Igazságszolgáltatás 1849–1867
Az
olmützi alkotmány időszaka
Az olmützi alkotmány a bírói hatalomról
kimondja, hogy az „önállóan gyakoroltatik a törvényszékek által”, s rögzíti,
hogy a közigazgatást és az
igazságszolgáltatást el kell választani egymástól, tartalmazza a bírók elmozdíthatatlanságának elvét is.
A törvényszéki eljárást nyilvánossá
és szóbelivé teszi, a büntetőügyekben
a vádló eljárás elvét hirdeti meg, és
„súlyos bűntények”-ben, valamint politikai és sajtóvétségekben esküdtszékek felállítását irányozza elő.
Az uralkodó 1849. június 14-én hagyta jóvá az Alexander Bach által kidolgozott
tervet a bírósági szervezet átalakításáról.
A)
Összbirodalmi szervek
1850 augusztusában létrejött a legfőbb ítélő- és semmítőszék, amely
mind a polgári, mind a büntetőperekben a legfelsőbb fórum lett. Külön osztálya
működött a magyarországi ügyek tárgyalására, főként a korábbi hétszemélyes
tábla bíráinak részvételével.
B)
Magyarországi szervek
Ferenc József 1849. november 3-án bocsátotta
ki pátensét a magyarországi bírósági szervezet alapelveiről. Három legfontosabb
alapelve: a bírósági funkciók elválasztása a közigazgatástól; a jogszolgáltatás teljes államosítása; az ügyészségnek a bíróságok keretéből való
kiemelése és külön szervezetbe foglalása.
Öt kerületi főtörvényszéket állítottak fel: Pesten, Pozsonyban, Sopronban,
Eperjesen (kassai közigazgatási kerület), Debrecenben, illetve 1854-től
Nagyváradon (nagyváradi közigazgatási kerület). A főtörvényszékek közvetlenül
tartották a kapcsolatot a legfőbb ítélőszékkel, adminisztratív ügyekben pedig
az igazságügy-minisztérium alá tartoztak. Erdélyben Nagyszebenben, a Szerb
Vajdaságban és a Temesi Bánságban Temesvárott, Horvátországban Zágrábban
működött a főtörvényszék. A főtörvényszékek csak fellebbviteli ügyekben jártak
el.
Emellett megyei törvényszékek jöttek létre, melyek kereskedelmi és
váltótörvényszéki ügyekben is eljártak, illetve átvették a megszűnt korábbi
bányabíróságok jogkörét. Teljesen új szervekként szervezték meg a járásbíróságokat. Kétféle járásbíróság
létezett: járásonként működtek az ún. másodosztályú járásbíróságok, melyek csak
polgári peres ügyekben és kihágási ügyekben ítélkezhettek. Megyénként
szerveztek egy ún. első osztályú járásbíróságot, mely büntetőügyekben is
ítélkezhetett.
Pesten működött emellett egy
külön kereskedelmi törvényszék is.
1854-ig, az ostromállapot
feloldásáig fennálltak a haditörvényszékek
is, melyeket Haynau táborszernagy 1849. július 1-jén állított fel Magyarország
és Erdély területén. Hatáskörük kiterjedt a forradalomban való részvétellel
gyanúsítottak ügyébeni ítélkezésre, a felségsértés és lázadás címén indított
perek vitelére, valamint 1849 őszén–1850 tavaszán a politikailag
kompromittáltak igazolási eljárásának lebonyolítására. A hadbíróságok ítéletei
elleni kegyelmi kérvényekről a minisztertanács közvetítésével személyesen az
uralkodó döntött.
Különálló ügyészségi szervezet jött létre 1850-ben: megszervezték a kerületi álladalmi főügyészségeket, melyek közvetlenül az igazságügy-minisztérium
felügyelete alatt álltak. A főtörvényszékek mellett a főügyész, a megyei
törvényszékek mellett az ügyészek, az első osztályú járásbíróságok mellett
pedig az ügyészi helyettesek képviselték a vádat.
1850. március 1-jétől az
ingatlanforgalmat telekkönyvi bejegyzéshez kötötték, a nemesi ingatlanokra
azonban ezt a szabályozást csak az ún. ősiségi pátens kibocsátása után,
1853-ban terjesztették ki. A telekkönyvekkel kapcsolatos eljárást a
járásbíróságokhoz utalták. A főtörvényszékek székhelyén telekkönyvi igazgatóságokat állítottak fel a telekkönyvek
felvételére. 1855. december 15-én lépett életbe a telekkönyvi rendtartás.
Az
uralkodói abszolutizmus időszaka
A szilveszteri pátens elsősorban a tartományi
igazságszolgáltatás szervezetét érintette, a birodalmi központi
intézményrendszerben jelentős változások nem történtek.
1852. november 29-én Magyarországra
vonatkozóan kiterjesztették az 1811. évi osztrák
polgári törvénykönyv hatályát, az 1853. május 1-jén lépett hatályba. Ideiglenes polgári perrendtartást is bevezettek. 1852-ben sor került egységes
birodalmi büntetőtörvénykönyv kiadására,
1853-ban azt büntető perrendtartás
kiadása követte. A magyarországi igazságszolgáltatást érintő legfontosabb
törvények ezen kívül az ősiségi pátens
(1852) és az úrbéri pátens (1853,
Erdélyben: 1854).
Jelentős változások történtek a
bírósági szervezetben is: 1854-től a kerületi főtörvényszékek elnevezése „országos főtörvényszék”-re változott a
közigazgatási decentralizáció folyamatával párhuzamosan. A megyei bírósági
szervezetben lényeges változás nem történt. Megszüntették viszont a
másodosztályú járásbíróságokat, s azokat beolvasztották az ún. vegyes szolgabírói hivatalokba. De a
megyei törvényszékek székhelyein s néhány egyéb városban (például Esztergomban,
Kőszegen) megmaradtak az önálló járásbíróságok.
Az 1853. évi úrbéri pátens
kibocsátása után a jobbágyok és a volt földesurak közötti vitás kérdések
rendezésére 1856-tól felállították az ún.
úrbéri bíróságokat a belügyminisztérium és az igazságügy-minisztérium
megosztott felügyelete alatt: megyénként úrbéri
törvényszékek, kerületenként (a Szerb Vajdaságban, Erdélyben és
Horvátországban is 1–1) úrbéri
főtörvényszékek, Bécsben pedig legfőbb
úrbéri törvényszék jött létre.
1853 elejétől új ügyvédi rendtartást vezettek be: Az
ügyvédi működésre engedélyt az igazságügy-miniszter adott, az engedélyezésért
folyamodni kellett, a kérvényt a katonai és polgári kormányzóság véleményezte.
1858-ban új közjegyzői rendtartást vezettek be, a közjegyzők felett a
felügyeletet az igazságügy-miniszter gyakorolta, ő nevezte ki a közjegyzőket.
Funkciójuk a közhitelességű okiratok kiadása, magánokiratok hitelesítése volt.
A járásbíróságok hatásköréből a
telekkönyvi ügyek 1855-től a külön bírói jellegű szervek, a telekkönyvi tanácsok s mellettük a telekkönyvi hivatalok hatáskörébe
kerültek.
Visszatérés
az alkotmányossághoz
Az októberi diploma nyomán bekövetkező
jelentős államszervezeti változások érintették az igazságszolgáltatást is mind
birodalmi, mind pedig a tartományok szintjén.
A)
Összbirodalmi szervek
Az októberi diplomához csatolt egyik kabineti
iratában az uralkodó elrendelte Bécsben egy semmítő
törvényszék felállítását, amely a Magyarországon kívüli birodalmi rész
feljebbviteli bíróságaként működött, elnöke képviselte az igazságszolgáltatás
érdekeit a miniszteri tanácsban.
Az októberi diplomához csatolt
egyik uralkodói kabineti irat alapelvként rögzítette, Magyarország összes
törvénykezési ügyét ismét az ország határai közé kell visszahelyezni. Ennek
megfelelően megszűnt a bécsi legfőbb ítélőszék magyar osztálya.
B)
Magyarországi szervek
Az októberi diploma kiadása után az
igazságszolgáltatás területén is újjászervezték az egész törvénykezési
rendszert. 1861 februárjában az országbíró vezetésével tartott ún. országbírói értekezlet dolgozta ki a
törvénykezés alapelveit és szervezeti vonalait. Az itt született „ideiglenes törvénykezési szabályokat” az
országgyűlés megerősítette, majd az uralkodó is elfogadta. A szabályok az
elkövetkező években szokásjogi alapon a magyarországi törvénykezés alapjául
szolgáltak. Az 1848 áprilisa előtti bírósági szervezet állt helyre: A községek,
városok, megyék és szabad kerületek visszakapták bíráskodási jogukat. Újra
létrejöttek a kerületi táblák és a váltótörvényszékek. Felállt a kúria is Pesten az országbíró elnöklete alatt: a királyi
tábla első és másodfokú bíróságként, a hétszemélyes
tábla fellebbezési bíróságként működött.
A provizórium bevezetésével
lényeges változás történt, az 1861. november 5-i uralkodói pátens ugyanis
Magyarországon újra bevezette a katonai
bíráskodást a politikai bűnperek, a sajtóvétségek, a személyi és
vagyonbiztonság elleni bűntettek és vétségek ügyeiben. 1865. június 8-án
szüntette meg jogkörüket az uralkodó. Más ügyekben alakilag és anyagilag az
országbírói értekezlet határozatai maradtak irányadók.