Kormányzat 1956–1957

 

A forradalom időszakában Magyarország kormányzati rendszere bizonyos módosuláson ment keresztül, ezek részben strukturális, részben személyi változások voltak. A végrehajtó hatalom legfőbb szervei, a Minisztertanács és minisztériumai a forradalom kitörésekor folytatták tevékenységüket. A fegyveres felkelés kirobbanása miatt a pártállam gyorsan kénytelen volt kormányzati engedményeket tenni. Október 24-én Nagy Imrét a pártvezetésbe való visszavétele mellett miniszterelnökké nevezték ki, s átalakították a kormány összetételét, az 5 elnökhelyettesből csupán Erdei Ferencet és Apró Antalt hagyták meg, s nem töltöttek be 12 miniszteri posztot (köztük a honvédelmit). Ez azonban akkor már nem lett elégséges, a sortüzek lázadást szító hatása a pártállamot újabb engedményekre késztették, s október 26-án jelentősen változtattak a Kormány összetételén, kipótolták a miniszteri struktúrát népszerűbb emberekkel, s újabb nem kommunista párti (a pártállam által ellenségesnek tartott) politikusok is bekerültek, a kisgazda Tildy Zoltán államminiszterként, Kovács Béla volt főtitkár földművelésügyi miniszterként. Eddig csupán két, kommunisták számára megbízható más párti kormánytag tevékenykedett, a volt kisgazda Bognár József és a volt nemzeti parasztpárti Erdei Ferenc a minisztertanács elnökének helyetteseként, akik továbbra is a hivatalukban maradtak. Mivel nemcsak kommunistabarát pártpolitikusokról volt szó, ez a lépés Nagy Imre koalíciós kormányzás bevezetésére tett kísérleteként értékelhető a kormányfő egyéb személyi elképzelései azonban még megbuktak a pártapparátus ellenállásán. A kommunista hatalom bukása után már nem lehetett feltartóztatni a folyamatot, október 30-án délután a Minisztertanács elnöksége Dobi István jelenlétében határozatot hozott, hogy az 1945. évi koalíció alapján engedélyezi a pártok létesítését, és ezzel letér az egypártrendszer útjáról, s a kormány munkájának hatékonyabbá tételére hét tagú kormánykabinetet alakít. Ezután a kormányfő egy rádióbeszédében bejelentette, hogy a kormányzást az ország életének demokratizálása érdekében az egypártrendszer megszüntetésével, az 1945-ben újjászületett koalíciós pártok demokratikus együttműködésének alapjaira helyezték. A többpártrendszer 1945-ös mintára történő visszaállítása egyben az 1948-as kommunista–szociáldemokrata pártfúzió feladását is jelentette. Ennek ellenére Kéthly Annáék, bár a kormányfő még aznap tárgyalt velük, meglehetősen bizalmatlanok voltak, s november 3-ig nem is vállaltak kormányfunkciót.

Az új szerkezetű kormány a határozatait ezen túl kabinetkeretben hozta meg, a kabinet tagjait hívták össze akár naponta többször is. A kabinet ülésein rendszerint részt vett Dobi István, az Elnöki Tanács elnöke is. A teljes minisztertanács összehívásáról már csak azért sem lehetett szó, mert november 1-től több kommunista kormánytag (Kádár, Münnich, Apró stb.) eltűnt Budapestről. A kommunisták eltávozása a kormányt és kabinetjét nehéz helyzetbe hozta, a november 2-i kabinetülésen Nagy Imrén kívül csak 3 államminiszter jelent meg. A kormány átalakítása nem várathatott magára, november 3-án az új helyzetnek megfelelően paritásos alapon átszervezték, az előző kormány valamennyi miniszterének felmentése mellett államminiszterekként új kormánytagokat választottak kisgazda, szociáldemokrata, Petőfi-párti és kommunista politikusokból. Az új kormány összetétele teljesen új struktúrát mutatott, a hagyományos minisztériumi vezetésnek nem maradtak képviselői. Csupán a honvédelemnek (Maléter Pál) és a külügynek (Nagy Imre ezt a pozíciót fenntartotta magának) volt miniszteri rangú vezetője. Éppen ezért az új kormánynak hatásköri lehetősége behatárolt lett, csupán a politikai ügyek megtárgyalására volt alkalmas, a szakminisztériumi apparátusok vezetők nélkül maradtak.

A végrehajtó hatalom feladata a forradalom alatt a hatalomátvétel előtt a belbiztonsági és katonai védelem megszervezése volt, a fegyveres felkelésre az objektumok megerősítésével, valamint statárium bevezetésével válaszolt. A forradalom leverése céljából október 24-re virradóra (2 órakor) létrejött az MDP KV Katonai Bizottsága, amelynek elnöke Apró Antal lett. A testület pártszervként állami feladatokat is ellátott, kidolgozta egy katonai közigazgatási diktatúra tervét, egyes vidéki városok élére katonai parancsnokokat helyezett, és tűzparancsot adott ki. A parancs értelmében október 24–27. között mintegy 37 esetben történt sortűz. Meg kell jegyezni azonban, hogy az első sortüzet Debrecenben adták le október 23-án este 6 óra körül, amelynek 3 halálos áldozata volt. Ezt azonban a helyi hatalom képviselői (megyei párttitkár) rendelték el. Ugyancsak a korai sortüzek közé tartozott az október 23. éjjeli, Magyar Rádiónál történt fegyverhasználat. A katonai bizottság tűzparancsa által kialakult sortüzek jelentős része (pl. Tiszakécske, 17 halott) Gyurkó Lajos vezérőrnagy által irányított III. hadtest illetékességi területén volt, aki ezeket a parancsokat kíméletlenül alkalmaztatta is. De az ország egyéb régióiban sem volt más a helyzet, részben szovjet közreműködéssel alakult ki a 25-i, Parlament előtti atrocitás, amely legalább 54 halottat hagyott maga után. Különös jelentőséggel bírt az október 26-i mosonmagyaróvári sortűz, amelyet a helyi államvédelmi határőrlaktanya védelmében adtak le, mert az objektumban jelentős számú, a nyugati határ biztosítását szolgáló anyag volt. Az atrocitásnak legkevesebb 55 halálos áldozata volt.

A kormányzati intézkedések nem érték el céljukat, a forradalmi erők egyre inkább tért nyertek. A fegyveres felkelés sikereitől megrendült kommunista politikai hatalom kénytelen volt átengedni a hatalmat. Október 28-án a Szabad Nép „Híven az igazsághoz” című vezércikke jelezte a hatalom berkeiben történt változásokat, megbélyegezte az előző napok eseményeinek ellenforradalomként és fasiszta puccskísérletként történt aposztrofálását, s a kormány támogatására szólított fel. Október 28-án a kommunista hatalom még egy utolsó kísérletet tett a helyzet visszafordítására, a katonai bizottság egy katonai diktatúra tevét dolgozta ki, amely szerint Nagy Imre félreállításával a hadsereg ragadná magához a hatalmat, de a pártvezetés ezt nem fogadta kedvezően. A Corvin-köz ellen a szovjet hadvezetés Nagy Imre tiltakozása ellenére támadást indított, azonban a harckocsikat a felkelők megsemmisítették, s ezek a hatalom terve kudarcba fulladt. A pártvezetésben kialakult ellentétek éleződésének hatására a kormányfő egyértelműen a forradalom vívmányai mellett állt ki, majd később általános tűzszünetet hirdetett. Még ezen a napon letette az esküt a minisztertanács, s megtartotta első ülését, s elfogadta a kormánynyilatkozatot. Az ülésen részt vett még Dobi István, az Elnöki Tanács elnöke, valamint Rónai Sándor, az országgyűlés elnöke is. Rendelkezett a kormány a közellátás megszervezéséről, a fegyveres harcok következtében keletkezett károk helyreállításáról. A tagosítások végrehajtását felfüggesztette, s határozatot hozott a kisiparosok adózásának felülvizsgálatáról. Utasította a kormány az oktatási minisztert, hogy a történelem tankönyveket haladéktalanul vonják ki. 17 óra 25 perckor Nagy Imre beszédet mondott a rádióban, amelyben az eseményeket nemzeti demokratikus mozgalomnak nevezte, amely a nemzeti függetlenséget, a politikai élet demokratizálást tűzte ki célul. A kormány nevében bejelentette a szovjet csapatok azonnali kivonását Budapestről, a szovjet haderők teljes kivonásáról folytatandó tárgyalások megkezdését, az ÁVH megszüntetését, általános amnesztiát, a Kossuth-címer bevezetését, a nyugdíjak és családi pótlék felemelését, új karhatalom megalakítását. A program jóval túlment az eddigi pártállami engedményeken, s a kormány demokratikus elkötelezettségét tükrözte, azonban külpolitikai okokból (szovjet megerősítés hiánya miatt) néhány társadalmi követelést nem tudott teljesíteni. Továbbra sem teljesült az általánosan a győzelem biztosítékának tartott két követelés: a többpártrendszer visszaállítása és a szovjet csapatok teljes, Magyarországról történő kivonása. A kormány és a fegyveres csoportok közötti tárgyalások egyik legsarkalatosabb követelései voltak ezek. Nagy Imre felismerte, hogy a további követelések teljesítése nélkül nem fogadtatható el az új kormányhatalom, nem teremthető meg a konszolidáció, ezért a szovjet képviselők (Anasztasz Mikojan) jóváhagyásával tovább lépett a megegyezés irányába. A konszolidáció érdekében Nagy Imre a forradalmi erők képviselőivel is tárgyalt, a Magyar Nemzeti Forradalmi Bizottmány elnökével, Dudás Józseffel, valamint Szigethy Attilával a közben megalakult Dunántúli Nemzeti Tanács vezetőjével, Dudással kompromisszumra, Szigethyvel egyetértésre jutottak.

A minisztertanács legfontosabb feladata konszolidáció biztosítása lett. A kormányzat azonban nemcsak külpolitikai témákkal (ENSZ képviselet, Varsói Szerződés felmondása) foglalkozott, november 1-én a sajtómunka megerősítése érdekében a Magyar Rádió élére kormánybiztost nevezett ki, a szovjet csapatok bevonulásának hírére katonai védelmi övek kialakításáról határozott.

November 4-től kezdve a kormányzati rendszer több napon át nem működött. Kádár János, miután az ungvári rádióban bejelentette a Forradalmi Munkás–Paraszt Kormány megalakulását, november 4-én érkezett Szolnokra, ahonnan nem nyílt lehetősége az állam irányítására. Nagy Imre kormánya a miniszterelnök jugoszláv követségre való távozása után szétesett, a kormányának s államapparátusának tagjait a szovjetek részben letartóztatták,  részben otthonaikba távoztak, elmenekültek (Király Béla, a nemzetőrség parancsnoka). A parlamentben a régi kommunista minisztereken, az Elnöki Tanács elnökén és titkárán (Kristóf István) kívül mindössze Bibó István államminiszter maradt. A kormányzati tevékenység ezekben a napokban csupán katonai intézkedések kiadásában merült ki (parancsokat adtak a fegyveres erőknek, hogy ne nyissanak tüzet a támadó szovjet csapatokra és megtiltották a további ellenállást. Érdemi kormányzati tevékenységre csak november 7-től kezdve kerülhetett sor, miután a Magyar Forradalmi Munkás–Paraszt Kormány tagjai szovjet segítséggel megérkeztek Budapestre.

Ennek a tevékenységnek a hatékonyságát a kormány strukturálatlansága, és végrehajtó apparátusának hiánya azonban csökkentette. A kormány kezdetben nem volt jogszerűen tagolt, a tagjai jogilag nem rendelkeztek szakfeladatokkal, bár november 4-én az ungvári rádiónyilatkozatában Kádár János felsorolta kormánya tagjainak beosztását is. Csak november 12-én jelent meg a kormány 1/1956. sz. határozata, amely megbízta a kormány egyes tagjait dr. a fegyveres erők és közbiztonsági ügyek, a külügyek, a pénzügyek, az iparügyek, a földművelésügy és a kereskedelmi ügyek vezetésével. Egyben felhatalmazta őket az egyes szakminisztériumok ideiglenes vezetőinek kijelölésére is. A határozatban felsorolt személyek már november 4-én a kormány tagjai voltak, s Kádárék elszigeteltségét jelezte, hogy november 7. után mindössze Marosán Györggyel sikerült kiegészíteni a tagságot. A kádári kormányzati struktúra kiegészítő részét képezték a minisztériumi ideiglenes megbízott vezetők (őket általában területért felelős kormánytagok nevezték ki), akikből csak az országgyűlés összehívása után lettek miniszterek. A politikailag megbízható káderek hiánya miatt azonban több minisztériumi vezetői posztot csak később tudtak betölteni, az Építésügyi Minisztérium élére december 24-én, az Igazságügyi Minisztérium élére december 29-én állítottak megbízottat. A minisztériumi vezetési struktúrát teljesen csak 1957 májusáig tudták feltölteni. A minisztériumi irányítás mellett a végrehajtó apparátus is hiányzott, néhány kivétellel a minisztériumi apparátusok szétzilálódtak. A kormány mindössze a november 9-i ülésén döntött úgy, hogy a közalkalmazottaknak haladéktalanul november 10-ig kellett megjelenni munkahelyükön, és felvenni a munkát (1/1956 Korm. sz. rend.). A felhívásnak kevés foganatja volt, a Külügyminisztériumban az első napon csak 70 ember jelent meg dolgozni. A minisztériumok csak november második felétől váltak arra képessé, hogy érdemi jogszabályokkal irányítsák a közigazgatási rendszert.

A kommunista hatalom megszilárdulásával együtt a kormányzati rendszer is átalakult. Bár a begyűjtési rendszer már novemberben megszűnt, a Begyűjtési Minisztériumot 1956. december 31-i hatállyal számolták fel az Állami Ellenőrzés Minisztériumával, az Állami Gazdaságok Minisztériumával, s a Város- és Községgazdálkodási Minisztériummal együtt. Feladataik más minisztériumokra (földművelési, kereskedelmi, belügy) szálltak át. Ugyanezen a napon számolták fel az Állami Egyházügyi Hivatalt, és az Országos Testnevelési és Sportbizottságot. 1957. január 1-től a Bánya és Energiaügyi valamint a Vegyipari Minisztériumokat Nehézipari Minisztériummá, a Könnyűipari Minisztériumot és az Élelmiszeripari Minisztériumot Könnyűipari és Élelmiszeripari Minisztériummá, az Oktatásügyi és Népművelési Minisztériumokat Művelődésügyi Minisztériummá egyesítették. (1956: 33. sz. tvr.). A kormányzati tevékenység szakszerűtlenségét jelezte, hogy a Könnyűipari és Élelmiszeripari Minisztériumot egy hónapi működés után 1957. február 1-i hatállyal ismét szétválasztották Élelmezésügyi Minisztérium és Könnyűipari Minisztérium néven (1957: 7. tvr.) 1957. január 26-án kezdhette meg tevékenységét a Munkaügyi Minisztérium Mekis József megbízott vezetésével. (1957: 5. tvr., 1013/1957 Korm. sz. hat.)

A kádári konszolidáció időszakában a kormány 1957. március 1-i átalakulása jelentette a legnagyobb változást (1025/1957. Korm. sz. hat.). A fegyveres erők minisztériuma megszűnt, s több politikai terület és minisztérium élére ekkor sikerült megbízható személyt találni.

A kádári kormányzat, az első intézkedéseiben rákényszerült a hatalmi korlátai miatt a kompromisszumokra. Egyrészt engedélyezte bizonyos forradalom alatt keletkezett szervek tevékenységét, a forradalmi bizottságok működhettek, annyi megszorítással, hogy közalkalmazottakat nem bocsáthattak el, és nem alkalmazhattak (1/1956. Korm. sz. rend.). Ez egyben a régi tanácsi apparátus visszaállítását is jelentette. A 2/1956. Korm. sz. rend. szabályozta a munkástanácsok tevékenységét, lehetőséget adott nekik minden kérdésben határozatokat hozni, ha azok nem ellentétesek a jogszabályokkal, dönthettek a bérrendszerről, és a béralapok felhasználásáról, és előírta a munkástanácsok újraválasztását. November 16-án pedig döntöttek arról, hogy a Magyar Szabad Szakszervezetek Országos Szövetségének elnöke, Gáspár Sándor részt vehessen a kormány ülésein. A kompromisszumkeresésen túlmenően a kormányzat azonban már elkezdte újból kiépíteni saját erőszakszervezeteit is, november 9-én Münnich Ferenc parancsot adott a Honvéd Karhatalom szervezésére, amely általánosan november 2. felére vált akcióképessé.

A végrehajtó állomány hiánya, valamint a társadalmi ellenállás miatt a kádári hatalom légüres térben mozgott, rendeletei, propagandája süket fülekre találtak. Helyi szinteken a hatalom (főleg ahol nem állomásozott szovjet katonaság) a forradalom alatt létrejött települési szervezetek (a regionális szervek megszűntek) kezében maradt, akik folytatták a forradalom alatti tevékenységüket, amely tulajdonképpen kettős hatalom kiépüléséhez vezetett Magyarországon. A kádári hatalom rákényszerült arra, hogy ezekkel a forradalmi szervekkel tárgyaljon, s arra törekedett, hogy azok szövetséggé, regionális szervezetté való alakulásukat megakadályozza. Ezt csak részben sikerült befolyásolnia, november 14-én megalakult a Nagy-Budapesti Központi Munkástanács, amely a forradalmi összefogás első lépcsője lett. Nem nézte tétlenül viszont az Országos Munkástanács megalakításának kísérletét, amelynek szétveréséhez a szovjet haderőt is segítségül hívták. A forradalmi szervezetek befolyását csak december elejére sikerült visszaszorítaniuk.

December elején elérkezettnek látta a kommunista hatalom, hogy felszámolja a forradalom vívmányait, megkezdje a forradalomban részt vett személyek üldözését. A restauráció ideológiai alapját az MSZMP Ideiglenes Központi Bizottságának 1956. december 5-én elfogadott határozat képezte, amely az októberben lezajlott eseményeket ellenforradalomnak aposztrofálta, s okai között a Rákosi–Gerő-klikket, Nagy Imre és Losonczy Géza pártellenes csoportját, a „Horthy-fasiszta”, és a magyar kapitalista–földesúri ellenforradalmat, és a külső imperializmust jelölte meg. Az ideológiai „tisztázás” után december 8-án jogszabályban mondták ki a forradalmi bizottságok, és más, hasonló elnevezésű társadalmi szervek megszüntetését (17/1956. Korm. sz. hat.), s megkezdték a társadalmi ellenállás belső karhatalom általi erőszakos szétverését. A december 6-i nyugati-pályaudvari sortűz 5, a 7-i tatabányai legkevesebb 6, a 8-i salgótarjáni legkevesebb 49, a 10-i miskolci 8, a 11–12-i egri sortűz legkevesebb 8 ember halálát okozta. December 12-e után megkezdték munkájukat a statáriális bíróságok, s december 15-én már végre is hajtották az első halálos ítéletet forradalmáron (Soltész József).

A kormányzat ismét bevezette a sajtó ellenőrzést, s a sajtórendészeti teendők ellátására felállította a Kormány Tájékoztatási Hivatalát (25/1956. Korm. sz. hat.). A forradalom hatására elterjedt iskolai vallásoktatás visszaszorítása érdekében korlátozta a vallástanítás lehetőségét és szabadságát (21/1957. Korm. sz. rend.), előírta, hogy a vallásórákat heti két órában csak az iskolai órák előtt vagy után lehessen megtartani, az órákat csak az illetékes tanácsok művelődési osztályának engedélyével rendelkező személyek vezethetik, s megtiltotta, hogy ezeket az órákat a Magyar Népköztársaság rendje elleni politikai célokra használják.

Megkezdődött a kádári pártállam gazdasági intézményi struktúrájának kiépítése, az árrendszer ellenőrzését szolgálta az Országos Árhivatal felállítása (31/1956. Korm. sz. hat.).