Törvényhozás 1989–2006
A Magyar Köztársaságban a legfőbb
törvényhozó hatalom a népképviselők alkotta országgyűlés. Törvényt csak és
kizárólag az állampolgárok által választott országgyűlési képviselők alkothatnak.
Minden más szerv csak alacsonyabb rendű jogszabályt (rendelet, határozat) adhat
ki.
A 386 országgyűlési képviselőt
négy évre választják az állampolgárok. A képviselőjelöltek kétféle módon
juthatnak be az országgyűlésbe: egyéni vagy pártlistás
képviselőként. Ennek megfelelően az állampolgárok egyéni jelöltekre
(független jelöltekre vagy pártok jelöltjeire) és pártokra szavazhatnak.
A pártok a választás előtt közzéteszik azon képviselőjelöltjeik listáját,
akik a pártokra adott szavazatok arányában jutnak az országgyűlésbe.
A 386 képviselő közül 210-et a
pártlistákon jelölnek, 176-ot egyéni kerületben. Pártlistáról viszont csak
annak a pártnak jelöltjei nyerhetnek mandátumot, amely átlépte az ún. parlamenti
küszöböt, azaz a pártokra leadott szavazatok öt százalékát megszerezte.
(1989-ben a küszöböt 4 százalékban határozták meg, s az 1990-es
választást eszerint tartották meg, majd az 1994-es választás előtt emelték fel
5 százalékra!) Ha egy párt nem éri el a küszöböt, de egyéni jelöltjei
között vannak, akiket képviselővé választották, akkor a párt ezen képviselői
révén jelen lehet a parlamentben.
A törvényhozó országgyűlés igen
fontos hatalmi jogkörökkel rendelkezik más „hatalmi ágak” hivatalviselőinek
kiválasztásában! Az országgyűlés választja meg 1) a köztársasági elnököt öt
évre; 2) a miniszterelnököt és a kormányt négy évre; 3) az Alkotmánybíróság
tagjait kilenc évre; 4) a Legfelsőbb Bíróság elnökét hat évre; 5) a Legfőbb
Ügyészt hat évre, 6) az állampolgári jogok biztosait hat évre; 7) az állami
számvevőszék elnökét tizenkét évre. Mindegyik tisztség esetében a megválasztás
feltétele az országgyűlési képviselők kétharmadának támogatása. Ugyancsak a
fékek és ellensúlyok elve szerint nem intézhetnek kérdést vagy interpellációt a
képviselők a Legfelsőbb Bíróság elnökéhez és az Alkotmánybíróság tagjaihoz. Az
Állami Számvevőszék elnökéhez, valamint a Nemzeti Bank elnökéhez pedig csak
kérdéssel fordulhatnak.
Magyarországon az ügyészség
parlamenti felügyelet alatt áll, a legfőbb ügyészt az országgyűlés felelősségre
vonhatja, a képviselők interpellációt intézhetnek hozzá.
Az országgyűlés az olyan, saját
ellenőrzése alá tartozó tisztségviselőket is megválasztja, mint 1) a nagykövetek,
2) az Országos Rádió és Televíziós Tanács (ORTT); 3) a közszolgálati Magyar
Rádió és Magyar Televízió médiakuratóriumainak elnökségei; 4) a Magyar Távirati
Iroda Rt. (MTI) tulajdonosi tanácsadó testületének tagjai.
A magyar országgyűlés egykamarás,
nem létezik a népképviselőkétől eltérő módon megválasztott képviselők második
kamarája (pl. felsőház), de parlamenti pártok részéről is rendszeresen
felvetődik olyan második kamara létrehozásának gondolata, amelyben társadalmi
és civil szervezetek, illetve érdekképviseletek testületek képviseltetnék
valamilyen módon magukat. Ide kapcsolódik a magyarországi nemzeti kisebbségek
parlamenti képviseletének már említett problémája, ami elsősorban azért nem
oldódott meg mindeddig, mert a parlamenti pártok nem találtak alkotmányos
megoldást a választási rendszer szükséges módosítására, és – főleg – nem
mutatnak kellő elszántságot az alkotmányos megoldás megtalálására.
Az országgyűlés élén az
országgyűlés elnöke, az abszolút többséggel megválasztott házelnök áll, aki
az erőviszonyok alapján mindig a legnagyobb frakcióból, a vezető kormánypártból
kerül ki. Annak ellenére, hogy abszolút többséggel megválasztható, igyekeznek
olyan személyt házelnöknek jelölni, akit az ellenzék részéről is bizalom és
konszenzus öve. A kormánypárti házelnöknek igen komoly politikai súlya van. A
házelnök élvezi, mert élveznie kell a kormányfő bizalmát, és lojálisnak kell
lennie hozzá és a vezető kormánypárthoz. A kormányfők és házelnökök rendszeres
– nem nyilvános – politikai megbeszéléseket is folytatnak az országgyűlés
feladatairól és munkájáról. A házelnök a kormánypárti frakciókkal egyetemben
meghatározó szerepet játszik az országgyűlés napirendjének alakításában, és
abban, hogy egy törvényjavaslattal mikor foglalkozzon az országgyűlés. A
házelnök vagy – távollétében – valamelyik elnökhelyettese vezeti a plenáris
ülést, alkalmazza a plenáris ülésre vonatkozó szabályokat, és vitás ügyrendi
kérdésekben saját belátása szerint dönt.
Az egyes képviselők és a
képviselőcsoportok mellett törvénykezdeményezési joga van a kormánynak
és a köztársasági elnöknek is. Az Alkotmánybíróság ugyanakkor megsemmisítheti
(érvénytelenítheti) az általa alkotmányellenesnek talált törvényeket.
Minősített többséget igényelnek az ún. kétharmados
törvények, amelyeket az összes (386)
vagy a jelen lévő képviselő legalább
kétharmadának kell megszavaznia. Abszolút többséget igényelnek az ún. feles
törvények, amelyeket legalább a jelen
lévő képviselők felének (50% + 1 szavazat) szavazatát követeli meg. A jelen
lévő képviselők kétharmadának egyetértése kell az alkotmányosan rögzített
„kétharmados” törvények megszavazásához, míg alkotmánymódosításhoz az összes
képviselő kétharmadának támogatása szükséges.
A plenáris vitát megelőzően az
illetékes országgyűlési bizottságnak kell megvitatnia a
törvényjavaslatokat, amelyeket alkotmányossági és törvényességi szempontból
minden esetben véleményez az országgyűlés jogi bizottsága.
Az alkotmány mellett a törvények
legfontosabbika a minden év végén megszavazott költségvetési törvény. A
hatalmi egyensúlyok és fékek elve szerint a kormányok csak törvényben
meghatározott összeggel gazdálkodhatnak, és törvényben foglalt célokra
törvényben meghatározott mértékben költhetnek. A kormányok ezért minden évben
részletesen kidolgozott tervezetet nyújtanak be következő év állami
kiadásairól, amit az országgyűlés a költségvetési vita során megtárgyal. A
költségvetési törvénytervezet az országgyűlés abszolút többségének kell
megszavaznia.
Az alkotmány módosításához az
összes képviselő kétharmadára van szükség, ami a magyar gyakorlatban azt
jelenti, hogy a kétharmados többséggel nem rendelkező kormányoknak meg kell
állapodniuk az ellenzéki pártokkal vagy azok egy részével. A kétharmados
szabály lényege, hogy a mindenkori kormánypártok ne módosíthassák önkényesen,
szabad belátásuk és önös érdekeik szerint az alaptörvénynek számító alkotmányt,
vagy a súlyuk miatt kétharmados szabály alá tartozó törvényeket.
Az országgyűlés másik fontos
funkciója a törvényalkotás mellett a végrehajtó hatalom ellenőrzése. A
kormányzat kontroljának eszköze a kérdés, az interpelláció és a vizsgálóbizottságok
felállítása.
A vizsgálóbizottságok súlyát
gyengíti Magyarországon az, hogy a bizottság elé idézett személyek bármilyen
ürüggyel megtagadhatják a megjelenést, mert távollétüknek nincs jogi
következménye, és a bizottságoknak nincs joga előállíttatni vagy szankcionálni
az illetőt.
Külön kell szólni a végrehajtó
hatalomnak (kormánynak) bizalmatlansági indítvány által történő
parlamenti ellenőrzéséről. Magyarországon a konstruktív bizalmatlansági
indítvány honosodott meg: csak a miniszterelnökkel, illetve a kormány egészével
szemben lehet bizalmatlansági szavazást kezdeményezni, és csak abban az
esetben, ha egyben meg is nevezik azt a személyt, akit a hivatalban lévő
kormányfő helyett miniszterelnöknek javasolnak. A bizalmatlansági indítvány
azért konstruktív, mert elejét veszi annak a „destruktív” megoldásnak, hogy úgy
buktassák meg a kormányfőt, hogy helyette nem választanak rögtön újat, miáltal
hosszú időre megbénulhat a kormány munkája, mert csak a miniszterelnök
megbuktatásában volt konszenzus, az új miniszterelnök személyében már nem. A
konstruktív bizalmatlansági indítvány magyar változatában nem lehetséges a
kormány egyes tagjaival szemben bizalmatlansági szavazást kezdeményezni.
Magyarországon érdemben Medgyessy
Péterrel (MSZP) szemben vetődött fel bizalmatlansági indítvány benyújtása
2004-ben, amikor a koalíciós partner szabad demokraták egyre nyíltabban
hangoztatták elégedetlenségüket és politikai bizalmatlanságukat vele szemben,
és nyilvános viták tárgya volt a bizalmatlansági indítvány alkalmazása.
Medgyessy Péter azonban elébe ment az eseményeknek, és benyújtotta lemondását.
A modern parlamentáris
demokráciák rendkívüli mértékű pártosodása miatt a magyar országgyűlésben is a
pártok által jelölt és párttag képviselők vannak elsöprő többségben.
A képviselőknek joguk van bármely
szempont szerint képviselőcsoportokba (frakciókba) tömörülni. A pártosodásnak
megfelelően a képviselők pártfrakciókat hoznak létre. A pártok
képviselője lehet olyan valaki is, aki nem tagja a pártnak, de a párt őt
jelölte a választáson, és választási kampányát támogatta. A pártok listáján
szerepelhetnek, és így – listán – az országgyűlésbe juthatnak be azok is, akik
szintén nem párttagok. Az egyetlen párfrakcióhoz sem tartozó képviselők a független
képviselők. Egy képviselő két értelemben lehet független: eleve független,
tehát pártok által nem támogatott jelöltként jutott be az országgyűlésbe, és
ott nem csatlakozott egyetlen pártfrakcióhoz sem, vagy pártfrakcióhoz tartozott
a képviselő, de onnan kilépett, vagy kizárták. A független képviselők száma
olyannyira megnőhet egy parlamenti ciklusban, hogy akár önálló frakciót, a
függetlenek képviselőcsoportját is létrehozhatják, ha elérik a minimális
létszámot. Frakciót minimum 15 képviselő hozhat létre, és ennek a
követelménynek általában a pártokhoz tartozó képviselők tudnak eleget tenni. A
minimális létszám követelmények rendkívüli jelentősége van, amikor belső
politikai konfliktusok, kilépések, kizárások vagy kettészakadás miatt egy
pártfrakció létszáma 15 alá csökken, ezért a frakció megszűnik. Az országgyűlés
„belső alkotmánya”, a házszabály 1990-ben még 10 főben szabta meg
a frakcióalakításhoz szükséges létszámot, amit 1994-ben emeltek 15-re.
Ugyancsak 1994-ben módosították a házszabályt, melynek értelmében a
frakciójukat elhagyó képviselők nem ülhetnek át rögtön egy másik frakcióba,
hanem csak 6 hónap kivárási idő után. Ezek a változtatások a
frakciórendszer stabilizálását szolgálták, hogy elejét vegyék annak, hogy
„fegyelmezetlen”, s főleg a „dezertőr” képviselők könnyen átalakíthassák és
kiszámíthatatlanná tegyék az országgyűlésen belüli és pártfrakciók (pártok)
közötti erőviszonyokat.
A frakcióalakításhoz szükséges
minimális létszám alkotmányjogi okokból mégsem jelent merev határt!
1998-ban, amikor az MDF 17 egyéni jelöltből lett képviselője frakciót
alakíthatott, a Magyar Igazság és Élet Pártjának (MIÉP) 14 csak pártlistáról
országgyűlésbe jutott képviselője a házszabálynak a 15 fős létszámhatárra
vonatkozó rendelkezése miatt nem hozhatott létre frakciót. A MIÉP nem értett
egyet a kialakult helyzettel, és arra hivatkozva fordult az
Alkotmánybírósághoz, hogy azért van joguk frakciót alakítani a házszabállyal
ellentétben, mert a párt a szavazatok 5,47 százalékával átlépte a küszöböt. Az
Alkotmánybíróság helyt adott a MIÉP alkotmányos panaszának és indokának, és a
párt frakciót alakíthatott. A probléma azonban nem oldódott meg véglegesen,
mert az Alkotmánybíróság nem döntött arról, hogy a MIÉP – s bármely hasonló
helyzetbe kerülő párt – meddig élvezhet kivételes alkotmányos elbánást. Amikor
a MIÉP frakciójának létszáma 13-ra csökkent, az Orbán-kormány baloldali
ellenzéke, az MSZP és az SZDSZ követelte is a jobboldali MIÉP frakciójának
megszüntetését, amit viszont a jobboldali kormánytöbbség elutasított.
A magyar országgyűlésben is erős frakciófegyelem
korlátozza a képviselők szabadságát. A végső álláspontot megelőlegező érdemi
viták nem a plenáris ülésen, hanem a kulisszák mögött, a frakciókban folynak. A
pártok számára fontos kérdésekben a frakciógyűléseken döntenek arról, hogy az
egyes képviselők hogyan szavazzanak. A döntések kötelezők, és a
„fegyelmezetlen”, nem a döntés szerint szavazó képviselőket különböző
szankciókkal sújtják. Csak a kevésbé fajsúlyos ügyekben szokás a képviselők
„lelkiismeretére” bízni azt, hogy miképpen szavazzon. A frakciófegyelem
különösen a kormánypártok számára fontos, és olyan mértéket ölthet, hogy a
kormánypárti frakciók valóságos „szavazógép” módján működhetnek. A
magyar gyakorlatban a kormánypárti frakcióvezetők általában a kormányfő bizalmi
emberei közé tartoznak, de legalábbis – ha más párthoz tartoznak – lojálisak
hozzá. A kormánypárti frakcióknak az is az elsődleges politikai funkciója, hogy
kiszolgálják kormányuk (miniszterelnökük) politikai irányvonalát.
A kérdések is interpellációk
elsősorban az ellenzéki képviselők „fegyvertárába” tartoznak, azonban 1998 után
egyre kedveltebb lett a kormánypárti képviselők körében is, akik az ellenzék
számára kényes ügyekben tesznek fel kérdéseket saját kormányuk tagjainak. A
szavazógéppé változó kormánypárti frakciófegyelem, az interpellációk
kormánypárti felhasználása és a vizsgálóbizottságok munkájának – akár
kormánypárti képviselők általi – ellehetetlenülése jelzi, hogy az országgyűlés
egyre kevésbé tud megfelelni egyik alapvető rendeltetésének, a végrehajtó
hatalom (kormány) ellenőrzésének.
Azzal, hogy a kormányok és a
kormánypártok kézben tartják az országgyűlési képviselők nagyobb részét, az
országgyűlés kormánypárti többségét, az országgyűlés végrehajtó hatalom
(kormány) feletti kontrollja lényegében a mindenkori ellenzéki kisebbségre
hárul. Szinte elképzelhetetlen, hogy a kormánypárti többség ellenőrizze saját
kormányát. Ezért is érintette nagyon érzékenyen az Orbán-kormány ellenzékét az,
hogy a kormánypártok megszavazták a kormány kezdeményezését a háromhetes
ülésrend bevezetésére. Az országgyűlés kezdettől, 1990-től fogva hetente
ülésezett, ami biztosította az ellenzéknek a lehetőséget, hogy a kormány
ellenőrzése végett minden héten éljen a kérdések és interpellációk jogával. A
háromhetes ülésrend egyébként racionálisan méltányolható indoka az volt, hogy a
képviselőknek több idejük lesz konkrét ügyekben felkészülni a vitára, és
ellátni képviselői munkájukat a választókerületekben. Az Orbán-kormány azonban
nem törekedett konszenzusra az ellenzékkel, ezért az okkal–joggal mondhatta,
hogy az ülésrend egyoldalú módosításának csak az a célja, hogy az ellenzéknek
minél kevesebb alkalma legyen kérdéseket és interpellációkat intézni a kormányhoz.
Az Orbán-kormányt váltó Medgyessy-kormány országgyűlési többsége vissza is
állította a hetenkénti ülésezést.
A bizottsági struktúra leképezi a
kormányzati struktúrát: Az egyes minisztériumoknak, azok funkciójának és
tevékenységének megfelelő bizottságokat hoznak létre, amelyek az adott
minisztérium munkáját hivatott kontrolálni. Az állandó bizottságok mellett
felállíthatnak állandó bizottságokon belüli albizottságokat, valamint eseti
bizottságokat.
A törvényjavaslatok csak
meghatározott procedúra útján válhatnak törvénnyé. A törvényhozás napirendjéről
a Házbizottság konszenzussal dönt a házelnök javaslata alapján, de ezt a
napirendet még a plenáris ülésnek is – vita nélkül – meg kell szavaznia. A
törvényjavaslatok először tárgysorozatba veszik, majd napirendre
tűzik, s csak a legvégső stádium a plenáris ülés vitája a
törvényjavaslatról és a módosító indítványokról. Egy beterjesztett kormányzati
törvényjavaslatot 1) automatikusan tárgysorozatba vesznek; 2) a házelnök az
illetékes bizottság elé utalja a javaslatot és/vagy a házelnök javaslatára a
plénum szavaz arról, hogy napirendre tűzze-e törvényjavaslat tárgyalását; 3) a
plénum általános vitát folytat a napirendre tűzött törvényjavaslatról,
és a bizottsági véleményről, ha a törvényjavaslatot előzőleg az illetékes
bizottság is megtárgyalta; 4) az általános vita után a plénum vagy részletes
vitára bocsátja a törvényjavaslatot, vagy újra az illetékes bizottság elé
terjeszti újratárgyalásra, és azt követően folytatja le a részletes vitát; 5) a
részletes vita után vagy határozatot hoznak, tehát szavaznak, vagy megint
bizottság elé terjesztik a törvényjavaslatot, és azután tartanak szavazást.
Az országgyűlésnek jogában áll népszavazást
kiírni. Népszavazást a köztársasági elnök és az állampolgárok is kezdeményezhetnek.
Az érvényes népszavazások eredményei kötelező erejűek az országgyűlés
számára. Az érvényes népi kezdeményezések az országgyűlést arra kötelezik,
hogy a kezdeményezésben meghatározott kérdésekkel foglalkoznak.
Az országgyűlési képviselőket
különleges jogvédelem, az ún. mentelmi jog illeti meg, amely garantálja,
hogy a képviselőket semmilyen módon se lehessen bíróság elé állítani politikai
tevékenysége és képviselői ténykedése miatt. A mentelmi jog a teljesen
megalapozatlan és öncélú pereskedésektől és jogi eljárásoktól is védi a
képviselőket, hiszen állandó bíróság elé citálásukkal el tudnák lehetetleníteni
munkájukat, és le tudnák rombolni a beléjük vetett bizalmat. A mentelmi jog
azonban nem jelent abszolút menteséget. Az országgyűlés mentelmi bizottsága
dönt arról, hogy a képviselőket „kiadják-e” az igazságszolgáltatásnak, büntető
vagy szabálysértési eljárást kezdeményezhetnek-e és büntető-eljárásjogi
kényszerintézkedést alkalmazhatnak-e velük szemben. országgyűlési képviselőt
csak tettenérés esetén lehet őrizetbe venni!
Az országgyűlés szuverenitását
hivatott biztosítani az a munkajogi megoldás, hogy a képviselőknek mint
képviselőknek nincs munkáltatójuk, ezért fizetésüket saját maguk állapítják
meg. Azoknak a képviselőknek, akik megválasztásuk előtt munkaviszonyban álltak,
képviselőségük alatt fizetés nélküli szabadságot kell biztosítani, és
munkahelyükről nem bocsáthatók el.