50.  Írja az alábbi névutók mellé – ahol lehetséges – a háromirányúságnak megfelelő változatokat!

 

után ….……………..                                   közé ………………..

át …….……………..                                   felett ……………….

mellől ………………                        körül ………………

 

51.  A névutók között találunk példát alanyesettel álló és ún. ragvonzó névutóra, ill. birtokos személyjelet tartalmazó névutókra is. Írjon mindegyikre 3-3 példát!

 

52.  Határozza meg az igekötők funkcióját!

            meggyengít – elgyengít – legyengít; elhord – lehord; kiégett ember – leégett ház

            úszik – átúszik – átússza; mászik – felmászik – megmássza;

            vizsgázik – levizsgázik; ír – megír;

            alszik – elalszik; áll – megáll

 

60.  Egészítse ki a párbeszéd mondatait a van megfelelő változatával és a hozzá kapcsolható egyéb eszközökkel! Elemezze a mondatokat! Mi a funkciója a létigének és a mondatrészteremtő segédigének?

 

Szia.

– Te is gólya …….?

– Miért, úgy nézek ki, mintha veréb ……….?

– Ellenkezőleg. Itt mindenki olyan elegánsan ……. felöltözve, hogy teljesen zavarban ……….. tőle.

– Akárcsak az unokabátyám. Tavaly vagy tavalyelőtt?! Főiskolás tavalyelőtt még nem lehetett, mert tavaly nyáron …......... az érettségi bulija. Úgyhogy főiskolás csak a múlt évben ………….  az uncsim.

– Ő is főiskolás …….?

– Mit is kérdeztél? Hogy főiskolás ………-e? Nagyon is. Bárcsak ne ……….. olyan mafla gólya.

– Nekem meg egy talpraesett nővérem ……….

– És ő?

Ööööö, főiskolás ő még nem ………, de már járt előkészítőre.

– Meghívhatlak egy kólára?

Persze.

 

 

61.  Egészítse ki az alábbi mondatokat a „Kati sztár” állítás mondatrészteremtő segédigés változataival!

 

(sztár lesz, sztár volt, sztár maradjon, lenne sztár, volna sztár, sztár lehet, sztár lehetne)

 

Kati kitartása és tehetsége révén bizonyosan …………………..

Kati szándéka szerint örömmel …………………...