Egyéb állami szervek 1956–1957

 

A forradalom időszakában a pártállami intézményrendszer jelentős változásokon ment át. Az intézmények sorsa azonban több tényezőtől függött. Egyrészt a forradalmi változások a pártállamra jellemző és az általa kitalált hatósági struktúrákat érintették leginkább, ezekre az új politikai hatalom nem tartott igényt (begyűjtési hivatalok, ÁVH). Ugyanakkor az intézmények sorsa attól is függött, hogy a pártállam idején mennyire kompromittálódtak, vált a tevékenységük népszerűtlenné. Végül, de nem utolsósorban sorsukat befolyásolta, hogy integrálódni tudtak-e a forradalom hatalmi struktúrájába, sikerült-e pártállami tevékenységüket feledtetniük. A változások nemcsak teljes intézményi struktúrákat érintettek, hanem többször csak egyes részlegeket.

A politikai hatalmi változások leginkább az erőszakszerveket érintették. Az 1953 óta Belügyminisztérium kereteiben működő államvédelmi szervezet a forradalom kirobbanásakor további ellenségeket szerzett, bár a politikai hatalom fegyveresek elleni alkalmatlansága miatt csak korlátozottan vetette be, a 61 sortűz közül csak 15-ben volt érzékelhető az államvédelem jelenléte. Alkalmatlanságát, felkészületlenségét mutatja, hogy osztagai október 23-án a rádió védelmében még a segítségükre siető rendőri és katonai erőkre is lőttek. Nevéhez (illetve a szervezetei keretében működő Határőrséghez) fűződött azonban a legnagyobb mészárlás, az 1956. október 26-i mosonmagyaróvári sortűz, s egy karhatalmi egysége részt vett az október 25-i parlament előtti sortűzben. Nem véletlen, hogy a forradalmi erők leginkább az államvédelmi szervezetet tekintették legfőbb ellenségüknek, követeléseik között előkelő helyen szerepelt a pártállam idején nagy népszerűtlenségnek örvendett „Ávó” megszüntetése. Az események hatására az államvédelmi szervezet gyorsan bomlásnak indult. Félelmükben október 26-tól egyre többen öltöztek át rendőri, katonai egyenruhába, s néhány csoport kivételével otthagyták bázisaikat. Jellemző volt, hogy a tisztek laktanyákban kértek menedéket. Aszódon október 26-án az államvédelmi alakulat egyszerűen letette a fegyvert és hazament. A határmenti régiókban számos államvédelmi alkalmazott ment át a szomszédos kommunista országokba, (sőt még Jugoszláviába is). Azokon a helyeken, ahol a forradalmi erők korán átvették a hatalmat, a népszerűtlen szervezetet szintén feloszlatták. Nagy Imre október 28-i rádió nyilatkozata az ÁVH feloszlatásáról csak szentesítette a valós helyzetet, s felgyorsította a bomlási folyamatot. A kormányfő bejelentése után Münnich Ferenc belügyminiszter (egyik utolsó ténykedéseként) megerősítette a szervezet megszüntetését. Az intézkedésére az államvédelem állománya előre felvette több havi fizetését, és hazament. Néhány kivétel azonban akadt, egyes államvédelmi egységek nem teljesítették a parancsot, s továbbra is fegyverben maradtak, a Köztársaság téri október 31-i ostrom egy ilyen alakulat ellen indult. Azokon a településeken, ahol nagyobb létszámú államvédelmi alkalmazott élt, a forradalmi szervezetek általában letartóztatták őket, nemcsak a felelősségre vonás céljából, hanem védelmük érdekében is, hiszen ezekben a napokban többször megtörtént, hogy államvédelmistákat meglincseltek, bántalmaztak.

November 4. után a szovjet haderő segítségével legitimálódott az államvédelem, a szovjet csapatokkal mintegy 2000 elmenekült alkalmazott érkezett vissza, akik a szovjet hadsereg és a KGB katonai és tisztogató akcióiban részt vettek. A szovjet haderő által elfoglalt városokban (pl. Kaposvár), az államvédelem, mintha mi sem történt volna, folytatni akarta a munkáját. A Forradalmi Munkás–Paraszt Kormány illetékes tagja, Münnich Ferenc a konszolidáció érdekében azonban megtiltotta a szervezet újbóli működtetését (5002/1956. BM. sz. rend.). Az állam és társadalom védelmének feladatait a kormány a rendőrségre bízta, minden szervezett megkülönböztetés és hatásköri elkülönítés nélkül, később egy rendeletben az összes államvédelmi beosztott elbocsátásra utasított december 1-i hatállyal (20–952/1956 BM. sz. utasítás). Az elképzelés nem újdonság, az MDP Politikai Bizottságának október 27–28-i ülésén ezzel már foglalkoztak, s határozatot hoztak. 1956 novemberében a rendőrkapitányságok azonban a politikai helyzet miatt nem voltak alkalmasak politikai ügyek vizsgálatára. A kádári hatalom ezeket az intézkedéseket csupán taktikai okokból vezette, az államvédelmi beosztottakat biztosították arról, hogy nem hagyják magukra. Ezért az elbocsátások során mindazokat visszatartották, „akik munkájára a Belügyminisztérium feladatainak zavartalan ellátása érdekében feltétlenül szükség van…” (5004/1956 BM. sz. rend.), a nyilvánosság előtt ismert személyeket átcsoportosították más megyékbe. December elejére már megszerveződtek a rendőrségi struktúra politikai nyomozati osztályai, s ezekkel a hatalom már meg tudta kezdeni a forradalom erőinek büntetőjogi felszámolását.

Némileg más utat járt be a Határőrség. A fegyveres szervezet a forradalom kirobbanása után szintén részese lett a megtorló sortüzeknek (Mosonmagyaróvár, Berzence), ennek ellenére a köztudatban nem kompromittálódott. Ezt elősegítette, hogy a Határőrség Országos Parancsnoksága október 27-én parancsot adott, hogy a határőrség tagjai a továbbiakban kerüljék a fegyveres összetűzést. A határőrség megszüntetése a hatalomátvétel után nem került napirendre, gyakorlatban a határőrizet hatékonysága jelentősen csökkent, több határszakaszon szinte teljesen megszűnt. Október 30-án megalakult a Határőrség Forradalmi Bizottmánya, amely szolidaritást vállalt a nép szabadságharcával, s ígéretet tett a független Magyarország határainak védelmére.

November 4. után a kádári hatalom erőfeszítéseket tett a határőrség megerősítésére. A menekültáradat nagysága miatt azonban a határőrizet hatékonyságát nem tudták jelentősen növelni, annak ellenére, hogy november közepétől már több alkalommal előfordult fegyverhasználat. A határőrizet csak 1957 januárjára állt helyre.

A forradalom időszakában nem volt egységes a rendőrség tevékenysége. Egyes városokban (ahol nagyobb államvédelmi, vagy katonai állomány nem szolgált) a politikai hatalom a rendőri alakulatokat használták fel a forradalom erői ellen (Ráckeve, október 26.), általánosságban azonban elmondható, hogy a rendőrségi egységek nem léptek fel erőszakosan a fegyvertelen tömegek ellen, sőt volt olyan település (Budapest, Kecskemét, ahol a fegyveres felkelők a rendőröktől kaptak fegyvert. A rendőrség megszüntetése a forradalom időszakában nem merült fel, csupán az átalakításának igénye. Október 28-án a belügyminiszter elrendelte a bajtárs megszólítás bevezetését, s nemzetiszínű szalagsáv sapkákon való használatát. Október végére a rendőrségeken is megalakultak a forradalmi tanácsok.

A forradalom időszakában a rendőrség mellett nemzetőrségeket is szerveztek. Ezek a rendvédelmi szervezetek általában a helyi hatalom teljes átvétele után alakultak meg a településeken, de voltak kivételek (Szeged). Egyes nemzetőrségek megalakítását a politikai hatalom rendvédelmi szervezetei vették kézbe (néhol a teljes hatalomátvétel előtt). Ez azonban oda vezethetett, hogy a nemzetőrség más rendvédelmi szerv (pl. rendőrség, katonaság) kötelékébe tartozott, a városi rendőrség egyik parancsnoka intézte a szervezőmunkát, a nemzetőrök felvételét és szolgálatba állítását. Emiatt a nemzetőrök önálló akciókat nem is hajtottak végre, hanem egyenruhás rendőrök, vagy polgári ruhás nyomozók segítőiként működtek. Sok településen nem szerveztek nemzetőrséget, egyrészt a helyi rendőri állományt alkalmasnak tartották ezen feladat ellátására, másrészt azért, mert fegyvert nem sikerült szerezni a működésükhöz. A nemzetőrségeknek a községi forradalmi szervek a városokból szereztek fegyvert. A nemzetőrségek alakításában részt vállaltak az egyetemisták, akik külön zászlóaljakat hoztak létre.

Október végére az országban már annyira kiépült a nemzetőrség struktúrája, hogy szükségessé vált a tevékenységük koordinálása. Október 31-én alakult meg a Forradalmi Karhatalmi Bizottság, amely egységes nemzetőrség-parancsnokság felállítását határozta el, s annak vezetőjévé Király Béla tábornokot választotta. Az orosz támadás után a nemzetőrségek is fokozatosan megszűntek. A Forradalmi Munkás–Paraszt Kormány november 7-én tartott legelső ülésén kimondta, hogy a „nemzetőrséget, amilyen mértékben a most szerveződő hadsereg lehetővé teszi, meg kell szüntetni…”. Sok helyen önként számolták fel magukat, de néhány helyen hatóságilag fegyverezték le őket. Általában a községi rendőrségre adták le a fegyvereket. A nemzetőrségek gyakorlatban november második felében már nem működtek.

November 4. után a kádári hatalom a rendőrséget kiemelt hatalmi szervezetnek tekintette, azért, mert állománya a társadalom előtt nem kompromittálódott. A rendőrségi struktúra és kommunikációs rendszer a szovjet intervenció után néhány nappal már helyreállt, s elkezdték a fegyverek összeszedését, s letartóztatásokat is végrehajtottak. November közepéig ezért több alkalommal támadtak meg rendőrőrsöket felfegyverzett kisebb csoportok. A rendőrségi hálózaton belül megkezdték a politikai nyomozó osztályok szervezését.

A Magyar Néphadsereg a politikai hatalom legfontosabb intézménye volt a forradalom első napjaiban, a Katonai Bizottság elsősorban ezeket az alakulatokat használta fel a sortüzeknél. Különösen aktívak voltak a Gyurkó Lajos vezérőrnagy parancsnoksága alatt álló alakulatok. Ennek ellenére a november 28-i hatalomváltás csak személyi változások igényét hozta magával, a kompromittált tisztek vagy elmenekültek, vagy leváltásra kerültek. A hadseregben a bajtárs megszólítást vezették be, s október végére minden helyőrségben létrejöttek az alakulatok forradalmi bizottságai, akiknek legfontosabb feladatává vált a települések védelmének megszervezése. Október 31-én megalakult a Forradalmi Honvédelmi Bizottmány, amelybe a felkelő csoportok képviselőit is bevonták.

A november 4-én a Vörös Hadsereg egységei több helyen indok nélkül tüzeltek magyar egységekre (Záhony, Székesfehérvár). A Forradalmi Munkás–Paraszt Kormány kiemelt feladatnak tekintette a hadsereg újjászervezését. Már november 5-én a legfontosabb elmenekült főtisztekből magalakult a Magyar Néphadsereg Katonatanácsa, amely gyakorlatban irányította a folyamatot. Javaslatukra bocsátotta ki az Elnöki Tanács a tiszti nyilatkozatot, amely a Kádár-kormány iránti hűségre kötelezte a honvédség tisztjeit. A nyilatkozatot az állomány 80 százaléka írta alá, az aláírást megtagadókat leszerelték. Ugyancsak ez a katonatanács kapott megbízást a Tiszti Karhatalom megszervezésére, a gyakorlati munka november 9-én kezdődött. A népies nyelven pufajkásoknak nevezett egységek november második felében váltak önálló akciókra képessé. Tagságukat ekkor már nemcsak katonatisztek alkották, hanem leszerelt államvédelmisek, és az apparátusban nem foglalkoztatott pártmunkások is. A kádári restauráció keretében később kibővült a karhatalmi intézményrendszer, 1957. február 19-én elrendelték a Munkásőrség felállítását (1957: 13. tvr.). A munkásőrség március második felére vált akcióképessé. Március 1-én a különböző karhatalmi szervezetek tevékenységének koordinálására megalakult az Országos Karhatalmi Operatív Bizottság.

Az állami gazdasági irányító szervek a forradalom időszakában egyre csökkenő hatásfokkal tudták csak munkájukat végezni, s volt olyan szervezet (begyűjtési hivatalok), amely megszűnt. November elején megindult az Iparkamarák, Ipartestületek újjászervezése (Nyíregyháza, Szeged), a folyamat azonban a szovjet intervenció után megakadt. A legfontosabb gazdasági kérdés a közellátás biztosítása volt. Az újjáalakult Nagy Imre kormány Vas Zoltán vezetésével Közellátási Kormánybizottságot állított fel.

A szovjet intervenció után a gazdasági irányító szervek munkáját az országos sztrájk, a személyi feltételrendszer hiánya hátráltatta leginkább. A közellátás javítását a kádári kormányzat is kiemelt feladatként kezelte, november 12-én Nyers Rezső vezetésével Közellátási Kormánybizottság kezdte meg tevékenységét, melyet 1957. január közepén megszűntettek (1007/1957. Korm. sz. hat.). A forradalom kárainak felszámolásával a Helyreállítási Kormánybizottságot bízták meg.

A forradalom alatt a monolit pártállami sajtó megszűnt, a forradalom erőinek hatalomátvétele után mindenütt a forradalmi szervek kezébe került a média. Az elektronikus média területén is megszűnt a pártállami monopólium, október 26-tól kezdve több helyi forradalmi szervezet (Miskolc, Szabad Győr, Szeged, Eger, Nyíregyháza) tartott fenn önálló rádiót, ehhez a műszaki feltételeket a MÁV, a Posta helyi szervei biztosították, de több helyen a forradalmi erők kezére kerültek az ÁVH ilyen jellegű műszaki berendezései is. A kormány is tett lépéseket a sajtó demokratizálására október 31-én Losonczy Gézát megbízta a sajtószolgálat irányításával, november l-én Széll Jenőt a rádió kormánybiztosává nevezte ki.

November 4. után a forradalmi tömegkommunikáció gyakorlatilag megszűnt. A rádiók a kádári hatalom kezére kerültek (legtovább, november 7-ig a dunaújvárosi „Róka” forradalmi rádió tevékenykedett), s a sajtó megrendszabályozása sem váratott sokáig magára. 1956. december 24-én állították fel a Kormány Tájékoztatási Hivatalát, amely biztosította a tömegkommunikáció pártállami jellegét.