Az egypártrendszer
és a pártállam jellege
1949-ben a modern értelemben vett politika
lehetősége megszűnt Magyarországon. Valódi politikai életről nem beszélhetünk
az egypártrendszerű diktatúra keretein belül. 1953-ig egyáltalán nem
jelentek, nem jelenhettek meg a hivatalostól eltérő vélemények, álláspontok,
vagy ha igen, azokat azonnal a megsemmisülés veszélye fenyegette. Ennek némileg
ellentmond, hogy a politika világa mégis jobban benyomult a mindennapi életbe.
A Rákosi-diktatúra elvárta, hogy minden ember, mindenhol és mindig hitet tegyen
a rendszer mellett. Senki nem húzhatta ki magát a kampányszerű akciók alól: hol
a világbéke melletti aláírásokat kellett az ország minden lakosától
összegyűjteni, hol terv- vagy békekölcsönt jegyezni, előfizetni a Szabad Népre,
tiltakozó gyűlést tartani (a reakció, az egyház, a kulákok, a kémbanda, a
jugoszlávok stb.) ellen. A párt és politikája tehát rátelepedett az egész
társadalomra és az államra is.
A párt és az állam valójában
szorosan összefonódott egymással. A párt állam lett az államban. A
párton belül lényegében az állami szervekkel párhuzamosan működtek olyan
szervezetek, melyek feladata az állami szervek ellenőrzése volt. Az állami
feladatok teljesítését ellátó szerveket ezáltal megkettőzték, hiszen
állami és pártszervek is foglalkoztak ezzel. A párhuzamos szervek közül
természetesen a pártszerv volt a domináns, ez utasította, irányította és
ellenőrizte a megfelelő állami szervet. A párt és az állam ilyen jellegű
összefonódását pártállami rendszernek nevezzük. A pártállamot irányító
egyetlen pártot pedig ugyanezért állampártnak is szokták nevezni. A párt
és az állam összefonódása személyileg is kimutatható: a párt vezetői
birtokolták az összes fontos állami pozíciót is.
A párt szerepére az alkotmány
csak burkoltan utalt, amikor az állami és társadalmi tevékenység vezető erejét
az „élcsapata által irányított munkásosztály”-ban nevezte meg. A párt
legitimációs okokból jelentős tömegpárttá duzzadt. Létszáma a korszak elején az
egymillió főt is meghaladta. Az MDP a Szovjet Kommunista Párt
alárendeltségében, lényegében Moszkvából történő kézi vezérléssel működött.
Mint minden kommunista párt, az MDP működésére is a következő tulajdonságok
voltak jellemzőek: a demokratikus centralizmus: minden döntést a
„demokratikusan megválasztott” vezetés hoz meg, ez a döntés azonban valamennyi
párttagra (kétkedés nélkül) kötelező; a horizontális kapcsolatok tiltása (az
alapszervezetek között közvetlen kapcsolat nem lehetséges); szigorú hierarchikus
és személyi függőség az apparátuson belül.
A párton belül tehát az állami
szervek pontos megfelelői megtalálhatók. Az MDP szervezeti szabályzata szerint
a párt legfontosabb szerve a Kongresszus volt, amit háromévenként hívtak
össze (1948. június 12–14.; 1951. február 25–március 2.; 1954. május 24–30.).
Elvileg a kongresszus választotta meg a párt vezetőit. Formailag a vezetőket a
kongresszuson választották meg, de nem szabad választás révén, hanem a jó előre
kijelölt vezetőket a kongresszus csupán engedelmesen megszavazta. Ezek a
tényezők a kongresszus működését az országgyűlési választásokhoz teszik
hasonlóvá. Mindkettőt több évente rendezték meg, egyik sem volt alkalmas arra,
hogy szabadon válassza meg a vezetőket. A kongresszusokon ezer küldött is részt
vett, s nagy létszáma és szavazógépi jellege miatt néha az országgyűléssel is
azonosítják. Az országgyűlés azonban évente többször ülésezett, ezért a párton
belül a parlamentnek megfelelő szerv inkább a Központi Vezetőség (KV)
volt. Ennek létszáma szintén jelentős (71 fős) volt, kb. egy–kéthavonta ült
össze (valamivel gyakrabban, mint az országgyűlés). A pártállami
országgyűléshez hasonlóan a KV szerepe is szinte jelentéktelen volt. A KV
tagjai közül szintén választottak egy szűkebb, operatív testületet. A NET
tükörképe a párton belül a Politikai Bizottság. Ezt a kortársak sokáig a
párt legfontosabb, döntéshozó testületének tekintették, pedig története során
legtöbbször tanácsadó szerv volt, valamint azt a célt töltötte be, hogy
megossza a főtitkár egyéni felelősségét. A PB létszáma 8 és 17 fő között
mozgott a korszakban (a póttagokat nem számítva). Ráadásul a PB-ülésekre
gyakran egyéb szakértőket is meghívtak. A PB és a NET tehát létszámuk szerint
is hasonlóak egymáshoz. Az állami szervek közül legfontosabbnak tekinthető
Minisztertanács mása a pártban a KV Titkársága volt. Ennek létszáma 3 és
9 fő között mozgott. A Titkárság tagjai (a titkárok) többnyire felügyeleti
területeket is kaptak. A titkárok tehát a miniszterek megfelelői voltak a
párton belül. A minisztériumoknak a KV különböző osztályai feleltethetők meg, s
az osztályok élén álló osztályvezetők (akik többnyire nem titkárok voltak) a
miniszterhelyettesek feladatait látták el. A kormányfői poszt megfelelője a
titkárok vezetője, tehát a főtitkári poszt betöltője (1953. június
28-tól első titkárnak nevezték). A főtitkár egyben a PB üléseket is vezette,
így a valódi „kormány-” és az „államfői” posztot is kezében tartotta. A
Rákosi-diktatúra idején azonban a Titkárság fontossága több időszakban is
megkérdőjelezhető. A titkárok sokszor látszatfeladatokat láttak el és a valódi
irányítás egy olyan szerv kezében volt, amelynek létezése a PB és a Titkárság tagjai
előtt is titkos volt. Ez volt a „Honvédelmi Bizottság”, melynek
mindössze három tagja volt: Rákosi Mátyás (általános politikai ügyek), Gerő
Ernő (gazdaság) és Farkas Mihály (honvédelmi és államvédelmi ügyek).
A Bizottság 1950. novemberében alakult meg, tagjait „trojkának” is
szokták nevezni. A trojka tagjaihoz azonban gyakran társult negyedikként („négyes
fogat”) Révai József is, aki kulturális és ideológiai ügyekért volt
felelős. A korszak tényleges kormányát ők hárman, illetve négyen alkották,
kivéve 1953–1954, vagyis az „új szakasz” időszakát, amikor a Minisztertanács
jelentősége megnőtt.
Mivel a párton belül betöltött
pozíció sokkal fontosabb volt, mint az állami, ezért a főtitkár szerepe akkor
is kiemelkedő volt, ha állami posztot nem is töltött be. Rákosi azonban
1945-től miniszterelnök-helyettes, 1952–53-ban miniszterelnök is volt. A párt
főtitkára körül „személyi kultusz” alakult ki. Ez a kifejezés a vezető
körül kialakult kritikátlan dicsőítésre, magasztalására utal. Valójában ennél
többről volt szó: helyesebb lenne a vezérkultusz szót használni. Ezzel
együtt egy despotikus uralmi rendszer alakult ki. A kultusz ismét szovjet példa
nyomán alakult ki, sőt: Rákosi kultusza valójában csak Sztálin dicsfényének
„visszatükröződése” volt. A kultusz hazánkban is mindkettőjüket övezte,
csúcspontját Sztálin 70. és Rákosi 60. születésnapján érte el (1949. december
21., 1952. március 9.) A kultuszban részt venni kötelező volt; már az is
gyanússá vált, aki nem elég lelkesen tapsolt. A vezérkultusz általános jellemzője
a totalitárius rendszereknek. A karizmatikus vezető iránti vágy kedvez a
jelenség kialakulásának, ám hazánkban mindez szovjet importként jelentkezett, s
benne az orosz történelem hagyományai is felismerhetőek. A despotikus vezetőt
körüllengi a tévedhetetlenség, sőt az előrelátás mítosza is. Ezek egyszerűen
levezethetők a bolsevik–kommunista ideológiából is, amely magát „tudományos
szocializmusnak” nevezte.
A sztálinista
ideológia
Az ideológia szintén totális jellegű volt.
Alternatív ideológiá(ka)t nem tűrt meg maga mellett; azok ellen minden
eszközzel harcolt (pl. az egyházak ellen). Ez az ideológia folyton változott,
fejlődött, sőt országonként is némileg eltérő volt. Az államszocialista totális
ideológia a Marx és Engels által kidolgozott tanokból indult ki,
amit Lenin jelentősen átdolgozott, oroszosított. Ezt követően Sztálin is
jelentősen módosította a tételeit. E tételek bizonyításra nem szoruló axiómák
voltak, amelyek a tömegpropaganda révén váltak hatásos és elfogadott
tényekké, sőt meg inkább: hitté. Az eszme hirdetői, az élcsapat élcsapatának
tagjai mindig tévedhetetlenek, mindig igazuk van. Fő követelmény, hogy kétkedés
nélkül kell elfogadni a tételeket. Minél hihetetlenebb egy ideológiai állítás,
annál inkább el kellett azt fogadni. Ennek oka az, hogy ez egy „tudományos”
elmélet, amely univerzális választ tud adni az emberiség minden problémájára.
Ez a válasz egyben globális is, vagyis az egész világra vonatkozik. Az
ideológia fő eszköze a propaganda és a tömegek állandó aktivizálása. Ezen eszközökkel
valóban eléri, hogy a tömegek elhiggyék a tanait. Ha ez mégsem sikerül, akkor
erőszakkal, megfélemlítéssel éri el ezt. Az átnevelés minden korosztályra
kiterjed. Fontos eleme, hogy állandóan megnevezi az ellenség, ami ellen
harcolni kell. Másik fő eleme, hogy felsőbbrendűségi tudattal bír: azt
hirdeti: a kommunista rendszer nemcsak erkölcsi, de gazdasági értelemben is
jobb a kapitalistánál. Azt ígéri, hogy a kommunista rendszer gyorsan felszámolja
a gazdasági–társadalmi elmaradottságot és megelőzi a nyugat fejlődését. Amint a
társadalom ebben való hite megrendül, az egész ideológia és az egész rendszer
megkérdőjeleződhet. Ezért a vezetés a totális államszocialista rendszert
igyekezett elszigetelni a külvilágtól, hogy a kapitalista rendszerről sugallt
képet („rothadó kapitalizmus”) az átlagember ne tudja összevetni a valósággal.
Az ideológia nem rejtette véka alá, hogy az általa teremtett rendszer diktatórikus.
Szerinte ugyanis minden rendszer diktatúra, csak az a különbség, hogy a
proletárdiktatúrában a többség nyomja el a kisebbséget. Tehát nyíltan osztálypolitikát
gyakorolt. Ez egyben az ideológia önlegitimációjának forrását is jelenti: a
többség által gyakorolt diktatúra fejlettebb, mint a kisebbség diktatúrája. A
proletariátus vezető ereje pedig a párt, amely mindig jobban tudja, mi a
helyes. Ezért politikáját megkérdőjelezni nem szabad, a legfőbb erkölcsi érték
a fegyelem, az engedelmesség, az áldozatvállalás. Az ideológiai hűség minden
állás betöltésénél a legfőbb, sőt egyetlen kritérium, amely „pótolja” a
szakértelem hiányát is. A kommunista másik fő erénye az éberség, hiszen „az
osztályharc egyre fokozódik”, az ellenség bárhol és bármikor támadhat. Mindez
katonai jelleget is ad az ideológiai tételeknek és a mindennapok
szóhasználatának.
A politikai elit
és a döntéshozatal módja
A politikai elit kiválasztása az ideológiai
megbízhatóságon alapult. A Rákosi-korszak elitjében jól elkülöníthető
származási csoportok is megtalálhatók. A régebbi tagok már a KMP alapításánál
jelen voltak, illetve részt vettek a tanácsköztársaság harcaiban. Ezt követően
emigrációba vonultak, és előbb–utóbb Moszkvában találtak menedéket. 1944–1945
fordulóján tértek haza. Ők voltak a „moszkoviták”, akik meghatározó
tagjai voltak a korszaknak. A „trojka” és a „négyes fogat” tagjai is mind e
csoportba tartoztak, sőt Nagy Imre is. A következő életkori csoport tagjai a
tanácsköztársaság idején még túl fiatalok voltak, de az 1920-as években már
aktív kommunisták voltak. Tagjai hazai illegális munkát végeztek és többször
kerültek börtönbe is (Kádár János, Rajk László). A harmadik
csoport a fiataloké, akik már csak 1945 után lettek kommunisták és fiatalon
kerültek a politikai vezetés élvonalába. Többségük politikai pályája nem is
terjedt túl 1956-on.
A pártállami vezetésbe tartozó
apparátust összefogta az ideológia, a hatalom megtartásának szándéka, a
különböző privilégiumok, amit a párt biztosított számukra, továbbá a
kényszer, félelem és a terror. Emiatt ez a csoport szorosan összetartott és
ellenérdekelt volt Nagy Imre radikális reformjával szemben. A politikai elitbe
bekerülni nem volt könnyű 1949 után, onnan kikerülni viszont igen. A
legfontosabb pozíciók összességét nómenklatúrának nevezzük. (A szó
jelentése: névjegyzék; politikai értelemben: a jelentős vezető pozíciók
megnevezése és jegyzéke.) Nemcsak politikai, de gazdasági, kulturális, tudományos,
sőt sajtópozíciók is idetartoztak. Nómenklatúrának nevezzük azonban azt a
személyi állományt is, amely betölti a listán szereplő posztokat. A
nómenklatúrán szereplő posztok megüresedése esetén az utód személyére a
kijelölt pártszerveknek volt javaslattételi (egyetértési, véleményezési) joga.
Minél fontosabb volt egy poszt, annál magasabb szintű pártszerv tárgyalta meg a
poszt betöltésének személyi (más néven káder-) kérdéseit. A legfontosabb
posztok betöltéséről a Politikai Bizottság és a Titkárság hozhatott döntést, de
külön hatásköri listája volt a KV-nek, a megyei (fővárosi), járási, városi,
kerületi stb. pártszerveknek. Ezeket a listákat káderhatásköri listáknak
is nevezik. A listákon országosan összesen legalább 300.000 pozíció szerepelt.
A politikai döntéshozatal módja a
Rákosi-korszakban rendkívül sematikus volt. A jogforrás Moszkva volt. Ha a
Szovjetunió közvetlenül érintett volt egy döntésben, akkor kézi vezérléssel
adott utasításokat, akár a magyar vezetők Moszkvába rendelésével, akár SZKP-megbízottak
Budapestre küldésével, akár hosszabb időn át itt tartózkodó „tanácsadók” révén,
de gyakran telefonos egyeztetés útján is. Ha Moszkva érdektelen volt, akkor a
döntés az MDP csúcsszerveiből indult el. Ilyen esetben a vizsgált kérdést a KV
illetékes osztálya megtárgyalta és a PB (esetleg a Titkárság, vagy az ún.
Szervező Bizottság) elé tárta. Ezek a szervek megtárgyalták a kérdést és
általában döntést hoztak (vagy átdolgozásra visszaküldték a KV osztályára az
anyagot). Formálisan néhány kérdést ezután a KV elé is terjesztettek, de érdemi
vitáknak itt már nem volt helye. A már meghozott döntést vagy saját
utasításban, határozatban fogalmazták meg (titkos vagy nyilvános
párthatározat), de ha a végrehajtás során állami szervek részvételére volt
szükség, akkor a párt döntését közölték az illetékes állami szervvel. Ha az országgyűlésnek
küldték el a döntést, akkor abból törvény született. Gyakoribb volt azonban,
hogy a jelentős döntéseket az Elnöki Tanácshoz továbbították (törvényerejű
rendelet). Kisebb jelentőségű ügyekben a Minisztertanács vagy valamelyik
szakminisztérium kapta meg a döntéseket. Ezekből MT-rendelet, vagy
szakminisztériumi rendelet született meg. A döntések végrehajtása a kormány, a
szaktárca, illetve a tanácsok feladata volt, de annak ellenőrzésében az
illetékes pártszervek játszották a döntő szerepet. A helyi politikusi réteg
lehetőségei helyi ügyekben is viszonylag szűkek voltak, mivel a tanácsok nem
voltak önkormányzati jellegűek, a helyi beruházásokat a Népgazdasági tanács és
a Tervhivatal alakította ki, valamint káderek állandó áthelyezése (az ún. káderkörforgó)
révén a kihelyezett helyi vezetőknek nem épült ki megfelelő kötődése sem az
adott településhez.
Országgyűlési
választások
A választások teljesen formálisak voltak.
1949. és 1956. között két választást tartottak, 1949. május 15-én és 1953. május
17-én. Már 1949-re is igaz, hogy azok a pártok, amelyeket a Népfront nem vett
fel tagjai közé, ki voltak zárva a választásból és gyakorlatilag meg is
szűntek. A Népfront tagja lett végül a Magyar Dolgozók Pártja, a Nemzeti
Parasztpárt, a Független Kisgazdapárt, a Független Magyar Demokrata Párt és a
Magyar Radikális Párt. 1949-ben a választójogosultak száma lényegesen
nagyobb lett, mint szűk két évvel korábban, mivel a választás fő célja a minél
nagyobb részvétel és a Népfront elsöprő támogatottságának biztosítása volt. A
több mint 6 millió választó közül 5,7 milliónál többen el is mentek a
szavazásra (közel 95%-os volt a részvételi arány). Az MDP aktivistái óriási
agitációt végeztek, hogy minél többen szavazzanak. A résztvevők 1,5%-a
szavazott érvénytelenül és az érvényes szavazatok közül 97% volt a Népfront
támogatottsága. Az országgyűlés létszáma 402 fős lett, s ebből 71% volt az MDP
tagja. A többiek „társutasok” voltak, tehát olyan, más pártbeli
politikusok, akik elfogadták az MDP vezető szerepét és programját. A
képviselőket úgy válogatták ki, hogy reprezentálják a lakosság foglalkozási és
származási összetételét. A képviselőség mellékállásnak számított s a
honatyáknak és a honanyáknak még irodájuk sem volt a Parlament épületében. Az
országgyűlés első ülésnapján megszüntette a pártok szerinti ülésrendet. Ezután
lényegében mind az MFNF, mind pedig az MDP-n kívüli összes párt tevékenysége
fokozatosan elsorvadt. A pártokat nem tiltották be és 1951-ben még több párt
vegetált, ekkor azonban végleg megszűntek.
A választójoggal rendelkezők
száma 1953-ban ismét nőtt, nagyrészt a korhatár leszállítása révén. 6 millió
helyett ezúttal 6,5 millió jogosultat regisztráltak. Ezek 98%-a el is ment
szavazni, alig 1% szavazott érvénytelenül, s az érvényes voksok 99%-a támogatta
a Népfrontot. Több éves terror után az emberek már távollétükkel sem mertek
tüntetni a rendszer ellen… A választás eredményeként 298 fős lett az
országgyűlés. Az MDP-tagok aránya valamelyest csökkent 1949. óta, ezúttal 69%
lett. A többiek pártonkívüliek, de természetesen alaposan kiválogatott, nem
ellenzéki politikusok voltak.
Emberi jogok,
állampolgársági jogok
A totális diktatúrában az emberi jogok
érvényesülése elvileg is kizárt. A hivatalos álláspont az volt, hogy a
szocializmus viszonyai mintegy automatikusan megoldják az emberi jogok
kérdését, ezért részletes szabályozásukra nincs is szükség. Az 1949-es
alkotmány valósággal „államosította” az emberi jogokat, s azokat állampolgári
jogoknak nevezte el, de ezeket a szűkre szabott jogokat is csak a
„dolgozók” számára garantálta. Nem biztosítottak jogorvoslatot sem arra az
esetre, ha az így garantált jogokat megsértenék. Az alkotmány nem biztosította
a magántulajdonhoz való jogot. A gazdasági, szociális és kulturális jogok
biztosítása viszont a kommunista ideológia alapvető ígéretei közé tartozott.
Ezzel próbálták igazolni a nyugattal szembeni felsőbbrendűségét, de az
ígéreteket a rendszer nem tudta teljesíteni. A munkához való jog pl. kötelezettség
lett, s mint láttuk, ez egyben igyekezett röghöz is kötni a „dolgozókat”. A
munkával elérhető életszínvonal pedig alacsony volt. Az egészség védelmének
jogát csak a „dolgozók” kapták meg. A művelődéshez és oktatáshoz való jog és az
oktatás ingyenessége jórészt megvalósult ugyan, de csak állami iskolákban, a
továbbtanulásnál pedig származási szempontok szerint korlátozták a diákokat. Az
oktatás fő célja az ideológiai átnevelés volt.
Nem valósult meg az állampolgárok
egyenjogúsága, még az alkotmány szövegében sem. A nem dolgozókat és az
osztályellenséget nyíltan kirekesztették a jogokból, a bíráskodás során pedig
hátrányosan megkülönböztették őket. A politikai elit viszont jelentős
privilégiumokat élvezett. Nem valósultak meg a klasszikus szabadságjogok sem. A
személyi szabadságot nem csak a bíróság korlátozhatta, a büntetőeljárásban a
terhelt jogait korlátozták, a „nyomozás” pedig törvénytelen eszközökkel zajlott
le, általában kínzásokkal. Nem volt levéltitok, s a magánélet sem volt szabad.
Az utazás és a letelepedés szabadságát sem biztosították, még belföldön sem. A
lelkiismereti és vallásszabadság súlyosan sérült. Az egyházak (és fő
támogatóik, a kuláknak nevezett gazdagparasztok) ellen durva támadások
indultak (perek, kitelepítés, szerzetesrendek betiltása, kötelező vallásoktatás
megszüntetése, egyházak vagyonának megszerzése, az egyház állam alá rendelése,
kiszorítása a társadalmi és kulturális életből is stb.). A szólás- és
sajtószabadság sem érvényesült. Utólagos cenzúra nem volt, mert nem volt
rá szükség: a lapok élén megbízható személyek álltak, akik tudták, hogy miről
és hogyan lehet írni. A gyülekezési jog sem érvényesült, illetve ahol szabad
volt gyülekezni, az egyben kötelező is volt. Az autonóm egyesületeket
felszámolták, a társadalmi szervezetek létrejötte pedig csak a „dolgozók
érdekében” és a népi demokrácia céljainak szolgálatával volt lehetséges.
A kisebbségek és a nők jogai
papíron megvoltak ugyan, de a gyakorlati életben megvalósulásuk igen felemás
volt. A nőknek (az alkotmányban is rögzített módon) társadalmi és gazdasági
függetlenséget, teljes felszabadulást ígért a rendszer. 1945 után a
választójogi megkülönböztetés megszűnt a nemek között, de 1949-től a nőknek sem
volt valódi választási lehetőségük a Népfrontos kereteken belül. Az 1948:
XLIII. tv. rögzítette a nők egyenjogúságát. A munkavállalás joga számukra
is kötelesség lett, a háztartási munka alóli felszabadulást pedig minden ígéret
ellenére sem sikerült végrehajtani. A társadalmi egyenjogúság torz értelmezése
eredményezte a propagandában nagy hangsúlyt kapó traktoristalányok és
bányásznők ideájának és gyakorlatának megjelenését. A családjogi törvény (1952:
IV. tv.) valóban fontos vívmány volt a nők számára (házastársak
egyenjogúsítása, közös vagyonkezelési joga, a „törvénytelen” gyermekek korábbi
hátrányos megkülönböztetésének eltörlése, a válás lehetősége) Korlátozta
viszont a nők jogait a radikális abortusz-tilalom (ún. Ratkó-korszak),
valamint az, hogy a gyerektelen párokat gyermektelenségi adó fizetésére
kötelezték. Javultak azonban a nők tanulási lehetőségei. A nők politikai
részvétele korlátozott maradt. Az MDP PB és Titkárság tagjai között egyetlen
nőt sem találunk. A KV-ben a nők aránya 10% alatt volt. Az első női miniszter Ratkó
Anna volt (népjóléti, majd egészségügyi miniszter, 1949–1953), a második és
korszakunkban egyben utolsó Nagy Józsefné Szarka Jolán (1955–1956 között
könnyűipari miniszter).
A kisebbségek jogait a korszak
politikai eseményei korlátozták: a németek kitelepítése 1945 után, a
magyar–szlovák lakosságcsere, majd 1948-tól a Jugoszlávia elleni politikai
támadások révén a hazai nemzetiségek nem merték felvállalni kisebbségi
helyzetüket. Az anyanyelvi oktatás terén kezdetben voltak ugyan lépések, de
1951-ben az MDP már úgy vélte, hogy 10–15 éven belül a kisebbségek teljesen
asszimilálódnak és ezzel a probléma végleg megoldódhat. Német nyelvű iskolák
egyáltalán nem voltak. A hivatali életben az anyanyelv-használat joga csak
papíron létezett. Nemzetiségi szövetségek működhettek ugyan (a német csak
1955-től), de ezek inkább politikai–ideológiai feladatokat láttak el. A
délszláv szövetség vezetői pedig a politikai leszámolás áldozatai közt is
feltűntek.