A pártállam
restaurációja és szervezeti felépítése
Kádár János hatalomra jutásakor kétfrontos harcot hirdetett: az
„ellenforradalmárok” és a sztálinisták ellen egyaránt fel kívánt lépni.
Feltehetően belátta, hogy a régi diktatórikus–despotikus rendszer tarthatatlan,
s ezért is törekedett arra, hogy a szocializmus „a múlt hibái nélkül” épüljön
fel újra. Kádár kísérletet tett egy békés konszolidációra, tárgyalni akart,
büntetlenséget ígért. A társadalom azonban nem fogadta el Kádár árulását, Kádár
így rákényszerült a kemény kezű rendteremtésre és a pártállami rendszer teljes
restaurációjára. Erre kényszerítették rá a szovjet vezetők is, főleg az 1956
végén Magyarországon tartózkodó katonai, KGB-, illetve SZKP-vezetők. A
pártállami rend fokozatosan állt vissza 1956. decemberétől 1957. februárjáig,
illetve júniusáig.
A pártot vezető testületek
ideiglenességét az 1957. június 27–29. közötti országos pártértekezlet
szüntette meg. Ekkor fejeződött be a párt újjászervezése. A küldöttek zöme
munkásszármazású funkcionárius és munkás volt. Az értekezlet megerősítette
Kádár „centrista” vonalát (jelentősen különbözött azonban a „két szélsőség”
elleni harc ereje: Rákosiék ekkor is elvtársak, Nagy Imre viszont áruló és
bűnöző volt). Az Ideiglenes Központi Bizottság helyett megválasztották a Központi
Bizottságot (KB), az Ideiglenes Intéző Bizottság helyett pedig a Politikai
Bizottságot (PB). A testületekben a hazai, volt illegális kommunisták domináltak,
a PB-ben csak Münnich Ferenc képviselte a moszkovitákat. A volt
szociáldemokratákat is csak ketten reprezentálták. Az értekezlet leszögezte,
hogy az MSZMP nem új párt, hanem „újjászervezett élcsapat”. Ezt később azzal
is kifejezésre juttatták, hogy az MSZMP kongresszusainak számozásakor a KMP,
MKP és MDP kongresszusait is számon tartották. Az MSZMP első kongresszusa tehát
a VII. sorszámot kapta 1959-ben. A pártirányítás deklaráltan is az egész
társadalmi és állami életre kiterjedt. A KB és a PB határozatait az ország
minden pontján működő helyi pártszervek érvényesítették. Az MDP feloszlásával a
régi alapszervezetek is megszűntek, a párt régi tagsága nem került át
automatikusan az MSZMP-be. Ennek ellenére a párt létszáma gyorsan nőtt, főleg
1957. márciusától, miután a forradalom kiújulására már nem volt remény.
1957-ben 125 ezerről 400 ezerre nőtt a taglétszám, ami fele volt az MDP
tagságnak. A növekedés azonban kisebb ütemben, de később is folytatódott. A
falvak 75%-ban is volt pártalapszervezet.
A többi pártot formálisan most
sem tiltották be (1949-hez hasonlóan), de működésük lehetetlenné vált és
1957-ben meg is szűntek. Az egypártrendszert később sem deklarálták, bár az
1972-es alkotmánymódosítás (1972: I. tv.) burkoltan erre utalt: „A
Magyar Népköztársaság szocialista állam. A Magyar Népköztársaságban minden
hatalom a dolgozó népé. A Magyar Népköztársaságban a társadalom vezető osztálya
a munkásosztály […] A munkásosztály marxista–leninista pártja a társadalom
vezető ereje.”
A pártállami rend annyiban
lazult, hogy a politika és az agitáció kevésbé nyomult be a mindennapi életbe.
Kádár nem várta el a demonstratív fellépéseket a rendszer mellett, így az
állandó mozgalmi aktivitás is visszaszorult. A párt kevésbe telepedett rá az
emberek magánéletére. Addig azonban, hogy „aki nincs ellenünk, az velünk van”,
csak 1962-ben jutott el Kádár. Ugyanakkor kezdettől fogva meghirdette az ún. „életszínvonal-alkut”:
ha a társadalom lemond a szabadság, demokrácia, függetlenség követeléséről,
akkor cserébe garantálja a rendszer a folyamatos életszínvonal-emelkedést. Az
ötvenes évek megpróbáltatásai után sokaknak ez is elég volt és beletörődtek a
megváltoztathatatlanba.
A pártállam lényege mégis
változatlan maradt: a párt irányította az állami szerveket és a társadalmi
szerveket, tömegszervezeteket egyaránt. Továbbra is fennmaradt az állami szervek
megkettőződése, vagyis az, hogy a párton belül minden állami szervnek
megvolt a leképeződése. A párton belüli szerv irányította az állami párját.
A párt továbbra is a demokratikus
centralizmus alapján épült fel. Alapszabálya szerint a legfőbb szerve a kongresszus
volt, amelynek feladata a párt vezető szerveinek megválasztása volt. Eleinte az
MDP szokásainak megfelelően háromévente volt kongresszus (1959. – VII.
kongresszus, 1962. – VIII. kongresszus). Ezután a parlamenti ciklusoknak
megfelelően négyévente rendezték meg (1966., 1970.) Később felmerült az igény
arra, hogy a pártkongresszus és a parlamenti választás ugyanabban az évben
bonyolódjon le, ezért a következő kongresszust, a XI.-et öt év múlva, 1975-ben
tartották meg. Ekkor járt le az országgyűlés megbízatása is, s ekkor
alkotmánymódosítással az országgyűlés mandátumát is öt évre növelték. A XII. és
a XIII. kongresszus tehát 1980-ban és 1985-ben ülésezett. (Ezután az MSZMP
utolsó kongresszusát már a rendszerváltás kapcsán kellett összehívni 1989. októberében.
Ekkor a küldöttek döntöttek a párt feloszlatásáról, illetve átalakításáról.) A
pártkongresszus állami megfelelője továbbra is az országgyűlési választás volt.
Ezt mutatja az a törekvés is, hogy igyekeztek szinkronba hozni a két eseményt.
A pártértekezlet intézménye 1957. után nem vált általános gyakorlattá.
Egyetlen alkalommal hívtak össze ilyen nevű tanácskozást: 1988. május 20–22-én,
amikor Kádár főtitkári posztról való leváltásáról döntöttek.
A pártkongresszus választotta meg
a KB és a PB tagjait. A KB maradt a párt törvényhozó hatalma, azonban az
országgyűléshez hasonlóan a KB-t is háttérbe szorította a KB tagjai közül
megválasztott szűkebb testület, a PB. Ez tehát a NET megfelelője volt a
párton belül. A Kádár-korszakban a KB és a PB tagsága sokkal ritkábban
cserélődött, mint az MDP idején. A változások többnyire a kongresszusokon
következtek be, a köztes időszakokban legfeljebb halálesetek, vagy nagyon
ritkán kivételes események indokolták a cseréket. A KB és a PB határozatokat
hozott, amelyek a párt tagsága számára továbbra is kötelezőek voltak. A KB és a
PB olyan határozatokat is hozott, amelyek az állami szervek irányítását
biztosították.
A Titkárság jelentősége
fokozódott a Rákosi-korszakhoz képest. A Titkárság látta el a napi feladatokat,
lényegében a kormány megfelelőjévé vált. Ezt a jellegét Kádár tudatosan
erősítette is, így a titkároknak az 1956 előtti „felügyeleti területek” helyett
kormányzati részterületek irányítását kellett ellátnia. A Kádár-rendszer valódi
kormánya tehát nem a Minisztertanács, hanem a KB Titkársága volt. Ebben a
következő „miniszteri posztok” léteztek: első titkár, az első titkár
helyettese, adminisztratív [értsd: belügyi–igazságügyi] titkár, gazdaságpolitikai
titkár, ideológiai (és kulturális) titkár, külügyi titkár, pártszervező
titkár. Amikor a titkárok száma nagyobb volt, egyes posztokat kettéosztottak
vagy rövid időre újabbakat alakítottak ki. 1973-tól a kulturális titkári
poszt önállósult, 1970. és 1978. között önálló alsó- és felsőszintű
pártszervező titkár működött, időnként pedig mezőgazdasági és ipari
titkár is működött a gazdaságpolitikai mellett. A Titkárságnak időnként reszort
nélküli tagjai is voltak. A Titkárság élén 1985-ig első titkárként, a XIII.
kongresszus után főtitkárként Kádár János állt. 1988. május 22-től Grósz
Károly váltotta ezen a poszton.
A pártnak saját bírósága is volt,
aminek élén a Központi Ellenőrző Bizottság (KEB) állt. Ez csak a
párttagok fegyelmi ügyeit tárgyalta és a legsúlyosabb büntetése a pártból való
kizárás volt. A testület ugyanezen a néven már 1956 előtt is működött. A
negyvenes évek végén még a neve is pártbíróság volt. Megszűnt viszont az 1956
előtt működő Szervező Bizottság.
A politikai élet
alapvonásai: a „kádárizmus”
A pártállam teljes restaurálása után
végbement a belpolitikai konszolidáció. Ezt követően a rendszer fokozatosan fellazult.
Az állami szervek ugyan a rendszerváltásig függtek a párttól, de önállóságuk
fokozatosan növekedett. Kádár János már 1965-ben feladatmegosztást kívánt
végrehajtani a párt és a kormány között. A gazdaság irányítása a kormány, a
külpolitika, a művelődés, ideológia és a hatalmi ágak (az „adminisztratív
jellegű minisztériumok”) ellenőrzése pedig a KB és a PB feladata maradt.
Egyre kevésbé volt fontos a posztok betöltésénél a politikai megbízhatóság;
ehelyett a szakképzettség szerepe növekedett. Később a párt egyre több
területen feladta ellenőrző szerepét, de az állambiztonság, a rendőrség és a
külpolitika kérdésében mindvégig a legszorosabb felügyeletet alkalmazta.
A megtorlás lezárása után a
hatalom autoriterré vált, szakított a totális diktatúrával. Ennek
szimbolikus határkövét az MSZMP VIII. kongresszusához szokták kötni (1962.
november 20–24.), amikor a párt megerősítette, hogy „aki nincs ellenünk, az
velünk van”. A sztálinista despotizmus legkirívóbb jellegzetességeit sikerült
megszüntetni. Nem volt személyi, illetve vezérkultusz, megszűnt a terror, a
nélkülözés. Ennek ellenére Kádár uralma diktatúra volt, amelyben nem
biztosították az alapvető szabadságjogokat és a háttérben továbbra is ugrásra
készen ott állt a politikai rendőrség. Emiatt terjedt el az 1963–1988/1989
közötti időszakra a „puha diktatúra” kifejezés használata is.
A politikai elit
fokozatosan átalakult. A hivatalos forradalmárokat a korszak végére
kiszorították az egyetemet végzett pártbürokraták. A politikai elit
ennek ellenére sokkal stabilabb volt a korszakban, mint 1956 előtt. A „káderkörforgó”
lelassult, a hatvanas években szinte meg is állt. Az elit tagjai bebetonozódtak
a hatalomba, nem volt ritka a 15–20 évnyi folyamatos jelenlét ugyanabban a
pozícióban. A politikai elit utánpótlását a hatvanas évekig az elvhű, mozgalmár
fiatalok (KISZ-esek) közül emelték ki, a hetvenes évektől azonban az
iskolázottság és a szakértelem lett a döntőbb. Kb. ekkor öregedett ki az 1956-ban
pozícióba jutott garnitúra, így ekkor az elitben nagyobb mozgás, átrendeződés
indult meg. Ez nem jelentett egyben megfiatalodást, hiszen a PB, a KB
tagságának átlagéletkora nőtt. Az 1983-as káderréteg alig 10%-a volt vezető
poszton 1956 előtt is, 50%-uk pedig 1971 után került posztjára. A kor jellemző
vonása a „kádermegmaradás törvénye” volt: aki bekerült a politikai
elitbe, az nyugdíjig ott is maradt. A jó káder igen sokoldalú, bármely
munkakörre alkalmas volt. Tovább élt a káderhatásköri lista intézménye.
A listán szereplő posztok és személyek száma (a „nómenklatúra”) azonban
fokozatosan csökkent. 1966-ban 2800 fős volt, 1987-ben 1241, 1988-ban pedig már
csak 435 vezető tisztség szerepelt rajta. E posztok betöltése tehát csak a párt
engedélyével volt lehetséges. A listát 1989-ben megszüntették. Rajta nemcsak a
politikai elit tagjai szerepeltek, hanem a társadalmi, kulturális, gazdasági
élet egyes kulcspozíció is személyiségei is. A valódi politikai elit köre
ennél jóval kisebb létszámot tett ki.
A helyi politikai elit számára a
„káderkörforgó” lelassulása teremtett lehetőséget arra, hogy hosszabb
időt eltöltve egy településen, felkarolhassák annak érdekeit és kapcsolatot
teremtsenek a helyi társadalommal. A Kádár-rendszer törekedett is arra, hogy
kiegyezzen pl. a módosabb parasztgazdákkal (a volt kulákokkal), akiket hajlandó
volt a megalakuló tsz-ek élére is kinevezni. De úgy tűnik, más társadalmi
rétegek esetén is a tekintélyesebb, az elit rétegeket akarta megnyerni a
rendszer. Ezután viszont tágabb tér nyílt a helyi gazdasági, társadalmi érdekek
fokozottabb érdekképviseletére, sőt az azért való lobbizásra is. Így a
vidéki politikai élet is lassan megélénkült. Ezen a téren természetesen nagy
helyi eltérések is kialakulhattak.
A „kádárizmus” (ha
használható egyáltalán ez a kifejezés) lényege az „életszínvonal-alku”,
a köz- és magánélet depolitizálása, a pragmatikus politizálás és
a társadalom ideológiamentesítése volt. Az életszínvonal-alkut a
társadalom is komolyan vette. Amint a rendszer nem volt képes teljesíteni az
életszínvonal növelésére vonatkozó ígéreteit, azonnal megjelent az ellenzék és
megkérdőjelezte Kádár és rendszere legitimitását. Kádár külpolitikáját is ez az
alku szabta meg: szívélyes kapcsolatokat kellett fenntartania a nyugattal, hogy
kölcsönöket kaphasson. Ez pedig szükségessé tette, hogy Magyarország legyen a „legvidámabb
barakk”. Emiatt a felső vezetésnek korlátoznia kellett az állambiztonság
akcióit is, mivel az „ellenzékieskedő csoportok” elleni eljárások
rontották volna Magyarország nyugati megítélését.
A depolitizálás szintén
kezdettől fogva sajátossága volt a rendszernek. Kezdetben ezt ideiglenesen,
taktikai jelleggel alkalmazta Kádár, de később belátta, hogy ezzel valóban
sikerül is az embereket távol tartani a politizálástól. Mindezt egy sor jóléti
intézkedéssel alapozta meg, kijelentve: „a dolgozó tömegeket elsősorban a
mindennapi életüket befolyásoló kérdések érdeklik” – vagyis nem a politika. A
magánéletbe a párt ezután nem avatkozott be, sőt lemondott a
sikerpropagandáról, biztosította a „morgás jogát” is. Az ideológiai azonosulást
csak a párt- és erőszakszervek funkcionáriusaitól várták el.
Kádár politikája pragmatikus volt.
Ez azt jelenti, hogy sokszor mást mondott, mint amit csinált: „balra indexelt
és jobbra fordult”. A nyugati országokkal szemben ideológiai okokból a szavak
szintjén élesen szembenállt, de gyakorlati politikája a megegyezést, a
kapcsolatokat kereste. A Szovjetunió lépéseit mindig helyesete, de nem mindig
tett meg mindent, amit Moszkva elvárt volna. Mindez szorosan összefüggött a dezideologizálással.
Kádár sokak szerint, mint autodidakta munkáskáder, nem is értette meg a
marxista–leninista ideológia bonyolult szabályait. Megalkotott belőle magának
egy leegyszerűsített, sematikus marxizmust, de ezt sem mindig kezelte
dogmatikusan. Voltak azonban bizonyos tabu témák, amiket nem volt szabad
feszegetni. Ilyen volt a Varsói Szerződés és a Szovjetunió
szerepe Magyarországon, a párt vezető szerepe, a többpártrendszer hiánya
és az, hogy 1956-ban forradalom vagy ellenforradalom volt-e. Sokak
szerint a kádári „ideológia” végül egyetlen mondatra zsugorodott: „1956-ban
ellenforradalom zajlott le hazánkban”. Aki ezt elfogadta, az nem volt Kádár
ellen, tehát vele volt.
A politikai döntéshozatal
módja csak látszatra változott meg. Valójában a Kádár-korszakban is a PB és a
Titkárság hozta meg a döntést minden kérdésben. A javaslatokat az MSZMP KB
osztályai készítették elő. A PB, illetve a Titkárság egyes ügyeket a KB elé
tárt, másokat nem. A legfontosabb kérdéseket az elfogadás után az
országgyűléshez, ha az nem ülésezett, az Elnöki Tanácshoz továbbították.
Ezekből törvény, illetve törvényerejű rendelet lett. A kevésbé fontos ügyeket a
kormány, vagy a szakminisztérium elé utalták, amely rendeletet adott ki arról.
A látszat-változást az jelentette, hogy bevezették az ún. „társadalmi vitákat”,
ahol a közérdeklődésre számot tartó ügyeket vitatták meg a lakossággal. A
hatvanas–hetvenes években számos helyen tartottak ilyen fórumokat, amelyek
valódi célja a közhangulat tesztelése, másfelől pedig az volt, hogy „széles
körű előzetes társadalmi egyeztetésekre” hivatkozva léptethessék életbe a már
előre eltervezett és elhatározott intézkedéseket.
Az 1972-es alkotmánymódosítás egy
sajátos kompromisszum volt a reformerők és a dogmatikus „munkásellenzék”
között. A reformerők sikerét mutatta, hogy az új szöveg már az ezeréves magyar
fejlődés betetőződéséről beszélt, és valódi magyar alkotmányt teremtett
(szemben 1949-cel, amikor szinte az 1936-os szovjet alkotmányt fordították le);
„dolgozók” helyett többnyire „állampolgárok” szerepeltek a szövegben. A
dogmatikusok viszont több helyen becsempészték a „szocialista” jelzőt a
szövegbe (1949-ben hét, 1972-ben 17 helyen szerepel ez a szó). Többek között
kimondta az alkotmány, hogy Magyarország szocialista állam, a
szocialista világrendszer része és feladata a szocialista teljes felépítése.
Emellett az is belekerült, hogy „az állampolgári jogokat a szocialista
társadalom érdekeivel összhangban kell gyakorolni”. 1949-ben az állam és a
társadalom vezető ereje az „élcsapata által irányított munkásosztály” volt,
1972-ben viszont már a „munkásosztály marxista–leninista pártja”.
Az országgyűlési
választások főbb jellemzői
A forradalom utáni első országgyűlési és a
tanácsválasztásokat a NET határozata alapján egyszerre tartották meg 1958.
november 16-án. A jogosultak 98,4%-a vett részt a választáson. Érvénytelenül
szavazott 0,5%, a Népfront támogatottsága az érvényes voksok 99,6%-át érte el.
Az 1963. február 24-i választások előtt nem módosult a választójog. A
szocialista kori választások közt alacsonynak számító, 97,2%-os részvétel
mellett a Népfront-lista 98,9%-ot kapott. Ellenszavazatnak az számított, ha a
választó a listát áthúzta. Ezt tehát kevesen merték megtenni. Az 1967. március
19-én megtartott választás során először nyílt lehetőség a kettős jelölésre.
A 349 választókerület közül alig kilenc helyen volt kettős jelölés. Szavazott
98,9%, a Népfront jelöltjeire voksolt 99,7%.
Az 1971. április 25-én megtartott
szavazáson 352 egyéni körzet közül 49 helyen volt többes jelölés. Három
kerületben emiatt egyik jelölt sem érte el az 50%-ot, így pótválasztást
is kellett tartani. Szavazott a jogosultak 98,7%-a. Viszonylag magas, közel
1,1%-os volt az érvénytelen voksok aránya (nyilván az aktív szavazás
szabályának újdonsága miatt). A Népfront jelöltjeire szavazott az érvényesen
voksolók 99%-a, azaz a HNF jelöltállító monopóliumának megszüntetése sem
rengette meg a rendszert. Az 1975. június 15-i választások alkalmával
tanácstagokat nem választottak. A jogosultak 97,6%-a vett részt a voksoláson,
ahol 352 körzetből 34 helyen volt többes jelölés. Az érvényes voksok 99,6%-a
támogatta a jelölteket. Három helyen ismét pótválasztást tartottak. Az 1980.
június 8-i választáson mindössze 15 kettős jelölés volt (352-ből). Szavazott
97%, az érvényes szavazatok 99,3%-a esett a jelöltekre.
1985. június 8-án már a kötelező
kettős jelölés alapján bonyolították le a pártállami rendszer utolsó
választását. A részvételi arány példátlanul „alacsony” volt, alig 94%-os.
Viszonylag magas volt az érvénytelen szavazatok aránya is (0,8%). Ezek a
jelenségek akár a politikai rendszer elleni tiltakozásként is felfoghatók. A spontán
jelöltek ráadásul számos helyen legyőzték a hivatalos indulókat és minden
korábbi választásnál nagyobb arányban cserélődtek le a képviselők: 63%-uk
újonnan került be a parlamentbe. A párttagok aránya viszont így is magas (75%)
volt a képviselők között.
Emberi és
állampolgári jogok
Az emberi jogok korlátozottsága továbbra is
fennmaradt, bár mind az 1949-es, mind az 1972-es alkotmányszöveg nagy súlyt
fektetett az állampolgári jogok deklarálására. (Az emberi jog kifejezés
csak az 1972-es szövegben található meg). A jogok egy része papíron maradt, más
elemei pedig önmagukban semmitmondó, vagy éppen programszerű kinyilatkoztatások
voltak. Az 1972-es alkotmány ugyan elismerte a „személyi tulajdont”, de
a magántulajdonról csak annyit tartalmazott, hogy az „nem sértheti a köz
érdekeit”. 1949-hez képest azonban ezek is előrelépésnek tekinthetők. A
munkához való jog továbbra is kötelesség maradt. A többi gazdasági,
kulturális és szociális jog 1972-ben már minden állampolgárt megilletett, nem
csak a dolgozókat. Új jogként megjelent az alkotmányban a az öregség, betegség,
munkaképtelenség esetén biztosított anyagi ellátás (társadalombiztosítás),
valamint a közügyekben való részvétel joga. A jogok többségét azonban a
két alkotmány csaknem azonos módon szabályozta. A legnagyobb hiányosságok a
szabadságjogok terén mutatkoztak. Csak papíron létezett a lelkiismereti és a
vallásszabadság, a szólás-, gyülekezési és sajtószabadságot pedig „a
szocializmus, a nép érdekeinek megfelelően” biztosította az alkotmány (1949-ben
„a dolgozó nép érdekeinek megfelelően”). Talán a legkritikusabb pont az
egyesülési jog volt, aminek jogát 1972-ben csak „a szocializmus rendjének és
vívmányainak védelmére, a szocialista építőmunkában és a közéletben való
fokozott részvételre” lehetett gyakorolni.
A nők szerepe a politikai
életben valamelyest nőtt. Ezt mutatja, hogy az MSZMP PB-ben már három nő is
szerepelt: első alkalommal Benke Valéria (1970–85), majd Csehák Judit
(1987–89), végül Tatai Ilona (1988–89), utóbbi kettő tehát egyidejűleg
is. Nőtt a nők aránya a KB-tagok között is. A Titkárságba ugyanakkor ezúttal
sem kerültek be. Alacsony maradt a nők kormányzati szerepe is. Az 1956-os
forradalomban (alig két napig) Kéthly Anna volt a harmadik magyar
nőminiszter. Ezt követően Nagy Józsefné 1955–1956 után ismét könnyűipari
miniszter lett (1957–1971), s vele egyidejűleg Benke Valéria (1958–1961)
is egy tárca, a művelődési élén állt. Nagynét Keserű Jánosné váltotta
posztján (1971–1980), majd néhány év szünet után Csehák Judit lett az
államszocializmus kori utolsó nőminiszter (1984–1987 között
miniszterelnök-helyettes, 1987–1990 között szociális és egészségügyi
miniszter). A tágabb vezetői körben a nők aránya kevesebb volt, mint 20%.
Időközben a nők többsége (65%-a)
is munkát vállalt, ennek révén az aktív keresők 45%-a nő volt a nyolcvanas
években. Egyes pályák kimondottan el is nőiesedtek, pl. a tanítói,
tanári, közgazdászi; de az orvosok között is elérték a 40%-os arányt. Az ipari
munkások között (Pest megyében) 1969-ben is 30% volt a nők aránya. Az
alkotmánnyal ellentétben a nők bérezése (azonos munka esetén is) csak a férfiak
fizetésének 50–60%-a volt. A nők munkába állása átalakította a családmodellt
is.
A forradalom után a párt a
kisebbségeket nem vádolta ellenforradalmi fellépéssel. A nemzetiségi
szövetségeket (Német Dolgozók Demokratikus Szövetsége, Magyarországi Szlovákok
Demokratikus Szövetsége, Magyarországi Délszlávok Demokratikus Szövetsége,
Magyarországi Románok Demokratikus Szövetsége) a HNF-hez csatlakoztatták, és
továbbra sem lehettek helyi szervezeteik. 1958-ban a PB célul tűzte ki a
nemzetiségi rádióműsorok növelését, sajtójuk színvonal-emelését, kétnyelvű feliratok
alkalmazását és megfelelő számú nemzetiségi jelölt indítását a választásokon.
1960-ban mind a négy szövetség munkaértekezletet tartott, amely később
rendszeresen, ötévente megtartott kongresszussá alakult.
A hatvanas években a nemzetiségi
oktatás hanyatlott, a szövetségek fő szerepét pedig a párt akaratának
közvetítésében látták. 1969-ben viszont a négy szövetség mindegyike önálló társadalmi
egyesületté vált, vezetőségét választás útján jelöltek ki. Az 1972-es
alkotmány biztosította a nemzetiségeknek az „egyenjogúságot, az anyanyelv
használatát, az anyanyelven való oktatást, saját kultúrája megőrzését és
ápolását”. A hetvenes évek közepén a párt felismerte, hogy támogatnia kell a
hazai kisebbségeket. Ettől remélte, hogy javul a határon túli magyarok helyzete
is. Ez ugyan nem következett be, de a hazai kisebbségek helyzete javulni
kezdett, főleg a kulturális élet és a sajtó terén. Az anyanyelvi oktatást
viszont továbbra sem sikerült biztosítani. 1985-ben létrejött az Országos
Nemzetiségi Tanács, majd 1988-ban felmerült egy nemzetiségi törvény terve
is.
Speciális helyzetű etnikai
kisebbséggé vált a roma lakosság. Létszámuk gyors növekedése és eltérő
társadalmi értékrendjük miatt nőtt a többségi társadalom elutasító magatartása
is velük szemben. Az ő esetükben a munkanélküliség, az oktatásból való
kimaradás és a nyomorúságos lakás- és egészségügyi körülmények voltak a fő
problémák. A párt és a kormány életmód-kérdésként fogta fel a roma kisebbség
problémáit, azonban ilyen alapon a segítőnek szánt intézkedései sem érhettek el
eredményeket a romák integrációjában. 1985-ig mégis lassú előrelépések
történtek, ám ennek eredménye nem vált tartóssá. 1985-ben Országos
Cigánytanács, 1986-ban pedig a Magyarországi Cigányok Kulturális
Szövetsége alakult meg.
A határontúli magyarok helyzete
rendkívül kedvezőtlenül alakult. 1948 és 1956 között a magyar vezetés semmit
nem tett értük. Sokáig ugyanez jellemezte a Kádár-korszak vezetőit is. 1958-ban
Kádár Romániában, Münnich pedig Csehszlovákiában járt. Mindketten biztosították
vendéglátóikat, hogy elégedettek a magyar kisebbség helyzetével. A magyarok
helyzete épp emiatt kezdett romlani mindkét országban: elkezdődött az iskolák
összevonása, alkotmányjogi diszkriminációkra került sor és a
közigazgatási rendszert is a magyarok kárára alakították át 1960-ban
(Szlovákiában észak–déli irányú területi egységekkel, Romániában a Magyar
Autonóm Tartomány átszervezésével, majd 1968-ban megszüntetésével).
Rontotta a magyarok helyzetét a szlovákok nagyobb belső önállósága 1969-től, valamint
Ceauşescu kiépülő soviniszta diktatúrája. A legjobb helyzetben a
vajdasági magyarok voltak a jugoszláv önigazgatási rendszer révén,
illetve azért, mert 1958-tól Jugoszlávia a nemzetiségi kérdés kezelését
különválasztotta a szomszédos országokkal fenntartott kapcsolataitól. Kádár
politikája az volt, hogy nem szabad beavatkozni a határon túli magyarok ügyében
a szomszédoknál, mert ennek csak az ott élők „isszák meg a levét”. Ehelyett
igyekezett mintaszerű hazai kisebbségpolitikát végezni, ám ezt a szomszédok nem
követték. Az erdélyiek aggasztó helyzete miatt Kádár 1977-ben megpróbált
megegyezni Ceauşescuval, de sikertelenül. Ezután belátta, hogy a román
diktátorral nem lehet megegyezni (ezért később tárgyalni sem volt vele
hajlandó). Grósz Károly 1988-ban újra leült tárgyalni, de csúfos
presztízsveszteséget szenvedett. Ekkor Erdélyből már ezrével menekültek a
magyarok, akiknek a magyar kormány állami segítséget is nyújtott.