A politika intézményei 1848–1849
Állam
és egyház viszonya
Az áprilisi törvények közül két törvénycikk
foglalkozott kifejezetten az egyházakkal. A XIII. tc. kimondta, hogy
mivel „az egyházi rend a papi tizedről minden kárpótlás nélkül” lemondott, azt
örökre megszüntetik. Ennek következtében a „kisebb rendű papság…ellátásáról
gondoskodni mindenesetben szükséges leend”, a következő országgyűlés elé
„részletes törvényjavaslatot” kell terjeszteni. A XX. tc. pedig
leszögezte, hogy „e hazában törvényesen bevett minden vallásfelekezetre
nézve különbség nélkül tökéletes egyenlőség és viszonosság állapíttatik meg”.
Az unitárius vallást törvényesen bevett vallásnak nyilvánították. A
„felekezetek egyházi és iskolai szükségei közálladalmi költségek által
fedeztessenek”, amiről törvényt alkotni „az illető hitfelekezetek”
meghallgatása után a következő országgyűlés feladata. A vallás- és
közoktatásügyi minisztérium kötelessége gondoskodni arról is, hogy a „bevett
vallásokat követő katonák saját vallású tábori lelkészekkel láttassanak el”.
A katolikus egyház
általánosságban örömmel üdvözölte az 1848 tavaszán bekövetkezett átalakulást. A
püspöki kar ugyanakkor március 20-án feliratot intézett V. Ferdinándhoz,
amelyben kérte, hogy az uralkodó tartsa meg főkegyúri jogának gyakorlását,
vagyis szerették volna ezt a jogosítványt a felelős kormányzattól
függetleníteni. Erre azonban nem kerülhetett sor, a III. tc. 6.
paragrafusa értelmében a főkegyúri jogból származó cselekvés joga a magyar
kormány hatáskörébe került, a főpapok kinevezéséhez pedig a felelős magyar
miniszter ellenjegyzésére volt szükség. Az április 6-án tartott pozsonyi
püspökkari konferencián egy petíció benyújtásáról határoztak. Kérték egyházuk
szabadságának törvényes garantálását, iskoláik önálló igazgatását, továbbá
iskolai alapítványaiknak egy egyháziakból és világiakból álló vegyes bizottmány
általi kezelését. Kérvényükkel azonban elkéstek, hiszen április 11-én az
uralkodó már bezárta a diétát. Eötvös József báró vallás- és
közoktatásügyi miniszterrel folytatott tárgyalásaik során ugyanakkor
felvetették a megüresedett püspöki székek betöltését, amire júniusban sor is
került, amikor Hám Jánost V. Ferdinánd esztergomi érsekké nevezte ki, s
a váci püspökség kivételével valamennyi érseki és püspöki széket betöltöttek.
1849 elején a császári csapatok
sikerét látva több főpap megváltoztatta a magyar kormányzathoz fűződő
viszonyát. Hám több társával együtt tisztelgő látogatást tett a Pestre bevonuló
császári főparancsnoknál, Windisch-Grätz hercegnél, s kifejezték Ferenc
József iránti hűségüket. Az OHB hazaárulóknak nyilvánította őket, javaikat
pedig zár alá vette. A püspöki kar egy része azonban mindvégig kitartott, még a
függetlenség ügye mellett is. Kétségtelen azonban, hogy az egyház tagjai – főképp
a helyi plébánosok, tiszteletesek – igen nagy nyomásnak voltak kitéve. A hadi
helyzet változásával olykor a császári proklamációk, olykor a magyar kormányzat
rendeleteit kellett kihirdetniük, függetlenül meggyőződésüktől. Ugyanakkor ha
az ellenséges proklamációk terjesztését valamelyikükre rábizonyították, a
legsúlyosabb ítéletre is számíthattak. Nem véletlen, hogy Haynau
megtorlásának nagyon sokan lettek áldozatai.
Közbátorsági
Választmány
A forradalom első napjaiban a pesti radikális
ifjúság, a liberális nemesség és a városi polgárság egy részének részvételével
jött létre a pesti Közbátorsági Választmány. Ez közel egyhónapos
fennállása alatt a forradalmi vívmányok legfőbb őre volt. Vidéken hasonló
testületek jöttek létre, melyek felvették a kapcsolatot a pesti Választmánnyal,
irányítása alá helyezték magukat, sőt a fegyveres segítséget is kilátásba
helyezték szükség esetén. A Választmány vidéki társaival egyetemben a kormány
Pestre költözése után szűnt meg.
Pártok
1848-ban még nem beszélhetünk klasszikus
értelemben vett pártokról, inkább politikai kluboknak, csoportosulásoknak
nevezhetjük a tömörüléseket. Igaz ez akkor is, ha némelyikük megnevezésében
egyébként használta a párt kifejezést. Ilyen volt pl. az 1848 végén Békepártnak
nevezett csoport, amely akár lényeges engedményeket is hajlandó lett volna
tenni az 1848-as alkotmányból annak érdekében, hogy kiegyezzünk a dinasztiával.
1849. áprilisában alakult meg Újházi László vezetésével a Radical
Párt, amely kb. az országgyűlési képviselők egyharmadát tömörítette.
Programjuk egy független köztársaság kikiáltása volt.
A
kormánybiztosi intézmény
A Batthyány-kormány kezdettől fogva arra
törekedett, hogy a közigazgatásban centralizálja a hatalmat, s ennek lett
sajátos intézménye a kormánybiztosi rendszer. (Korábban a király is
küldött ki biztosokat egy–egy speciális feladat ellátására, a királyi
biztosokat tehát tekinthetjük valamiféle történeti előzménynek is.) 1848
tavaszán a nemzetiségi, a paraszti földfoglaló és városi antiszemita mozgalmak
kezelésére nevezett ki a kormányzat biztosokat. Az intézmény a szabadságharc
alatt egyre jobban kiépült, hiszen az OHB számára olyan megbízható erőt
képviseltek, amelyre támaszkodni lehetett a gyakran nehezen mozduló
törvényhatóságok mellett. Kormánybiztosokat küldtek ki népfelkelések
szervezésére, a katonaság élelmezésének, felszerelésének biztosítására, a
katonai vezetés ellenőrzésére, stb.
A kormánybiztosok között
kialakult egy hierarchia is. Voltak országos főbiztosok, akik olykor több
kormánybiztos munkáját is felügyelték, összehangolták. A legtöbben azonban egy,
vagy több megye területén működtek meghatározott feladattal. Végül voltak
melléjük beosztott segédkormánybiztosok. Az egész szervezetet az OHB idején
Kossuth Lajos, mint az OHB elnöke irányította, tőle kapták a megbízást és neki
is jelentettek. Szemere Bertalan miniszterelnök fel kívánta számolni az
intézményt, a cári intervenció azonban ezt lehetetlenné tette, sőt
megerősödését indokolta.