Az igazságszolgáltatás 1949–1956

 

Bíróságok

A bírósági szervezet formálisan megtartotta a különállását a végrehajtó hatalomtól. Az ítélkezés elvi irányítása azonban az Igazságügyi Minisztérium kezében volt. A bíróságok munkájába a párt is éppúgy beleavatkozott, mint bármely más szerv életébe, sőt az ítélkezési gyakorlatba gyakran az Államvédelmi Hatóság is beleszólt. Először megszűnt a bírák áthelyezésének és elmozdításának tilalma (1948: XXII. tv.), emiatt nyolc év alatt 1100 bíró vesztette el állását. Az eltávolítottak politikailag „megbízhatatlanok” voltak. A bírósági szervezet jelentősen átalakult. 1949. elején megszűnt a Közigazgatási Bíróság (1949: II. tv.), majd a népbíróságok is (1949: XI. tv.). Ez utóbbi jogszabály szovjet mintára ülnökbíráskodást vezetett be a büntetőügyekben. Az ülnökök a korábbi népbírákhoz hasonlóan nem jogvégzett, viszont politikailag gondosan kiválogatott személyek voltak, akik egyenlő jogokkal rendelkeztek a jogvégzett bírákkal. Az alkotmány (1949: XX. tv.) a korábbi bírósági szervezetet is átalakította. A járásbíróságok felett működő törvényszékeket megyei bíróságokká, az ítélőtáblákat felsőbírósággá alakította át. A bírói szervezet csúcsán (a korábbi Kúria helyett) a Legfelsőbb Bíróság állt. (Az alkotmányban előírt változásokat az 1949: 9. tvr. hajtotta végre, október 26-i dátummal.) Az alkotmány előírta, hogy a bírákat az államhatalom szervei választják és szükség esetén vissza is hívhatják őket. Ennek érdekében 1949-ben létrehozták a büntetőbírói és államügyészi akadémiát, amelyek két év alatt képeztek ki kádereket. A jogi egyetemet elvégző jogászoktól szintén megvonták a doktori címet (okleveles jogász), így az egyetemet és az akadémiát végzettek közt nehezen lehetett különbséget tenni. Az alkotmány kimondta, hogy a bírák függetlenek és csak a törvényeknek vannak alávetve. Ez azonban csak elvi deklaráció maradt.

1950 októberében megszüntették az alig egy éve működő felsőbíróságokat, így azután a megyei bíróságokon indult eljárásokban másodfokon a Legfelsőbb Bíróság ítélkezett (ld. még: 1951: III. tv.). Ugyancsak 1950-ben szűnt meg néhány másik különbíróság, így pl. az uzsorabíróságok, a társadalombiztosítási bíróságok, a választási bíróság, illetve a vegyes (döntő-)bíróságok. Csak ekkor szűnt meg a Népbíróságok Országos Tanácsa is. Továbbra is működtek azonban az uzsorabírósági különtanácsok (1953-ig), valamint a rögtönítélő (statáriális) bíróságok is. Utóbbiak az „új szakasz” idején, 1954 márciusában szűntek meg. A Legfelsőbb Bíróságon 1954-től külön büntető, polgári, katonai és közlekedési kollégiumot alakítottak. Utóbbi két kollégium a korszakban működő különös bíróságoknak (Katonai Bíróság, valamint az 1954-ben létesített Közlekedési Bíróság) volt a legfelsőbb fóruma. Első fokon egy szakbíró és két népi ülnök, másodfokon három szakbíró alkotta a LB kollégiumaiban a bírósági tanácsot. A LB ún. teljes üléseket is tartott, amelyen részt vett a LB elnöke, helyettesei és valamennyi hivatásos bírája. A teljes üléseken számoltak be működésükről a kollégiumok, valamint itt alakították ki az egységes ítélkezés feltételeit a különböző bíróságok között.

 

Ügyészség

Az ügyészi szervezet alapelveit szintén az alkotmány fogalmazta meg. Ennek értelmében a törvényesség megtartása felett az ügyészség és a legfőbb ügyész őrködött – volna. Az alkotmánynak ezt az előírását ugyanis 1953-ig figyelmen kívül hagyták, az önálló ügyészi szervezet csak az „új szakasz” idején jött létre (1953: 13. tvr.). Nagy Imre miniszterelnöki programbeszéde kiemelte, hogy ez a mulasztás is lehetővé tette a korábbi törvénytelenségeket. Legfőbb államügyész néven 1953 előtt is volt főügyésze az országnak, azonban önálló ügyészi szervezet nem létezett, az ügyészeket politikailag a párt irányította. Az 1953-ban létrejött ügyészségek ennek megfelelően jelentősen különböztek a szovjet társszervektől. Az ügyészek függetlensége nagyobb lett, s nem kaptak katonai rangot és egyenruhát sem. Az ügyészség gyakorolta az általános törvényességi felügyeletet (vizsgálva az állami szervek intézkedéseit is), de emellett a bűncselekmények gyors feltárását, nyomozását is ellátta. (A pozitív változás ellenére 1953 után sem beszélhetünk valódi törvényességről.) Az ügyészi szervezet szintén megyei (budapesti), alsóbb szinten pedig járási, városi, kerületi ügyészségekre tagolódott. Emellett katonai és közlekedési ügyészség is volt, melyek szintén a legfőbb ügyész(ség) alá tartoztak. A legfőbb ügyészt az országgyűlés választotta és munkájáról a palament előtt kellett beszámolnia.

 

A büntetőjog fő jellegzetességei

A büntetőjog törvényi szabályozása csonka volt, mindössze a Büntető Törvénykönyv (Btk.) általános része (Btá.) készült el (1950: II. tv., hatályos: 1951 jan. 1.), a különös rész nem. Ezt a hiányt pótolta a „hatályos anyagi büntetőjogi szabályok hivatalos összeállítá­sa” (BHÖ). Ezt az Igazságügyi Minisztérium 1952-ben állította össze, törvényeket is „kiigazítva”, módosítva ezzel. 1953-ban megkezdődött a Btk. kodifikációja, de az 1956-os események ezt a folyamatot megakasztották. Egy másik fontos jogszabály a Büntető perrendtartás (Bp.), azaz az 1951: III. tv. volt. A Btá. lényege a szovjet jogelvek kodifikálása volt. A bűncselek­mény fogalmát nem a jogellenes, hanem a „társadalomra veszélyes” cselekményként definiálta. Ezzel vált lehetővé az osztályszempontú bíráskodás. A Btá. meghatározta a bűnök fogalmát általában, a büntethetőséget és annak kizáró tényezőit, fel­sorolta a büntetéseket (főbüntetések: halál, börtön; mellék­büntetések: pénzbírság, elkobzás, eltiltás, kiutasítás) és általában tárgyalta a büntetés kiszabását, ill. a rehabilitációt. Röviden foglalkozott a kihágásokkal (szabálysértésekkel), ugyanakkor a bűntett és a vétség között nem tett különbséget. A leggyakrabban kiszabott büntetés a szabadságvesztés volt, a legkisebb bűnök esetén is. A koncepciós perekben gyakori volt a halálos ítélet is. Emellett a vagyonelkobzás is mintegy önálló büntetéssé nőtte ki magát, sőt nem egy esetben a bírói eljárás megindításának oka a kiszemelt vagyon állam általi megszerzési igénye volt. A bírói gyakorlatban leggyakoribb minősítés kiemelt ügyekben a népi demokratikus államrend elleni szervezkedés, a tömeges perek során pedig az izgatás volt. Izgatásnak számított a „népi demokratikus rend alapintézménye” elleni bármilyen nyilvános felszólalás. Ilyen alapintézménynek számított az MDP, a rendőrség, az ÁVH, Sztálin és Rákosi személye, általában a kommunisták; a Szovjetunió, a tanácsrendszer, a tsz-ek, a beszolgáltatás, békekölcsön stb.

A Bp. rendelkezett a bíróságokról (hatáskörükről, illetékességükről), a felekről (ügyész, magánvádló, terhelt, védő), a bizonyítási eszközökről, az eljárási szabályokról, a nyomo­zásról, a tárgyalás előkészítéséről (vádirat stb.), majd a bírósági tárgyalás módjáról. Szintén szólt az ítéletekről, fellebbezésről, perújításról, és néhány különleges eljárásról. Terheltnek nevezték azt a személyt, akivel szemben büntető eljárás folyt, méghozzá mind a nyomozás idején (gyanúsított), mind a vádirat beadása után (vádlott), mind a jogerős ítélet után (elítélt).

A büntetőjog alapja az osztályszempontú bíráskodás volt. Ez azt jelenti, hogy az eljárás alá vont személyeket származásuk alapján meg­különböztették. A volt uralkodó osztályok tagjai, a csendőrök, a Horthy-korszakbeli hivatalnokok, az egyházi személyek, sőt a kulákok is súlyosabb büntetéseket kaptak azonos súlyú bűnökért, mint egy munkás vagy egy kisparaszt. („Osztályharcos ítéleten a törvényesnél súlyosabb ítéletet értet­tünk”, mondta Czinege Lajos 1956 elején.) Ezt az osztályszempontú bíráskodást gyakran nevezték „szocialista törvé­nyesség”-nek is. Ez ugyanakkor magában foglalta még az ún. második normarendszert (pszeudojogot) is. Ez azt jelenti, hogy a kihirdetett törvények és jogszabályok mellett létezett egy titkos, a párt által meghatározott második jogrendszer, amely lényegében „felülírta” az első, nyilvános jogot. A nyilvános jogban szerepelt pl. az emberi jogok biztosítása, a pszeudojogban azonban a szólásszabadság, gyülekezési szabadság jogát megtiltották, sőt megtorlással éltek ellene. A büntetőügyekben az ítélkezés mindvégig a pszeudojog alapján történt meg. Mindez azért is figyelemre méltó, mert az állampolgárok legjobb szándékuk ellenére sem lehettek jogkövető magatartásúak, mivel ezek az előírások titkosak voltak. A pszeudojog tartalma folyamatosan változott, mindig a párt aktuális elvárásai és a politikai rendőrség befolyása szerint.

A koncepciós perek alapját is a második normarendszer alakította ki. A perek révén a kommunista párt (MKP, MDP) mindenkori politikai ellenfeleitől kívánt megszabadulni. Ilyen perekre 1949 előtt is szép számmal került sor, de első klasszikus korszakuk 1949. és 1953. között volt. A perek 1953-ban sem értek véget, hogy aztán 1956 után újult erővel éledjenek fel. A klasszikus koncepciós pereket szovjet mintára bonyolították le. Nevüket onnan kapták, hogy előre kitervelt és megírt forgatókönyv, koncepció alapján zajlottak. A koncepciós per mindig valamilyen politikai cél elérését szolgálja, fiktív vagy megalapozatlan tényállásra alapozódik, és/vagy amorális jogszabályokat alkalmaz, de szinte minden esetben megsérti az eljárási szabályokat. Aszerint, hogy a tárgyalás nyíltan vagy zártan zajlott le, megkülön­böztetünk „kirakatpereket” és zárt eljárásokat. Előbbiek esetében a vádlottakat, ügyvédeket, ügyészt, bírát egyaránt jól fel kellett készíteni: előre megírt vallomásokat, vád- és védőbeszédeket kellett megtanulniuk és begyakorolniuk. A vádlottak megtörése ebből a szempontból volt kulcsfontosságú. Őket már a nyomozati szakaszban fizikai és lelki kényszereszközök változatos alkalmazásával (verés, kínzás, alvás meggátlása, zsarolás, fenyegetés, előnyök felvillantása stb.) meg kellett törni. A fizikai bántalmazásnak látható nyoma nyílt tárgyalás esetén természetesen nem lehetett, ilyenkor a per előtt néhány héttel a verések megszűntek, javult a foglyok ellátása stb. Az eljárás során az ÁVH szerepe emelkedett ki. E szerv tagjai és vezetői foganatosították az őrizetbe vételeket, a kihallgatásokat, a veréseket; kidolgozták és betanították a koncepciót a szereplőkkel. E munkájában az MDP vezetői is tevékenyen részt vettek, a kiemelt ügyek vádiratát sokszor személyesen Rákosi Mátyás és társai dolgozták ki.

Az eljárások során alapelvvé vált, hogy a bizonyításhoz elegendő a vádlott beismerő vallomása. Nem a vádnak kellett bizonyítani a bűnösséget, hanem a védelemnek az ártatlanságot. A terhelteket pedig nem illette meg az ártatlanság vélelme. Mindezt együttesen Visinszkij-elvnek nevezzük, A. J. Visinszkij, az 1930-as évek hírhedt szovjet főügyésze nevéről. A védelemnek ugyanakkor erősen korlátozták a lehetőségeit: a vádlottak csak a nyomozati szakasz végén találkozhattak ügyvéddel, az ügyvédet sem szabadon választották ki. Valójában az ügyvédek is a színjáték részét képezték, védőbeszédeik nem egyszer a vádbeszéd valamivel liberálisabb változatát jelentették. De volt olyan védő is, aki halálos ítélet kért a védencére…

 

Büntetés-végrehajtás

A Btá. 1951-től kezdve megszüntette a fegyház és a fogház fogalmát, egyetlen büntetés-végrehajtási intézetként a börtönt nevezte meg. Az elítélteket differenciálatlanul kezelték és valamennyiüket munkaerőként használták fel. Már 1949-től megkezdődött (szovjet mintára) egyes gyárak, üzemek, bányák átadása a büntetés-végrehajtás számára. 1952-ben már kb. 45 helyen dolgoztattak elítélteket és internáltakat (csepeli Rákosi Művek, Tiszalök, Recsk, Komló stb.) Ugyancsak 1952-ben a börtönügy irányítását az Igazságügyi tárca átadta a Belügyminisztériumnak (és részben az Államvédelmi Hatóságnak). A büntetés-végrehajtás ezután jórészt az ÁVH kezébe került. Ez tette teljessé a perek áldozatainak kiszolgál­tatott­ságát. Már 1949 óta folyamatosan lecserélték a büntetés-végrehajtás személyi állományát. Az új személyzetet politikai megbízhatóság alapján válogatták ki, s így az ellenségként kezelt elítéltekkel szemben durva, kegyetlen bánásmód valósult meg. A BM a büntetés-végrehajtási szervezetet szigorúan központosította és katonai jellegűvé alakította át. Létrehozták a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnokságát (BVOP), a rabmunka koordinálására pedig a Közérdekű Munkák Igazgatóságát (KÖMI). Az „új szakasz” idején a kormány kísérletet tett arra, hogy erősítse a büntetés-végrehajtás törvényességét. 1954-ben átfogó börtönügyi szabályzat kiadását rendelték el, ami 1955-ben jelent meg. Ekkor azonban már véget ért Nagy Imre reformja, börtönök személyzete pedig a szabályzatot „szükségtelen liberalizmusnak” tekintette és nem tartotta be annak előírásait.