Alkotmányos helyzet 1849–1867
Alaptörvények
I. 1849. március 4-én Ferenc József az
1848 nyara óta ülésező birodalmi parlament által kidolgozott alkotmánytervezet
helyett hatalmi szóval oktrojálta az ún. olmützi
alkotmányt, amely Osztrák Császárság
néven egységes, oszthatatlan alkotmányos monarchiává nyilvánította a Habsburg
Birodalom egészét, melynek koronaországai bizonyos korlátok között önállóságot
élveznek. A birodalom egységes vám- és kereskedelmi területet alkot, a
birodalomban csak egy általános ausztriai birodalmi polgárjog létezik. Az
alkotmány megerősítette az állampolgári jogegyenlőség és a közteherviselés
elvét, a jobbágyfelszabadítást. Kimondta, hogy az ott élő minden népfaj
egyenjogú, s minden népfajnak sérthetetlen joga nemzetiségének és nyelvének
fenntartása és művelése. Szigorúan centralizált
birodalmat hozott létre, amennyiben az államélet legtöbb területét
birodalmi ügynek nyilvánította, az egyes tartományok hatáskörében csak olyan
kérdések maradtak, mint: földművelés, középítkezések, jótékony intézetek,
tartományi költségvetés, községi ügyek, egyházi és iskolai ügyek,
hadsereg-élelmezési és beszállásolási ügyek.
Magyarországra vonatkozóan az alkotmány legfontosabb rendelkezései a következők: külön koronatartományként sorolta fel az alkotmány az Erdélyi Nagyfejedelemséget (a Partiummal együtt) és Horvát–Szlavónországot (Fiuméval és a Tengermellékkel). Fenntartotta a határőrvidék katonai szervezetét s a birodalmi végrehajtó hatalomnak rendelte alá. Előirányozta egy Szerb Vajdaság létrehozását. Alapelvként leszögezte, hogy a Magyar Királyság alkotmánya csak annyiban marad érvényben, amennyiben az a birodalmi alkotmány rendelkezéseivel összeegyeztethető.
Az alkotmány mellett azonban
további uralkodói pátenseket is a birodalom alaptörvényei közé soroltak.
Ugyancsak március 4-én Ferenc József pátensben szabályozta a politikai szabadságjogokat:
elismerte a lelkiismereti szabadságot, a véleménynyilvánítás szabadságát, a
sajtószabadságot és a szabad egyesülés jogát. A magyar korona országaira
azonban nem terjedt ki a pátens hatálya. Az alkotmány előirányozta külön
községi törvény kibocsátását, s 1849. március 17-én Ferenc József kiadta az „ideiglenes községi törvény”-t, de ennek
hatálya sem terjedt ki a magyar korona országaira. A törvény a települések
minden típusa számára autonóm jogkört irányzott elő belső ügyeik vitelére,
tisztviselői karuk megválasztására, cenzushoz kötött, kuriális jellegű
választási rendszert vázolt fel. Szólt a települések képviselőiből álló
járási–megyei és kerületi választott közigazgatási bizottságok felállításáról
is. Alexander Bach belügyminiszter azonban 1849. október végén leállította a
törvény bevezetésének előkészítését. Az alkotmány emellett előirányzott minden
tartomány részére saját tartományi alkotmány (statútum) kibocsátását.
A magyarországi állami
intézményrendszer felépítésében azonban a birodalom egészére – elvileg –
irányadóként szolgáló alkotmányos rendelkezések mellett döntő szerepet játszott
az ún. jogeljátszás elmélete, amely
szerint a törvényes uralkodó elleni felkeléssel s elsősorban az 1849. április
14-i Függetlenségi Nyilatkozattal Magyarország eljátszotta történeti jogait.
Ferenc József 1849. június 4-én jóváhagyta a minisztertanács előterjesztését,
amely szerint Magyarországon katonai kivételes törvények és igazgatás
fenntartására van szükség.
II. 1851. augusztus 20-án
uralkodói pátens felfüggesztette az alkotmányt, majd 1851. december 31-én, az
ún. szilveszteri pátensben sor került
annak visszavonására. Ettől kezdve egészen 1860. október 20-ig, az ún. októberi diploma kiadásáig a birodalom
államformája nyílt uralkodói abszolutizmus. A törvényhozást
az uralkodó saját kezébe vette. Tartományi és kerületi szinten előirányozott
ugyan a pátenshez csatolt kabineti irat „tanácskozó választmányokat”, a rendi
képviseleti szervek modernizált, a polgárság és a hivatalnokok képviselőivel
kiegészített változatait, melynek tagjait az uralkodó nevezte volna ki, a
testületek azonban törvényhozó jogosítványokkal nem rendelkeztek volna.
A pátens a törvény előtti
egyenlőséget és a jobbágyi függéstől való mentességet megerősítette. Az
államszervezet terén a birodalmi centralizmust tovább fenntartotta,
előirányozta az osztrák polgári és büntetőtörvénykönyv bevezetését valamennyi
tartományban. A szilveszteri pátenst követően több mint egy évet vett igénybe a
pontos rendszabályok kidolgozása, az ún. definitív
igazgatás időszakát ezért számítjuk 1853 májusától 1860 nyaráig.
III. Az 1860. október 20-án
Ferenc József által kiadott októberi
diplomában, egy újabb oktrojált
alkotmányként Ferenc József a magyar ún. ókonzervatív csoport politikai
törekvéseit követve meghirdeti az alkotmányos elvekhez való korlátozott
visszatérést. Korlátozott azonban ez az alkotmányosság, mivel csak a
törvényhozásra terjed ki, de arra sem teljes egészében, hiszen az államélet
fontos területeit meghagyja az uralkodó személyes rendelkezési körében: a
külügyek kizárólagos irányítója és legfőbb hadúr marad. A végrehajtó hatalom
pedig teljes egészében az ő irányítása alatt marad. A diploma ugyanakkor a
korábbi birodalmi centralizáció helyett a tartományok súlyát jelentősen
megnövelte az államszervezetben.
1861. február 26-án azonban az
uralkodó kibocsátotta az 1860 decemberében államminiszterré kinevezett Anton
Schmerling osztrák–német liberális politikus koncepcióját tükröző ún. februári pátenst, mely formailag az
októberi diploma rendelkezéseit pontosítja a birodalmi tanács szervezetének
meghatározásával, valójában azonban újra a birodalmi centralizáció, de ezúttal alkotmányos centralizáció elveit
juttatja érvényre.
Az októberi diplomával az Osztrák
Császárság újra alkotmányos monarchiává
vált, Magyarországon azonban 1861. november 5-én uralkodói pátens újra bevezeti
a rendeleti kormányzást, életbe lép az ún. provizórium,
melynek rendelkezései 1865. június 8-ig maradnak érvényben. 1865. szeptember
17-én az uralkodó – hogy elősegítse a magyar politikai elittel időközben
megindult államjogi tárgyalássorozatot – felfüggeszti az egész birodalomra
vonatkozóan a februári pátens hatályát. Magyarországon az alkotmányos közjogi
állapot teljes egészében Ferenc József magyar királlyá koronázásával (1867.
június 8.) és az 1867: XII., ún. kiegyezési törvénycikk szentesítésével
(1867. július 28.) állt helyre.
Államterület
Az olmützi alkotmány rendelkezése
szerint az egységes, oszthatatlan Osztrák Császárság
egyik koronatartományát alkotta a szűkebb értelmű Magyarország. A birodalomban
csak egy általános ausztriai birodalmi polgárjog létezett. Külön
koronatartományba szervezték újra az Erdélyi
Nagyfejedelemséget (a Partiummal
együtt), és önálló koronatartománnyá minősítették Horvát–Szlavónországot is (Fiuméval és a Tengermellékkel).
Fennmaradt a határőrvidék katonai szervezete, melyet az alkotmány a birodalmi
végrehajtó hatalomnak rendelt alá. 1849 őszén további lényeges változások
történtek a közigazgatás területi tagolódásában: 1849. november 18-án császári
pátens létrehozta a Szerb Vajdaság és Temesi Bánságot mint önálló
közigazgatási területet (Bács–Bodrog, Torontál, Temes, Krassó megye, Szerém
megye két járása), amely de facto
önálló koronatartományként funkcionált. Emellett a Muraközt a Zala megyei
igazgatásból kiszakították és Horvátországhoz csatolták.
Az októberi diploma kibocsátása
után az uralkodó 1860. december 27-én megszüntette a Szerb Vajdaság és Temesi
Bánságot, s a területet visszacsatolták a magyarországi közigazgatáshoz. 1861.
január 27-én sor került Muraköz Zala megyébe való visszakebelezésére is. 1865.
december 15-én az uralkodó elrendeli, hogy az erdélyi országgyűlés válassza meg
képviselőit a pesti magyarországi országgyűlésre. 1868. november 17-én
szentesíti az uralkodó a magyar–horvát kiegyezésről szóló 1868: XXX.
törvénycikket, amely helyreállítja az államközösséget Magyar- és Horvátország
között.