II. Gyakorlófeladatok

 

1.      1.      Jellemezze az alábbi határozós szintagmákat a határozói körülmény fajtája, az alaptag és a bυvítmény szófaja szempontjából!

 

kérés nélkül adott (ajándék) ……………………………………

ezerszer megáld …………………………………………………

pénzen vesz ……………………………………………………

(egy) fejjel magasabb …………………………………………

gondterhelten mesélυ …………………………………………

 

2.      Milyen határozókat fejeznek ki az alábbi mondatokban a -tól/-tυl ragos fυnevek?

Majd megpukkadok a bosszúságtól. ………………………………………

Januártól újra takarékoskodni fogunk. ……………………………………

Ne félj a kutyától! ……………………………………………………………

Menj el a tϋzhelytυl! …………………………………………………………

A szülυktυl búcsúzó menyasszony kicsit szomorú. ………………………

„Nem anyától lettél, rózsafán termettél.” …………………………………

 

3.      Szerkesszen öt mondatot -ban/-ben ragos fυnévvel! Nevezze meg a határozó fajtáját!

 

4.      Milyen határozói körülményt lehet kifejezni a -nak/-nek raggal?

 

5.      Milyen mondatrészszerepet tölt be az alábbi mondatokban a -ra/-re ragos névszó?

 

A váza darabokra törik.

Kati mindig részletre vásárol.

Éjszakánként felriad a lármára.

Az egész családot meghívja ebédre.

Apa és fia termetre hasonlók.

 

 

6.      Elemezze az alábbi mondatokat! Állapítsa meg, milyen határozót fejeznek ki a -val/-vel ragos fυnevek!

 

Egy fillérrel sem adom olcsóbban.

Az osztállyal jó kirándulni.

Busszal megyünk külföldre.

A táncosok sikerrel szerepeltek a versenyen.

A ballagó diákok aggodalommal néznek a jövυ elé.

 

7.      Alkosson öt olyan mondatot, amelyben a határozós szintagma alaptagja melléknévi igenév (pl. szobában olvasó fiú)

 

 

8.      Szerkesszen öt olyan mondatot, amelyben a határozós szintagma alaptagja fυnévi igenév! Nevezze meg a határozók fajtáját!

 

 

9.     Alkosson 1-1 mondatot, amelyben a fυnévi igenév a) célhatározó b) tekintethatározó, c) aszemantikus határozó d) okhatározó e) állapothatározó!

 

 

10.  Egészítse ki az alábbi mondatokat a meghatározott eszközökbυl válogatva! A kifejezendυ tartalom: kiemelkedυ munka elismerése.

 

 

1. Kiemelkedυ …………….. elismerésben részesült

-ragos névszó

 

2. Kiemelkedυ ………………  elismerésben részesült.

-névutós névszó

 

3. Kiemelkedυ ………………. elismerésben részesült.

-ragos névutós névszó

4. A ………………………. fiú most is remekül teljesített.

-következtetυ szószerkezet

5. Az ……………………… fiú most is szerény tudott maradni.

-okadó magyarázó szószerkezet

 

 

11.  Egészítse ki az alábbi mondatokat a hiányzó határozóval! Nevezze meg a határozó fajtáját!

 

Vér nem válik ………………….. .                               ………………………….

……………………. nem lesz szalonna.                       ………………………….

Nincsen rózsa …………………………… .                  ………………………….

…………………….. járj, …………………….. érsz!     ………………………….

Egyszer volt ……………………… kutyavásár!           ………………………….

Hazádnak …………………… légy híve!                     ………………………….

Ég …………………….. a munka.                               ………………………….

Nem enged a …………………………… .                    ………………………….

Υ se jobb a Deákné …………………… .                    ………………………….

…………………… vannak, mint a gonoszok.             ………………………….

Kopog a szeme …………………………… .                ………………………….

Több is veszett …………………………… ..                 ………………………….

………………………. látja a világot.                          ………………………….

 

  1. Pótolja a hiányzó névutókat! Nevezze meg a határozót!

Vásárlás ………… mentem a boltba.                                    ……………………

A barátaimmal ………………… megyek kirándulni.             ……………………

Teher …………………… nυ a pálma.                                               ……………………

A gyerekek szomorúak az elmaradt kirándulás ……… .       ……………………

A nap elυbújt a felhυk ……………… .                                   ……………………

Az órák ………………… hazamegyünk.                                ……………………

A sérült ………………….. van a veszélyen.                            ……………………

A nagymama korához …………… igen mozgékony.                         ……………………

Rossz idυ ………………… nem megyünk a Balatonra.         ……………………

A megadott szempontok …… kell elemezni a mondatokat.   ……………………

 

13.  Alakítsa át a következυ mondatok kiemelt határozóját úgy, hogy más alaki eszköz kerüljön a ragos névszó helyére!

 

A barátnυm pontosan érkezett.

Világosan megmondtam a véleményem.

A fiatal tanár lelkesen tanít.

A nagynéném családostul látogatott meg bennünket.

A gyilkost elítélték bϋntettéért.

A gyerek szótlanul ült a felnυttek között.

 

14.  Készítse el az alábbi mondatok szerkezeti ábráját! Figyelje meg, hogy az állapothatározó logikailag nem az alaptagjához kapcsolódik, hanem más mondatrészre vonatkozik! Jelölje, melyikhez!        ( Az állapothatározó fogalma)

 

Kati betegségébυl hamar felgyógyult.

Üresen hagyta a tányért.

Az áldozatra háttal fekve találtak rá.

A ruhástul vízbe ugrónak segítségre volt szüksége.

15.  Állapítsa meg, hogy az alábbi mondatok kiemelt mondatrészei közül melyik a mód-, és melyik az állapothatározó! Igazolja állítását a tanult transzformációval!

 

Egy ismeretlen rosszul lett az utcán.              Jóska rosszul oldotta meg a feladatot.  

Az ágynemϋt tisztán tette be a szekrénybe.     Szép tisztán beszél magyarul.

            Csak röviden tudott válaszolni a kérdésre.    Kati röviden szereti hordani a haját. 

            Hidegen ette a levest.                         Hidegen üdvözölte a barátját.

 

16.  Szerkessze eggyé a két mondatot úgy, hogy legyen benne állapot- vagy módhatározó!

A diákok az elυadást jegyzetelik. A diákok szorgalmasak.

 

A tanár beszél a tábla elυtt. A tanár beszéde gyors.

 

A szülυk gratuláltak a fiataloknak. A szülυk boldogok.

 

A turisták vidáman nézték a kiállítást. A turisták érdeklυdnek.

 

17.  A részeshatározónak milyen funkciójában szerepel a nekem személyes névmás az alábbi mondatokban?

 

Nekem adta a könyvet.

Nekem kell megoldanom ezt a problémát.

Nekem sok könyvem van.

Edd meg nekem a levest!

 

18.  Az alábbi mondat szerkezeti ábrájával és egyéb jellemzυivel mutasson rá a birtoklást kifejezυ részeshatározó és a birtokos jelzυ különbségeire! 1.      Vizsgálja meg mindkét mondatban a van ige jelentését is!

 

Katinak új autója van.

Katinak az autója a garázsban van.

 

19.  Melyik mondatban talál okhatározót, melyikben célhatározót? Indokolja is!

 

Miért van tϋz? (Azért, hogy szalonnát süssünk.)

Miért fáj a gyomrod?

Miért sírsz?          

Tévedésbυl rossz helyre küldte a levelet.

Önszántából ment hozzá.

Unalomból tette.

Tréfából mondta.

 

20.  Melyik mondatban talál eszközhatározót, melyikben társhatározót?

 

Kenyérrel egyétek a felvágottat!

Kenyérrel kínálta meg a vendégeket.

A hagymával együtt vetette el a borsót.

Hagymával készítette a lecsót.

A barátjával sétált.

A barátjával küldte el a levelet.

 

21.  Alkosson mondatokat a megoldjuk a feladatot állítás alapján a kell, tud, fog, képes megoldani fölhasználásával!

 

A mondatokban szereplυ szintagmák:

 

tárgyas szintagma: ……………………………………………………………

alanyos szintagma: ……………………………………………………………

célhatározós szintagma: ………………………………………………………

tekintethatározós szintagma: ………………………………………….………

morfológiai természetϋ szószerkezet …………………………………………

 

 

  1. Elemezze az alábbi szöveg határozós szintagmáit!

Téged dicsérlek a börtönben, háborúban,

Terád emlékezem a tetvek közt, föld alatt;

Hasadt tudattal és mély szégyenbe borultan,

Dadogva, esztelen majd téged áldalak,     (Vas István)