info-kommunikációs technológiák |
Az információ jelentése |
||
Az információ mind a köznyelvben mind a szaktudományokban széles körben elterjedő fogalom, az információs forradalom kulcsfogalma. Az alábbiakban néhány megközelítését vesszük sorra. |
||
Általános értelemben információ minden olyan jel, szimbólum vagy jelzés, amellyel az ember képes más emberre hatni oly módon, hogy ettől annak viselkedése megváltozzék. Az információt kibocsátó az adó, az azt befogadó a vevő, maga az információ, mint üzenet valamilyen információtovábbító csatornán át jut a befogadóhoz. Szűkebb meghatározása: számunkra új ismereteket hordozó jelek tartalmi jelentése. Funkcionális szempontból lényeges tulajdonsága, hogy mindig csökkenti a bizonytalanságot. |
||
Kommunikáció- |
|
|
Hírközlés
|
|
|
Matematikai |
|
|
Ismeretelmélet
|
|
|
Társadalom-
|
|
|
Gazdasági
|
|
|
Filozófia
|
|
|
Meghatározási gondjaink csak fokozódnak, ha az adat fogalma is látókörünkbe kerül. Az adat és az információ fogalmát gyakran felcserélik, egymás szinonimáiként használják megjelenésük azonos formája miatt, pedig két különböző dologra utalnak. Az információ általános fogalmának meghatározása a filozófia illetékességébe tartozik, bár a számítógép-tudomány és a kibernetika több évtizedes fejlődése jelentősen befolyásolta az információ filozófiai fogalmát. |
||
A management megközelítéséből, így szűkebb értelmezésből, a döntéshozatalhoz szükséges információ meghatározásából indulunk ki. |
||
Bármilyen döntéshez környezetünk észlelésére van szükség, akár egyszerű fizikai vagy biológiai észlelésről, vagy elvontabb társadalmi, gazdasági jelenségek észleléséről van szó. Környezetünk fizikai észlelését érzékszerveink végzik: látunk, hallunk stb. Az észlelést az érzékszerveinkbe érkező különböző jelek váltják ki, amelyek meghatározott fizikai vagy kémiai jellemzőkkel leírhatók. |
A fény a hullámhosszával és hogy milyen irányból érkezik szemünkbe, a hang hullámhosszával és hogy mekkora időkülönbséggel érkezik a két fülbe stb. |
|
Az érzékszerveinkbe érkező jeleket az agyunk értelmezi (feldolgozza). Az értelmezés során különös hangsúlyt kap minden változás. |
Ha a jelek valamelyik összetevőjükben változnak, akkor például a fény esetében a szembe érkező fénysugár szögének függvényében a fény hullámhossza változik, kialakul a környező világ látványa. |
|
Üzenet |
Egy érzékszervünkhöz érkező jeleknek egy véges hosszúságú darabját üzenetnek nevezzük. |
Ez lehet a fénynek egy szögtartományon belüli hullámhosszváltozása, vagy egy időtartamon belül a hang hullámhosszának változása. |
Hír |
Az üzenet akkor hordoz számunkra valamilyen hírt, ha a következő három feltétel teljesül:
|
|
Információ |
Az információ az üzenet hírtartalmát jelenti. |
|
Különbséget kell azonban tennünk informális és formális információ között. Az informális információ a formális információ kezelésére, értelmezésére vonatkozó intuitív ismeretek és tapasztalat, amely formális módon nem bizonyítható. Az informális információ, azaz a vélemény, megítélés, meglátás (intuíció), feltevés, hallomás stb. értékét a címzett tetszőlegesen határozhatja meg. Az informális információ formája és tartalma szubjektív és strukturálatlan. Általában nem formális eljárásból származik, hanem alkalmi hírforrásokból: TV, sajtó, konditerem, folyosói pletyka stb. Az informális információ források száma kimeríthetetlen, erejük és hatékonyságuk jelentős. Nem lehet cél számuk csökkentése, és nem nyilvánvaló, hogy hogyan lehet átalakítani formális információvá. |
||
A formális információ az az információ, amely az információkat kezelő szervezet tevékenységeit leíró adatok rendszeres feldolgozásából származik. Ezek főleg történeti információk (még akkor is, ha csak néhány percesek). Ide tartoznak a jövőre vonatkozó információk, ha azok előrejelzésekből vagy tervekből származnak. Az informális információval szemben jól meghatározott formával és tartalommal rendelkezik, mint például szerződés, megrendelés, készletérték, munkaerő-összetétel stb. |
||
Bár az információk elsődleges felhasználási területe a döntéshozatal, a döntéshozatal mégis több, mint adatok összegyűjtése és a legjobb eredmény kiválasztása. Ha pusztán formális információkat használunk, a döntéseket akár a számítógép is hozhatná. |
||
Az információ definíciója alapján az információt az üzenet, az üzenetet pedig jelek hordozzák, így az információt is jelekkel írhatjuk le. A jelek meghatározott szabályok szerinti rögzített formáját nevezzük adatnak. |
||
Az adat „még nem információ”, de azzá válhat. A fent megadott adatfogalom az észlelhető jeleknek korlátozását jelenti abban az értelemben, hogy az észlelt jelek esetleg nem minden összetevője rögzíthető, másrészt pedig további pontosításra szorul a rögzítési szabályoknak a meghatározásával. A rögzítés szabályait kódnak nevezzük, és az üzenet rögzítése során ezek a szabályok nem változhatnak. A rögzítés során csak véges sok, előre meghatározott jel használható. Az üzenet végessége miatt az adat is véges jelsorozat. Egyes szerzők kikötik, hogy az adatnak értelemmel kell bírnia, azaz az adatot szemantikai egységnek tekintik, azonban ez a szemlélet támadható abból a szempontból, hogy az adatgenerálás hibái miatt keletkezhetnek olyan jelsorozatok, amelyek nem értelmesek, mégis értelmeznünk és feldolgoznunk kell: az értelmetlen jelsorozatot fel kell ismerni, meg kell határozni értelmetlenségének okát, és lehetőség szerint ki kell javítani, azaz értelmes jelsorozattal kell helyettesíteni. Az információ tehát nem adat, hanem az adatoknak vagy híreknek az ismerettartalma. |
||
Meghatározott információk előállításához meghatározott adatokra van szükség. Az adatokból információt előállító folyamatot adatfeldolgozási folyamatnak nevezzük. Adatfeldolgozási folyamatnak nevezzük azokat a folyamatokat is, amelyek során az adatokból újabb adatokat állítunk elő, és ezek az adatok később, más folyamatban válnak információvá. Az így előállított adatokat nevezzük származtatott adatoknak. |
||
Az embereket, eljárásokat, adatokat, szoftvereket és hardvert tartalmazó információrendszer információtechnológiát használ egy vagy több szervezeti folyamatban használt információ előállítására, továbbítására, tárolására, előkeresésére, kezelésére vagy megjelenítésére. Az információrendszer adatokból állítja elő az információt, és a valós világot képezi le a róla szerzett ismeretek alapján. |
||
Az információ meghatározásáról kialakult kép tovább színesedik, ha az információ-hasznosítás eredményeit is figyelembe vesszük. Az összegyűjtött információkból előállítható és másoknak átadható ismeret pontosan meghatározott információkból áll, és egy magasabb szintű szerveződést jelent. Az információk összegyűjtésének, szintetizálásának célja általában új ismeret előállítása. |
||
Az információt sok szempontból lehet vizsgálni, sokféleképpen lehet megközelíteni. |
||
Szemiotika |
|
|
Szintaktika |
|
|
Szemantika |
|
|
Pragmatika |
|
|
Az általunk adott meghatározásban mind a négy szempont keveredik. A gyakorlati hasznosítás szempontjából azonban célszerű az információ funkcionális jelentését, illetve minőségi követelményeit is vizsgálni. A követelmények három dimenzióba szervezhetők. |
||
Az információ jellemzői között számos olyant találhatunk, amelyek időponthoz vagy időtartamhoz kapcsolódnak explicit vagy implicit módon. |
||
Időszerűség |
|
|
Aktualitás |
|
|
Gyakoriság |
|
|
Időperiódus |
|
|
A tartalom dimenzióba az információ szemantikai értelmezésével foglalkozó, alapvető minőségi tényezők tartoznak. |
||
Megbízhatóság |
|
|
Jelentőség |
|
|
Teljesség |
|
|
Tömörség |
|
|
Terjedelem |
|
|
Igazolhatóság |
|
|
Egyértelműség |
|
|
Teljesítmény |
|
|
A formai dimenzió az információ megjelenésével, vizualizációjával foglalkozik. |
||
Világosság |
|
|
Pontosság |
|
|
Rendezettség |
|
|
Megjelenés |
|
|
Számszerűsít- |
|
|
Elérhetőség |
|
|
Hordozó |
|
|
A felsorolt minőségi követelmények egy része szabályokba foglalható és érvényesíthető az már az adatrögzítés során, néhány viszont csak fegyelmezett adat- és információkezeléssel biztosítható. |
||
Források |
|
|
|