A helyi közigazgatás 1919–1944
A Horthy-korszak közigazgatási rendszere a
dualizmusban kialakult alapokon nyugodott. Ennek megfelelően a kormány a helyi
végrehajtó hatalmat a közigazgatási hálózat egyik részét jelentő állami
szakigazgatási szerveken, illetve a másik részt képező területi, valamint
testületi önkormányzatokon keresztül gyakorolta. Általánosságban
megállapítható, hogy az 1918 előttről átvett közigazgatási szervezetben
bekövetkezett változtatások az egyre nagyobb központosítás irányába mutattak,
egyidejűleg igyekeztek növelni a szakszerűséget. Vizsgált időszakunkban
erőteljesen érvényesült az adminisztratív tutela, vagyis a közigazgatási
gyámkodás. Ennek értelmében az önkormányzatok bizonyos rendelkezéseit addig nem
lehetett végrehajtani, amíg a kormány azokat jóvá nem hagyta.
Az 1919 és 1945 közötti időszak közigazgatási
rendszerének az állami szakigazgatási szervek mellett másik fontos részét képezték
a területi önkormányzatok. Ezek a belügyminiszternek alárendelten
működtek. Arculatuk kettős volt. Ugyanis egyfelől a kormány rendelkezéseit
valósították meg, s ilyen módon a végrehajtó hatalom részét képezték. Másfelől
viszont bizonyos mértékű önállósággal rendelkezve a helyi közösségek akaratának
kifejezői voltak. A Friedrich-kormány már 1919 augusztusában kiadott egy
rendeletet, melynek értelmében helyre kellett állítani az 1918 októbere előtti
közigazgatást. Azonban az országban kaotikus állapotok uralkodtak. A román
katonai megszállás, a Dunántúlon a Nemzeti Hadsereg túlkapásai és az
újjászerveződő polgári hatóságok működésébe való beleavatkozása miatt a régi
közigazgatási szervezet csak bizonyos idő elteltével állt helyre. Ám ezután
némileg megreformálva a korszak végéig ez a rendszer működött. Az országos
területi közigazgatási hálózat legmagasabb rangú és legnagyobb autonómiával
rendelkező egységeit törvényhatóságoknak hívták. Ezek körébe
tartozott a főváros, a vármegyék és a törvényhatósági jogú
városok.
Budapest
önkormányzata
Budapest önkormányzatának első számú vezetője a polgármester
volt. Ő számított a helyi érdekek legfőbb képviselőjének. Tőle eltérően a
székesfőváros élén álló másik tisztségviselő, a főpolgármester a kormány
bizalmi embere volt. A polgármester helyetteseit alpolgármestereknek
hívták. A fővárosi polgármesteri hivatal ügyosztályokra tagolódott, melyeket a tanácsnokok,
illetve a főjegyzők irányítottak. Jelentős szerepet töltöttek be a
különféle szakhivatalok és tisztségviselőik. A budapesti önkormányzat
legfontosabb testülete a törvényhatósági bizottság – vagy más néven közgyűlés
– volt. Ebben születtek a legjelentősebb döntések. A főváros széleskörű
autonómiával rendelkezett, közigazgatási rendszere demokratikusabban
működött, mint a vidéké. Önkormányzati szervezetét a Horthy-korszakban összesen
öt törvény szabályozta újra. Ezek közül az első 1920-ban egyértelműen haladó
jellegű volt, mivel ettől kezdve Budapest törvényhatósági bizottságába néhány
tisztviselőtől eltekintve csak választással kerülhettek be a tagok. Ennek
jelentőségét akkor értjük meg, ha tudjuk, hogy korábban a bizottságban voltak virilisták
is, tehát olyan személyek, akik a legnagyobb adófizetés jogán jutottak be a
testületbe. Az 1924-es törvényben a fővárosi közgyűlés választott tagjainak
számát és a hivataluk alapján bekerülőkét egyaránt növelték. További újításként
kormányzói kinevezéssel is bejutottak néhányan a törvényhatósági bizottságba. A
fővárosi önkormányzat átalakítására vonatkozó törvénycikkek közül legnagyobb
jelentőséggel az 1930: XVIII. tc.
bírt. Ez megkísérelte Budapest önkormányzatának átfogó reformját. Ennek
keretében ismét átalakították a törvényhatósági bizottság összetételét. Ez azt
eredményezte, hogy a testületben a választott tagok aránya az
addigi 80%-ról 65%-ra csökkent. A fennmaradó rész egyes tisztségek
betöltőiből, bizonyos szakmai érdekképviseletek küldötteiből és örökös tagokból
tevődött össze. A fővárosi törvényhatósági választójog feltételeinek
megállapításakor egyébként mindegyik törvény a parlamenti képviselő-választások
éppen érvényben levő előírásait vette át. Ezekhez képest annyi volt a
szigorítás, hogy nem kétéves, hanem hatéves folyamatos egy helyben lakást
követeltek meg, természetesen Budapest területén. A fővárosi közgyűlés tagjai
közé azt a személyt lehetett megválasztani, akinek választójoga volt,
betöltötte harmincadik évét és valamilyen állami, illetve helyi adót fizetett.
Létrehozták a kis taglétszámú törvényhatósági tanácsot, amely azonban
csak néhány évig létezett. A főpolgármester kinevezési és ellenőrzési
hatáskörét megnövelték. Ugyanakkor némileg gyarapodott a polgármester hatásköre
is. A belügyminiszter pedig a korábbiaknál jóval nagyobb mértékben
ellenőrizhette a főváros gazdálkodását és egyes esetekben megsemmisíthette a
törvényhatósági bizottság határozatait. A Budapestre vonatkozó 1934-es
törvényben már megszüntették az 1930-ban megszervezett törvényhatósági
tanácsot. Tovább redukálták a közgyűlés választott tagjainak számát. A
főpolgármesteri poszt betöltési módja pedig megváltozott. Eddig a
főpolgármestert a kormányzó három jelöltje közül a törvényhatósági bizottság
választotta. Ettől kezdve viszont az államfő nevezte ki a belügyminiszter
javaslata alapján. 1937-ben törvénnyel szabályozták újra a fővárosi kerületek
elöljáróinak jogkörét, teljesen alárendelve őket a polgármesternek.
A fentiekből látható, hogy a
Horthy-korszakban Budapest önkormányzatának jogköre az államhatalom erős
centralizációs törekvése következtében folyamatosan szűkült. Ennek
ellenére a liberálisokból és a szociáldemokratákból álló ellenzék végig komoly
befolyással rendelkezett a főváros közgyűlésében.
Az ország többi részének területi
közigazgatási rendszerében a legmagasabb rangú egységek a vármegyék és a
törvényhatósági jogú városok voltak. A trianoni Magyarországon a korábbi
63 vármegyéből 10 egész és 23 csonka maradt. Ezekből 1923-ban 25 vármegyét
hoztak létre. A törvényhatósági jogú városok száma a korszak elején az új
határok között 10 volt, később 2-vel emelkedett.
A vármegyék önkormányzati
szervezetének élén két vezető tisztviselő állt. Egyik a főispán volt,
aki a kormányt képviselte. Ennek megfelelően kinevezését a belügyminiszter
javaslatára az államfőtől kapta. A másik az alispán, akit a helyi
érdekek megjelenítésére a törvényhatósági bizottság – másként közgyűlés
– választott. Ez utóbbi volt a vármegye legmagasabb rangú testülete, amely a
legfontosabb döntéseket hozta. Az alispán munkáját a főjegyző, az aljegyzők
és más tisztviselők segítették. Jelentős szerephez jutott a vármegye
irányításában a közigazgatási bizottság. A vármegyék járásokra
tagolódtak. Településeik autonómiájuk csökkenő sorrendjében lehettek rendezett
tanácsú városok (1929-től nevük megyei város volt), nagyközségek,
kisközségek és tanyák. Nem tartoztak a vármegye fennhatósága alá
a benne levő törvényhatósági jogú városok, mert ezek közvetlenül a
belügyminisztérium irányításával működtek. A törvényhatósági jogú városok
önkormányzati felépítése sokban hasonlított a vármegyékére. A központi hatalmat
ezekben is a főispán képviselte, a helyi közösség akaratának fő
megjelenítőjét itt azonban polgármesternek hívták. Az ő munkáját számos
tisztségviselő és szakszerv segítette. A törvényhatósági jogú
városok legbefolyásosabb testülete a törvényhatósági bizottság – vagy közgyűlés
– volt, mint első számú döntéshozó közösség. Egyéb szerveik közül a közigazgatási
bizottság töltött be fontos szerepet.
A Bethlen-kormány közigazgatási
reformja keretében született meg az 1929: XXX. törvénycikk, mely a vármegyék
és a törvényhatósági jogú városok addigi önkormányzati működését
alakította át. A törvényben a központosító és szakszerűsítő törekvések
voltak túlsúlyban. A fenti közigazgatási egységek önkormányzati választójogát a
parlamentihez igazították. Annyi különbség volt azonban, hogy nem kétéves,
hanem hatéves egy helyben lakást követeltek meg a választójoggal
rendelkezőktől. A törvényhatósági bizottságok tagjává történő megválaszthatóság
feltételei ugyancsak szigorúbbak voltak az országgyűlési képviselőkre vonatkozó
előírásoknál. Pozitívum volt azonban, hogy a voksolást titkosították. Módosult
a legfontosabb helyi döntéshozó testületek, a törvényhatósági bizottságok
összetétele és hatásköre is. Korábban ezek tagjainak egyik fele
virilista, másik fele választott tag volt. Most mind a legtöbb adót fizetők,
mind a választottak aránya 40%-ra csökkent. Az így felszabaduló 20%-nyi
helyen különféle szakhivatalnokok, egyes érdekképviseleti szervek – kamarák,
vitézi szervezet, stb. – küldöttei, a bevett vallásfelekezetek képviselői,
bizonyos tisztségek viselői és az örökös tagok osztoztak meg. Ez a változás már
egyértelműen centralizációs jelleggel bírt. A törvényhatósági bizottságok
taglétszámát jelentősen csökkentették. Megszűnt az úgynevezett nyers
virilizmus, amely értelmében eddig a legnagyobb adófizetők listájáról az
első helyeken állók automatikusan lettek közgyűlési tagok. Most már a
virilisták választották maguk közül a nekik fenntartott helyekre bekerülőket.
Az 1929: XXX. tc. új szervként hozta
létre a vármegyék és a törvényhatósági jogú városok önkormányzatában a kisgyűlést,
amely egyes ügyek intézését átvette a törvényhatósági, illetve a közigazgatási
bizottságtól. Megszűntek viszont a városi tanácsok. Kissé módosult a főispánok
jogköre. A belügyminiszter jogot kapott a törvényhatósági bizottságok
feloszlatására, ami szintén növelte ezen a téren a kormány befolyását. A
vármegyék fennhatósága alatt álló településekkel a törvény csak érintőlegesen
foglalkozott. Az addigi rendezett tanácsú városok elnevezését megyei városra
változtatta. Meghatározta vezető önkormányzati szervüknek, a
képviselő-testületnek létszámát, s még néhány kisebb módosítást vezetett be.
Egyébként a megyei városok, valamint a nagy- és kisközségek képviselő-testületei
továbbra is virilistákból és választott tagokból tevődtek össze. Egyes
tisztviselők pedig hivatalból kerültek be ezekbe a szervekbe. A megyei
városok élén a polgármesterek álltak. A községek vezetői a bírók
voltak. A szakmai és adminisztratív feladatok intézését a jegyzők
végezték. A községek járásokat alkottak, amelyek legfőbb tisztségviselői
a főszolgabírók voltak. A korszak legvégén hoztak egy törvényt a tanyák
közigazgatási helyzetének rendezésére is. Azonban az 1944: II. tc. gyakorlati megvalósulására már nem kerülhetett sor.
A fentiekből látható, hogy az
ellenforradalmi rendszer közigazgatásában bevezetett változtatások döntően a területi
önkormányzatok autonómiájának szűkülését eredményezték. Különleges
helyzetekben a területi önkormányzatok jogkörének korlátozására vagy ideiglenes
felfüggesztésére is sor kerülhetett a vizsgált időszak folyamán. Említettük
már, hogy 1919 augusztusa után csak lassan szerveződött újjá a közigazgatási
rendszer. Ezért Friedrich István miniszterelnöksége idején a kormány a
vármegyék, illetve náluk nagyobb egységek élére különleges hatáskörű
kormánybiztosokat nevezett ki. 1920 júliusáig ők látták el a főispáni
feladatokat is. Később a helyzet konszolidálódásával megbízatásuk véget ért. A
Horthy- korszak végén ismét előtérbe kerültek a kormánybiztosok. 1939 nyarán
Kárpátalja irányítására neveztek ki egyet. 1943-tól pedig a főispánok
vármegyéjük közellátási kormánybiztosai lettek. A második világháború idején
széleskörű felhatalmazással rendelkező hadműveleti, majd kiürítési
kormánybiztosok is működtek. A területi revízió minden egyes lépése során
átmenetileg katonai közigazgatást vezettek be az éppen visszakapott
országrészben. Ennek keretében a hadsereg szervei vették át a helyi
közigazgatási feladatokat. Statáriális bíráskodást vezettek be és
lehetővé vált az ellenséges személyek internálása. Ezeknek a rendkívüli
intézkedéseknek az volt a fő feladata, hogy előkészítsék a polgári
közigazgatásra történő átállást. Ez néhány hónap elteltével mindig megtörtént.
A Horthy-korszak területi önkormányzatai
mellett szólnunk kell a testületi autonóm szervezetekről is. Az előbbiek a
lakóhelyük alapján fogták egybe az állampolgárokat. Az utóbbiak viszont
foglalkozásuk, érdekeltségük, nemzetiségük, stb. szerint tömörítették őket. A testületi
önkormányzatok a hozzájuk csatlakozók érdekvédelmét látták el és ugyanúgy
önálló jogi személyiséggel rendelkeztek, mint a területi autonómiák.
Tevékenységüket az illetékes szakminiszterek alá rendelten végezték. 1919 után
tovább működtek a dualizmus idején már létező ügyvédi, közjegyzői,
kereskedelmi és iparkamarák, valamint az ipartestületek.
1920-ban szervezték meg a mezőgazdasági, 1923-ban a mérnöki,
1936-ban az orvosi, 1938-ban a sajtó-, 1940-ben pedig a művészeti
kamarákat. Testületi önkormányzatként funkcionáltak egyes közművelődési
köztestületek, mint például az egyetemek vagy a Magyar Tudományos
Akadémia. A testületi autonómiák sajátos fajtáját képezték a hitfelekezetek.
A felsorolt szervezetek tagjaik érdekképviseletének ellátásán túl kötelesek
voltak végrehajtani a központi kormányzat utasításait, s annak munkáját
adatszolgáltatással, esetleg szakvéleményekkel segítették. Vizsgált
időszakunkban előrehaladt a testületi önkormányzatok beépülése az államszervezetbe.
Az országgyűlés felsőházának létrehozásáról intézkedő 1926: XXII. tc. képviseletet biztosított nekik a nagy tekintélyű
testületben. A korábban már tárgyalt 1929:
XXX. tc. pedig a vármegyék és a törvényhatósági jogú városok
törvényhatósági bizottságaiban juttatott számukra pozíciókat.