Hochschulwesen, Studium
1. Aufgabe
Einige Texte und Diagramme folgen hier über Tendenzen im Hochschulwesen seit der Wende
in Ungarn. Sammeln Sie dazu weitere aktuelle Materialien in Zeitschriften oder
im Internet über Änderungen im Hochschulwesen (Zahl der
Studenten nach Institutionen, Fächergruppen, Ausgaben für Studierende)
in den letzten Jahren in Ungarn und im deutschsprachigen Raum und bearbeiten Sie
sie.
Gibt es ähnliche Tendenzen? Vergleichen Sie nach einer Recherche die ungarische
Situation mit der Lage in einem der deutschsprachigen Länder.
Felsőoktatás
A felsőoktatásban 1990 óta rendkívüli mértékben, 108 ezerről 422 ezerre
bővült a hallgatói létszám, és átalakult az oktatás rendszere. A
felsőfokú oklevél megszerzése sokkal több fiatal számára lehetővé
vált. Míg a kilencvenes évek első felében a főiskolák, egyetemek
nappali tagozataira jelentkezettek mintegy négytizedét, később egyre
növekvő hányadát, az ezredforduló után már közel hattizedét vették
fel. 1990-ben a 18 és 22 éves kor közötti népesség 9%-a tanult a
felsőoktatásban, arányuk jelenleg 24%-ra nőtt.
1993-ban és 1998-ban új oktatási szinteket vezettek be, bár az egyetemi és
főiskolai szintű oktatás túlsúlya ezután is változatlan maradt.
2000/2001-ben lezajlott az egyetemek és főiskolák szervezeti
integrációja, és az önálló intézmények száma 89-ről 68-ra csökkent. A
korábban önálló egyetemek, főiskolák az új intézmények kari
egységeiként működtek tovább. 2004-ben 31 állami és 26 egyházi
fenntartású felsőoktatási intézmény közül választhattak a hallgatók,
ezen kívül az elmúlt tizenöt évben született 11 magán-, illetve
alapítványi főiskola és egy alapítványi egyetem is. Míg a hallgatók
aránya az egyházi intézményekben 5% körüli, az alapítványi
fenntartású intézményekben tanul az összes hallgató 9%-a.
Az oktatók leterheltsége megnőtt, 1990-ben egy oktatóra hat, 2004-ben
már tizennyolc hallgató jutott. Ezen túl a tanárok egy része a
felsőoktatás különböző szintjein és programjaiban párhuzamosan vesz
részt.
Az egyetemi, főiskolai oktatásban végzettek száma 1993 óta folyamatosan nő, –
különösen a kilencvenes évek második felében emelkedett – 1990 és 2004 között
2,2-szeresére gyarapodott. Az egyetemi, főiskolai oklevél megszerzésének ideje
egyre későbbi életkorra tolódik a rugalmasabb tanulmányi rendszer, a tanulmányi
idő meghosszabbodása, a diplomások elhelyezkedési nehézségei és a
specializálódás iránti megnövekedett igények miatt. Míg a kilencvenes években a
végzősök több mint kilenctizede szerzett oklevelet, mostanra ez az arány
valamivel több mint héttizedre csökkent.
Több kelet-közép-európai ország felsőoktatásában hasonló folyamatok
zajlottak. 1997 és 2002 között Lettországban, Litvániában és
Lengyelországban a felsőoktatásban tanuló diákok száma több mint
másfélszeresére nőtt, míg ugyanebben az időszakban Észtországban,
Magyarországon és Szlovéniában mintegy másfélszeres volt a növekedés,
Szlovákiában és Csehországban pedig ennél mérsékeltebb.
Magyarországon száz férfihallgatóra 131 női hallgató jut, ez
Csehország és Szlovákia kivételével a többi említett országban is
jóval több, mint a nyugat-európai országokban. Összehasonlító árakon
számítva a fenti kelet-közép-európai országok közül Csehországban,
azt követően hazánkban jut egy hallgatóra a legtöbb felsőoktatási
költségvetési kiadás.
A költségvetés kiadásai a felsőfokú oktatásban
|
Megnevezés
|
1990
|
2003
|
A GDP %-ában
|
0,81
|
1,12
|
Egy hallgatóra jutó kiadás, ezer forint
|
216
|
942
|
A hallgatók száma az egyetemi, főiskolai szintű oktatásban képzési
terület szerint
|
Képzési terület
|
Összes
hallgató, ezer fő
|
Ebből nő, %
|
1990
|
2004
|
|
|
|
|
Tanárképzés, oktatástudomány
|
38
|
53
|
72
|
Bölcsészettudományok,
hittudomány, művészet
|
3
|
31
|
66
|
Társadalomtudományok, jog
|
9
|
63
|
63
|
Gazdaság és irányítás
|
9
|
91
|
67
|
Természettudományok, informatika
|
4
|
20
|
32
|
Műszaki tudományok
|
20
|
50
|
19
|
Mezőgazdaság, állategészségügy
|
5
|
12
|
47
|
Egészségügy, szociális gondoskodás
|
10
|
30
|
77
|
Szolgáltatás
|
3
|
28
|
57
|
|
|
|
|
Összesen
|
102
|
378
|
58
|
(KSH, 2005)
|