A magyar állam szerveinek áttekintése, 1711–2006
A következő táblázatok segítségével a terjedelmes tananyag áttekinthetőségét szeretnénk megkönnyíteni. A legfontosabb témákban valamennyi korszak fő sajátosságait egy–egy áttekinthető ábrában tüntetjük fel. Természetesen emiatt időnként rákényszerültünk a leegyszerűsítésekre. A fő összefüggések, a különböző állami szervek időbeli átalakulása, megszűnése és keletkezése azonban innen követhető végig a legkönnyebben.
Végrehajtó hatalom – kormányzat
1711–1848 |
A
király
és a rendi országgyűlés elvileg egyenrangú tényező volt a törvényalkotásban. A
király szerepe azonban fontosabb, mivel saját kezébe vonta a törvényhozást
is, ha nem ülésezett az országgyűlés (pl. 1729–1741, 1765–1790, 1812–1825). A
rendek célja viszont az volt, hogy a király a magyar törvények és szokások
szerint irányítsa az országot (erről rendszeresen új törvények születtek) és
az országgyűlés minél gyakrabban (törvény szerint háromévente)
ülésezzen. Az országgyűlés
kétkamarás:
a felsőtábla
tagjai alanyi jogon a főurak és püspökök; az alsótáblára a megyék,
kerületek, városok stb. választottak 2–2 köznemesi vagy polgár küldöttet. Az
országgyűlést (diéta) a király hívta össze és oszlatta fel, saját
belátása szerint. Házszabály nem létezett. A két tábla üzenetváltásokkal
igyekezett közös feliratban megállapodni, a felsőtábla korlátlanul
elutasíthatta az alsótáblán javasolt törvényeket. Törvény csak uralkodói
szentesítéssel
vált hatályossá. Az országgyűlés nem ellenőriz(het)te a végrehajtó hatalmat,
mivel az a királynak volt felelős. A határőrvidék és az önálló
országgyűléssel rendelkező Erdély nem
volt képviselve a pozsonyi (budai) magyar országgyűlésen. |
1848–1849 |
A népképviseleti országgyűlést a
király hívhatta össze és rekeszthette be. Benne Erdély is képviseletet
kapott. Az országgyűlés kétkamarás: a felsőház politikai súlya jelentősen csökkent, a képviselőházé viszont nőtt. A
rendi választójogot jelentősen kiterjesztették (kb. a lakosság 8%-a
választó). Mindkét ház önálló házszabályt dolgozott ki. Törvényt a két ház
egyetértése és az uralkodói szentesítés együtt hozhatott létre. 1848
októberében az uralkodó feloszlatta a diétát, ám az ennek ellenére tovább
működött a szabadságharc bukásáig. A függetlenségi nyilatkozatig azonban
törvényeket nem, csak országos határozatokat hozott. Az országgyűlés
hatásköre folyamatosan bővült (kormány, kormányzóelnök kinevezése; hadüzenet,
békekötés joga stb.). |
1849–1867 |
1851-ig elvileg Magyarország
is az egységes birodalmi gyűlésbe küldhetett volna képviselőket, de a gyűlést nem hívták
össze. 1852–1860. között az uralkodó saját kezébe vonta a törvényhozást (pátensek
kibocsátásával). Tervbe vették, hogy Magyarországon is létrehoznak
kerületenkénti országképviseleti szerveket, illetve országtanácsokat, de ez is elmaradt.
1860-ban néhány hónapig megerősített birodalmi tanács működött kinevezett
tagokkal. 1861-ben összeült a magyar népképviseleti országgyűlés, de mivel nem
szentesítette a császári pátenseket, fel is oszlatták. 1865-ig ismét az
uralkodó joga a törvényhozás (rendeleti kormányzás). Az 1865-ben ismét
összehívták a népképviseleti országgyűlést, amely elfogadta a kiegyezést és a királlyal
együtt kidolgozta a dualizmus alapjait. |
1867–1918 |
A népképviseleti
országgyűlést a lakosság kb. 7%-a
választotta meg, előbb három, majd 4–5 évente. Az országgyűlés továbbra
is kétkamarás: a modern államra jellemző (és egyéni kerületekben választott
tagokból álló) képviselőház mellett a rendiség modernizált örököseként a főrendiház állt. Tagjai örökös
jogon, méltóság, hivatalviselés jogán, illetve kinevezéssel kerültek az
országgyűlésbe. A két
kamara üzenetváltásokkal érintkezett, de meghatározott esetben közös ülést is
tartott. Az országgyűlésnek részletes házszabályai voltak, s ezúttal már részletesen rendezték a mentelmi
jogot és az összeférhetetlenség eseteit is. Az országgyűlés
összehívása, megnyitása, az ülések elnapolása és az országgyűlést
feloszlatása királyi jog volt. Továbbra is szükség volt a törvények uralkodói
szentesítésére is. A korszak országgyűlései viszont a maihoz hasonló
gyakorisággal, rendszeresen üléseztek. Igen gyakori volt viszont az
obstrukció, amit
a 20. század elején sokszor erőszakkal kellett letörni. |
1918–1919 |
Az
őszirózsás forradalom után az országgyűlés feloszlott, új választásokat pedig
nem tartottak (1919. április 24-re kitűzték, de nem tartották meg). Így a
törvényhozó szerv a forradalom vezetői által létrehozott Magyarország
Nemzeti Tanácsa
(Nagy Nemzeti Tanács) volt, mely nemzetgyűlésként
működött
és tagjai nem választott, hanem delegált személyek voltak. (Nem azonos a
Nemzeti Tanáccsal!) A Nagy Nemzeti Tanácsot többé nem hívták össze, így a
törvényhozás már novemberben a népkormány joga lett, amely
ezután néptörvényeket alkotott. A
Tanácsköztársaság törvényhozó hatalma a Szövetséges Tanácsok Országos
Gyűlése
volt, amelynek tagjait nem közvetlenül választották, hanem a megyei és városi
tanácsok delegálták őket. Ez egyetlen egy ülésszakot tartott, jogkörét máskor
a mindössze négy alkalommal összehívott Szövetséges Központi Intéző Bizottság gyakorolta. |
1919–1944 |
Az új törvényhozást fél éves
szünet után, 1920. januárban választották meg nemzetgyűlés néven. A nemzetgyűlés 1926-ig működött és egykamarás volt.
1927-től országgyűlés néven és két kamarával működött tovább: a képviselőház mellett a második
kamara a felsőház nevet kapta. A nemzetgyűlés és a képviselőház tagjait
választották (1920-ban és 1939-ben titkosan, közte nagyrészt nyíltan). 1938
után a visszaszerzett területeken nem tartottak választást, a képviselőket
behívták. A házszabályok a korszakban szigorodtak, lehetetlenné tették az
obstrukciót. A választójog a korszak elején kiterjedt (az összlakosság
40%-a), de ezután folyamatosan szűkítették (29, majd 27%-ra). A
felsőház a régi főrendiház modernizált formája volt, tagjai közé így jórészt
választással lehetett bejutni; az örökös jogú, a méltóság vagy hivatalviselés
alapján bekerültek számát korlátozták, s a király helyett a kormányzó
nevezhetett ki tagokat. A felsőháznak nem volt abszolút vétójoga (mint
korábban), viszont maga is kezdeményezhetett törvényeket. A szélsőséges
eszmék nem gyakoroltak rá hatást, ezért rendszerstabilizáló elemnek
tekinthető. 1937-ben ezért jogait ki is terjesztették. A nyilas rendszerben a
két ház megmaradt tagjai létrehozták a Törvényhozók
Nemzeti Szövetségét. |
1944–1949 |
Az 1944. végén létrejött Ideiglenes Nemzetgyűlés
tagjait nem szabályosan, hanem népgyűléseken választották. Mindössze két
ülésszakot tartott, mivel a megszálló szovjet hatóságok több ülést nem
engedélyeztek. Ilyenkor helyette az INGY
Politikai Bizottsága látta el szerepét. Az
INGY jelentősen kiterjesztette a választójogot (az összlakosság 60%-ára),
eltörölte a különböző (nemi, vagyoni, műveltségi) cenzusokat majd
demokratikus pártlistás választással létrejött a szintén egykamarás nemzetgyűlés. Az 1947-es
választójogi novella egykamarás
országgyűlést hozott létre, korlátozta a
választójogot (55%) és számos visszaélésre adott lehetőséget. 1945
végétől a nemzet-, illetve országgyűlés gyakrabban ülésezett, de Politikai
Bizottsága továbbra is jelentős hatalmat tartott meg. |
1949–1956 |
A korszak országgyűlése továbbra is
egykamarás, emellett lényegében egypárti is. A választójogosultak aránya
tovább nőtt (az összlakosság 68%-a), de már csak a Népfront listájára
lehetett szavazni. Az országgyűlés évente 2–3 ülésszakon 8–9 napig ülésezett,
az évente elfogadott törvények száma 4–5-re csökkent. Az országgyűlés
egyszerű szavazógép lett. A törvényhozó munkát a valóságban az államfői
szerv, az országgyűlés tagjaiból választott Elnöki
Tanács sajátította ki (törvényerejű
rendeletek révén). Jelentősen lerövidült és titkossá vált a házszabály. A
mentelmi jog csak elvileg létezett, az interpellációk szintén. |
1956–1957 |
Az országgyűlést összehívták ugyan,
de ülést nem tartottak. Az Elnöki Tanács hozott rendeleteket, de ezeket Kádár utólag annulálta. A
rendkívüli helyzetben a kormány is hozott alkotmányos kérdést érintő döntéseket (pl.
semlegesség). A forradalom bukása után az országgyűlést csak 1957. májusában,
mandátuma lejártakor hívták össze. Addig az Elnöki Tanács hozott tvr.-eket és
határozatokat, amelyek jogellenes módon az alkotmányt is módosították. Új
választásra a periódusban nem került sor, de az országgyűlés mandátumát két
évvel meghosszabbították és 28 képviselőt lecseréltek. |
1957–1990 |
Az egykamarás, egypárti országgyűlés jelentősége tovább
csökkent, az éves ülésnapok száma 1985-ig folyamatosan csökkent (évi 6
napra). A törvényhozást eleinte 4, majd 5 évente választják. Az Elnöki Tanács tovább folytatta
törvényhozói munkáját. A kormányváltások nem kötődtek a választásokhoz. A választójogosultak
aránya tovább nő (70–80%). 1966-tól
áttértek a listásról az egyéni választókerületi rendszerre és
lehetőség volt a kettős jelölésre. A 80-as évek közepétől az országgyűlés jelentősége
növekedik: kötelező kettős jelölés 1983/85-től, dinamikusan nő az éves
ülésnapok és a törvények száma. |
1990–2006 |
A demokratikusan választott
népképviseleti országgyűlés továbbra is egykamarás, de többpárti és nem áll mellette
más törvényhozó szerv. Bonyolult választási rendszer (egyéni, területi és
országos lista, 4, majd 5%-os bejutási küszöb stb.). A választásra
jogosultak aránya 80% (teljes felnőtt lakosság). Az országgyűlés
törvényhozói hatalma mellett fontos tisztségek megválasztását, illetve a
végrehajtó hatalom ellenőrzését is ellátja (interpelláció,
vizsgálóbizottságok révén). E funkciót lényegében csak a mindenkori ellenzék
gyakorolja. A képviselők zöme párt-delegált és pártfrakcióban foglal helyet,
erős frakciófegyelemmel. Az országgyűlés állandóan (hetente) ülésezik, kivéve
az 1998–2002-es ciklus egy részét. Az országgyűlésben számos bizottság
működik, részletes házszabály szabályozza a munkát. A képviselőknek mentelmi
joga van, rendezik az összeférhetetlenséget is. |
1711–1848 |
A király nemcsak államfő,
hanem egyenrangú
tényező volt a törvényhozásban és kezében
volt a végrehajtás
is. Az uralkodók törekedtek az abszolutista jellegű uralkodásra,
ám ezt Magyarországon nem sikerült teljesen végrehajtani (egyes korszakokban, így 1765–1790 és 1812–1825 között
majdnem, Erdélyben viszont mindvégig). Uralkodásának alkotmányos
biztosítékai közé tartozott a koronázás és azt megelőzően a hitlevél (a
király
felesküszik az alkotmányra, ígéretet tesz a magyar törvények betartására). A
királyt távolléte vagy akadályoztatása esetén a nádor helyettesíthette. A nádori
poszt 1790 előtt gyakran betöltetlen maradt, később pedig Habsburg főhercegek lettek csak nádorok. |
1848–1849 |
A király hatáskörét alkotmányos
keretek közé szorították az áprilisi törvények, de továbbra is széles jogköre
maradt. Távolléte, vagy akadályoztatása esetén a nádor továbbra is teljhatalommal helyettesíthette. A nádor jogai 1848.
nyarán jelentősen ki is bővültek. A poszt azonban ősztől betöltetlen maradt. A trónfosztás után az
államforma kérdése rendezetlen maradt, az államfői poszt neve is ezt a
zavart tükrözi: kormányzóelnök. Hatásköre alkotmányos keretek közti volt, de a
kormányzóelnök azt igyekezett tágítani, ami vitákat keltett. |
1849–1867 |
Az osztrák császár (Ferenc József magyar
királyi posztja ugyanis 1867-ig jogellenes) kísérletet tesz a magyarországi
abszolút uralkodói hatalom kiépítésére; az ún. jogeljátszás elvére hivatkozva
félretolja a magyar alkotmányt. Az államfői jogok szinte korlátlanok.
1860-ban az uralkodó visszatér a korlátozott alkotmányossághoz, de 1861-től
ismét uralkodói rendeleti kormányzást vezet be (ún. provizórium). 1865-től
átmeneti korszak kezdődik, melynek vége az uralkodó és az ország kiegyezése,
az alkotmányosság megteremtése (és nem utolsósorban az államfői poszt
betöltésének legalizálása a koronázással). |
1867–1918 |
A király továbbra is szent, sérthetetlen és felelősségre nem vonható volt.
Jogait ezután is csak a hitlevél és a koronázás után
gyakorolhatta. Ezt követően viszont erős és kiterjedt jogosítványokkal
rendelkezett (országgyűlés összehívása, elnapolása, feloszlatása,
előszentesítési jog, törvénykezdeményezés, törvényszentesítés; főhadúri és
főkegyúri jog stb.) Rendeletei és kinevezései viszont csak miniszteri
ellenjegyzéssel voltak érvényesek. |
1918–1919 |
Még a király „lemondása”
előtt államfői testületnek számítható a Nemzeti
Tanács, amely a „kormányt
ellenőrző” hatáskörrel rendelkezett. November 16-án néphatározat dönt a népköztársasági
államformáról (I. magyar köztársaság), s az államfői hatalmat a népkormánynak adta át (de
facto egyesítve az államfői, törvényhozói és kormányzati feladatokat).
1919. januárjában köztársasági elnököt neveztek ki, de hatáskörét csak töredékesen szabályozták. A Tanácsköztársaság
államformája a proletárdiktatúra, illetve tanácsköztársaság volt.
Államfői hatalmát lényegében a Forradalmi
Kormányzótanács gyakorolta, amely az új
törvényhozó szerv összeüléséig szintén egyesítette az államfői, törvényhozói
és kormányzati hatalmat. |
1919–1944 |
Az államfői poszt 1920.
márciusáig betöltetlen maradt. Az ellenforradalmi rendszer hívei
egyetértettek a királyság, mint államforma visszaállításában, de mivel a
király személyében nem sikerült dűlőre jutni, a nemzetgyűlés „ideiglenesen” kormányzót állított az állam
élére. Jogai a királyéhoz képest eredetileg jóval korlátozottabbak voltak (egy gyenge
vagy legfeljebb középerős köztársasági elnöki hatalommal értek fel). A kormányzó jogai azonban folyamatosan bővültek, s erősítette
hatalmát a Habsburgok trónfosztása is. Jogköre végül már és
megközelítette egy
alkotmányos uralkodóét. Ennek leglátványosabb jele a kormányzó
dinasztia-alapítási kísérlete: kormányzóhelyettessé választtatta saját fiát,
aki azonban hamarosan meghalt. Az új poszt betöltetlen maradt. A nyilas puccs
után a kormányzót lemondatták, s az ekkor összeülő Országtanács létrehozta a nemzetvezetői posztot, amely az
államfői feladatokat is ellátta. |
1944–1949 |
Az államfő jogkörét kezdetben
az Ideiglenes Nemzetgyűlés Elnöksége,
az Ideiglenes Nemzeti Kormány,
a miniszterelnök személye és
a Nemzeti Főtanács
között osztották meg. Utóbbit kinevezési,
reprezentatív, szimbolikus jogok illették. Az államforma kérdését csak
1946-ban rendezték (de facto addig is köztársasági jellegű volt). A II. magyar köztársaság nemzetgyűlése
köztársasági elnököt
választott, szűkre szabott jogokkal (erősen korlátozta szerepét a
Nemzetgyűlés Politikai Bizottsága is). |
1949–1956 |
Az új alkotmány népköztársaságot
deklarált és megszüntette a köztársasági elnöki posztot. Helyette kollektív
(21 fős) államfői testület, a Népköztársaság
Elnöki Tanácsa jött létre. A NET a
törvényhozás helyettesítése mellett más önálló
jogokat nem kapott. Kinevezési, reprezentatív és szimbolikus jogai voltak
csupán. Eleinte havonta egy–két ülést tartott, később inkább hármat–négyet,
de ezek rövid, vitamentes tárgyalások voltak. |
1956–1957 |
Az Elnöki Tanács számos tagja
elmenekült az országból, így a forradalom idején zömmel csak annak elnöke
képviselte az intézményt. Ennek ellenére a NET ekkor is ülésezett, sőt
törvényerejű rendeleteket is elfogadott. A forradalom bukása után a csonka
NET utólag megerősítette a forradalmat megdöntő új kormányt, jogellenesen
módosította az alkotmányt; később legfőbb szerepe a megtorlás jogszabályainak
kidolgozása volt. |
1957–1989 |
Az Elnöki Tanács szerepe, jogai,
működése a korszak folyamán nem változott meg jelentősen. Feladatai között
továbbra is keveredett a végrehajtó hatalom feletti kontroll és a
törvényhozás helyettesítése. A korszak végén törvényhozói szerepe
visszaszorult a növekvő jelentőségű országgyűléshez képest. |
1989–2006 |
Az államforma köztársaságra
változott (III. magyar köztársaság). Az államfő ismét a köztársasági elnök lett, aki mellett
létrehozták a Köztársasági Elnöki Hivatalt. Az államfőt az országgyűlés választja meg (az 1989. végi
négyigenes népszavazás eredményének megfelelően) öt évre, legfeljebb két
ciklusra. A köztársasági elnök nem lát el
kormányzati teendőket, jogai szűk körűnek tekinthetők. Törvényeket és
népszavazást kezdeményezhet, visszaküldheti a törvényeket az országgyűlésnek vagy kérheti az Alkotmánybíróság előzetes
normakontrollját. A törvényeket azonban nem vétózhatja meg. Kiírja a választások
időpontját, a választáson győztes párt(koalíció) miniszterelnök-jelöltjét
felkéri a kormányalakításra és kinevezi az országgyűlés által megválasztott
méltóságokat. |
|
Politikai–közigazgatási kormányzat |
Gazdasági kormányzat |
Katonai kormányzat |
1711–1848 |
a
végrehajtás zömmel királyi jog, de gyakorlását két intézményen át végezte: Magyar
Királyi Udvari Kancellária; Magyar Királyi Helytartótanács (1724-től; vezeti a nádor / helytartó) |
Magyar
Kamara; Magyar Királyi Helytartótanács (1785–1791 között egyesítve is) |
Magyarországi Főhadparancsnokság; országos (vagy tartományi) biztosság; hadbiztosság |
1848–1849 |
„minisztérium” (felelős és független kormány); miniszterelnök; Országos Honvédelmi Bizottmány |
Pénzügyminisztérium Földművelés-, Ipar- és
Kereskedelemügyi Min. |
Országos Honvédelmi
Bizottmány; Honvédelmi Minisztérium |
1849–1867 |
A
birodalom kormányzásában egyszemélyes felelős (császári) vezetés alakul ki. 1850-ig
katonai kormányzás (vezető szerve a III. hadsereg főparancsnoksága). 1850–52 között a helytartóság a központi szerv.
1852-től katonai és polgári kormányzóság (1856-tól neve: főkormányzóság) alakul ki, átvéve a
helytartói jogokat is. Az egységes helytartóságot 1853-ban azonban öt darab
kerületi helytartósági osztályra tagolták. 1860-ban helyreállt az egységes helytartóság és megszűnt a
főkormányzóság. 1860 után visszaállt a két hagyományos kormányszék, a magyar
királyi udvari kancellária és a magyar királyi helytartótanács. |
||
1867–1918 |
(Közös)
Minisztertanács; miniszterelnök; (Közös)
Minisztériumok |
Állami
Számvevőszék (1914-től m. kir. Legfőbb Állami Számszevőszék); gazdasági
profilú tárcák |
Közös Hadügyminisztérium Honvédelmi Minisztérium |
1918–1919 |
népkormány; miniszterelnök;
szakminisztériumok; kormánybiztosok |
||
1919 |
Forradalmi Kormányzótanács;
FKT elnöke; Népbiztosságok |
Népgazdasági Tanács; Központi Ellenőrző Bizottság
(a LÁSZ utóda) |
Vörös Hadsereg (négy
hadtest-parancsnokság) |
1919–1944 |
kormány,
Miniszterelnöki Hivatal, minisztériumok |
Legfőbb
Állami Számvevőszék; gazdasági profilú tárcák; Magyar Nemzeti Bank
(1924-től) |
Legfelső
Honvédelmi Tanács; Honvédelmi
Minisztérium |
1944–1949 |
Ideigl. Nemzeti Kormány, majd kormány; Miniszterelnök; Minisztériumok |
Gazdasági Főtanács; Országos Tervhivatal; Legfőbb Állami Számvevőszék |
Honvéd vezérkar; a hadsereg felügyelője; MKP Katonai Bizottság (!) |
1949–1956 |
Minisztertanács; a Minisztertanács elnöke; minisztériumok |
Népgazdasági
Tanács; Országos Tervhivatal; Állami
Ellenőrző Központ (a LÁSZ utóda) |
titkos, három fős Honvédelmi
Bizottság |
1956–1957 |
Minisztertanács, majd Magyar Forradalmi Munkás–Paraszt Kormány |
Országos
Tervhivatal; Országos Árhivatal; Állami Ellenőrzés Minisztériuma |
Katonai Bizottság Honvédelmi Minisztérium; vezérkari főnök |
1957–1990 |
Magyar Forradalmi Munkás–Paraszt Kormány 1972-től Minisztertanács; minisztériumok
|
Országos
Tervhivatal; Országos Anyag- és Árhivatal;
Központi Népi Ellenőrző Bizottság (ÁEM utóda); Állami Tervbizottság |
Honvédelmi Minisztérium |
1990–2006 |
kormány,
Miniszterelnöki Hivatal, miniszterelnök, minisztériumok |
Magyar
Nemzeti Bank; Állami Számvevőszék (a KNEB helyett); Gazdasági Minisztérium |
|
|
Felsőbíróság |
Alsóbb fokú bíróságok |
Különös bíróságok |
1711–1848 |
Királyi kúria 1.
Hétszemélyes tábla 2.
Királyi tábla |
1.
kerületi táblák (4 db) 2. megyei törvényszék 3. úriszék 4.
mezővárosi,
falusi bíró |
városi bíróságok: 1.
tárnoki vagy
személynöki szék 2.
városi senatus; statáriális bíráskodás; 1840-től váltótörvényszék |
1849 |
1. hétszemélyes
főtörvényszék 2.
országos törvényszék |
megszűnik az úriszék egyéb változás nincs |
változatlan városi bíróság; sajtóvétségek: esküdtszék; statáriális vésztörvényszék |
1849–1854 |
Legfőbb ítélő- és semmítőszék (Oberster Gerichts- und Cassationshof) magyar
osztálya |
1.
kerületi főtörvényszék (5 db) 2.
megyei törvényszékek 3.
1. és 2. osztályú járásbíróságok |
politikai
és sajtóvétségek: esküdtszék; nincs váltótörvényszék; haditörvényszékek |
1854–1861 |
Legfőbb ítélő- és semmítőszék (Oberster Gerichts- und Cassationshof) magyar
osztálya |
1.
országos főtörvényszékek (5 db) 2.
megyei törvényszékek 3.
1. o. járásbíróságok 4.
vegyes szolgabírói hivatalok |
politikai
és sajtóvétségek: esküdtszék; nincs váltótörvényszék; 1856-tól úrbéri bírósági
rendszer (megyei, kerületi, legfőbb úrbéri tv.szék) |
1861–1867 |
Királyi kúria 1.
Hétszemélyes tábla 2.
Királyi tábla |
az 1848 áprilisa előtti
helyzet áll vissza |
ismét van váltótörvényszék; 1861–1865 közt katonai
bíráskodás |
1867–1918 |
Királyi kúria (csak a régi
hétszemélyes tábla!) |
1.
kir. ítélőtáblák - 11
db 2.
kir. törvényszékek (megyei) 3.
járásbíróságok |
önkormányzati bíróságok 1.
esküdtszék (megyei) 2.
községi bíróság; Közigazgatási Bíróság |
1918–1919 |
Kúria |
a dualista rendszer marad
fenn (királyi jelző nélkül), de főleg esküdtbíróságként |
új szervként munkaügyi bíróságok
alakulnak |
1919. márc.-aug. |
szünetelt a felsőbíráskodás |
a régi rendszer működése
szünetel, helyette: forradalmi törvényszékek |
munkaügyi bíróság; sürgősségi tanácsok; kihágási bíráskodás |
1919–1944 |
Királyi Kúria |
1.
kir. ítélőtáblák 2.
kir. törvényszékek 3.
járásbíróságok |
Közigazgatási Bíróság; Országos
Földbirtokrendező Bíróság; gyorsított
bűnvádi eljárások különbírósága; Kartellbíróság; Főudvarnagyi Bíróság;
Hatásköri Bíróság; Tőzsdebíróság; Szabadalmi Bíróság |
1944–1949 |
Kúria |
1.
ítélőtáblák (5 db) 2.
törvényszékek 3.
járásbíróságok |
Népbíróságok (megyei országos
tanácsok); rögtönítélő bíróságok; Közigazgatási Bíróság;
Választási Bíróság; társadalombiztosítási
bíróságok; uzsorabíróságok |
1949–1956 |
Legfelsőbb Bíróság |
1.
felsőbíróságok (5 db;
1950-ben megszűnik) 2.
megyei/fővárosi
bíróságok 3.
járásbíróságok Büntetőügyekben ülnöki
rendszer |
rögtönítélő bíróságok
1954-ig; Katonai
Bíróságok; Közlekedési Bíróság (1954–1956) |
1956–1957 |
Legfelsőbb Bíróság |
1.
megyei/fővárosi bíróságok
2.
járásbíróságok |
statáriális Katonai Bíróság;
gyorsított eljárású különtanácsok; Legfelsőbb Bíróság
Népbírósági Tanácsa |
1957–1990 |
Legfelsőbb Bíróság |
1.
megyei/fővárosi
bíróságok 2.
járásbíróságok |
népbírósági szervezet (LBNT +
5 regionális); „társadalmi bíróságok”;
katonai bíróság; munkaügyi bíróságok stb. |
1990–2006 |
Alkotmánybíróság Legfelsőbb Bíróság |
1.
ítélőtáblák (5 db,
2002 után) 2.
megyei/fővárosi
bíróságok 3.
városi/kerületi
bíróságok |
munkaügyi bíróság; katonai bíróság; cégbíróság |
|
Közbiztonság |
Határőrizet-határvédelem |
Hadsereg |
1711–1848 |
A Rendőrminisztérium
(császári, 1790 után) főleg politikai rendőrség; a megyékben pandúr és
csendbiztos, városokban eltérő nevű szervek; 1840-től mezei rendőrség |
a déli határon katonai
határőrvidék szerb, román és székely ezredekkel; a Kamara alá tartozó
bonyolult vám- és pénzügyi igazgatás |
1715-től állandó (birodalmi)
hadsereg, Mo.-i egységei főleg nem magyarok; rendvédelmi és karhatalmi
feladatokat is ellát; hazai szervei a nemesi
felkelés és a polgárőrség |
1848–1849 |
nemzetőrség; Országos Rendőri Hivatal
(csak a fővárosban); 1849-ben 24 rendőri kerület terve |
a honvédség látta el a
határvédelmet; önálló magyar vám- és pénzügyi igazgatás |
honvédség + mellette a
nemzetőrségből szervezett önkéntes zászlóaljak |
1849–1867 |
a városi rendőrség helyett az
osztrák rendőri szervezet épül ki (kerületi r.őr-ig.-ok); megyei pandúrság feloszlik, a
hadsereg alá tartozó csendőri szervezet épül ki |
átalakítják a határőrvidék
katonai szervezetét (14 sorezredet szerveznek); közös vámterület, a cs. kir.
Pénzügyőrség Mo.-on is működik |
nincs önálló magyar haderő,
(kényszer)toborzás |
1867–1918 |
állami rendőrség Fiumében és
Budapesten, önkorm.-i a többi városban; a sokféle vidéki szerv
helyett 1881-től (állami) m. kir. csendőrség |
1871/85: a határőrvidék
polgárosítása; nincs egységes határőrizeti szerv (m. kir. pénzügyőrség,
vámhivatalok, 1891-től határszéli csendőrség a román és szerb határon,
1903-tól [állami] m. kir. határrendőrség a teljes határ mentén) |
1868-tól általános
hadkötelezettség a közös hadseregben; mellett magyar kir. honvédség is
létrejön |
1918–1919 |
a csend- és rendőrséget a
proletárdiktatúra feloszlatja, Vörös Őrség alakul (vörös terror bevezetése) |
szétesik a korábbi rendszer,
az ország határait nem tudják megvédeni |
szétesik a korábbi hadsereg,
csak a Tanácsköztársaság szervez Vörös Hadsereget |
1919–1944 |
1919-ben államosítják a
rendőrséget; vidéken újra (szintén állami) m. kir. csendőrség |
1921: m. kir. vámőrség
(rejtett katonai erő), 1933-ra m. kir határőrséggé szervezik, 1938-ban a
honvédségbe olvad; m. kir. pénzügyőrség |
m. kir. honvédség: a trianoni
béke miatt 1939-ig nem sorozott, létszáma is korlátozott (35000) |
1944–1949 |
a csendőrség feloszlik,
baloldali többségű Magyar Államrendőrség alakul, Politikai
Rendészeti Osztállyal (1946-tól Államvédelmi Osztály, 1948-tól BM. ÁV.
Hatóság) |
Határrendőrség 1948-ig,
1946-tól Határőrség is (ez a honvédség része); Pénzügyőrség, Vámigazgatóság |
magyar honvédség; a párizsi
béke ismét tiltja a hadkötelezettséget, az engedélyezett létszámot (70000)
nem sikerül feltölteni |
1949–1956 |
az MNK Rendőrsége, benne
Országos, illetve Budapesti és Megyei Rendőrfőkapitányságok; önálló
Államvédelmi Hatóság |
a Határőrség az ÁVH-ba olvad;
1954: Vámőrség Országos P.sága; 1952-től Országos Pénzügyőri
Főparancsnokság |
1949-től sorkötelezettség, a
honvédség neve 1951-től Magyar Néphadsereg, óriási fejlesztés, 230 ezer fő,
hatalmas hadiipar; 1955: Varsói Szerződés |
1956–1957 |
a rendőrség változatlan; ÁVH
feloszlik, utóda az ORFK Politikai Nyomozó Főosztály; Magyar Forr.-i Honvéd
Karhatalom és Munkásőrség is létrejön |
a Határőrség (és -őrizet)
szétzilálódik, majd önálló szervvé válik a BM alatt; a vám- és pénzügyőr szervek
nem változnak |
a néphadsereg egy része a
forradalom mellé áll, más egységek brutálisan lépnek fel a felkelőkkel
szemben. A tisztek 20%-a nem írja alá a tiszti nyilatkozatot |
1957–1989 |
rendőrség: ORFK, BRFK,
MRFK-k; a PNYF a BM alá kerül,
1962-től neve BM. III. Főcsoportfőnöksége (állambiztonság); karhatalom
feloszlik; Munkásőrség 1989-ig |
1957: Határőrség Országos Parancsnoksága
(határőr-őrsök
és forgalom-ellenőrző pontok); 1964-ben a VOP és OPFP
egyesül, 1966-tól neve Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága |
1958-ig tart a néphadsereg
újjászervezése, a kezdeti 60 ezres létszám 108 ezerre nő, de technikailag
elmarad. 1991-ig Varsói Szerződés |
1989–2006 |
ORFK, BRFK, MRFK-k; az
állambiztonság polgári és katonai nemzetbiztonsági szolgálatokká alakul, de a
belső elhárítás (III/III. csf.) jogutód nélkül megszűnik, a Munkásőrség
szintén |
Határőrség Országos Parancsnoksága; Vám- és Pénzügyőrség Országos
Parancsnoksága |
Magyar Honvédség; számos
szervezeti reform, erőteljes létszámcsökkenés, 1999-től NATO-tagság, 2004-től
hivatásos hadsereg |
|
Középfokú területi szervek |
Alsó fokú területi szervek |
Városok |
Községek |
1711–1848 |
Megyék
(nemesi közgyűlés, rendi önkormányzat); szabad
királyi város; Kiváltságos
kerületek (jász, nagykun, kiskun, hajdú, szepesi) |
járások; mezővárosok |
szabad
királyi és bányavárosok; mezővárosok
(jogilag községek!) |
községek |
1848–1849 |
a szervezet nem változik meg,
de megkezdődik a népképviseleti alapra való átszervezésük, amely torzóban
marad (megyei
bizottmányok) |
|||
1849–1860 |
5 db katonai, majd közigazgatási
kerület (kerületi főispánok). (+Erdély, Vajdaság, Horvátország) |
megyék (megyefőnök) jászkun
kerület (kapitány); járások. jelentős területi változások |
szabad kir. városok elvesztik
szabadságukat és önállóságukat, hét várost a kerületek, a többit a megyék alá
rendelik |
községek (irányításuk teljesen állami
kézbe került) |
1860–1867 |
visszaáll az 1848-as
rendszer, a megyék és járások területe, tisztviselőinek megnevezése. 1861-ben
azonban autonómiájukat felfüggesztik |
|||
1867–1918 |
Vármegyei
törvényhatóság; székesfőváros
(Bp.), szabad város (Fiume), törvényhatósági jogú városok. Megszűnnek
a kiváltságos kerületek |
Járások; rendezett tanácsú városok |
székesfőváros
(Bp.), szabad város (Fiume), törvényhatósági
jogú városok; Rendezett
tanácsú városok |
nagyközségek,
kisközségek |
1918–1919 |
A területi igazgatást a kormánybiztosi
intézmény látta el. Elrendelték (de nem bonyolították le) a néptanácsok
megválasztását fővárosi, megyei, járási, települési szinten. Ennek hiányában a
vidéki nemzeti tanácsok, katonatanácsok intézkedtek. |
|||
1919. márc.-aug. |
kerületi (megyei) tanács
(közvetetten választott) |
járási tanács (közvetetten
választott) |
thj. városi tanács; városi tanács; fővárosi kerületi tanács
(közvetlenül választott) |
községi tanács (közvetlenül
választott) |
1919–1949 |
Budapest, törvényhatósági
jogú városok; vármegyék |
járások
rendezett
tanácsú (1929-től: megyei) városok |
törvényhatósági
jogú városok; rendezett
tanácsú (megyei) városok |
nagyközségek;
kisközségek; tanyák |
1944–1949 |
változatlan |
változatlan |
változatlan |
változatlan |
1949–1956 |
főváros(i tanács); megye(i
tanács); megyei jogú városok tanácsa (1954-től) |
járás(i tanács); járási jogú városok tanácsa |
városi tanács; városi
kerületi tanács 1954-től 4 db megyei jogú
város |
önálló tanácsú községek; közös tanácsú községek |
1956–1957 |
számos helyen katonai
közigazgatás alakul ki a régi rend erőiből, amely később gyakran kiegyezett a
változatos nevű forradalmi szervekkel (munkástanácsok, nemzeti tanácsok,
forradalmi bizottságok, forradalmi tanácsok stb.) Ezek alulról szerveződőek
voltak, a nemzeti tanácsok helyi, megyei és regionális (pl. Dunántúli, Észak-
és Kelet Magyarországi) szervezetet építettek ki, a munkástanácsok pedig
üzemi, helyi, megyei, fővárosi (Nagy-Budapesti Központi Mt.) szerveket (az
Országos Mt. létrehozását a hatalom meggátolta). A forradalom bukása után
visszaállt az 1956 előtti közigazgatás. |
|||
1957–1990 |
főváros(i tanács); megye(i
tanács); megyei jogú (1971-től megyei) városok tanácsa |
járás(i tanács) (1971-től
járási hivatal) 1984-ben a járások megszűnnek |
városi tanács; városi
kerületi tanács 1971: az 5 megyei város
„kiemelt felsőfokú központ” |
önálló tanácsú községek;
közös tanácsú községek; 1965-től létezik nagyközségi tanács |
1990–2006 |
fővárosi önkormányzat; megyei
önkorm.; megyei jogú város önkormányzata |
megszűnt |
városi önkormányzat; fővárosi kerületi
önkormányzat |
nagyközségi önkormányzat;
községi önkormányzat |
Utolsó
módosítás: 2006. július 29.