Rendvédelmi
szervek, fegyveres erők
A rendőrség a Belügyminisztérium (BM)
alá rendelt állami szervként működött tovább. Hivatalos neve 1945 és 1955
között Magyar Államrendőrség, attól kezdve a Magyar Népköztársaság
Rendőrsége volt. Az 1955: 22. tvr. részletesen meghatározta
feladatát és hatáskörét. Feladata a bűnözés elleni harc, a közrend és a
közbiztonság védelme lett. Szervezetileg a BM Országos Rendőrfőkapitánysága
állt az élén, alatta pedig a fővárosi, megyei, alsó szinten pedig a járási,
városi és városi kerületi szervek álltak. Ezek tovább tagozódtak rendőrőrsökre
és körzeti megbízottakra. A rendőrség közrendészeti és köztörvényes nyomozati
tevékenységet látott el. A politikai bűncselekmények feltárása az Államvédelmi
Hatóság feladata volt. Az ÁVH 1950. január 1-én vált önálló hatósággá és
került ki a BM fennhatósága alól. Ezzel egyidejűleg összevonták a Honvéd
Határőrséggel. Az ÁVH feladata a dolgozó nép ellenségeinek felderítése, a
népi demokrácia állami, gazdasági és társadalmi rendjének védelme volt.
Beosztottait a honvédséggel azonos rendfokozatokkal látták el, ám azokat az
államvédelmi jelzővel is ellátták. Az állomány hivatásos és sorozott tagokból
állt, utóbbiak három évig szolgáltak. Az ÁVH személyzetileg két nagyobb (és
több kisebb) részre tagolódott: a Határőrségre és a Belső Karhatalomra.
A határőrök egyenruháján zöld, a belső karhatalom tagjaién kék váll-lap volt
látható. Szervezetileg az ÁVH eleinte hét főosztályra tagolódott (I. hálózati;
II. katonai elhárítás; III. operatív technika; IV. határőrség, belső
karhatalom; V. személyzeti; VI. jogi, börtönügyi; VII. gazdasági). Emellett
önálló osztályai is működtek, pl. vizsgálati; környezettanulmányozó, figyelő;
operatív nyilvántartó; Párt- és Kormányőrség stb. 1951-ben szervezték meg a
VIII. Főosztályt (hírszerzés), 1952-ben pedig IX. főosztályként önállósult a
belső karhatalom csapatainak irányítása. 1953-ban az ÁVH-t ismét összevonták a
BM-mel, de az „ávósok” továbbra is önálló szervként jártak el. Ekkor az
államvédelmi rendszert 14 (1955-től 15) osztályba szervezték, amelyben már nem
szerepelt a Határőrség és Belső Karhatalom. Az ÁVH tevékenységét a kíméletlen
brutalitás és terror jellemezte. A társadalom nagy részét félelemben tartották.
Ők hajtották végre a kitelepítéseket, a padlássöpréseket,
alkották az internálótáborok és számos börtön személyzetét. Az ÁVH
tartotta kezében az útlevélrendészetet, az idegenrendészetet, a határellenőrzést
és a határvédelmet. Emellett természetesen a kommunisták vélt és valós
ellenfeleinek likvidálása (letartóztatás, vallatások, kínzások stb.) is
hozzájuk tartozott. Ennek során a koncepciós perek kidolgozása és lebonyolítása
során is kulcsszerepet játszott. Az ÁVH valóságos államot képezett az államban,
miközben elsősorban a párt csúcsvezetésének utasításait hajtotta végre.
A Határőrség 1950. január
1-ig a Honvédség részét alkotta, ekkor az ÁVH-hoz csatolták (korabeli
gúnyneve a „zöld ÁVO” volt). 1953-ban a BM és az ÁVH összevonása után a
Határőrség lényegében különvált az ÁVH-tól és a BM-en belül működött, de neve BM
Határőrség és Belső Karhatalom maradt.
A vámőrség és a pénzügyőrség
szintén jelentős szervezeti átalakulásokon ment keresztül. A két szervezet
szovjetizálása csak 1949-ben kezdődött meg, amikor a vámhivatalnok-gárdát
besorolták a pénzügyőr tisztikarba, s ezzel militarizálták is azt. A Központi
Vámigazgatóság azonban továbbra is működött. A vámőrök és pénzügyőrök
személyi állományát csak 1950-re cserélték le. 1950. március 23-án megalakult
az Országos Pénzügyőri Főparancsnokság (1952-től már a „Fő” jelző
nélkül), ami ezen a téren is véglegessé tette a sztálinista modell
meghonosítását. 1952-ben a pénzügyőrök is áttértek a katonai rendfokozati
rendszerre, a Vámigazgatóságot pedig a Pénzügyminisztériumtól a
Külkereskedelmi Minisztérium felügyelete alá utalták. 1953–1954 során a
Vámigazgatóság átalakult Vámőrség Országos Parancsnokságává (VOP), s
ezzel a vámőrség ismét kivált a pénzügyőrségből. A VOP szintén a
külkereskedelmi tárca alá tartozott. A gyakori szervezeti változás és a
feladatkörök állandó változása károsan hatott a vám- és a pénzügyőrök
munkájára. Ugyanakkor az adók és jövedékek beszedése – a pénzügyőrök fő
feladata – miatt a lakosság növekvő ellenszenve is kísérte a szervezetet. A
vámőrök fő feladata viszont ekkor (mivel a magánutazások szinte lehetetlenné
váltak) az állami vállalatok export–import-ellenőrzése és vámolása volt.
A külföldi állampolgárok ügyeit a
magyar állam részéről a Külföldieket Ellenőrző Országos Központi Hatóság
(KEOKH) felügyelte. Az 1930-ban létesített szervezet 1948-ban betagozódott a BM
ÁVH-ba, majd az önálló ÁVH-nak is része maradt. 1953-ban az ÁVH
Belügyminisztériumba olvadásakor különvált az ÁVH-tól, s a BM-en belül
működött. 1954-ben nevének utolsó tagját Hatóságról Hivatalra
változtatták. Feladata a külföldiek nyilvántartása, számukra tartózkodási, ill.
lakhatási–letelepedési engedély kiadása volt. 1954-től, a személyi igazolvány
bevezetése után a tartósan Magyarországon élő külföldieket is személyi
igazolvánnyal látta el. 1955-ig szintén a KEOKH bírálta el a Magyarországra
beutazó külföldiek vízumkérelmeit, ekkortól kezdve a „baráti” országokban
működő magyar nagykövetségek saját hatáskörben is kiadhattak vízumokat
szocialista államok polgárainak.
A külföldre utazó magyar
állampolgárok útlevéligényeit a BM Útlevélosztályhoz kellett benyújtani.
Ez az osztály a KEOKH-hal egy időben került át a BM felügyelete alól az
ÁVH-hoz. Nemcsak az engedélyezett utazások, de az útlevélkérelmek száma is
minimális volt. A kérelmek elbírálását 1949-től országos szinten egy új, titkos
bizottság, a Külföldi Kapcsolatok Bizottsága hozta meg, amelyben az MDP
PB egyes tagjai is helyet kaptak.
A Magyar Honvédséget 1951.
június 1-én nevezték át Magyar Néphadsereggé. A fegyveres erők
szovjetizálása azonban jóval előbb megkezdődött. 1947. őszén készítette el az MKP
Katonai Bizottsága a honvédség ötéves fejlesztési tervét. 1948.
februárjában kötötték meg a magyar–szovjet barátsági, együttműködési és
kölcsönös segítségnyújtási egyezményt, amelynek értelmében szovjet tanácsadók
érkeztek a magyar honvédséghez. Szeptemberben a honvédelmi miniszter a
kommunista Farkas Mihály lett, s ekkor felgyorsult a szovjetizálás és a
hadseregfejlesztés üteme. 1949. februárjától bevezették a politikai tiszti
intézményt. A katonai egységek korábbi parancsnokai mellé politikai tisztet is
kineveztek, s a két vezető társ-parancsnoki rendben dolgozott tovább. Később
emellett az ÁVH képviselője és magasabb szinteken a szovjet tanácsadó is
kiegészítette ezt a rendszert, azaz kollektív vezetés jött létre, ami a
katonai szervezetben merőben szokatlan és célszerűtlen volt. Annak ellenére,
hogy az 1947-es párizsi béke 70.000 fős hadsereget engedélyezett, 1950-ben a
létszám 53.000 főről 125.000-re nőtt. 1952 őszén a létszám meghaladta a 200.000
főt is. A honvédelmi kiadások elérték a költségvetés 25–30%-át, a nemzeti
jövedelemnek pedig a 10–12%-át. A hadsereg vezetésében (ismét csak szovjet
mintára) tisztogatásokat is végeztek, a régi tiszti állomány jelentős részét
perbe is fogták és kivégezték. Az új tiszti állományt politikailag megbízható
elemekből, gyorstalpaló tanfolyamokon (egy év alatt) képezték ki
fegyvernemenként különálló tiszti iskolákban. A néphadsereg sorozott állományú
volt, kötelező katonai szolgálattal. A szolgálati idő 36 hónap volt. A
hadseregfejlesztés mellett hatalmas hadiipar is kiépült az országban. A
hadsereg kijelölt feladata a Jugoszlávia elleni támadásban való részvétel,
illetve a „harmadik világháborúra” való felkészülés volt.
Országos hatáskörű
gazdasági szervek
Legfontosabb szerepe a Népgazdasági Tanácsnak
(NT) volt, ami 1949-ben alakult (1949: XVI. tv.). Formálisan nem a Gazdasági
Főtanács (GF) jogutódja volt, ténylegesen azonban ugyanazt a szerepet
töltötte be, mint az. A kormány legfőbb gazdasági szerveként fő feladata a
népgazdaság tervszerű irányítása volt. Az NT alakította ki a gazdasági ágak
fejlesztési terveit, a népgazdasági tervek keretszámait stb. Gyakorlatilag
teljhatalommal irányította az összes gazdasági jellegű minisztériumot, valamint
a Tervhivatalt, Statisztikai Hivatalt, az Állami Ellenőrző Központot. Az NT
élén elnök, mellette pedig titkár állt. 1952. december 1-én a NT megszűnt,
feladatait a kormány vette át.
Az Országos Tervhivatal
(OT) már 1947. júniusa óta létezett, és feladata a gazdaságpolitikai
irányelvek, a tervjavaslatok kidolgozása, majd a terv végrehajtása érdekében
intézkedések kezdeményezése, illetve a végrehajtás koordinálása volt. Emellett
elvileg a nemzetközi gazdasági együttműködésben is részt vett. 1956-ig azonban
a Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa (KGST) működése csak deklaratív
volt, tényleges együttműködés az államszocialista országok között nem volt.
1949-től a Népgazdasági Tanács felügyelete alá került, egyúttal megkapta a
hatósági árak megállapításának jogát. Szintén 1949-től feladata lett a műszaki
fejlesztés és a minőségi termelés előmozdítása. Tevékenységi körét ezután újabb
és újabb rendeletek bővítették (újítások, szabványok kötelező bevezetése,
tervmódosítási kérelmek megtárgyalása stb.). A tanácsok létrejöttéig az OT-nak
megyei és városi kirendeltségei is voltak, 1950 áprilisától azonban a helyi és
megyei tanácsok terv- és statisztikai osztálya vette át ezt a szerepet.
A Magyar Nemzeti Bank
(MNB) az egyszintű bankrendszer megteremtése (1947 vége) óta jegybanki és
kereskedelmi banki tevékenységet is ellátó, államosított pénzintézet volt.
Mellette azonban léteztek speciális profilú bankok, így a lakossági
szolgáltatás nagy részét ellátó, 1949-ben alapított Országos Takarékpénztár
(OTP), vagy a Magyar Külkereskedelmi Bank stb. Az MNB kizárólagos joga
volt, hogy az állam, az állami szervek, vállalatok, szövetkezetek számláit
vezesse valamint, hogy e szerveknek a Minisztertanács elvei alapján hiteleket
nyújtson. Őrködnie kellett a forint értékállósága felett és a nemzetközi
pénzügyi teendőket is ellátta.
A Központi Statisztikai
Hivatal (KSH) már 1874 óta működött. 1949-ben az NT felügyelete alá
helyezték (annak megszűnése, 1952 után a Minisztertanács lett a felettes
szerve). A Tervhivatal utasítása alapján a KSH feladata lett a népgazdasági
tervekben az árak megtervezése is. Emellett a statisztikai adatok gyűjtésének
egységes rendjét kellett kialakítania, elsősorban a gazdasági területeken.
1952-től vált fontosabb céllá a szociális és kulturális színvonal jellemző
adatainak feltárása is. A KSH élén elnök állt.
Az állami munkaerő-gazdálkodási
politika fő szerve a Munkaerő-tartalékok Hivatala (MTH) volt. 1950.
januárjában létesült, felügyeletét az NT látta el. Feladata a gazdasági
szakemberképzés, munkaerő-közvetítés volt, de a (Vallás- és) Közoktatási
Minisztériummal együtt a felvételi vizsgák lebonyolítását is végezte az
egyetemeken. 1951-től bevezették a kötelező munkaközvetítést, ami szintén az
MTH feladata lett. Ez azt is jelentette, hogy a munkavállalók elvileg nem is
mondhattak fel alkalmazóiknak. Aki így tett, azt „önkényes kilépőként”
büntethető lett. Ugyancsak büntették a „közveszélyes munkakerülést”. A
kötelező munkaközvetítés 1954–1955 között átmenetileg (összefüggésben az „új
szakasszal”), majd 1956. novemberében végleg megszűnt. Ezután 1957 elején az
MTH-t is felszámolták.
Az Országos
Termelőszövetkezeti Tanács 1951-ben alakult meg a Minisztertanács mellett.
Javaslatokat kellett kidolgoznia a tsz-ek fejlesztése és jobb gazdálkodásának
elősegítésére. Emellett a tsz-ek belső életének szabályozása, valamint minden,
a tsz-ekkel kapcsolatos intézkedés végrehajtásának ellenőrzése is feladatai
közé tartozott. Biztosítania kellett, hogy a tsz-ek vagyona folyamatosan
növekedjen; mindezt azonban úgy, hogy a tsz-ek az állammal szemben fennálló
kötelezettségüket is maradéktalanul teljesítsék. Fő célja végső soron nem a
tsz-ek, hanem az állam érdekeinek védelme volt.
Az állam tsz-ek feletti
ellenőrzését emellett az állami gépállomások rendszere is biztosította.
A tsz-ek nem rendelkezhettek önálló gépparkkal, azokat a gépállomásoktól
kellett kölcsönözniük magas bérleti díjakért. Ennek révén az állam újabb
lefölözési lehetőséghez jutott a mezőgazdaság rovására, ráadásul módja nyílt a
szövetkezetek politikai ellenőrzésére is.
Tudományos,
kulturális és sportszervek
A tudományos élet fő irányító szerve továbbra
is a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) volt, annak ellenére, hogy 1949.
elején az MDP egy új „ellenakadémiát” szervezett meg Magyar Tudományos
Tanács (MTT) néven, „a tudományos élet tervszerű irányítása, valamint a
gyakorlati élettel való kapcsolatának erősítése céljából”. Az MTA
szovjetizálása után az MTT jelentősége csökkent. Az MTA átszervezése az 1949:
XXVII. tv.-nyel és 1949. október 31-én a tagok töredék része által
elfogadott új alapszabállyal fejeződött be. Eszerint az MTA-nak négy helyett
hat osztálya lett (I. Nyelv- és irodalomtudományok; II. Társadalmi-történeti
tudományok; III. Matematikai és természettudományok; IV. Biológiai és
agrártudományok; V. Orvosi tudományok; VI. Műszaki tudományok; vagyis az
alkalmazott tudományok aránya megnőtt az elméletiekhez képest). Ezzel együtt az
írókat és a művészeket elvi döntéssel kizárták az Akadémiáról. Az átszervezés
létszámcsökkentéssel is járt: a tagok száma felére csökkent, miközben új
tagokat is választottak. A változás politikai tisztogatás volt, amit nem is
nagyon próbáltak titkolni. Az MTA ezután több, egyetemektől független
kutatóintézetet hozott létre (pl. Központi Fizikai Kutatóintézet, Biokémiai
Intézet, Agrobiológiai Intézet, Állam- és Jogtudományi Intézet, Nyelvtudományi
Intézet, Történeti Intézet stb.). Az intézetek kialakítását még az MTT
kezdte meg; 1950-ben már öt intézet jött létre. Az 1949-es törvény szerint az
MTA legfontosabb feladata „a népgazdasági tervnek megfelelő” tudományos célok
kijelölése és megvalósítása volt. A tudományos osztályok száma 1951-ben nyolcra
emelkedett. Az MTA szervezeti rendjében a közgyűlés a döntéshozó szerv. Az
Akadémia élén elnök, két helyettes és a főtitkár állt. 1954-ben egy
minisztertanácsi határozat foglalta össze ismét az MTA feladatait.
Az egyetemi képzés terén jelentős
intézményi szétaprózódás indult meg. A korábbi négy tudományegyetemből
(Budapest, Pécs, Szeged, Debrecen) 1951-ben kiváltak az Orvostudományi Karok és
önálló egyetemekké szerveződtek. Emellett számos szakegyetem alakult meg, így
pl. a 1949 előtt az Agrártudományi Egyetem (Budapest, majd Gödöllő), a
Közgazdaságtudományi Egyetem (Budapest); 1949-től pedig a Nehézipari Műszaki
Egyetem (Miskolc), Vegyipari Egyetem (Veszprém), Közlekedési Műszaki Egyetem
(Szarvas), Építőipari Műszaki Egyetem (Szolnok), valamint Budapesten az
Államigazgatási Főiskola, az Idegen Nyelvek Főiskolája és a Lenin Intézet stb.
1955-ben már 36 felsőoktatási intézmény volt az országban. Ebben az időszakban
kapott új nevet is számos egyetem (Eötvös Loránd, Semmelweis Ignác, Kossuth
Lajos mellett Marx Károly és Rákosi Mátyás is a névadó személyek között volt…).
A politikai döntések ismertetése,
az ideológia és a propaganda gyakorlata terén kiemelt szerepet kapott a
„pártos” sajtó. A sajtó és az újságírók mellett szoros pártellenőrzés alatt áll
a Magyar Távirati Iroda (MTI) is. Ez 1950. márciusában vált ki a
megszüntetett Magyar Központi Híradó Rt.-ből. Feladata az volt, hogy a
hivatalos és félhivatalos híranyagot, továbbá a szocializmus építésével
kapcsolatos híreket a bel- és külföldi sajtó felé továbbítsa, ill. onnan
megszerezze. Élén vezérigazgató állt. A korszak főbb napilapjai (Szabad Nép,
Népszava, Magyar Nemzet) és a Rádió szintén a párt ellenőrzése
alatt állt. Az MDP országos napilapja a Szabad Nép volt (a Népszava a
szakszervezetek, a Magyar Nemzet pedig a Hazafias Népfront lapja lett).
A Kultúrkapcsolatok Intézete
1949 nyarán jött létre a külügyminiszter felügyelete alatt. A külföldi
kultúrkapcsolatok ápolása, a magyar kultúra külföldön történő és más kultúrák
hazai ismertetése és népszerűsítése volt a feladata, tudományos és művészeti
kapcsolatok ápolásával együtt.
Az Országos Testnevelési- és
Sportbizottságot (OTSB) az 1951: 2. tvr. hozta létre a MT mellett.
Ez a szerv lett a vezetője és ellenőrzője minden testnevelési és
sportszervezetnek, irányította a testnevelési- és sportmunkát az egész
országban. Irányította a sportpropagandát, kiadja a sportkiadványokat, az
összes sportszervezet munkáját vezette, meghatározta a versenynaptárakat,
irányította a sportlétesítmények építését. Magyarország képviselője volt a
nemzetközi sportszervezetekben. Egyszóval: minden, a sporttal összefüggő
kérdésben döntő szava volt. Számos speciális szerve is volt (módszertani,
szakértő, technikai stb. bizottságok). Felügyelete alá tartoztak a
testnevelésre szakosodott oktatási intézmények is. 1956 végén szűnt meg,
jogutódja a Művelődési Minisztérium volt.
Az Állami Egyházügyi Hivatal
(ÁEH) a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztériumból vált ki 1951. május 18-án
(ld. 1951: I. tv.). Közvetlenül a Minisztertanács felügyelete alá
tartozott. Feladata volt minden vallási ügy intézése, az állam és az egyházak
közötti megállapodások végrehajtása. Az egyházak és felekezetek állami
támogatását is az ÁEH kezelte, ezen belül az iskolák államosítása után
fennmaradt néhány egyházi középiskola és az iskolai hitoktatás költségeit is
finanszírozta. Valódi feladatai közé tartozott az egyházi személyek állami
ellenőrzése, megfigyelése és felügyelete, a békepapi mozgalom létrehozása és
megerősítése, valamint az egyházak feletti állami befolyás kialakítása. Az
ÁEH-nek szerepe volt a püspökök kinevezésekor is. Élén elnök állt, akit a
kormány előterjesztésére a NET nevezett ki. 1956. december 31-én az ÁEH
megszűnt, pontosabban beolvadt a Művelődési Minisztériumba.
Tömegszervezetek
A tömegszervezetek elvileg nem állami
szervekként funkcionáltak. A magyar állam története tárgyalásakor azonban ebben
a korszakban feltétlenül szólni kell róluk, mivel ezek nem tekinthetők
függetlenül működő szervezeteknek. Igaz, hogy nem az állam, hanem a párt
irányítása alatt álltak, de a pártállami rendszer lényege – a párt és az állam
összefonódása – révén mégis állami jellegű szerepet és funkciókat is kaptak.
Tömegszervezeteknek nevezzük összefoglalóan a különböző „társadalmi”
szervezeteket és egyesületeket, amelyek valamilyen társadalmi csoport
„érdekképviseletét”, összefogását látják el. Közös jellemzőjük ebben a korban,
hogy az általuk „képviselt” csoport „érdekeit” monopolhelyzetben
képviselték. Vagyis: egyetlen ifjúsági szervezet, egyetlen nőszervezet,
egyetlen szakszervezet létezett csak, konkurens egyesületeket a pártállam nem
tűrt meg, illetve azokat 1948 és 1950 között felszámolta. A monopolhelyzetből
adódóan ezek a szervezetek hatósági szerepet is elláttak. Jogilag ugyan
autonómok voltak, valójában azonban e szervezetek vezetőit is a párt jelölte ki
és szükség esetén a párt távolította el őket. A tömegszervezetek főbb döntéseit
szintén a párt alakította ki.
A szakszervezetek
szovjetizálása 1948-ban történt meg. Attól kezdve nem szakmai, hanem ágazati
szerveződés jellemezte a szakszervezeteket. (Ez azt jelenti, hogy míg
korábban külön szakszervezete volt pl. a mérnököknek, irodai alkalmazottaknak,
munkásoknak stb., 1948-tól kezdve azonban közös iparági szakszervezetbe vonták
őket, pl. a vasas, a textiles stb. szakszervezet keretén belül.) Ezzel
jelentősen lecsökkent a működő szakszervezetek száma (50-ről 19-re). 1949.
tavaszán megszüntették az üzemi bizottságokat (beolvasztva őket a
szakszervezetekbe). Működésük nem az érdekvédelemre koncentrált, hanem arra,
hogy (korabeli fogalmazás szerint) „transzmissziós szíjak” legyenek a
párt és a dolgozó osztály között, közvetítsék a párt akaratát a pártonkívüliek
felé is. Továbbá: a szakszervezet feladata volt is, hogy biztosítsa a termelés
folyamatosságát és zavartalanságát, a népgazdasági terv végrehajtását és a
munkaversenyek adminisztrációját. Másképpen: nem a munkavállalók, hanem az
állam érdekeit védték. A szakszervezetek működését a Szakszervezetek
Országos Tanácsa (SZOT) fogta össze. A SZOT legfontosabb tevékenysége így a
Szakszervezeti Társadalombiztosítási Központ (SZTK) felügyelete volt. Az
SZTK 1950-ben jött létre (1950: 36. tvr.) és az egészségügyi- és
nyugdíjellátás országos irányítását, fejlesztését látta el.
Ifjúsági szervezete eredetileg
minden nagyobb pártnak volt, de 1948. tavaszán ezeket sikerült egységbe
tömöríteni. Ekkor alakult meg a Magyar Ifjúság Népi Szövetsége (MINSZ),
amely mellett a falusi ifjúságnak még önálló, de szintén „népfrontos” saját
szervezete volt, az Egységes Parasztifjúság Országos Szövetsége (EPOSZ).
1950. június 17–18-án ezekből alakult meg a most már monopoljellegű, egyetlen
ifjúsági szervezet, a Dolgozó Ifjúság Szövetsége (DISZ).
Rétegszervezetként a 14 évnél idősebb ifjak egységes, kommunista szellemű
erkölcsi és politikai nevelését tekintette céljának. A DISZ megszervezésekor is
a szovjet példa (a Komszomol) követése volt jellemző. A DISZ felépítése követte
a pártét: kongresszus, Központi Vezetőség és főtitkár egyaránt megtalálható
volt a DISZ-ben is. A DISZ vezetői később, életkoruk növekedésével át is
igazoltak az MDP vezetésébe. A DISZ keretén belül alakult meg az ún. Petőfi
Kör is 1955 végén, amely 1956. tavaszán megrendezett vitái során
megmozgatta és a reform mellé állította az egész értelmiséget. A 14 éven aluli
fiatalokat a Magyar Úttörők Szövetsége fogta össze. 1949-től lett az
általános iskolák egyetlen engedélyezett gyermekszervezete; a cserkészmozgalmat
addigra sikerült felszámolni. Az úttörők a 10–14 éves korosztályból
verbuválódtak. A 10 éven aluli gyerekek a kisdobos mozgalom tagjai
lehettek, de szervezetileg ők is az Úttörőszövetséghez tartoztak. Az úttörők
piros, a kisdobosok kék nyakkendőt viseltek. Az ötvenes évek közepén a
kisdobosok és úttörők száma a 6–14 éves korosztály 80%-ára kiterjedt.
A nőmozgalom szintén egyetlen
szervezetben tevékenykedhetett. A korábbi pártok nőszervezetei 1948. tavaszán
egyesültek. sokatmondó, hogy az egyesült szervezet neve megegyezett a
kommunista párt nőszervezetének nevével: Magyar Nők Demokratikus Szövetsége
(MNDSZ). Alapszabálya azt is rögzítette, hogy az MNDSZ a párt utasításait
követi. Fő szerve a kongresszus volt. Az MNDSZ élén elnök, mellette főtitkár
állt. Oktatási munkája mellett kiemelkedő feladata volt az agitációs munka.
Ennek keretén belül az ellenség elleni harc, a békeharc, a nők termelésbe való
bevonása terén is jelentős munkát végzett. Ez annál is fontosabb volt, mert a
párt szerint a nők „politikailag fejletlenebbek”, amit főleg az igazolt, hogy a
korábbi többpárti választásokon a nők kisebb arányban szavaztak a
kommunistákra. Ezért politikai nevelésre szorultak, s a párt szavát az MNDSZ
közvetítette. Az MNDSZ tehát szintén „transzmissziós szíj” volt.
A Népfront ugyancsak lehetett
volna tömegszervezet, története azonban korszakunkban igen furcsán alakult. A Magyar
Függetlenségi Népfront (MFNF) 1949. február 1-én alakult meg. Valódi célja
az volt, hogy a pártok temetője legyen, megszüntesse a többpártrendszert. Az
1949. május 15-i választások lebonyolítása után a Népfront tevékenysége is
megszűnt, ezzel a benne részt vevő összes párt is elhalt. Az MFNF ezután négy
éven keresztül nem működött, s csak az 1953-as választás előtt kellett ismét
aktivizálni azt. A választások után ismét megszűnt a működése. Az új szakasz
idején Nagy Imre – azzal a szándékkal, hogy társadalmi bázist alakítson
ki politikájához – felvetette a Népfront újjászervezésének ötletét. A Népfront
új neve Hazafias Népfront (HNF) lett. A HNF alapszabályának kidolgozása
idején azonban Nagy nem volt jelen, így politikai ellenfelei elérték, hogy a
Népfrontnak nem lehetett egyéni tagsága. A HNF-ben csak tagszervezetek vehettek
részt, önálló tagsága nem volt. Pedig Nagy Imre terve az volt, hogy hosszabb
távon a Népfronton belül lehetővé teszi az 1949-ig működő pártok
újraalakulását. Ez ekkor még nem jelentette azt, hogy Nagy Imre demokratikus
többpártrendszerre készült volna. Az újjáalakuló pártok csak „szatelitpártok”
lehettek volna. A reform ellenzői azonban ezt is meggátolták. Nagy Imre nem
tudta elérni azt sem, hogy ő lehessen a HNF elnöke. A főtitkári posztra viszont
vejét (Jánosi Ferencet) választották meg. A HNF végül 1954. október
23–24-én tartotta alakuló kongresszusát. Még így is jelentős támasz lehetett
volna, ha Nagy Imrét nem távolították volna el hamarosan a hatalomból.
Társadalmi
szervezetek
Nem tömegszervezetként működött még több más,
politikailag fontos társaság, illetve egyesület. Ilyen volt pl. az Országos
Béketanács vagy a Magyar–Szovjet Társaság. Ezek a diktatúra
kirakat-szervei voltak, egyértelműen ideológiai, illetve agitációs és
propaganda célokat szolgáltak. Az Országos Béketanácsnak ki kellett vennie
részét a „burzsoá–imperialista hatalmak háborús uszítása” elleni harcból,
amelynek során pl. béketüntetések, országos (kötelező jellegű) aláírási
kampányok, valamint az ún. békekölcsön lebonyolítása is fontos feladat volt. A
Magyar–Szovjet Társaság feladata az volt, hogy demonstrálja a két ország közti
bensőséges, mély és baráti kapcsolatot. A legnagyobb propaganda ellenére sem
tudott azonban valóban jelentős szervezetté növekedni.
A Magyar Újságírók Országos
Szövetsége (MUOSZ) szovjetizálásának célját 1948-ban tűzte ki maga elé az
MDP. Gyökeres átszervezést, a kommunisták befolyásának biztosítását és
tagrevíziót kívántak. Erre az 1951. évi rendes közgyűlésen került csak sor, de
az újságírók érdekvédelme már akkor megszűnt, amikor 1950-ben elfogadták, hogy
kollektíven csatlakoznak a Nyomdász Szakszervezethez. Az „új szakaszig” a MUOSZ
kételyek nélkül ki is szolgálta a diktatúrát. Az 1954. októberi Szabad Nép
párttaggyűlés, majd a DISZ Petőfi Köre 1956. júniusi sajtóvitája után vált csak
igénnyé a szabad sajtó megteremtése. 1956. végére a MUOSZ tisztújító közgyűlést
tervezett, de közbeszólt a forradalom.
A Magyar Írók Szövetsége a
költőket és írókat fogta össze. Az újságírókhoz hasonlóan az írók jelentős
része is beállt a diktatúra szolgálatába. Sokan vettek részt Rákosi
dicsőítésében a diktátor 60. születésnapjára megjelent, a Magyar írók Rákosi
Mátyásról c. kötet elkészítésében. 1953–1954 után az írók is rádöbbentek
hibáikra és a forradalom előtt, illetve alatt már a személyi kultusz és a
diktatúra ellen harcoltak.