Kormányzat
Az
olmützi alkotmány időszaka
Az olmützi alkotmány rendelkezése szerint a
végrehajtó hatalom „egy és oszthatatlan”, az kizárólag a császárt illeti. Az
államszervezet kiépítésében a francia típusú centralizáció elve dominált, meghatározó elvként érvényesült az
igazgatási szervezet reszortok szerinti tagolása és a közigazgatástól
elkülönült jogszolgáltatás szervezetének megteremtése. A korábbi kollegiális
rendszert felváltotta az egyszemélyes
felelős vezetés elve.
A)
Összbirodalmi szervek
Az alkotmány nagyon erős pozíciót biztosított
az uralkodó számára: Az uralkodó
„szent, sérthetetlen és nem felelős”; a törvényhozást ugyan a birodalmi
gyűléssel és a tartományi gyűlésekkel megosztva gyakorolja, de a végrehajtó
hatalom már kizárólag őt illeti. A külügyek irányítása teljes egészében az ő
kezében van: ő küld és fogad követeket, köt nemzetközi szerződéseket. Ő a
hadsereg főparancsnoka, határoz béke és háború felett.
A végrehajtó hatalom legfontosabb
birodalmi szerve a minisztertanács volt.
Az olmützi alkotmány kimondta a miniszteri
felelősség elvét, de ezt eltörölte Ferenc József 1851. augusztus 20-i
kabineti iratában, azután a miniszterek csak neki tartoztak felelősséggel.
Tartalmazta az alkotmány a miniszteri
ellenjegyzés intézményét is, azonban azt ugyancsak módosította Ferenc
József: a miniszteri ellenjegyzés 1851. augusztus 20. után pusztán a császári
rendeletek kihirdetésének pontosságát igazolta. A testületet a miniszterelnök
vezette, aki egyben a külügyek és a császári ház minisztere is volt, a posztot
1848. november 21. és 1852. április 5. között Felix zu Schwarzenberg
herceg töltötte be.
A következő szakminisztériumok működtek: a külügyek és a császári ház
minisztériuma, hadügyminisztérium (de 1849 tavaszán létrejött az uralkodó
központi katonai irodája, élén a főhadsegéd, Karl Ludwig Grünne gróf, ez
év őszétől kezdve a minisztérium hatáskörében csak a hadsereg adminisztratív és
jogi ügyei maradtak), belügyminisztérium (általános közigazgatás,
földtehermentesítés, úrbéri viszonyok rendezése, egészségügy, világi
alapítványok, rendőri ügyek), pénzügyminisztérium, igazságügyminisztérium, vallás-
és közoktatásügyi minisztérium, földművelés- és bányaügyi minisztérium,
kereskedelem-, ipar- és középítésügyi minisztérium.
Az olmützi alkotmány rendelkezett
a birodalmi tanács felállításáról,
mely a végrehajtó szervezet tanácsadó testületeként működött. Tagjait az
uralkodó nevezte ki a birodalom különböző részeire való lehető tekintettel.
Kezdeményezési joga nem volt, csak tanácsadói funkciója a minisztertanács,
illetve az uralkodó által hozzá utalt ügyekben. 1851. április 13-án uralkodói
pátens hozta létre a birodalmi tanácsot Karl Friedrich Kübeck báró
vezetésével.
B)
Magyarországi szervek
Magyarországon két periódust
különböztethetünk meg: a katonai
igazgatás időszakát és a polgári
igazgatás első időszakát, az ún. provizóriumot.
a) A katonai
kormányzás időszaka (1849. nyár – 1850. december)
A közigazgatási–politikai hatalom a katonai
parancsnokok kezében volt, a katonai és polgári igazgatás egyesítésének
gyakorlata érvényesült. Julius von Haynau táborszernagy, a
Magyarországon állomásozó III. hadsereg
főparancsnoka (kinevezése: 1849. május 30.) mellé 1849. június 4-én
kinevezték Karl von Geringer báró belügyminisztériumi tanácsost a polgári ügyek teljhatalmú császári
biztosává. Központi irodáját Pesten rendezte be. A minisztertanács
irányítása alatt állt, de minden fontosabb rendelkezését a főparancsnokkal
egyeztetve adhatta csak ki. A katonai igazgatás valamennyi eleme majd csak az
ostromállapot 1854. május 1-jei feloldásával tűnt el.
1849. október 24-én császári
rendelet jelent meg Magyarország ideiglenes közigazgatási szervezetéről.
Eszerint a Magyarországon állomásozó III. hadsereg főparancsnoka volt az ország
közigazgatásának vezetője. A hadsereg-főparancsnokság
keretein belül két osztályt szerveztek a nem katonai jellegű ügyek vitelére:
egy polgári és egy rendőri osztályt. 1850. július 6-án, Haynau leváltásakor, az
uralkodó az új hadsereg főparancsnok jogkörét a katonai ügyekre korlátozta,
ezzel megtéve az első lépést a katonai és polgári kormányzat szétválasztására.
b) A provizórium
időszaka (1851. január – 1853. április)
A katonai és polgári ügyek különválasztását
erősítve Geringer báró központi irodáját helytartósággá
szervezték át 1851. április 10-től. A helytartóság Budán székelt, élén
ideiglenes helytartóként Geringer
báró 1852 tavaszáig.
Az
uralkodói abszolutizmus időszaka
A szilveszteri pátens után az uralkodói
abszolutizmus intézményei erősödtek meg az államhatalom végrehajtó szférájában
is.
A) Birodalmi szervek
A szilveszteri pátens a minisztertanács
helyett miniszteri konferenciáról szólt,
az uralkodó Felix zu Schwarzenberg herceg miniszterelnök 1852.
áprilisi 5-i halála után magának tartotta fenn a miniszterelnöki funkciók
gyakorlását, minden miniszter közvetlenül az uralkodónak volt felelős. A
miniszteri konferenciák résztvevője volt a minisztereken kívül a Legfőbb
Rendőri Hatóság vezetője és az uralkodó főhadsegéde.
Változások történtek a minisztériumok szervezetében is, aminek
következtében jelentős területek kerültek ki a miniszteri konferencia
irányítása és ellenőrzése alól:
– 1852. június 1-jével a
belügyminisztérium hatásköréből kikerültek a rendőri ügyek, mivel létrejött a Legfőbb Rendőri Hatóság, élén Johann
Kempen von Fichtenstamm altábornaggyal, aki megtartotta csendőr
főparancsnoki tisztségét is. Az új hatóság alá tartoztak a közbiztonsági és
államrendőrségi funkciókon túl az egyesületi ügyek, útlevélügyek, az
idegenrendészet, a sajtóügy, a színházi rendészet is. 1859. augusztus 22-én,
Kempen leváltásakor, különválasztották a rendőri és csendőri szervezet
igazgatását, s az akkor megszervezett rendőrminisztérium
élére civil személy került.
– 1853 februárjában megszűnt a
hadügyminisztérium, s a hadsereg-főparancsnokság egyik osztályává alakult.
– 1853-ban megszűnt a
földművelés- és bányaügyi minisztérium; a földművelési és erdészeti ügyek a
belügyminisztériumhoz kerültek át, míg a bányaügyek kezelését a
pénzügyminisztérium vette át.
– 1859 augusztusában megszűnt a
kereskedelem-, ipar- és középítésügyi minisztérium, az iparengedélyeket és az
építészeti ügyeket a belügy-, a teendők másik, nagyobb részét pedig a
pénzügyminisztérium vette át.
A szilveszteri pátens szellemében
a birodalmi tanács személyesen az
uralkodó tanácsadó testületévé vált, kizárólag ő (azaz a miniszteri konferencia
nem) utalhatott ügyeket a tanács elé. A tanács befolyása Schwarzenberg
miniszterelnök halála után fokozatosan megnőtt.
1854-ben létrejött a legfőbb számszéki ellenőrség
közvetlenül az uralkodónak alárendelve a birodalom államháztartásának
ellenőrzése céljából.
B) Magyarországi szervek
A ún. definitív
igazgatás elveit egy szervező bizottság dolgozta ki, mely a birodalmi
tanács néhány tagjából és az érintett miniszterekből állt. 1853. január 19-én
jelent meg az új szervezeti rendelet, melynek a két legfontosabb rendelkezése a
kerületi hatóságok önállóságának növelése, azzal együtt az ország közigazgatási
egységének további gyengítése, illetve az alapfokon az igazságszolgáltatás és
közigazgatás újraegyesítése volt.
1852 áprilisában jött létre a magyarországi katonai és polgári
kormányzóság a hadsereg-főparancsnokság addigi polgári és rendőri
osztályaiból, élén Albrecht főherceg katonai
és polgári kormányzóval, akit az uralkodó 1851 októberében nevezett ki. A
kormányzóság szervezetén belül szigorúan szétválasztották a katonai és polgári
ügyekkel foglalkozó szervezetet. Albrecht főherceg átvette a helytartói funkciókat (a helytartóság
ügyeit azonban valójában a helytartósági alelnök intézte), a helytartóság
minden rendeletét és intézkedését a kormányzóság felügyelte. A kormányzó
hatásköre emellett kiterjedt a pénzügyigazgatásra és az igazságszolgáltatásra
is. Az ostromállapot megszüntetését követően 1856-ban létrehozták a katonai és
polgári kormányzóság helyett a főkormányzóságot.
A névváltoztatás azonban lényegi változással nem járt együtt.
1853 tavaszától megszüntették az
egységes helytartóságot, és a kerületi központokban öt helytartósági osztályt hoztak létre, ami tovább gyengítette az
ország közigazgatási egységét. Az osztályokat a helytartósági alelnökök igazgatták (egy 1856-os rendelet szerint,
amennyiben a főkormányzó hatáskörüket nem korlátozta, az alelnökök hatásköre
megegyezett kerületükön belül a más koronaországokbeli helytartók
hatáskörével), a felügyeletet Albrecht főherceg főkormányzó, illetve a
belügyminisztérium gyakorolta. Albrecht főherceg leváltásakor, 1860. március
30-án megszűntették a főkormányzóságot, majd 1860. július 1-jén a helytartósági
osztályok helyett ismét egységes helytartóság jött létre.
Visszatérés az alkotmányossághoz
Az októberi diploma jelentős változásokat
hozott a kormányzat szervezeti felépítésében mind a birodalmi szinten, mind
pedig a magyar korona országainak belső közigazgatásában.
A)
Összbirodalmi szervek
Az októberi diploma értelmében a végrehajtás
feje az uralkodó marad. 1861. február 4-én az uralkodó újra kinevezett miniszterelnököt az uralkodóház egyik
főhercege személyében.
A birodalmi minisztertanácsban megszűntek azok a posztok és azok a
minisztériumok (belügyminisztérium, igazságügy-minisztérium, vallás- és
közoktatásügyi minisztérium), melyek korábban a most tartományi hatáskörbe
került ügyeket igazgatták. Hatáskörüket Magyarországra vonatkozóan az
újjászervezett kormányszékek, a
birodalom többi részében pedig az újonnan szervezett, Anton Schmerling által
vezetett államminisztérium vette át.
Fennmaradt viszont a rendőrminisztérium az egész birodalomra kiterjedő
hatáskörrel. Újjászervezték a kereskedelmi minisztériumot, a főhadparancsnokság
újra hadügyminisztériummá alakult. A minisztertanács kiegészült egy tárca
nélküli miniszterrel, aki a „magyar koronaországok” ügyeivel foglalkozott, a
magyar kancellár szintén a kabinet tagja lett. Sem a diploma, sem a pátens nem
tartalmazta a miniszteri felelősség elvét, a miniszterek kizárólag az
uralkodónak tartoztak felelősséggel.
1861. február 26-án az uralkodó a
korona és a kormány tanácsadó testületeként létrehozta a jogi, közigazgatási,
pénz- és hadügyi szakértőkből álló ún. államtanácsot.
B)
Magyarországi szervek
A diplomához fűzött, Magyarországot érintő
uralkodói iratok visszaállították Magyarországon az 1848. április 11-ét
megelőzően fennállt kormányszékeket:
a magyar királyi udvari kancelláriát
Bécsben a főkancellár vezetésével és
a helytartótanácsot a főtárnokmester vezetésével Budán.
Fennmaradt ugyanakkor a rendőri és pénzügyigazgatási szervek elkülönült, a bécsi
központi szervek irányítása alatt álló hálózata. Erdély és Horvát–Szlavónország
külön–külön udvari kancelláriát és saját kormányszékeket kapott. A
kormányszékek az 1848 előtti testületi jellegű szervekként működtek 1867.
március 10-ig, jogkörüket az Andrássy Gyula gróf vezette új magyar
minisztertanács vette át.
Az 1861. évi országgyűlés
feloszlatása után 1861. november 5-án uralkodói pátens bevezette az ún. „provizóriumot”, rendeleti kormányzást
Magyarországon: A helytartótanács testületi hatáskörét felfüggesztette. Helytartót nevezett ki a helytartótanács
élére. A provizórium 1865. június 8-án ért véget, amikor az uralkodó
visszaállította a helytartótanács jogkörét és megszüntette a katonai bíróságok
működését.