A politika intézményei 1711–1848
Az általános keretek
A modern értelemben vett politika a 18.
századi Magyarországon nem létezett. Míg az udvar egységes volt a török utáni
berendezkedés kérdésében, addig a rendek vallásilag, regionálisan, családilag
tagoltak. A kidolgozott tervvel, egységes fellépéssel politizálást a 18.
századi alkotmányos gyakorlat a kormányzatnak biztosította, ezt az előnyt tehát
a király élvezte. Vele szemben egységes magyar politikai közvélemény nem
alakult ki. Az udvar állandó félelme volt, hogy az országos graviminák a
sokfelé szaggatott rendeket egységes pártélet felé tereli. A rendeket
egységesítő elemnek számított a nemzeti érzés, a nemesi jogok védelme, a törvények
ismerete. De ezek nem vezettek modern politikai csoportosulások kialakulására.
Az országgyűlés nem tagolódott pártokra, még az oppozíció és kormánypártiság is
ismeretlen a század első felében, mert a király és a főrendek közös
elhatározása az ország korszerűsítése. A magyar rendek reformlendülete azonban
az 1720-as évek végére ellankadt, majd teljesen megszűnt. A magyar rendiség
megcsontosodott. Kitartva a teljes függetlenség és önállóság irreális fikciója
mellett, elmulasztotta beilleszkedését a Habsburg birodalom országainak és
tartományainak reális uniójába. Féltékenyen őrködve egyre időszerűtlenebbé, a
gazdasági lés társadalmi fejlődé akadályivá váló jogaira és kiváltságaira, a
fejlődést szolgáló reformok kezdeményezését átengedte az uralkodói hatalomnak,
amely az európai fölvilágosodás hatására fokozatosan fölvilágosulttá vált,
megkísérelte függetleníteni magát a rendiségtől. Ezért nem hívott össze
országgyűléseket, de a rendek erejét megtörni nem tudta.
Hiába hangoztatta II. József:
„Boldoggá teszem a magyart s kiveszem szájából Mátyás királyt”, törekvéseit az
abszolutizmusa ellen kibontakozott nemesi mozgalom paralizálta, és fokozatosan
eljutott a reformkövetelésekig. A politikai vagy szorosan vett közszabadság a
reformkorban is csak a kiváltságos rendekre korlátozódott, csak nekik és nem az
„összes honfinak” volt biztosítva a hatalom gyakorlásában való részvétel. De a
politikai szabadság kérdése, az alkotmányosság nagy kérdésévé vált. A polgári
nemzetté válás küzdelmeinek nagy vívmánya, hogy a politikai szabadság
teljessége, vagyis a politikai jogok megszerzésének egyenlő képessége a viták
középpontjába került, s azokat a honpolgári egyenlőség részeként, annak
posztulátumaként kezelték. A rendiség már nem alterálhatta a politikai
szabadságot, aminek bizonyítéka, hogy a reformkor végén az országgyűlésben már
megjelentek a politikai pártkezdemények.
Bár már az 1825-i országgyűlésen
is pártok álltak egymással szemben: az „udvari” és „ellenzéki”, de egyiküket
sem lehet a modern konzervatív vagy liberális iránnyal azonosítani. Az
ellenzékiség alkotmányvédelmet és sérelmi politikát, az udvarpártiság a kormány
támogatását jelentette. Az „ellenzéki” elnevezés széles és határozatlan
értelmű: többféle szemlélet húzódott meg mögötte, melyek közül a leginkább oda
nem illő a szabadelvű. Tudniillik aki akkor a kormány kényuralmi kísérleteit a
nemesi előjogok talajáról hárította, még nem modern liberális. Ugyanakkor a
kormányoldal sem tekinthető európai értelemben vett konzervatív pártnak, mert
nem őriz, inkább újít, hisz célja a történeti jog lebontása, s azon alapuló
alkotmány fölszámolása. Az egynézetűek pártba tömörülése az 1843–44-i
országgyűlésen indult el. A folyamatot a kortársak is természetesnek és
szükségesnek tartották, mert a párt határozott irányt, elveket követ, melyeket
nem titkol. A korszak elejének országgyűlései inkább a törvények magyarázatával
foglalkoztak, az 1840-es években már új törvényes intézkedések megállapításáról
volt szó, melyek alapja a politikai elv. Az irányzatok különbsége szülte a politikai
küzdelmek lényegét. Fokozatosan tért nyert a gondolat, hogy alkotmányos ország
ellenzék nélkül nem létezhet. Ezen persze nem azt értették, hogy az
alkotmányosság velejárója lesz most már a jó és rossz, üdvös és káros örök
együtt létezése.
Az ellenzék léte inkább azzal
kapcsolatos, hogy ahol a törvények nem az uralkodótól, hanem alkotmányos
testülettől származnak, ott a törvény számos jogosított nézet, szabad
kijelentés, sokoldalú megfontolás ütközetésének eredménye. Ilyennek gondolták a
reformkori liberálisok Magyarország jövendő alkotmányosságát is. A kormány a
maga támogatására 1846-ban megszervezet a Konzervatív Pártot, mire az ellenzék
is létre hozta a maga pártját. Ezzel elszállt az a liberális (Deák) remény,
hogy csak egy párt legyen, a nemzeté. Sőt az ellenzéknek azt is tudomásul
kellett venni, hogy neki is van ellenzéke immár, a kormány, mely az ő
elképzeléseinek nem hódolva, a maga részére is azon jogokat kérte, melyeket az
ellenvéleményűek önszámukra követeltek.
Magyarország a 18. században
elmaradt az állam és társadalom nagy kérdéseinek megoldásában, de létének
feltételeit bámulatos energiával tudta formulázni. Erejét nem tudta a nagy
általános eszmék szolgálatába állítani, mert az általa legfontosabbnak tartott
feladatra koncentrált: megtenni mindent, hogy Magyarország ne legyen a
Habsburgok alávetett provinciája. 1765 és 1790 között az uralkodói
abszolutizmus kikapcsolta a rendiség hatalmi eszközeit, amennyire csak tehette,
s a maga hatalmi eszközeivel vállalkozott a reformpolitikára. Ez azonban csak a
termelőerők fejlesztésében ért el eredményeket, miközben az ország
függetlenségét veszélyeztette. A rendi ellenállásból kinőtt nemesi
reformnacionalizmus már fölülemelkedett a kiváltságőrzésen, s kidolgozta az
ország polgári átalakulásának programját. Míg a korszak első harmadát a király
és a főrendek közös útkeresése, a rákövetkező időszakot a fölvilágosult
abszolutizmus, illetve az ország törvényes különállásának és történelmi
tradícióinak a védelme jellemezte, befejező periódust már a társadalomorientált
változtatási szándék uralta.
A régi jog uralkodó vagy államvallása a római
katolikus volt. A „recepta” szót vele kapcsolatban az 1552: XII. tc. használta először, s annyit jelentett, hogy bevett
felekezet. Vagyis az állam segédkezését igénybe vehette egyházi járandóságok
(adó, párbér stb.) behajtásához., illetékes egyházi hatóságok határozatainak
végrehajtásához, egyházi alkalmazottak ellen, egyházbírósághoz idézett tanuk
előállításához. Az állami közbejárást az első fokú közigazgatási hatóságtól
kellett kérni. Ezeket a jogokat kapták meg a protestánsok is a polgári és
politikai jogegyenlőségüket és szabad vallásgyakorlatukat tartalmazó, a bécsi
és linzi békéket becikkelyező 1608-as és 1645:
V. tc.-ekben. Jogállásukat később az 1791:
XXVI. tc. részletesen szabályozta. A görögkeletiek az 1791: XXVII. tc. által váltak bevett felekezetté.
A bevett hitfelekezetek különböző
államjogi helyzetben tevékenykedtek, mert az államhoz való viszonyuk eltért. A
római katolikus vallás kiemelkedő helyzetét a királyi hatalom nagy mérvű
befolyása okozta. Az államhatalomból eredő főfelügyeleti jog gyakorlati
megvalósulását jelentette a királyi tetszvényjog (jus placeti). Ezen kívül a király messze ható jogkörrel bírt az
egyházi (területi és személyi) belszervezet, az egyházi, iskolai nevelési és
vagyonkezelési ügyekben. Az egyházszervezés és vagyon körüli királyi
joghatóságot királyi főkegyúri jognak (jus supreme patronatus) nevezzük.
Legfőbb patrónusi jogánál fogva a magyar király nevezte ki az érsekeket,
püspököket, kanonokokat, világi és szerzetes apátokat. A király joga volt új
püspökségek és érsekségek létrehozása, egyházi alapítványok jóváhagyása és
felügyelete. Törvény mondta ki, hogy „kétség esetén valamely egyházi javadalom
királyi adományozás alá tartozónak veendő”. Ezt kihasználva királyaink gyakran
éltek a megüresedett püspöki javadalmak „állami” hasznosításával, azaz nem
neveztek ki püspököt, de élvezték a birtok jövedelmét. Emiatt ugyancsak
törvények sürgették, hogy a király az egyházi javakat sokáig ne hagyja üresen.
A többi bevett
felekezet az állami hatalom ilymérvű közvetlen befolyásának, királyi
kormányzásnak és szervezésnek nem volt alávetve. Esetükben az állami ellenőrzés
elvéből következtek a főhatalom iránti kötelezettségeik. Vallási, iskolai és
vagyoni ügyeiket általában függetlenül, autonóm szerveik által intézték, amit
törvények és rendeletek biztosítottak.
A hatalom és vallás viszonya
korszakunk egyik legfontosabb társadalompolitikai kérdése volt. A felekezeti
viszálykodást a 18. században nem kizárólag hitbéli kérdések mozgatták. A két
protestáns vallás a 17. században a rendek fontos fegyvere volt a katolikus
abszolutizmussal szemben. De amikor alkotmányról, és a független államiságról
volt szó, nem különbözött a katolikus a protestánstól. A közös közjogi
(nemzeti) állásfoglalás, az alkotmány védelmében együtt vívott harcok a rendi
társadalmat összeolvasztották a meglévő ellentétek ellenére. Közülük legnagyobb
jelentősége a vallásnak volt.
A protestantizmus függetlenségi
szelleme megmaradt bizonyos mértékig a 18. században is, mert az udvar, mint
abszolutista kormányzat, a vallást is föl akarta használni alattvalói
irányítására. A szatmári békével új helyzet állt elő: a protestantizmus
elveszítette azt a korábbi lehetőséget, hogy a magyar társadalom hazafias
célkitűzéseinek biztosítéka legyen. A korábban általa vezetett Bécs-ellenes
összefogást a megosztottság és az értelmetlen viszályok váltották föl.
Bécs régi céljához (Magyarország
beillesztése a birodalomba) új eszközöket vetett be, többek között a
vallásegység visszaállítását. 1711 után katolikus offenzíva kezdődött a vallás
egységének helyreállítására, amiben a katolikus kurucok egyetértettek az
udvarral. Míg a püspökök véget akartak vetni a protestánsok vallásszabadságának,
az érintettek a törvényes állapot helyreállítását várták a királytól. Az
1728/29-i országgyűlésen kísérlet történt a protestánsok kiszorítására.
Ürügyként használták föl, hogy a rektifikációs bizottságba beválasztott
protestáns követek nem voltak hajlandók a Tripartitumba foglalt decretiális esküt letenni. Mivel a
rendek nem tudtak egymással megegyezni, a király kezébe tették a vallásügy
rendezését. Míg a vallás a 17. században országos közügy volt, a 18. században
egyszerű közigazgatási kérdéssé vált. Hátterében az húzódott, hogy Károly a
protestánsokban is alattvalóit látta, akiknek ügyét királyi tekintélyével és
elfogultság nélkül képviseli, míg a katolikus rendek szerint, ha a vallásról a
király dönt, akkor a protestánsok nem tudnak orvoslásért az országgyűléshez
fordulni.
Ezek után hozta meg Károly
1731-ben híres határozatát a vallásügyről (Carolina
Resolutio). A rendelet kihasználva a
királyi hatalom és a katolikus egyház megerősödését, hosszúidőre korlátok közé
szorította a protestánsok vallásszabadságát. Nyilvános vallásgyakorlatot
(templom, istentisztelet, lelkész) a protestánsok számára csak az 1681-i
országgyűlésen megállapított ún. artikuláris helyeken engedélyezte, a nem
artikuláris helyeken csupán a magán vallásgyakorlatot engedte meg, s ilyen
helyeken az akatolikusokat is a katolikus plébános alá rendelte, a stólát is
meg kellett fizetniük és katolikus ünnepeket megtartaniuk. Katolikus
akatolikussal csak a katolikus plébános előtt köthetett házasságot. Az
aposztatákat (a katolikus vallásról más vallásra áttérőket) az illetékes világi
hatóságok megbüntették. Bírók, ügyvédek és más tisztségviselők a hivatali esküt
ún. decretiális formában (a Szűz Mária és a szentek említésével) voltak
kötelesek letenni. Korlátok közé szorították és ellenőrzés alatt tartották a
görögkeleti egyházat, az anabaptistákat pedig – mivel vallásuk nem tartozott a
törvényesen bevettek közé – üldözték. Bármilyen változtatás a
vallásgyakorlatban csak királyi engedéllyel volt lehetséges, s a
magánszemélyeknek is királyhoz kellett fordulniuk vallásgyakorlattal
kapcsolatos panaszaikkal.
A vallásügy fölvilágosult
átalakítására II József uralkodása idején került sor. A szűkebben fölfogott
„josefinizmus” a király vallásügyi nézeteit fogja át, rendeletei az állam
érdekei szerint átalakított felekezeti lét működését előíró jogszabályok. 1781.
október 25-én adta ki a protestánsok kérésére a türelmi rendeletet. A
felvilágosult uralkodó kiindulópontja: az állam minden munkát és tehetséget a
maga részére kell, hogy biztosítsa, és ebben felekezeti elfogultság nem
korlátozhatja. A rendelet kimondta az akatolikusok javára hozott eddigi
törvények, rendeletek és kiváltságok érvényét. Megmaradnak a birtokukban levő
templomok zavartalan használatában, magánvallásgyakorlati jogot kapnak minden
helyen templom, lelkészlak és iskolaépítéssel. Az aposztatákat már nem lehetett
perbe fogni és büntetéssel sújtani, mint korábban, de áttérésük előtt hathetes
katolikus vallásoktatásban kellett részesülniük. A rendelet sok tekintetben
javított a protestánsok helyzetén, bár teljes egyenlőséget nem eredményezett. A
stólafizetési kötelezettség pl. a fönnmaradt a magángyakorlatos helyeken. A
protestánsoknak az sem tetszett, hogy József a kedvezéseket „türelemből” adta,
mert az akatolikusok szabadsága nem királyi kegy, hanem régóta kiharcolt
törvény.
Szűkre vonta a katolikus egyház
működési terét. Főként külső viszonyait alakította át a Rómától függés lazítása
céljából, mert az ország területén fönnálló egyházi szervezet és a pápa közötti
közvetlen összeköttetés az államra nézve veszélyes lehet. A placetum regium
megerősítésével állami ellenőrzés alá vonta a magyar katolikus egyház és a pápa
közötti kapcsolatokat. Az invesztitúrára emlékezetet az a püspököknek szóló
előírás, miszerint a püspök senki mástól nem függhet csak a királytól.
Az 1791: XXVI. tc. megszüntetett minden különbséget a protestánsok
nyilvános és magán vallásgyakorlata között: bármely helyen szabadon
létesíthettek fiókegyházat a szükséges épültekkel és a megfelelő egyházi
személyzettel. A törvény a katolikus egyház számára már csak a vegyes
házasságok és az áttérések ügyében biztosított előnyöket. Kimondta: a vegyes
házasságokat mindig katolikus pap előtt kell kötni, s a belőlük származó
gyerekek mind katolikusok, ha az apa az, ha csak az anya katolikus a fiúk
követhetik apjuk vallását. Ez a törvény lényegében lezárta a vallási
küzdelmeket, s megszabta a protestánsok vallásügyét egész a rendi korszak
végéig.
Az 1832/36-i országgyűlésen ugyan
sor került újabb tárgyalásra a vegyes házasságokról, és az áttérést megelőző
hatheti oktatásról, de a katolikus főrendek ellenállása meghiusította újabb
törvény megalkotását. Az 1844-i országgyűlésen ismét megvitatták a
protestánsoknak sérelmes kérdéseket, s azokat a III. tc.-ben kedvezőbben
szabályozták. Engedélyezték a vegyes házasságok protestáns lelkész előtti
megkötését, s eltörölték az áttérni akarók kötelező katolikus vallásoktatását.
A bevett vallások teljes és viszonos egyenlőségét azonban csak 1848-ben
valósították meg.