Helyi közigazgatás 1849–1867
A katonai kormányzás időszaka (1849. nyár –
1850. december)
1849 elejétől, az ország katonai megszállásától
kezdve különböző katonai kerületeket
hoztak létre, 1849 novemberére hat nagy katonai kerület maradt (a Vajdaság
területét is beszámítva). A katonai kerület parancsnoka volt a kerületben a
végrehajtó hatalom vezetője, ő felelt a közrend fenntartásáért. A polgári
ügyeket a mellettük működő miniszteri biztosok intézték. A katonai kerületeket
2–3 polgári kerületre osztották fel, élükön a kerületi főispánokkal.
A provizórium időszaka (1851. január – 1853.
április)
1850. szeptember 13-án császári rendelet jelent
meg az ország véglegesnek szánt közigazgatási szervezetéről: Az öt katonai
kerület kereteit megtartva öt közigazgatási
kerület létrehozását rendelték el Pest–Buda, Sopron, Pozsony, Kassa és
Nagyvárad központtal.
Az országos közigazgatás élén a
helytartó állt, a kerületeket a kerületi
főispánok igazgatták (a jász-kunsági kerület vezetője a jászkun kapitány). A kerületek megyékre oszlottak, élükön a megyefőnök. A megyéken belül a
közigazgatás legkisebb alapegységei a járások
maradtak, vezetőjük a közigazgatási szolgabírónak
nevezett járási biztos. A járások határait úgy kellett meghúzni, hogy az egyes
nemzetiségek lehetőleg külön járásba kerüljenek.
A megyék területi felosztásában
is történtek változások: A három legnagyobb megyét (Pest–Pilis–Solt, Nyitra,
Bihar) kettéosztották, két kis megyét megszüntettek (Torna megyét Abaújba,
Ugocsa megyét Bereg megyéhez csatolták). Esztergom és Komárom megye Duna
balparti részeit Komárom megye néven vonták össze, míg a jobbparti területek
Esztergom megye alatt kerültek egyesítésre. A 16 szepesi várost Szepes megye
alá rendelték. A területrendezés során sor került egyes megyehatárok kisebb
módosítására is.
Centralizált állami hivatalnoki kar épült ki: a modern bürokrácia
követelményeinek megfelelően pontos hivatali leírás készült. Kötelezték a
hivatalnokokat a hivataluk székhelyén lakásra, tiltották ajándékok elfogadását.
A hivatalnoki posztok betöltését meghatározott képesítéshez kötötték. A pesti
egyetem mellett egy államvizsga-bizottságot állítottak fel egy
közjogi–közigazgatási és egy bírói részleggel, itt kellett az elméleti vizsgát
a hivatalnokoknak letenni.
Az igazgatás nyelvét egy 1849.
októberi rendelet szabályozta: a kerületi főispánok egymással németül
leveleztek, s minden hatóság németül érintkezett a kerületi főispánok mellé és
fölé rendelt polgári közigazgatási és katonai hatóságokkal, valamint a
Magyarországon kívüli hatóságokkal. 1850-ben a helytartóság és a kerületi
kormányzatok belső ügyviteli nyelveként a német nyelvet határozták meg (kivétel
a pest–budai kerület, ahol a belső ügykezelési nyelv 1853 januárjáig a magyar
maradt). Ugyanakkor a megyei–járási közigazgatási szervek kötelesek voltak az
ügyfelekkel a helyben használt népnyelv valamelyikén érintkezni.
Az egyes települések igazgatását
a járási, illetve a megyei szervek felügyelték. 1849-ben felfüggesztették a
városi önkormányzati testületek működését, a szabad királyi városokat is a kerületi főispánok alá rendelték.
1851. augusztus 31-én lépett hatályba az „ideiglenes utasítás a szabad királyi
és rendezett tanácsú városok községi ügyeinek intézésére”: Állami szervek
hatáskörébe került a városi igazgatás számos területe, az állami felügyelet
kiterjedt a tisztségviselők választása vagy kinevezése módjának
meghatározására. A szervező munkát azonban ugyanezen év novemberében Bach
belügyminiszter leállította.
A definitív igazgatás időszaka (1853.
május–1860. október 20.)
A katonai
kerületi parancsnokságok hatásköre csökkent a definitív igazgatás
időszakában, de az ostromállapot végéig megmaradt bizonyos szerepük, az
uralkodó végül 1856. január 14-én szüntette meg őket.
A közigazgatási kerületek tovább működtek, majd 1860. április 19-án
került sor feloszlatásukra, tettleg július 1-jével szűntek meg. A megyék beosztásában már korábban is
történtek változások: 1853-ban Turóc és Árva megyét, majd 1854-ben Békés és
Csanád megyét vonták össze. A járások
szintjén összevonták a közigazgatást és az igazságszolgáltatást, azaz a
szolgabírói hivatalokat és a járásbíróságokat. Így 1854. május 1-jén megkezdték
működésüket az ún. „vegyes szolgabírói
hivatalok”, kivéve azon járásokat, amelyek székhelyén megyei törvényszék
működött, mert ott a járásbírósági teendőket ez utóbbi egy bírói tagja látta
el.
Lényeges változások történtek a községek igazgatásában. A szilveszteri
pátens a községek irányítását teljes egészében az állami hatóságok hatáskörébe
utalta. A nagybirtok területét kiemelték a községek kötelékéből, s közvetlenül
a járási hivatalok alá rendelték. Megszűnt a szabad királyi városok korábbi
kiváltságolt helyzete. Az öt kerületi székhelyt, illetve azokon kívül Pestet és
Debrecent közvetlenül a kerületi főhatóságok alá rendelték, a többi települést
a megyei hatóságok felügyelték. A községi irányítótestületek tagjait az állami
felettes hatóságok nevezték ki, csak a városi tisztikarok tagjait választhatta
meg a kinevezett tagokból álló városi tanács, de a tisztviselőket a felettes
hatóságoknak jóvá kellett hagyniuk. A hét kiemelt város polgármesterét a
belügyminiszter, a többi szabad királyi városét a helytartó nevezte ki. A
falusi községek elöljáróit a község javaslata alapján a szolgabíró vagy a
megyefőnök nevezte ki, illetve erősítette meg. 1859. április 24-én az uralkodó
új községi törvényt bocsátott ki.
Ennek alapelvei: a községi választójog intézménye, a három kúriában
(földbirtokosok, iparosok és kereskedők, egyéb foglalkozásúak) történő
szavazás, a virilizmus bevezetése. A
törvény végrehajtási utasításának kidolgozására azonban Magyarországon már nem
került sor.
Az állami hivatalnoki kar
összetételében jelentős változás történt. Míg korábban a járási, megyei
hivatalok alapvetően a korábbi nemesi hivatali elit kezében maradtak, a
definitív közigazgatással megkezdődött a Magyarországon kívülről érkezett, „idegen hivatalnokok” nagyobb arányú
alkalmazása Magyarországon. A birodalmi kormányzat többféle célkitűzést kívánt
ezzel megvalósítani: a bevezetésre került új birodalmi jogszabályok
alkalmazására betanítani a hazai hivatalnokokat, erősíteni a hivatalnoki kar
szupranacionális, birodalmi jellegét, megkönnyíteni a német nyelvű igazgatásra
való áttérést, gyengíteni a nemzetiségi szempontból vegyes lakosságú vidékeken
a magyar nemesség súlyát a hivatalokban.
A definitív közigazgatási
célkitűzések között szerepelt a közigazgatás, igazságszolgáltatás ügyviteli
nyelveként a német nyelv lehető legszélesebb körben való alkalmazása. A vegyes
lakosságú felső-magyarországi kerületekben a megyei hatóságok nyelve is a német
lett. A lakossággal való érintkezés nyelveként azonban a felsőbb irányelvek
„lehetőség szerint” a lakosság nyelvét határozták meg.
Visszatérés
az alkotmányossághoz
1860. november végétől újjászervezték a törvényhatóságokat, mindenekelőtt az autonóm megyei hatóságokat: az uralkodó főispánokat nevezett ki a megyék élére,
1848-as mintára megyei bizottmányok jöttek létre, választott megyei
tisztviselői kar a hagyományos hivatali posztokkal. Visszaállították a régi,
hagyományos megyehatárokat, a korábbi területrendezés hatályát vesztette. Visszaálltak
a hagyományos járási hatóságok is,
élükön a szolgabíróval.
Az októberi diploma kísérő
iratainak egyikében az uralkodó a magyarországi közigazgatás és
igazságszolgáltatás hivatalos és ügykezelési nyelveként a magyart írta elő, de
kinyilvánította, hogy a községek belső ügyeiket a maguk választotta nyelven
vihetik. A pénzügyigazgatási szervek, a rendőri és csendőri szervek ügykezelési
nyelve azonban a német maradt.
Az 1861. november 5-i uralkodói
pátens felfüggesztette a megyei autonómiát és a választott megyei és városi
bizottmányok működését. A megyei és járási tisztikart újra kinevezett állami
tisztviselők alkották, a hagyományos tisztségnevek megmaradtak azonban.
Pest–Budát közvetlenül a helytartótanács felügyelte, a többi város a megyei
kormányzók (főispánok, főispáni helytartók vagy királyi biztosok) fennhatósága
alatt állt. 1862. július 27-én uralkodói rendelet megerősítette: a községek
hivatalos nyelve az, amit a községi lakosok abszolút többsége beszél.