Alkotmányos helyzet 1919–1944

 

Politikai tendenciák, területi változások

A Forradalmi Kormányzótanács 1919. augusztus 1-jén lemondott, s még aznap megalakult az úgynevezett szakszervezeti kormány, élén Peidl Gyulával. A Peidl-kormány működésének hat napja jelentette az átmenetet az ellenforradalom hatalomra kerüléséhez. 1919. augusztus 7-étől kezdve a Friedrich István által vezetett kormányok már büszkén és egyértelműen ellenforradalminak vallották magukat. (Mivel a kor hivatalos Magyarországa öntudatosan ellenforradalminak hirdette magát, úgy véljük mi is használhatjuk e jelzőt a rendszerrel kapcsolatban.) A kibontakozó ellenforradalmi rendszer kezdeti szakaszát nem kevésbé zavaros és bizonytalan viszonyok jellemezték, mint a korábbi hónapokat. A korabeli szóhasználatban keresztény kurzusnak nevezett periódus során meg kellett teremteni a függetlenné vált ország új közjogi és politikai berendezkedésének alapjait, az alkotmányosság tényezőit, valamint az új rend törvényes voltát igazoló momentumokat. Ennek keretében először olyan kormányt kellett létrehozni, amely a lehető legszélesebb társadalmi bázisra támaszkodik és az antanthatalmak elvárásainak is megfelel. Így alakult meg 1919. november 24-én Huszár Károly „koncentrációs” – azaz különböző pártokat egybefogó, mai szóhasználattal koalíciós – kormánya. Ezután kerülhetett sor 1920-ban a törvényhozó testület választások útján történő létrehozására. Ez döntött az államforma és az államfő kérdéséről. Ezt követte Horthy Miklós kormányzóvá választása 1920. március 1-jén. Időközben a magyar békedelegáció elutazott Párizsba. 1920. június 4-én már a – március 15-e óta hivatalban levő – Simonyi-Semadam-kormány megbízottai írták alá a trianoni békediktátum szövegét. A dokumentum rendelkezései következtében a történelmi Magyarország Horvátország nélkül számított 283 000 négyzetkilométeres területe 93 000 négyzetkilométerre csökkent. A lakosság száma pedig 18,2 millió főről 7,9 millióra esett vissza. Különösen fájdalmas tény, hogy az elcsatolt országrészekkel 3,2 millió magyart is elszakítottak hazánktól. Ugyanakkor Magyarország soknemzetiségű államból etnikailag egységes ország lett. A miniszterelnöki székben Simonyi-Semadam Sándort 1920. július 19-én felváltó gróf Teleki Pál elődeihez hasonlóan szembe találta magát az országot feszítő nagy problémákkal: a kétségbeejtő gazdasági helyzettel, a rendezetlen belpolitikai és társadalmi kérdésekkel, a közbiztonság hiányával valamint a külpolitikai elszigeteltséggel. Telekinek kétségtelenül sikerült további lépéseket tennie a fenti feladatok eredményes megoldására. A gazdasági élet stabilizációja, a belpolitikai viszonyok teljes konszolidálása és az aktív külpolitika elindítása azonban csak utódának, gróf Bethlen Istvánnak sikerült. Bethlen 1921. április 14-étől 1931. augusztus 24-éig tartó miniszterelnöksége a nevezetes bethleni konszolidáció időszaka. Ennek során teljesedett ki és zárult le az új állami keretek és politikai rendszer kiépítése és megszilárdítása. A Bethlen első komoly konszolidációs eredményeit hozó 1922-es évtől kezdve már egyre kevesebbszer használták a rendszerre a keresztény kurzus megjelölést, s ez hamarosan eltűnt a hivatalos terminológiából.

Az 1929-ben kirobbant világgazdasági válság hatására nem csak nemzetközi téren, de Magyarországon is komoly változásokat eredményező tendenciák bontakoztak ki a közéletben és a politikában. Miután Bethlen úgy látta, hogy az általa elfogadhatónak tartott eszközökkel nem képes úrrá lenni a kiéleződött politikai helyzeten, lemondott. Utóda, az 1931. augusztus 24-étől miniszterelnök gróf Károlyi Gyula a bethleni konzervatív reformpolitika híveként igyekezett fenntartani az 1920-as években kialakult hatalmi rendszer korlátozott parlamentarizmusát. Próbálkozásáról hamar kiderült, hogy nem tudja hatékonyan kezelni a válságtüneteket. Károlyit a miniszterelnöki tisztségben 1932. október 1-jén felváltó Gömbös Gyula hivatali idejének négy esztendeje alatt kezdetét vette az a jobbratolódási folyamat, amely az 1930-as években és az 1940-es évek első felében alapvető elmozdulást eredményezett a fennálló kormányzati szisztémában. A Gömböstől kezdve egyre fokozódó erővel jelentkező szélsőjobboldali diktatórikus törekvések azonban a hatalmi elit nagy részének ellenérzését váltották ki. Ezért Darányi Kálmán 1936. október 12-étől 1938. május 14-éig tartó miniszterelnökségétől kezdődően a vezető körök jelentős többsége azt az elvárást támasztotta az újonnan kinevezett kormányfők felé, hogy gátolják meg a fasizmus magyarországi térnyerését és állítsák helyre a politikai élet megbomlott egyensúlyát. Idehaza térjenek vissza a hagyományos konzervatív kormányzati módszerekhez, a külpolitikában pedig úgy segítsék elő a magyar területi revíziós törekvések megvalósulását, hogy az ne vonja maga után a náci Németország melletti egyoldalú elkötelezettséget. Az egymást váltó kormányok tettek is erőfeszítéseket az előbb felsorolt célok elérésére. Sajnos azonban a világpolitikában bekövetkezett változások Magyarországra gyakorolt negatív hatásait nem tudták kiküszöbölni. Darányin kívül kudarcot vallott ezen a téren a miniszterelnökké 1938. május 14-én kinevezett Imrédy Béla, majd a kormányfői bársonyszékben őt 1939. február 16-ától követő gróf Teleki Pál is. Persze nagy különbség kettejük között, hogy amíg Imrédy a fasiszta eszmék híve lett, addig a konzervatívnak állhatatosan megmaradt Teleki inkább az öngyilkosságot választotta, amikor látta a fegyveres semlegesség elvét követő külpolitikájának kudarcát. A miniszterelnöki tárcát 1941. április 3-a és 1942. március 9-e között birtokló Bárdossy László újabb engedményeket tett a hazai szélsőjobboldal számára. Kormányfősége idején a Szovjetunió elleni német támadáshoz csatlakozó Magyarország bekapcsolódott a második világháborúba. A sorsdöntő lépés tragikus következményeit a Kállay Miklós vezetésével 1942. március 9-én megalakult kormány úgynevezett hintapolitikája sem tudta elkerülhetővé tenni. Sőt, a Kállay-kormánynak a különbéke érdekében az angolszászokkal folytatott titkos tárgyalásairól pontos értesülésekkel rendelkező német vezetés elhatározta Magyarország katonai megszállását.

 

 

Revíziós eredmények

Időközben a magyar vezetés eredményeket ért el a területi revízió megvalósításában. Az 1938. november 2-án megszületett első bécsi döntés visszajuttatta hazánkhoz a Felvidék déli részét és Kárpátaljából egy sávot. Ezzel csaknem 12 000 négyzetkilométer és mintegy 1 millió lakos – ebből 84% magyar – került vissza az országhoz. 1939. március 15. és 17. között csapataink birtokba vették az egész Kárpátalját. Így több mint 12 000 négyzetkilométernyi területen mintegy 670 000 lakos – 9%-uk magyar – tért vissza Magyarországhoz. Az 1940. augusztus 30-ai második bécsi döntés következtében Észak-Erdély és Székelyföld visszaszerzését sikerült elérni. A 43 000 négyzetkilométert meghaladó terület 2,6 millió lakosából 52% volt magyar. Végül az 1941. április 11-én meginduló magyar haderő megszállta a Bácskát, a baranyai háromszöget, a Muraközt és a Muravidéket. Ekkor majdnem 11 500 négyzetkilométer és valamivel több mint 1 millió fő – közülük 39% magyar – visszacsatolása történt meg. A területi revízió sikerei hatására Magyarország ismét vegyes nemzetiségűvé vált, hiszen a nem magyar anyanyelvűek 1941-ben már a lakosság mintegy egynegyedét tették ki.

 

A tragikus vég

Hazánk 1944. március 19-ei német megszállását követően az ország szuverenitása formálisan fennmaradt. A német csapatok bevonulását utólagosan jóváhagyó kormányzót sem mozdították el tisztségéből. Tovább működött az országgyűlés, az állami szervek, a közigazgatási rendszer. A magyar hadsereget nem fegyverezték le. A valóságban azonban minden téren a megszállók akarata érvényesült és rohamos gyorsasággal zajlott az akkorra már egyébként is leszűkült keretek közé szorult parlamentáris rendszer felszámolása. A Sztójay Döme miniszterelnök irányításával 1944. március 22-étől működő kormány szolgai módon teljesítette a németek utasításait. Mindez már a rendszer összeomlásának részét képezte. A végső katasztrófa bekövetkezését nem tudta elhárítani az 1944. augusztus 29-én hivatalba lépő kormány sem, melynek élén Lakatos Géza vezérezredes állt. Az 1944. október 15-ei sikertelen kiugrási kísérlet másnapján Horthy Miklós német nyomásra Szálasi Ferencet nevezte ki miniszterelnökké és lemondott kormányzói méltóságáról. Szálasiék német segítséggel, puccs útján jutottak uralomra. A nyilas hatalomátvétellel náci típusú, nyílt diktatúra vette kezdetét. A nyilasok bábállama gyökeres szakítást jelentett az addig fennálló államjogi és politikai berendezkedéssel. Ezért a nyilas diktatúrát a modern szakirodalommal összhangban külön részben tárgyaljuk a Horthy-korszakról szóló fejezetünk végén.

 

Az államcímer

Az ellenforradalmi rendszer az állami jelképek használatában szintén a jogfolytonosság tételét kívánta hangsúlyozni. Ezért a szóban forgó időszakban Magyarország címereként az 1848-as koronás kiscímert használták. Ennek címerpajzsán jobbról vörössel és ezüsttel hétszer vágott mező, balról vörös mezőben a zöld hármas halomnak aranykoronás kiemelkedő középső részén ezüst, talpas kettős kereszt látható. A pajzson a Szent Korona nyugszik. 1938-tól újra elkezdték alkalmazni az 1915-ös magyar állami középcímert is. Ez főként a katonai alakulatok zászlait díszítette. Felelevenített használatával a megerősödött terület-visszaszerzési törekvéseket akarták érzékeltetni. A középcímer szívpajzsán a magyar kiscímer foglal helyet, de hazánk királyi koronája nélkül. Nagypajzsa felső jobb negyedében Dalmátország, felső bal negyedében Horvátország, alsó jobb negyedében Szlavónia, alsó bal negyedében pedig Erdély címere látható. Alul egy hasított ék jobb mezején Bosznia és Hercegovina, bal mezején Fiume címere van. A nagypajzs tetején a Szent Korona helyezkedik el. A kis- és a középcímer pajzstartója kétféle lehetett. Vagy kettő lebegő, fehér ruhás angyal, vagy jobbról egy cserfaág, balról egy olajfaág. A nyilas diktatúra idején a használatban maradt koronás kiscímer alá egy – a hungarista mozgalomra utaló – H betűt és egy nyilaskeresztet illesztettek.

Az 1919 és 1945 közötti évek főbb politikai folyamatainak, megoldásra váró problémáinak felvázolása után vizsgáljuk meg hogyan működött a korszak törvényhozása! Milyen képet mutatott a kialakult kormányzati és igazságszolgáltatási rendszer? Milyen jellegzetességei voltak a korabeli egyéb állami szerveknek, a közigazgatásnak és a politikai élet intézményeinek?