II. Gyakorlófeladatok

 

 

1. Egészítse ki a mondatokat a hiányzó alannyal! Állapítsa meg az alany szófaját!

 

Sok ………. disznót győz.

Hátravan még a  ……….. .

………….. is veszett Mohácsnál.

………….. se jobb a Deákné vásznánál.

Lefelé folyik ……….. .

Az embert el lehet ………., de nem lehet …………. .              (E. Hemingway)

 

2.  Állapítsa meg, milyen fajtájú alany szerepel az alábbi mondatokban!

 

Nem nőnek a fák az égig.                   ………………………………………

Hallgatni arany.                                 ………………………………………

Nem én kiáltok. (József Attila)          ………………………………………

Mindenki megtanulhatja az elemzési módszereket. …………………..…...

A Duna a Fekete-erdőben ered.        ………………………………………

A teremben sokan vagyunk.               ………………………….……………

Az udvaron kiabálnak.                       ………………………………………

Valaki kopogtat az ajtón.                   ………………………………………

 

 

3.  Az alábbi mondatok közül melyekben talál általános alanyt?

 

Árnyékáért kell becsülni a vén fát.

Árnyékáért becsülik a vén fát.

Árnyékáért becsüli az ember a vén fát.

Árnyékáért becsülendő a vén fa.

Árnyékáért becsüljük a vén fát.

Árnyékáért becsülöm a vén fát.

Árnyékáért becsüljétek a vén fát!

Mindenki az árnyékáért becsüli a vén fát.

 

(L.: Mai magyar nyelvi gyakorlatok I. Szerk.: Keszler Borbála. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest, 1994.)

 

 

4.  Elemezze és ábrázolja szerkezeti viszonyaik szerint az alanyokat és bővítményeiket!

 

A tarka népek közt jó ülni csöndben

S a tarka képeket elnézni jó

És jó csodálni oly sok nagy szerelmet. (Juhász Gyula)

 

 

5.  Elemezze az alábbi mondatokban és az összefüggő szövegben található alanyokat a 107. oldalon felsorolt szempontok alapján!

 

 

Valaki útra vált belőlünk. (Ady Endre)

Néha a kevesebb több volna.

Ki-ki a maga háza előtt söpörjön!

Oly szép dolog elfáradni és pihenni. (József Attila)

Nincs itt semmi szép. (József Attila)

A jó elnyeri jutalmát.

Ti jók vagytok mindannyian. (József Attila)

Jó lenne mindig fiatal maradni.

Valamikor ki kell kötni.

Valaminek kell már jönni. (Ady Endre)

 Ide kell hoznunk a nagyvilágot. (Veres Péter)

Valakit szeretni kell. (Márai Sándor)

Nemcsak kenyérrel él az ember.

Nem könnyű tanár lenni.

Ki ő?

Pista, gyere ide!

Olyan kell nekem.

Hasznos dolog tanulni.

Ez itt kellemes táj.

Fölfigyelt a világ az új találmányra.

Most figyelj, Péter!

Szóból ért a magyar ember.

Ezt a könyvet érdemes elolvasnotok.

Már megint csöngetnek.

 

A máglya mellett a csősz szalmából vet magának ágyat. De nem alszik, csak forgolódik. Hol az egyik oldala fázik, hol a másik. Ha nagyon közel fekszik a tűzhöz, a melegben elszundít egy kicsit. És akkor vagy a szalma gyullad meg alatta, vagy még inkább a vattás kabátját gyújtja meg a kipattanó szikra. A vattás ruhát eloltani szinte lehetetlen, az ember utolsó rongyai így pusztulnak el. (Lengyel József)

 

6.  Szerkesszen mondatokat az alábbi szerkezeti ábrákhoz!

 

 

 

7.      Elemezze Petri György versrészleteiben az alanyokat és az állítmányokat minden szempont szerint! (Vö.: Az állítmány elemzésének szempontjai: 93. oldal, az alany elemzésének szempontjai:  107. oldal.)

 

Értelmiségi vagyok… Mentségemre szolgáljon:

                                   te is az vagy.

 

Miért nem lehettem régi költő?         

Nem volna kérdés, hogy szeretlek-e.

Csak neked volna jogod nem szeretni.

 

Ha lehetnék Neked

csak egy személy.

.

.

Ha lehetnék Neked

megállás eltűnőben.

 

Szép volt

kiválasztottnak lenni.

De most már szeretnék

szárítkozni, mászkálni a napon.

 

Nem vagyunk gyerekek – mondtad,

pedig bizony, hogy azok voltunk…

 

Negyvenkilenc éves leszek…

Rég lesz már, hogy fiatal voltam.

 

8.      Jelölje aláhúzással az alábbi mondatok alanyát és állítmányát! Elemezze őket minden tanult szempontból!

 

Én mindig tanár szerettem volna lenni.

Bízom benne, hogy meg fogom szerezni az oklevelet.

Nem kell a szigorlaton izgulnunk.

Mostani élményeink egyszer majd emlékek lesznek.

Az évfolyamon te vagy a legjobb nyelvészetből.

Bárki megtanulhatja az elemzési módszereket.

Jó lenne sokáig diák maradni.

Huszonhárom éves múlt a barátom.

Te mennyi vagy?

Ne is kérdezd!

 

9.      Elemezze az alábbi mondatok alanyát és állítmányát minden szempontból!

 

A főiskolán sokat lehet tanulni, bár nem mindig könnyű a felkészülés.

Szeretném jó eredménnyel elvégezni a szakot.

Jó lenne felkészült tanár lenni.

Mindig sokan vagyunk az előadásokon.

A szemináriumokról senki sem hiányzik.

Mindenki lehet a legjobb.

Az elemzési módszereket jól meg kell tanuljátok.

Nem lesz könnyű elhagynunk az intézetet.

Talán huszonhárom éves leszek akkor.

 

 

10.  Keresse meg az alábbi szöveg mondatainak alanyát és állítmányát, jellemezze őket!

 

Szabó Gábor vagyok. Egy bátyám van. Tavaly még ő is tanuló volt, most katona. Én idén végzem a hetediket, jövőre nyolcadikos leszek. Nyolcadik után gimnáziumban szeretném folytatni tanulmányaimat. Azt mondják, van tehetségem a tanuláshoz, és a bizonyítványom is ezt mutatja. Engem különösen a matematika érdekel. A matematika olyan tantárgy, amelyet rendszeresen gyakorolni kell. Ha van időm, mostanában is szoktam egy példatárból feladatokat megoldani. Elhatároztam, hogy jövőre még több időt fogok példamegoldásra fordítani, mert nagyon jó volna bekerülni egy tagozatos osztályba. Ha szakkörbe jártam volna, akkor könnyebb lenne a dolgom, de a mi iskolánkban nincs matematika-szakkör. Tudom, hogy a többi tantárgyat sem szabad elhanyagolnom, de az az igazság, hogy az ember azt tanulja a legszívesebben, amiből jó eredményeket ér el. Nem szeretnék dicsekedni, de matematikából eddig én voltam a legjobb az osztályban. Mi lesz a gimnáziumban? Majd meglátjuk!