|
Az információs műveltség
kompetencia-szabványai
|
|
Első szabvány |
A hallgató meghatározza az információs szükséglet természetét és mértékét. |
|
|
-
Az információs szükségletet definiálja és artikulálja.
|
|
|
- A kutatási témák meghatározása vagy más információs szükségletek megállapítása. Konzultációk az oktatókkal, a tantermi vita résztvevőivel, egyenrangú csoportokban és elektronikus viták során az információs szükséglet felmérésére.
- A diplomadolgozat téziseinek megfogalmazása és kérdéseinek kialakítása az információs szükséglet alapján.
- Az információforrások felderítésével a kutatási téma „otthonosságának” megteremtése, a saját témává válás megalapozása.
- Meghatározza vagy módosítja az információszükségletét, hogy egy kezelhető célterületet kapjon.
- Azonosítja a kulcsfogalmakat és az információs szükségletet leíró terminológiát.
- Felismeri, hogy a létező információ kombinálható az eredeti elgondolással, kísérletezéssel és/vagy elemzéssel új információ előállítása érdekében.
|
|
|
-
Azonosítja potencális információforrások különböző típusait és formátumait.
|
|
|
- Tudja, hogy az információ hogyan állítható elő formális és informális módon. Tudja, hogy az információ hogyan szervezhető és hogyan továbbítható.
- Felismeri, hogy az ismeretek szaktudományokba rendezése befolyásolja az információ-elérés módját.
- Azonosítja a különböző formátumú (könyv, audo-vizuális eszköz, multimédia, adathalmaz, adatbázis, webhely, stb.) potenciális információforrások értékét és a közöttük lévő különbségeket.
- Azonosítja a potenciális információforrások célját és célcsoportját (populáris vs. tudományos, aktuális vs. történeti stb.)
- Különbséget tesz az elsődleges és a másodlagos források között, figyelembe veszi, hogy használatuk és jelentőségük hogyan változik az egyes diszciplínákon belül.
- Felfogja, hogy lehetséges, hogy a szükséges információkat elődleges forrásból származó, nyers adatokból kell előállítani.
|
|
|
-
Figyelembe veszi a szükséges információ elérésének költségeit és előnyeit.
|
|
|
- Meghatározza a szükséges információ elérhetőségét, és döntéseket hoz az információkeresés folyamatának szélesítéséről a helyben elérhető információforrásokon túl (könyvtárközi kölcsönzés, más helyeken található források használata, képek, videofelvételek, szövegek vagy hangfelvételek felhasználása)
- Mérlegeli egy új nyelv (pl. valamely idegen nelv) vagy készség bevonásának lehetőségét annak érdekében, hogy a szükséges információt begyűjtse és annak kontextusát megértse.
- Meghatározza a szükséges információ elérésének realisztikus, teljes tervét és ütemezését.
|
|
|
-
Újraértékeli a szükséges információ természetét és mértékét.
|
|
|
- Áttekinti a kiinduló kezdeti információs igényeket a kérdés tisztázása, revideálása vagy finomítása érdekében.
- Megfogalmazza az információ előállításban használt döntések és választások kritériumait.
|
|
Második szabvány |
A hallgató a szükséges információt hatékonyan és hatásosan éri el. |
|
|
-
A szükséges információ elérésére a legalkalmasabb kutatási módszereket, információszolgáltatási eljárásokat választja ki.
|
|
|
- Azonosítja az alkalmas kutatási metodikát (laboratóriumi kísérlet, szimuláció, terepmunka stb.).
- Mérlegeli a különböző kutatási módszerek előnyeit és alkalmazhatóságát.
- Mérlegeli az információszolgáltató rendszerek tárgyát, terjedelmét és felépítését.
- Kiválasztja a szükséges információ elérésének hatékony és hatásos megközelítéseit; adekvát kutatási módszert, illetve információszolgáltató rendszert választ.
|
|
|
-
Hatékonyan tervezett keresési stratégiákat épít fel, és hatékony keresési stratégiákat alkalmaz.
|
|
|
- A kutatási módszerhez illeszkedő kutatási tervet fejleszt ki.
- Azonosítja a szükséges információhoz kapcsolódó kulcsszavakat, szinonimákat és kifejezéseket.
- Tárgyszó-katalógust készít a szakterületéhez illeszkedő módon, illetve annak az információkinyerő rendszernek megfelelően, amelyet használ.
- Keresési stratégiát épít fel a kiválasztott információkinyerő rendszer megfelelő parancsainak használatával (logikai operátorok, szócsonkolás, hasonlóság/ közelség -operátorok használata keresőrendszerekben; olyan belső szervező használata, mint pl. könyvek indexei, stb.).
- Alkalmazza a kifejlesztett keresési stratégiát különböző felhasználói felületeket és különböző keresőrendszereket használó információkinyerő rendszerekben, különböző parancsnyelveken, különböző protokollokkal és különböző keresési paraméterekkel.
- Az adott diszciplínának megfelelő protokollokat használ.
|
|
|
-
Képes az információ megszerzésére személyesen vagy on-line a módszerek széles skáláját alkalmazva.
|
|
|
- A különböző formájú információ megszerzésére különböző kereső rendszereket használ.
- Különböző osztályozási rendszereket és más rendszereket (hívószámokat, indexeket) használ az információforrások könyvtáron belüli azonosítására vagy azonosítja azokat a helyeket, amelyek fizikai kutatásra, felfedezésre alkalmasak.
- Az információ megszerzéséhez szükséges, az adott intézményben elérhető specializált on-line vagy személyi szolgáltatások használata (könyvtárközi kölcsönzés, segítő személyzet, szakértők, szakmai kapcsolatok, közösségi források, kutatási irodák stb.)
- A lekérdezések különböző formáinak – felmérések, levelek, interjúk – felhasználása az elsődleges információ elérése érdekében.
|
|
|
-
Képes a keresési stratégia finomítására, ha szükséges.
|
|
|
- Felbecsüli a keresési eredmények mennyiségét, minőségét és jelentőségét annak meghatározása érdekében, hogy alternatív információkinyerő szolgáltató rendszer vagy kutatási módszer alkalmazandó-e.
- Azonosítja a kinyert információ hiányosságait, az információréseket, és észleli, ha a keresési stratégiát revideálni kell.
- Ha szükséges, megismétli a keresést a módosított stratégia használatával.
|
|
|
-
Kivonatolja, rögzíti és közli az információt és forrásait.
|
|
|
- Kiválasztja a legalkalmasabbat a különböző információtechnológiák közül a szükséges információ kiemelésére (pl. másolás/ beillesztés szoftver-funkció, fénymásoló, scanner, audio-vizuális eszközök, stb.)
- Létrehoz egy rendszert az információ szervezésére.
- Különbséget tesz a hivatkozott források típusai között, és tisztában van a hivatkozás elemeivel, helyes szintaxisával a források különböző típusai és műfajai szerint.
- Rögzít minden releváns hivatkozási információt későbbi referenciául.
- Különböző technológiákat használ a kiválasztott és szervezett információ kezelésére.
|
|
Harmadik szabvány |
A hallató kritikusan értékeli az információt és annak forrásait, és a kiválasztott információt beépíti a saját ismertbázisába és értékrendszerébe. |
|
|
-
Összegzi azokat a főbb elveket, amelyek az információgyűjtés során összegyűltek.
|
|
|
- Elolvassa a szöveget, és kiemeli annak lényegi tartalmát.
- Saját szavaival újrafogalmazza a szövegszerűen visszaadható fogalmakat, és elvégzi az adatok pontos kiválasztását.
- Kiválasztja a megfelelő módon idézhető szövegrészeket.
|
|
|
-
Értékelési kritériumokat alakít ki és alkalmaz mind az információ mind pedig az információ forrásának megítélésére.
|
|
|
- Megvizsgálja és összehasonlítja a különböző forrásból származó információkat, hogy értékelje megbízhatóságukat, helyességüket, időszerűségüket valamint torzításaikat és megjelenítésük szempontjait.
- Elemzi a felhasznált érvek és módszerek struktúráját és logikáját.
- Felismeri az előítéletet, a csalást vagy manipulációt.
- Felismeri azt a kulturális, fizikai vagy egyéb kontextust, amelyen belül az információt létrehozták, és megérti ezen kontextus hatását az információ interpretálásában.
|
|
|
-
Szintetizálja főbb elveket, elméleteket újabb fogalmi konstrukciók létrehozására.
|
|
|
- Felismeri a fogalmak közötti kapcsolatokat, és potenciálisan hasznavehető elsődleges kijelentésekbe integrálja őket a rájuk vonatkozó támogató bizonyítékokkal együtt.
- A kezdeti szintézist magasabb általánossági szintre terjeszti ki, ha lehetséges, új hipotézis megalkotása érdekében. Ez a művelet további információt igényelhet.
- Számítógépes és egyéb - táblázatkezelő, adatbázis-kezelő, multimédia stb.- technológiákat alkalmaz elméletek interakciójának és más jelenségeknek a tanulmányozására.
|
|
|
-
Összeveti az új ismereteket az elsődleges ismeretekkel. Meghatározza a hozzáadott értéket, kiemeli az ellentmondásokat vagy az információ egyéb különös, egyedi jellemzőit.
|
|
|
- Megállapítja, hogy kielégítik-e az információk a kutatási vagy más információs igényeket.
- Tudatosan kiválasztott kritériumokat használ annak meghatározáshoz, hogy az információ ellentmond-e vagy igazolja-e a más forrásokból származó információkat.
- Következtetéseket vázol fel az összegyűjtött információ alapján.
- A szakterületéhez illeszkedő technikákkal – pl. szimulátorokkal, kísérletekkel – teszteli az elméleteket.
- Meghatározza az adatforrások valószínű pontosságát, valamint az információgyűjtésben használt eszközök és stratégiák korlátait és a következtetések ésszerűségét.
- Az új információt az előzetes ismereteinek rendszerébe integrálja.
- Szelektálja az információkat, és kiválasztja kutatás szempontjából nyilvánvalóakat.
|
|
|
-
Felméri, vajon az új ismeret hatással van-e az egyéni értékrendjére, és lépéseket tesz az értékrend helyreállítására, a különbségek elsimítására.
|
|
|
- Felkutatja a szakirodalomban fellelhető különböző nézőpontokat.
- Eldönti, hogy az azonosítható szempontokat elfogadja, vagy elutasítja.
|
|
|
- Bizonyságát adja, hogy az információt képes megérteni és értelmezni a szakterület megfelelő szakértőivel és /vagy gyakorlati szakembereivel való párbeszéd során.
|
|
|
- Részt vesz tantermi vagy más eszmecseréken.
- Részt vesz olyan csoportközpontú, elektronikus kommunikációs fórumokon, amelyeket a téma megvitatására terveztek.(e-mail, elektronikus hirdetőtáblák, csevegő szobák)
- Szakértői véleményeknek néz utána a legkülönbözőbb tájékozódási formák használatával. (interjú, e-mail, levelezőlisták)
|
|
|
-
Mérlegeli, vajon nem kell-e módosítani az eredeti lekérdezést.
|
|
|
- Meghatározza, hogy az eredeti információs igény teljesült-e, vagy további információra van szükség.
- Felülvizsgálja a keresési stratégiát, és ha szükséges, további fogalmakat épít be.
- Áttekinti, felülvizsgálja a felhasznált információforrásokat, és ha szükséges, újabbak bevonásával bővíti azokat.
|
|
Negyedik szabvány |
A hallgató hatékonyan használja az információt egy speciális cél eléréséért egyénileg vagy egy csoport tagjaként. |
|
|
-
Alkalmazza az új és megelőző információt egy meghatározott termék tervezésében és létrehozásában vagy egy meghatározott teljesítmény megvalósításában.
|
|
|
- A tartalmat oly módon szervezi, hogy az megfeleljen a termék vagy teljesítmény céljának és formátumának (vázlatok, forgatókönyvek stb.).
- Jelenítse meg a korábbi gyakorlatból származó ismereteket és képességeket a termék vagy teljesítmény tervezése és létrehozása során.
- Integrálja a korábbi és az új információkat, a hivatkozásokat, idézeteket és értelmezéseket is beleértve oly módon, hogy ez az integráció támogassa a termék vagy teljesítmény céljait.
- Szükség szerint digitális adatokat, szövegeket és képeket kezel, átemelve azokat az eredeti helyekről és formátumokból, átalakítva az új kontextusba.
|
|
|
-
Felülvizsgálja a termék vagy teljesítmény fejlesztési folyamatát.
|
|
|
- Naplót vagy tevékenységlistát vezet az információkereséshez, -értékeléshez és a kommunikációs folyamathoz kapcsolódóan.
- Reflektál a múltbeli sikerekre, hibákra és alternatív stratégiákra.
|
|
|
-
Hatékonyan kommunikálja a terméket vagy teljesítményt mások felé.
|
|
|
- Olyan kommunikációs médiumot és formátumot választ, amely a célcsoport számára a lehető legjobban képes közvetíteni a termék vagy teljesítmény céljait.
- Az információtechnológiai eljárások széles körét használja fel a termék vagy teljesítmény létrehozásában.
- Elsajátítja a tervezés és a kommunikáció alapelveit.
- Világosan és a célcsoport céljait támogató stílusban kommunikál.
|
|
Ötödik szabvány |
A hallgató megérti az információhasználat és -elérés körüli gazdasági, jogi, és társadalmi kérdéseit; az információt etikusan és legálisan használja. |
|
|
-
Megérti az információval és információtechnológiával összefüggő etikai jog, társadalmi gazdasági kérdéseket.
|
|
|
- Felismeri és vizsgálja a magánélethez és a biztonsághoz kapcsolódó kérdéseket mind a nyomtatott mind az elektronikus környezetekben.
- Felismeri és vizsgálja az információ szabad és díjalapú eléréséhez kapcsolódó kérdéseket.
- Felmeri és vizsgálja a cenzúrához és a szólásszabadsághoz kapcsolódó kérdéseket.
- Bizonyságát adja a személyiségi jogok, a szabadalmak és a szabadalmazott anyagok fair használatának.
|
|
|
-
Követi az információforrások eléréséhez és használatához kapcsolódó törvényeket, rendeleteket, szervezeti politikákat és etikettet.
|
|
|
- Az elektronikus vitákban úgy vesz részt, hogy betartja az elfogadott normákat. (Netikett)
- Jóváhagyott jelszavakat és más formájú elfogadott azonosítókat használ az információforrások elérésére.
- Eleget tesz a szervezeti politikának az információforrások elérésében.
- Megőrzi az információforrások, berendezések, rendszerek és szolgáltatások integritását.
- A szövegeket, adatokat, kép- és hanganyagokat legálisan szerzi be, legálisan tárolja és továbbítja.
- Demonstrálja, hogy megértette, milyen következményekkel jár a plagizálás, és mások munkáját nem jeleníti meg a sajátjaként.
- Demonstrálja a szervezeti politika megértését az emberi témájú, kutatási tárgyukat tekintve személyeket vizsgáló kutatási programokban.
|
|
|
-
Megköszöni az információforrások használatát a termék vagy teljesítmény kommunikálásában
|
|
|
- Megfelelő dokumentálási stílust választ ki, és azt következetesen használja hivatkozásaiban.
- Köszönetét nyilvánítja jogvédett források használatának engedélyezéséért.
|
|
|
© American Library Association
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|