Kormányzat 1848–1849
1848. március 17-én Bécsben István
főherceg nádor az uralkodó jóváhagyásával miniszterelnökké nevezte ki Batthyány
Lajos grófot, s kormányalakításra hatalmazta fel. Ezzel, ill. a „független
magyar felelős minisztérium alakításáról” szóló törvénnyel alapjaiban változott
meg a végrehajtó hatalom gyakorlása Magyarországon. 1848 előtt azt az uralkodó
a tőle függő kormányszékeken keresztül gyakorolta, a törvénnyel azonban egy
parlamentnek felelős független kormány kezébe került, amely alig függött az
uralkodótól. A megalakuló Batthyány kabinet 1848. szeptember 11-én mondott le.
Utána sikertelen kísérlet történt egy szintén általa vezetett kormány
felállítására, szeptember végén azonban a kormányzást az országgyűlés által
választott testület, az Országos Honvédelmi Bizottmány vette át, melynek elnöke
Kossuth Lajos lett. A függetlenség kimondása és a Habsburg dinasztia
trónfosztása után 1849. május 2-án alakult új kormány Szemere Bertalan
vezetésével, amely augusztus 11-éig töltötte be hivatalát.
Az
uralkodó és hatásköre
Az 1848-as törvénycikkek lényegesen
csökkentették, alkotmányos keretek közé szorították az uralkodó hatáskörét.
Személyét tekintve szent és sérthetetlen maradt ugyan, hozzájárulása nélkül törvény
nem születhetett, de rendeletei csak miniszteri ellenjegyzés mellett voltak
érvényesek. Ő nevezte ki a miniszterelnököt, s a minisztereket a kormányfő
előterjesztésére megerősítette. A törvényhozásban megtartotta a törvények
kezdeményezésének, szentesítésének és kihirdetésének jogát. Az országgyűlést
összehívhatta, elnapolhatta, berekeszthette és feloszlathatta. Utóbbit azonban
érdemben nem érvényesíthette, mert Kossuth Lajos javaslatára a törvénybe
iktatták, hogy az előző évi zárszámadás, ill. a következő évi költségvetés
elfogadása előtt nem lehet az országgyűlést feloszlatni. Megtartotta az egyházi
méltóságok, az ország zászlósai kinevezésének, a kegyelmezésnek, nemesi címek
és rendek adományozásának jogát, de csak „az illető felelős magyar miniszter
ellenjegyzése” mellett. Ugyancsak ellenjegyzés mellett, de hadügyre vonatkozó
felségjog volt a hadseregnek az ország határain kívül történő alkalmazása és
katonatisztek kinevezése. Kétségtelen ugyanakkor, hogy a miniszter az
ellenjegyzés megtagadásával útját állhatta az uralkodói akarat
érvényesülésének.
A király távolléte, vagy
akadályoztatása esetén, a nádor a korona egységének és a birodalmi
kapcsolatoknak épségben tartása mellett teljhatalommal helyettesíthette az
uralkodót. Ez esetben az ő személye is szent és sérthetetlen volt. Ezt a
jogosítványt azonban a törvény csak István főherceg nádor személyére
korlátozta. (A nádori jogkör kiterjesztése azért volt fontos vívmány 1848
tavaszán, mert az uralkodó folyamatosan Bécsben élt a birodalmi és udvari érdekeket
mindenek fölött szem előtt tartó kamarilla befolyása alatt.) Az 1848: III. tc. megadta számára azt a
jogot is, hogy az uralkodó jóváhagyásával miniszterelnököt nevezzen ki.
Júniusban újabb jogokkal bővült a hatásköre: megnyithatta az országgyűlést, sőt
szentesíthette a törvényeket is. Amikor azonban július végén felszámolták az
észak-itáliai mozgalmat, az udvar visszavonta ezen jogokat.
A
kormány
Az 1848:
III. tc. értelmében a végrehajtó hatalom forma szerint az uralkodó –
távollétében a nádor –, gyakorlatilag egy polgári jellegű felelős és független
kormány kezébe került, amely kinevezése után érdemben az uralkodótól
függetlenül gyakorolhatta azt. „Őfelsége s az Ő távollétében a nádor s királyi
helytartó a végrehajtó hatalmat a törvények értelmében független magyar
minisztérium által gyakorolják, s bármely rendeleteik, parancsolataik,
határozataik, kinevezéseik csak úgy érvényesek, ha a Buda–Pesten székelő
miniszterek egyike által aláiratnak.” A törvény szövege formailag egy
minisztériumról beszél, amelynek osztályai vannak, tehát kollektív testületet
hoz létre, de minden tagjának egyéni felelősségét szögezi le. Ezek az osztályok
fejlődtek ki a gyakorlatban szakminisztériumokká, s mindegyiknek több osztálya
lett. A minisztérium egy elnökből és – ha ő maga nem vállal tárcát – nyolc
tagból áll. Egy miniszter „folyvást Őfelségének személye körül lesz, s mindazon
viszonyokba, melyek a hazát az örökös tartományokkal közösen érdeklik,
befolyván, azokban az országot felelősség mellett képviseli”. A kormány működésének
előfeltétele a parlamenti többség támogatása. A miniszterek minden általuk
hozott, vagy általuk aláírt rendeletért felelősek, vagyis függenek a
parlamenttől. A minisztertanács üléseit az elnök tetszése szerint bármikor
összehívhatta, s azon az uralkodó és a nádor távollétében elnökölt is.
(1848-ban V. Ferdinánd sohasem vett részt a minisztertanács ülésén. István
főherceg nádor többször is megjelent ott, az üléseket azonban többnyire
Batthyány Lajos gróf vezette.) A kormány jogköre kiterjedt mindazon tárgyakra,
amelyek korábban a kancellária, a helytartótanács és a kamara hatáskörébe
tartoztak, ennél pontosabb meghatározásra nem került sor. A törvény nem zárta
ki annak lehetőségét, hogy a miniszterek induljanak a választásokon, s
képviselői mandátumhoz jussanak. Az országgyűlés mindkét házában „üléssel
bírnak”, ott felszólalhatnak, ill. kívánságra ott kötelesek megjelenni „s a
megkívántató felvilágosításokat előadni tartoznak”. Részletesen szabályozta a
törvény a miniszteri felelősséget. Felelősségre vonhatók voltak minden olyan
tettért vagy rendeletért, „mely az ország függetlenségét, az alkotmány
biztosítékait, a fennálló törvények rendeletét, az egyéni szabadságot, vagy a
tulajdon szentségét sérti, s általuk hivatalos minőségükben követtetik el, vagy
illetőleg adatik ki”. A kezeikre bízott pénz és értékek elsikkasztásáért, avagy
törvényellenes alkalmazásáért, ill. ha mulasztásokat követtek el a törvények
végrehajtásában és a „közcsend és bátorság fenntartásában”. A miniszter vád alá
helyezését az alsóház rendelhette el, ha azzal a többség egyetértett.
Bíráskodni viszont a felsőtábla tizenkét titkos szavazással választott tagja
volt jogosult. Hivatalos minőségükön kívül elkövetett bűnökért a köztörvények
hatálya alá tartoztak.
Az
Országos Honvédelmi Bizottmány
1848/49 sajátos végrehajtó hatalma az Országos
Honvédelmi Bizottmány. Batthyány Lajos ügyvezető miniszterelnöksége idején,
szeptember 15-én kezdeményezte Kossuth a képviselőházban, hogy a gróf
honvédelmi intézkedéseinek parlamenti ellenőrzésére válasszanak egy
bizottságot. A titkos szavazással választott hat fős testület a „képviselőház
honvédelmi bizottmánya” néven jött létre. Szeptember 28-án a miniszterelnök
távollétének idejére – Batthyány ekkor a katonai táborban tartózkodott – a
képviselőház a „honvédelmi választmány” fővárosban tartózkodó tagjait bízta meg
a végrehajtó hatalom vitelével. Szeptember 30-tól immár Országos Honvédelmi
Bizottmány néven működtek tovább, s a munkába bekapcsolódtak a volt
minisztériumok államtitkárai is. Október 3-án négy felsőházi taggal bővült a
testület. Batthyány másodszori lemondása és az uralkodó október 3-i
manifesztumát követően 8-án Kossuth azt javasolta, hogy a képviselőház a
végrehajtó hatalmat ruházza az OHB-re, ami meg is történt. Eszerint „a képviselőház
az ország kormányzatát mind a két ház részéről kiküldött honvédelmi bizottmány
kezébe mind azon hatalommal, mellyel egy ország teljhatalmú kormányának bírnia
kell, letévén, a honvédelmi bizottmányt mindaddig, míg az ország normális
állapotba jövén, törvényesen elismert kormánya nem lesz, az ország teljhatalmú
kormányának, Kossuth Lajos honpolgárt és képviselőt pedig egyetemes
felállássali kijelentéssel e kormány elnökének nyílvánítja…”. Az új végrehajtó
hatalom minden olyan intézkedést megtehetett, „amelyeket az ország jelenlegi
állapota megkíván”, s egyedül az országgyűlésnek tartozott felelősséggel, amely
a tagokat bármikor visszahívhatta. Kossuth olyan kormányként értelmezte ezt,
amely „eljárásának eszközeit nemcsak a törvényből, hanem a haza veszélyéből is
meríthesse”. S hogy munkájában ne kössék meg, tevékenységét csak
általánosságban körvonalazták. Az OHB az első időben testületi döntéseket
hozott, a kollegiális tanácskozási módszer azonban rendkívül lelassította az
ügyintézést, holott az ország helyzete gyors reagálást és intézkedéseket
kívánt. A képviselőháztól kapott felhatalmazás alapján ezért Kossuth november
20-a után kísérletet tett kormányszintű átszervezésre, amely azonban személyi
kérdések miatt megakadt. Megmaradt az OHB, a teendőket azonban a tagok között
felosztották. Így minden „választmányi tag úr a maga szakában az organizáció és
személyzeti választás tekintetében a kellő hatósággal természetesen fel lévén
ruházva”. Az ügyintézés rendjét is kialakították: minden hivatalos iratot, amely
Kossuthnak, avagy az OHB-nek volt címezve, az elnöki iroda titkára bonthatott
fel, osztályozta azokat, s továbbította a reszortok szerint. Nem írták körül,
hogy mi tartozik az elnöki hatáskörbe, így Kossuth meglehetősen tágan
értelmezte azt: minden lényeges kérdésben fenntartotta magának a döntés jogát.
A
kormányzóelnök
Az ország függetlenségének kikiáltása
felvetette az államforma és az államfő kérdését. Az ország jövendő
„kormányrendszerét” illető döntést elhalasztották, azonban Kossuth Lajost kormányzóelnökké,
tehát államfővé választották. Jogkörét, a kormányhoz és az országgyűléshez való
viszonyát Kossuth maga fogalmazta meg május 2-i levelében, amit mindkét ház
tudomásul vett, így országgyűlési határozattá vált. Eszerint a kormányzóelnök
rendeletei, határozatai csak valamely miniszter ellenjegyzése mellett
érvényesek; csak a miniszterek által kormányozhat; hatósága a magasabb egyházi,
világi és katonai kinevezéseken túl az állam kormányzati politikájának
meghatározására, „s a rendezést és szabályozást meghatározó rendeleteknek
megállapítására szorítkozik”. Ez utóbbi kérdésekben a miniszterek is csak a
kormányzóelnök helybenhagyásával intézkedhetnek. A miniszterek megbízatása,
felmentése a kormányzóelnök jogköre lett. Hadüzenet, béke- és szövetségkötés
csak a nemzetgyűlés beleegyezésével érvényes. A kegyelmezési jog egy négytagú,
kormányzó által kinevezett kegyelmi szék kezébe került. A hatáskör tág
megfogalmazása oda vezetett, hogy 1849 nyarán állandó konfliktusok keletkeztek
Kossuth és a minisztérium tagjai között. Igaz, oka volt ennek az is, hogy a
kormányzóelnök sok esetben önhatalmúlag kitágította a számára meghatározott
jogkört.