Kormányzat 1919–1944

 
A kormányzó

Fejezetünk elején volt már szó arról, hogy a Horthy-korszak állami ideológiájában és politikai gyakorlatában, valamint jogalkotásában kiemelkedő szerepet kapott a jogfolytonosságra történő hivatkozás. A jogfolytonosság hangsúlyozásából logikusan következett, hogy az ellenforradalmat támogatók az ország államformáját kizárólag királyságnak tudták elképzelni. Egyforma hevességgel utasították el az 1918–1919-es események során szemükben teljesen lejáratódott népköztársaságot és a szovjet típusú diktatúrát. 1919 novemberében a Sir George Russel Clerk által kezdeményezett tárgyalásokon a részt vevő prominens hazai személyiségek abban állapodtak meg, hogy az államforma ügyét egy később megrendezendő népszavazáson fogják eldönteni. Erre azonban nem került sor. Érdekes módon az 1920 februárjában összeülő nemzetgyűlés sem tárgyalt erről a kérdésről. Minden bizonnyal azért, mert az új törvényhozó testület tagjai számára magától értetődő volt, hogy Magyarország csakis királyság lehet. Így az 1920: I. tc. mindössze azt állapította meg, hogy a királyi hatalom gyakorlása 1918. november 13-án IV. Károly eckartsaui nyilatkozatával megszűnt. Az Osztrák–Magyar Monarchia felbomlott, ebből kifolyólag az ország független lett. Az adott helyzetben a nemzetgyűlés a magyar állami szuverenitás egyedüli törvényes képviselője és jogosult az államhatalom gyakorlásának módját rendezni. Az államforma milyenségével a törvény nem foglalkozott. A királyság formális kinyilvánítására 1920 márciusában került sor a Simonyi-Semadam-kormány 2394/1920. M. E. számú rendeletében. Ez kijelentette, hogy „…a királyság intézményének léte és fennállása a forradalmi események után is jogilag érintetlen maradt …” A jogszabály leszögezte, hogy a királyi méltóság változatlanul létezik. Ez egyértelművé tette, hogy az ellenforradalmi rendszer államformája a királyság lesz.

Amilyen nagy egyetértés jellemezte a nemzetgyűlés tagjait a monarchikus államforma támogatását illetően, olyan nagy volt a véleménykülönbség köztük az államfői tisztség betöltése kapcsán. A politikusok jelentős része úgy vélekedett, hogy a lezajlott változások nem érintették a Habsburgok trónhoz való jogát és IV. Károly az ország törvényes királya maradt. Azokat, akik ezt az álláspontot képviselték legitimistáknak – az utolsó Habsburg uralkodó haláláig gyakran karlistáknak – nevezték. Ők minél hamarabb vissza szerették volna hozni a királyt az ország élére. A velük szemben álló szabad királyválasztók IV. Károly 1918. novemberi eckartsaui nyilatkozatát úgy értelmezték, hogy azzal az uralkodó lemondott a magyar trónról. Ráadásul az Osztrák–Magyar Monarchia részekre szakadásával érvényét vesztette a Pragmatica Sanctio, s ezzel megszűnt a Habsburg-ház trónöröklési joga. Így a királyválasztás jogosítványa visszaszállt a magyar nemzetre. A szabad királyválasztók pozícióját erősítette az a tény, hogy az antanthatalmak és a velünk szomszédos államok a leghatározottabban ellenezték azt, hogy hazánkban bekövetkezzen a Habsburgok uralmának restaurációja. Még valamelyik főherceg nádorrá választását sem voltak hajlandóak eltűrni. Ezért a legitimisták és a szabad királyválasztók egyaránt jelentős társadalmi csoportokat magáénak mondható tábora rákényszerült egy kölcsönösen elfogadható kompromisszum megkötésére. Ezt „az alkotmányosság helyreállításáról és az állami főhatalom gyakorlásának ideiglenes rendezéséről” szóló – előbb már említett – 1920: I. tc. rögzítette. Ez kimondta, hogy a nemzetgyűlés a fennálló körülmények miatt az államfői teendők átmeneti ellátására kormányzót választ. Az államfői tisztség végleges betöltéséről pedig a békekötés után fognak dönteni. A törvény rögzítette a kormányzó jogkörét is, amely a királyt korábban megillető jogokhoz képest jelentősen korlátozott volt. A kormányzó nem kapta meg a törvényszentesítés jogát, de kihirdetési záradékkal látta el és aláírta a törvénycikkeket a kézhezvételüktől számított hatvan napon belül. Amennyiben valamely törvénnyel nem értett egyet, azt egy alkalommal visszaküldhette újratárgyalásra a nemzetgyűléshez. Ám a hozzá másodszor is eljuttatott törvényszöveg kihirdetését tizenöt napon belül köteles volt elrendelni. A nemzetgyűlést nem napolhatta el, feloszlatását pedig csak akkor tehette meg, ha a testület tartósan munkaképtelenné vált. A választásokat úgy kellett kiírnia, hogy az új törvényhozás az előző feloszlatása után legkésőbb három hónappal összeülhessen. A kormányzó képviselte Magyarországot a nemzetközi viszonylatokban. Követeket küldhetett és fogadhatott, valamint az általa kinevezett kormány közbejöttével szerződéseket köthetett más államokkal. A magyar hadsereg legfőbb parancsnoka volt, de annak az országhatárokon túlra történő vezényléséhez, vagy hadüzenethez és békekötéshez kellett a nemzetgyűlés előzetes hozzájárulása. A végrehajtó hatalmat csak a minisztertanácson keresztül gyakorolhatta. Rendelkezései és intézkedései akkor voltak érvényesek, ha az illetékes miniszter ellenjegyzésével látta el azokat. Ez alól a hadseregnek adott bizonyos utasításai kivételt képeztek. Nemességet nem adományozhatott, a főkegyúri jogot nem gyakorolhatta. Általános kegyelmet nem hirdethetett. Személye sérthetetlen volt és ugyanolyan büntetőjogi védelemben részesült, mint a király. Megillette a főméltóságú cím. Törvénytelenség elkövetése esetén a nemzetgyűlés felelősségre vonhatta. Az így megszerkesztett kormányzói jogkör a korabeli nemzetközi viszonyokat tekintve egy gyenge vagy legfeljebb középerős köztársasági elnöki hatalommal ért fel. Az ideiglenesnek szánt államfő a végrehajtó hatalom élén állt, de egyre növekvő befolyással rendelkezett a törvényhozás területén is.

A kormányzói tisztségre a legesélyesebb jelölt Horthy Miklós volt. Mellette szólt, hogy kezében tartotta az ország fegyveres erejét, egyetlen párthoz sem tartozott, s elnyerte az antanthatalmak támogatását. Érthető tehát, hogy a nemzetgyűlés 1920. március 1-jén őt választotta meg kormányzónak. Ezt a tényt az 1920: II. tc. rögzítette. Horthy azonban – elégedetlen lévén a szűkre szabott kormányzói jogkörrel –, azzal a kikötéssel fogadta el a magas tisztséget, hogy jogosítványai körét kibővítik. Erre már 1920 augusztusában sor került az 1920: XVII. tc. keretében. Eszerint a kormányzó a törvényhozó testületet a régi királyi jogkör idevonatkozó előírásait követve feloszlathatta, elnapolhatta és berekeszthette. Feloszlatáskor továbbra is tekintettel kellett lennie arra, hogy a választások utáni új törvényhozás három hónapon belül megkezdhesse munkáját. A nemzetgyűlést legfeljebb harminc napra napolhatta el. Fontos jogkiterjesztést jelentett a törvénycikkben, hogy közvetlenül fenyegető veszély esetén a kormányzó már elrendelhette a hadsereg országhatárokon kívüli alkalmazását. Igaz, ezután „késedelem nélkül” meg kellett szereznie a nemzetgyűlés utólagos hozzájárulását. Végül a törvény az ideiglenes államfőt felhatalmazta általános kegyelem adására.

A legitimisták azonban a jogkörbővítés ellenére is nagyon komolyan gondolták, hogy a kormányzó csak átmenetileg fog az ország élén állni. 1921-ben IV. Károly két sikertelenül végződő kísérletet tett a trón visszaszerzésére. A második királypuccsot követően az antant és a kisantant nyomására a nemzetgyűlés kimondta IV. Károly és a Habsburg-ház trónfosztását. Az ezt tartalmazó 1921: XLVII. tc. 1921. november 6-án született meg. A detronizáció hozzájárult Horthy helyzetének megerősödéséhez. Az ideiglenesnek szánt kormányzói tisztség tartóssá vált, betöltője pedig az egész korszak névadója lett. Magyarország hosszú időn át a „király nélküli királyság” furcsa jogi állapotában élt. Horthy Miklós nem volt különösebben tehetséges politikus, de rendelkezett az államfői hatalom tartós birtoklásához szükséges képességekkel. Tanácsadói – köztük főleg Bethlen István – hatására az 1920-as évek folyamán eltávolodott környezetének jobboldali radikális tagjaitól. A bethleni konszolidáció irányvonalát támogatva igyekezett kimaradni a napi politikai csatározásokból és egyre inkább reprezentatív szerepet töltött be. Tekintélye növekedett, amihez nagyban hozzájárult az ügyes állami propaganda. Az 1930-as években aktivizálódott, s gyakrabban szólt bele a politikai döntésekbe. Ekkor már sokan úgy tekintettek rá, mint a fennálló rendszer egyik fő védelmezőjére a bármely oldalról jövő, de főleg a fasiszta diktatórikus próbálkozásokkal szemben. Sor került kormányzói jogkörének további növelésére is. Jogszabály ugyan nem rögzítette, de szokássá vált, hogy a fontosabb törvényjavaslatok beterjesztése előtt a kormány kikérte véleményét. Elnökölhetett a minisztertanács ülésén, amit ilyen alkalommal koronatanácsnak hívtak. A főkegyúri jog gyakorlásának és a nemesség adományozásának lehetőségét soha nem kapta meg. Azonban részben az utóbbi pótlására 1920 szeptemberében megalakult a Vitézi Rend, melynek vezetője a kormányzó volt. A felsőház létrehozásáról intézkedő 1926: XXII. tc. értelmében módjában állt, hogy a törvényhozás ezen fontos testületébe negyven tagot ő nevezzen ki. Ezt a számot később megnövelték. Az 1933: XXIII. tc. ismét bővítette az államfő jogait. Ez abban nyilvánult meg, hogy innentől kezdve már nem csupán harminc napra, hanem ennél hosszabb időre is elnapolhatta a törvényhozók üléseit. Arra azonban ügyelnie kellett, hogy az éves költségvetés megszavazása kellő időben megtörténhessen.

1937 nyarán újabb kormányzói jogkiterjesztésre került sor. Ennek oka egyrészt az volt, hogy a titkos választójog tervezett bevezetése előtt még inkább körülbástyázzák a fennálló gazdasági–politikai berendezkedést. Másrészt Horthy szerette volna elérni, hogy megbízható utóda legyen. Sőt, arra törekedett, hogy tisztsége családon belül öröklődjék. Ezért született meg az 1937: XIX. törvénycikk. Ez hat hónapra növelte meg azt az időt, ami alatt a kormányzónak el kellett rendelnie a hozzá beterjesztett törvény kihirdetését. Az addigi egy alkalom helyett már kétszer küldhette vissza újratárgyalásra az általa kifogásolt törvényszöveget. Ha kívánta, akkor összesen három személyt ajánlhatott utódául. Ajánlását három lezárt borítékban a Kúria elnökének és a két koronaőrnek kellett átadnia megőrzésre. A kormányzói tiszt megüresedése esetén az országgyűlés képviselőházának és felsőházának együttes ülésen kellett felbontani a borítékokat. A törvényhozók azonban a kormányzó jelöltjei mellé még másokat is felvehettek a listára, mely alapján titkos választással dönthették el, hogy ki legyen az új államfő. Látható tehát, hogy ez a szabályozás korántsem tette biztossá Horthy akaratának megvalósulását az utódlást illetően. A törvény elrendelte, hogy a kormányzói méltóság megüresedésekor Országtanácsot kell felállítani. Ennek feladata az új államfő megválasztásának előkészítése és a halaszthatatlan kormányzói intézkedések megtétele. Az Országtanács tagjaiként a jogalkotók a következőket sorolták fel: a miniszterelnököt, az országgyűlés két házának elnökeit, az ország hercegprímását, a Kúria elnökét, a Közigazgatási Bíróság elnökét és a honvédség főparancsnokát. Végül a törvénycikk azt a fontos változtatást rögzítette, hogy a korábbiaktól eltérően a törvényhozó testület a kormányzót nem vonhatja felelősségre.

Az 1920 óta megvalósult bővítés révén a kormányzó kezdetben szűk jogköre az 1930-as és az 1940-es évek fordulójára jelentősen megnövekedett. Az állami életben betöltött szerepe nagymértékben megerősödött és megközelítette egy alkotmányos uralkodóét. Ezt követően már nem gyarapodtak az államfő jogai. Egy ideig úgy tűnt, hogy ezek birtokában a konzervatív elkötelezettségű Horthy más alkotmányos tényezőkkel együtt képes lesz eredményesen gátat vetni a szélsőjobboldali radikalizmus magyarországi hatalomra kerülésének. Sajnos az 1944-es események ennek ellenkezőjét bizonyították!

 

A kormányzóhelyettes

Az 1940-es évek elején a kormányzó kísérletet tett annak elérésére, hogy tisztségében egyik fia kövesse őt. Ennek eredményeként 1942 februárjában létrehozták a kormányzóhelyettesi posztot. Az erről szóló 1942: II. tc. kimondta, hogy az országgyűlés az államfő kívánságára választ kormányzóhelyettest, akinek személyét illetően Horthyt ajánlási jog illeti meg. Ha a kormányzó ezzel a jogával él, akkor helyettesévé csak azt lehet megválasztani, akit ő megnevezett. Ettől eltérő esetben a törvényhozás ugyancsak állíthat egy vagy több jelöltet. Az országgyűlés két házának együttes ülésén a kormányzóhelyettest nemcsak titkos szavazással lehet tisztségébe juttatni, hanem közfelkiáltással is. Őt méltóságában az államfő erősíti meg. A kormányzói poszt megüresedésekor, vagy a kormányzó akadályoztatása esetén a helyettese gyakorolja az államfői teendőket. Horthy megbízhatja, hogy a kormányzó hatáskörébe tartozó bizonyos tennivalókat végezzen el. Használhatja a főméltóságú címet. Ugyanaz a büntetőjogi védelem illeti meg, mint az államfőt. Ha a kormányzót helyettesíti, akkor ellene csak külön engedéllyel lehet bármilyen eljárást indítani. Nem lesz azonban automatikusan a kormányzó utóda. Tisztsége az új államfő megválasztásával megszűnik.

Néhány nappal a fenti törvény megszületése után, 1942. február 19-én az országgyűlés kormányzóhelyettessé választotta Horthy Istvánt. Az államfő idősebbik fia azonban nagyon rövid ideig töltötte be ezt a megbízatását, mert 1942. augusztus 20-án a keleti fronton repülőgépével lezuhant és meghalt. Ezt követően a kormányzóhelyettesi méltóság betöltetlen maradt.

 

A kormány

A Horthy-korszak államszervezetében kiemelt fontosságú szereppel rendelkezett a kormány. Az ellenforradalmi rendszer kormányai működésükben a dualizmus időszakában kialakult gyakorlathoz nyúltak vissza. Az alkotmányosság helyreállításában alapvető jelentőségű 1920: I. tc. kimondta, hogy a kormányzói tisztség betöltéséig a végrehajtó hatalmat egyedül a nemzetgyűlésnek felelős kormány gyakorolja. A minisztertanács azonban a kormányzóválasztás után is a központi végrehajtó hatalom megjelenítője maradt, hiszen a fenti törvény azt tartalmazta, hogy az államfő az őt megillető végrehajtó hatalmat nem személyesen, hanem a kormányon keresztül érvényesíti. A kormányzó rendeletei és intézkedései csak akkor léptek életbe, ha az illetékes miniszter ellenjegyezte azokat. A kormány hatásköre az állami és a társadalmi élet számos területére kiterjedt. Ezek közül kiemelkedett az alkotmányos rend és az ország belső békéjének biztosítása, valamint a közigazgatás szervezése és irányítása. Ezen feladatokat az egyes szakminisztériumok látták el.

A korszak kormányai a parlament által elfogadott törvények előírásainak megfelelően és a nemzetgyűlésben, majd az országgyűlésben évente elfogadott költségvetés keretei között működtek. Az ellenforradalmi rendszer első miniszterelnökét, Friedrich Istvánt 1919. augusztus 7-én Habsburg József főherceg nevezte ki. Ezt azon az alapon tette, hogy a IV. Károlytól még 1918 októberében kapott „homo regius”-i megbízatására hivatkozva kormányzónak nyilvánította magát. 1919. augusztus 23-án azonban már kénytelen volt lemondani erről a tisztségről. Ettől kezdve a nemzetgyűlés megalakulásáig és Horthy Miklós kormányzóvá választásáig nem volt Magyarországon olyan alkotmányos tényező, amely törvényesíthette volna a kormány működését. 1920. március 1-jén bekövetkezett megválasztása után Horthy nevezte ki a miniszterelnököket és azok javaslata alapján a minisztereket. A kormányfők lemondásukat szintén Horthynak adták át. A kormányok tehát az államfőtől kapták megbízatásukat, de felelősséggel tartoztak a törvényhozó testületnek. Így csak a parlamenti többség támogatásával tevékenykedhettek. A képviselők kritizálhatták a kormányt, sőt lehetőségük volt jogi vizsgálatot indítani a miniszterek ellen. A törvényhozásban érvényesülő politikai erőviszonyok alapján azonban az ellenzéknek reális esélye a kormánybuktatásra nem volt. A korszak folyamán mindössze egyszer fordult elő, hogy magyar miniszterelnököt a parlament leszavazott, s ezért az kénytelen volt benyújtani a lemondását. Imrédy Bélával történt meg ez az eset 1938 novemberében. Erre úgy kerülhetett sor, hogy az ellenzékkel együtt voksoltak azok a konzervatív képviselők, akik Imrédy diktatórikus jellegű törekvéseit helytelenítve kiléptek a kormánypártból.

Az 1919 augusztusa és 1931 decembere közötti kormányok pártkoalíciókon nyugodtak. Ezek az ellenforradalmi rendszer első bő fél évében többpártiak, később kétpártiak voltak. 1922 februárjáig az egymást váltó kabinetek meghatározó politikai alkotóeleme a Keresztény Nemzeti Egyesülés Pártja (KNEP), valamint az Országos Kisgazda- és Földmíves Párt volt. Ezek szolgáltak fő bázisul 1922 februárjában a Keresztény – Keresztyén Kisgazda-, Földmíves- és Polgári Párt, közkeletű nevén Egységes Párt megalakulásához. Ettől kezdve a korszak végéig ez volt „a kormánypárt”. Nevét 1932 októberében Nemzeti Egység Pártjára (NEP), 1939 februárjában pedig Magyar Élet Pártjára (MÉP) változtatta. 1931 végéig az Egységes Pártot a kormányban koalíciós társként támogatta egy keresztény párt, amely 1926-tól a Keresztény Gazdasági és Szociális Párt elnevezést használta. A fontos kormányzati döntéseket azonban az Egységes Párt álláspontja határozta meg. 1931 decemberétől 1944 márciusáig egypárti kormányok váltották egymást. Az ország német megszállását követően megalakult Sztójay-kormány a MÉP és a szélsőjobboldali pártok koalíciója volt. A koalíciós jelleg megmaradt Lakatos Géza miniszterelnöksége alatt is.

A kormányt irányító miniszterelnök feladata volt a minisztériumok közötti koordináció. Ugyanakkor ő szabta meg a kormány által követett politikai irányvonalat. Az 1919 és 1921 közötti miniszterelnökök gyenge befolyással rendelkeztek. Bethlen István idején viszont jelentősen megnövekedett a kormány vezetőjének tekintélye. A kormányfő munkáját a Miniszterelnöki Hivatal segítette. Ez változó számú, de nem több mint hat ügyosztályra tagolódott. Ezek közül a személyi és protokolláris ügyeket intéző elnöki, valamint a sajtóosztály volt a legfontosabb. 1922-től a Miniszterelnöki Hivatalhoz tartozott a nemzetiségi ügyek intézése is. Az állami ünnepségek lebonyolítását ugyancsak ez az intézmény végezte.

Az egyes szakminisztériumok élén álló miniszterek mellett általában egy politikai és egy közigazgatási államtitkár tevékenykedett. A miniszteriális szervezeten belüli ügyosztályokon dolgozó tisztviselők gyakran igénybe vették külső szakértők segítségét. A minisztériumi hierarchiában legjelentősebbnek az elnöki osztály számított. Vizsgált korszakunkban a minisztériumok száma gyakran változott. Már 1919-ben jöttek létre új minisztériumok. Az 1920: I. tc. a korábbiak mellett jóváhagyta a külügyi, valamint a népjóléti és a munkaügyi minisztérium működését. Ezeken kívül a kormány addigi tagjainak sora kiegészült a kisgazdák, a közélelmezés-ügy és a nemzeti kisebbségek tárca nélküli minisztereivel. A folyamatos átszervezések következtében a kisgazdák miniszterének tisztségét 1921-ben, a nemzetiségiét 1922-ben, a közélelmezés-ügyiét pedig 1924-ben megszüntették. Ezzel párhuzamosan jöttek létre vagy szűntek meg más minisztériumok is. 1920-ban még tizenkettő minisztérium működött, majd a Bethlen-kormány első éveiben kilencre csökkent a számuk. A későbbiekben ugyancsak hoztak létre, vagy szüntettek meg minisztériumokat. Erre néhány példát idézünk. 1928-tól 1931-ig létezett a közgazdasági minisztérium. Aztán 1938-ban rövid időre gazdasági csúcsminisztériumot állítottak fel. 1940 és 1944 között ez újra létezett. A népjóléti és munkaügyi minisztériumot 1932-ben felszámolták. 1938-tól 1940-ig folyt a munka a felvidéki ügyek minisztériumában. A második világháború idején pedig hosszabb–rövidebb ideig közellátásügyi, hadigondozási, valamint a nemzetvédelmi propagandáért felelős minisztereket is kineveztek.

A kormány egészének, valamint külön egyes tagjainak jogában állt, hogy szakterületükre vonatkozóan rendeleteket adjanak ki. Ezek kibocsátásakor ügyelniük kellett arra, hogy ne ütközzenek a náluk magasabb szintű törvényekkel. A miniszteri és a kormányrendeletek egy részét bizonyos törvények végrehajtási utasításaiként tették közzé. Más részükkel viszont éppen a törvényi szabályozás joghézagait igyekeztek megszüntetni. A legtöbb rendelet a miniszterelnökségen készült. Ezt követte rendeleteinek száma szerinti csökkenő sorrendben a belügyi, a kereskedelemügyi és a pénzügyi tárca. A Horthy-korszak kormányainak rendeletalkotási hatalma kezdetben igen erős volt. Azután csökkent, de a gazdasági világválság hatására, majd a területi visszacsatolások és a második világháború idején újra megnövekedett. Az ellenforradalmi rendszer fennállásának bizonyos időszakaiban rendeleti úton történő kormányzás volt érvényben. Nem szabad megfeledkeznünk arról sem, hogy a parlament elé beterjesztett törvényjavaslatok kidolgozása szintén a minisztériumokban zajlott, bár elvileg az államfő és a képviselők is kezdeményezhettek törvényeket.

A kormánytagok rendszeresen sorra kerülő megbeszélésein – a minisztertanácsi értekezleteken – a kormányfő elnökölt. Ha ő távol volt, akkor az általa kijelölt egyik miniszter vezette az ülést. A megjelenni nem tudó minisztereket pedig államtitkáruk helyettesítette a minisztertanácsban. Ezeken az alkalmakon a kormánytagok kicserélték információikat, előterjesztették a törvény- és rendelettervezeteket, ismertették a más tárcákat is érintő problémákat és kialakították egységes állásfoglalásaikat. A kormányüléseken elfogadott határozatokat a minisztereknek be kellett tartaniuk. A minisztertanácsi értekezleteken részt vehetett a kormányzó. Ilyenkor Horthy elnökölt és a vele kiegészült testületet koronatanácsnak hívták. A kormánytagok és az államfő – aki egyben a hadsereg főparancsnoka volt –, a honvédség vezérkari főnökével együtt alkották a Legfelső Honvédelmi Tanácsot. Ez döntött minden katonai és védelmi kérdésben, melynek nyilvános megvitatása nem volt célszerű. Jelentősége 1938-tól növekedett meg, hiszen a területi visszacsatolások és a második világháború idején fontos döntéseket hozott. Például kidolgozta az országhoz visszatért részek átmeneti katonai közigazgatásának irányelveit. A honvédelemről szóló 1939: II. tc. pontosan szabályozta működését és előírta, hogy évente legalább kétszer kell üléseznie, de szükség esetén bármikor összehívható.

A Horthy-korszakban a kormányok a törvényhozó testület kontrollja alatt álltak. A parlament a minisztériumok tevékenységének pénzügyi ellenőrzését a Legfőbb Állami Számvevőszéken keresztül végezte. Ez független volt a kabinettől. Miniszteri rangú vezetőjét a törvényhozás három jelöltje közül a kormányzó nevezte ki. A számvevőszék szervezete a minisztériumok szerinti ügyosztályokból és a fölöttük álló elnökségből tevődött össze. Feladatai közül legfontosabb az állami gazdálkodás felügyelete, az ország adósságállományának nyilvántartása és az államvagyon leltárának vezetése volt. Rendszeresen elkészítette az előző költségvetési év zárszámadását, valamint az állami vagyonmérleget. Ezeket egy jelentés kíséretében beterjesztette a törvényhozásnak, amely szavazott az elfogadásukról. A Legfőbb Állami Számvevőszék működése az ellenforradalmi rendszer idején meglehetősen formális volt.