetnünk

4       órai munka,

4       otthoni munka, házi feladatok

4        közös ill. egyéni projekt.

4       tanári munka

Az e-tananyagunk célja, hogy hatékonyan tudjuk szervezni, segíteni tudjuk a kurzusokon zajló órai munkát és a foglalkozáshoz kapcsolódó egyéni felkészülést, gyakorlatokat is. Az egyetemi képzésben egyre inkább terjedő, powerpointos diavetítésként találhatóak meg a tananyagban ezek az óravázlatok, melyek nyomtatható változata a powerpointban ismert jegyzetelhető formátumban elérhető. Az otthoni munkát sokrétűen igyekszünk segíteni, erre a célra alkalmazható a Fogalomtár, a Kérdések, feladatok, a META és a Kommentár adott modulra vonatkozó részei. Az otthoni munkát segítik a házi feladatok és a minden témakörhöz kapcsolódó projekt is. Ez utóbbiak során igyekszünk a későbbi szakmai felhasználáshoz (pl. műhelymunka, szakdolgozat készítése) hasonló helyzetet teremteni, és önálló munkát várunk egy-egy kutatói feladat megoldásához.

Építőkövek

4       Óravázlat (kivetíthető formában, pontokba szedve)

4       Szakirodalom (alapolvasmányok, kitekintés)

4       Fogalomtár (saját meghatározások, leírások)

4       Kérdések, feladatok

4       Projektek (csoportos, egyéni)

4       META: hova szeretnénk elérni?

4       Kommentár

Az építőkövek azok a formák, melyekbe a tananyag szerveződik egy-egy adott tematikus egységen belül. A félév során ismétlődnek ezek az építőegységek, tehát „műfajuk” szerint tehát általánosan is meghatározhatók.

Óravázlat

Az óravázlat tipikusan az oktató által az órán használt, kivetített diasorozat (powerpointos prezentáció), melyben a legfontosabb információk, megállapítások ki vannak emelve, s amely tartalmazza az órai kérdéseket, feladatokat, illetve az otthon végzendő feladatokhoz szükséges instrukciót.

Szakirodalmi hivatkozások

A tananyag alapolvasmányokra és további ajánlott olvasmányokra épül. Az adott modulhoz meghatározott alapolvasmányokat szinte kizárólag két módszertani kézikönyvből választottuk ki, ezeket általában is ajánljuk, mint a kutatásmódszertan kurzusunk fő szakirodalmi forrásait. Ezen felül igyekeztünk elérhető más kötetekből, publikációkból választani az adott témát kifejtő további részleteket. Minden szakirodalmi tételt kommentáltunk, hogy segítsük a tájékozódást. Az alapolvasmányokat tartalmazó alapköteteket praktikus a félév során jól elérhető módon („tartós bérleményként” vagy tulajdonként) megszerezni, hiszen visszatérően szükség lehet rájuk.

Alapkötetek:

4       Babbie, E. (2003): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó. 453474.

4       Szokolszky Á. (2004): Kutatómunka a pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó.

Fogalomtár

A fogalomtárak szintén modulonként szervezve tartalmazzák az adott tematikus egységben legfontosabbnak ítélt fogalmak magyarázatát. A fogalomtárban lehetnek kereszthivatkozások, további fogalmakra utalunk általában a magyarázó szövegben. Azt is jelezzük a magyarázat végén, hogy melyik órán kerül szóba az adott fogalom. A fogalomlistából van az egész kurzus összes fogalmát tartalmazó, összesített változat is, mely nyomtatható formában elérhető.

Kérdések, feladatok

A kérdések feladatok tartalmazzák az órán felvetett kérdéseket és azokra adható válaszokat, ezzel is segítve az órán történtek otthoni felidézését. Ugyanakkor minden modulhoz általában vannak további kérdések, melyek akár az órán elhangzottakhoz kapcsolódnak, akár az oda kötődő alapolvasmány(ok) feldolgozását segítik. Legtöbbször sok kérdés van egy adott modulhoz feltéve, ezeknek az a célja, hogy az otthoni felkészülést, gyakorlást segítsék. A cd-n nincsen mód a válaszok rögzítésére és az eredmények összesítésére. A kérdések, feladatok elsődleges funkciója tehát a gyakorlás. A moodle-on megtalálhatók a kérdésekből összeállított gyakorló „tesztek” is, melyek az önellenőrzést immár számszerűsíthető formában teszik lehetővé.

Sokféle kérdést fogalmaztunk meg. Jellemző a nyitott kérdés, mely az olvasott, vagy az órán megvitatott ismeretek összefoglalását igényli saját megfogalmazásban. Hasonló összefoglaló feladatot jelent általában a párosítás, mely az adott témakörben megjelenő nevek, eljárások, azok jellemzői stb. között keresi az összefüggést. Van eldöntendő igaz/hamis kérdés, klasszikus feleletválasztás is és mondat kiegészítés is melyek a feldolgozott témakör fontos pontjait emelik ki, s mutatják be több oldalról.

Projektek

4       Likert-projekt

4       Szociálpszichológiai kísérlet projekt

4       Tartalomelemzési projekt

4       Kutatási terv elkészítése

A kurzus során négy projektet kínálunk fel, melyek teljesítése közvetlenül beleszámít a félévi jegybe. Három projekt a félév során készíthető el, komplex házi feladatként. Legtöbbjüknek van közösen elvégzendő része, ám mindegyikben mód van a befektetett egyéni munka honorálására. Elsősorban abban különböznek ezek a projektek egy szokásos házi feladattól, hogy komplexebb feladatot kell bennük megoldani, általában több lépésben, és lépésenkénti tanári visszajelzés, felügyelet mellett. A projektek apróbb kutatói feladatok (egy attitűdskála tételeinek vizsgálata, egy szociálpszichológiai kísérlet vagy egy tartalomelemzési feladat tervének elkészítése). Mód van bennük a témakörben elsajátított ismeretek közvetlen hasznosítására, ugyanakkor példával is szolgálnak a tipikus kutatói feladatokra, azok nehézségeivel és praktikus fogásaival együtt. A feladatok megoldásában lehetőség van a kreatív munkára.

A negyedik projekt az eddigi gyakorlat alapján összefoglalja az egész félévben elsajátított ismereteket, mozgósítja a kialakított készségeket. A feladat egy teljes kutatási terv kialakítása és az eltervezett kutatási lépések kidolgozása. Ennek megoldása szemináriumi dolgozatként, egyénileg lehetséges és az eredménye nagy súllyal esik latba a gyakorlati jegy megszerzésében.

META

Ez a nézet egy sajátos oldalról mutatja az adott óra tananyagát, de végső soron az egész kurzust is. Azt szeretnénk tanárnak és diáknak egyaránt bemutatni, hogy az adott foglalkozáson (sőt az egész kurzuson) milyen meglévő képességeket szükséges mozgósítani és milyen új képességeket, új jártasságot igyekszünk kialakítani. Fontos úgy tekintenünk a kurzusra, mint eszközre ahhoz, hogy a szociálpszichológiai kutatásokat jobban értsük, biztosabban tudjuk magunk is az egyszerűbb kutatási feladatokat megoldani, és formálódjon a módszertani kérdésekkel kapcsolatos általános szemléletünk is. Ebben segít szándékunk szerint a META.

Kommentár

A három nagyobb témakörhöz (attitűdskálák, szociálpszichológiai kísérlet, kvalitatív kutatás) illeszkedő, az egész kurzust átfogó szöveg, melyet azért készítettünk, hogy áttekintést lehessen szerezni a kurzus egészéről, a legfontosabb szempontok, információk megjelenjenek. A kurzus készítése során abból indultunk ki, hogy nincsen szükség (legalábbis a szokásos formában) a szociálpszichológiai kutatásmódszertani tudás tankönyvszerű rögzítésére. Úgy ítéltük meg, hogy a szükséges ismereteket kielégítő módon össze lehet gyűjteni a meglévő módszertani tárgyú kötetekből. Azonban a különböző tankönyveknek eltérő lehet a nézőpontja, fogalomhasználata, Kommentárunknak ezért nem csak az a feladata, hogy a lényeget kiemelje, de arra is alkalmas, hogy a saját fogalomhasználatunkat és nézőpontunkat is bemutassuk ezen keresztül.


A tananyag strukturális vázlata

Szövegdoboz: Egyéni projekt: saját kutatási terv elkészítése