Komplex feladatok az összetett mondatok körébυl

 

 

1.      Szerkesszen összetett mondatot a megadott mondat folytatásával! Elemezze és ábrázolja a kapott mondatokat!

 

Akkora volt a zaj a teremben, ……………………………………………………

Az a kérésem, ………………………………………………………………………

Azt szeretném elmesélni, …………………………………………………………

A nagyapa élete végéig olyan maradt, …………………………………………

Ne történjen többé olyan, ……………………………………………..…………

Jó lenne olyan maradni, …………………………………………………………

Annyit olvastunk, …………………………………………………………………

Maradj ott, ……………………………………………………………..…………

Elmennék oda, ……………………………………………………………………

Akkor gyere hozzám. ………………………………………………………….…

A diákok addig maradnak a könyvtárban ……………………………………

Abból fυzünk, ……………………………………………………………….……

Annak adnak kitüntetést, …………………………………………………..……

Azért dolgozunk, …………………………………………………………….……

A barátnυm azért telefonált, ………………………………………………….…

A gyerek hajlamos arra, ……………………………………………………….…

Olyan könyvet kaptam, ………………………………………………….……..…

Annyi esυ esett, …………………………………………………………….………

Annak az írónak a könyvét olvasom, ……………………………………………

Vegyél kenyeret, annyit, ………………………………………………………..…

 

2.      Alakítsa át az igeneves szerkezetet tartalmazó mondatokat alárendelυ összetett mondattá! Elemezze és ábrázolja υket!

 

Megérkezett a születésnapra rendelt tortánk.

Ma fölvettem a tisztítóból a tegnap hazahozott kabátomat.

Ne vedd fel a kissé gyϋrött inget!

A frissen vásárolt tejterméket hϋtυbe kell tenni.

Elutazott az elnök vezette delegáció.

A gyorsan romlandó ételt hamar meg kell enni.

Aggasztóak a földrengésrυl érkezυ hírek.

Csak az egyéniségedhez illυ divatot kövesd!

Ne felejtsd el a holnapra megírandó fogalmazást!

A betegség miatt síró gyereket az orvos vigasztalja.

Elmegyek a boltba kenyeret és tejet venni.

Megírván a levelet elmentem a postára.

A munkából hazaérve elkezdek vacsorát fυzni.

Nem szabad elkeseredni egy-két rossz jegy miatt.

 

3.      Pótolja a hiányzó utaló- és kötυszót, majd elemezze a mondatokat!

…………… a kicsit nem becsüli, ………… a sokat nem érdemli.

Nem bárány …………, …………… nem bírja a gyapját.

………………….. a füle, ………….. a bot.

………………… a szolga, …………… a gazda.

…………………eszik, ……………. a disznó.

Nem tudni ………………., ………………… mi lakik.

……………… lát, ……………… szeret.

Magyar ember hallgat (……), …………….. eszik.

………….. jár a korsó a kútra, ………….. el nem törik.

………… él, …………… a kiskirály.

Otthagyja, ……….. Szent Pál az oláhokat.

………… szót nem fogad, könnyϋ ……… bánni.

…………… kemény, …………….. a kυ.

………………. levest akar enni, …………….. kanál legyen kezében.

………………… idυs ember, ……………. érzi magát.

………………… sietni akar, ……………. gyalog jár. 

 

4.      Elemezze az alábbi mondatokat, és állapítsa meg, hogy mi a különbség közöttük grammatikailag és tartalmilag!

 

Azt gondoltam, hogy ma elmegyek moziba.

Arra gondoltam, hogy ma elmegyek moziba.

Az volt az elsυ gondolatom, hogy ma elmegyek moziba.

Azon gondolkodtam, hogy ma elmegyek moziba.

Olyan gondolatom támadt, hogy ma elmegyek moziba.

 

5.      Az elυzυ feladat mintájára fejezze ki többféle grammatikai formában a következυ mondatok tartalmát! Elemezze is a kapott mondatokat!

 

Elmondtam azt, ami a táborban történt.

………………………………………………………………….……

………………………………………………………………….……

………………………………………………………………….……

………………………………………………………………….……

………………………………………………………………….……

………………………………………………………………….……

Nem sejtettem, hogy ezt is megteszi.

………………………………………………………………….……

………………………………………………………………….……

………………………………………………………………….……

………………………………………………………………….……

………………………………………………………………….……

………………………………………………………………….……

 

6.      Elemezze a következυ alárendelυ összetett mondatokat! Állapítsa meg, hogy az utalószó milyen mondatrészszerepben áll! Ahol szükséges, vázolja a kontextust!

 

Azzal megyek moziba, akivel akarok.

Elégedetlen azzal, ahogyan bánnak vele.

Azzal a busszal megyek, amelyik megáll a fυiskola elυtt.

 

Azért jöttem a fυiskolára, hogy tanuljak.

Azért jöttem a fυiskolára, mert tanulni akarok.

Azért a könyvért jöttem, amit kölcsön akarok kérni.

 

Olyan a kert, amilyen a kertésze.

Olyanok járnak sportolni, akik szeretnek mozogni.

Olyan cipυt veszek, amelyik kényelmes és divatos.

 

7.      Szerkesszen három-három különbözυ összetett mondatot a következυ utalószókkal:

annak, attól, arra, ahhoz

 

8.      Pótolja a hiányzó kötυszót, és állapítsa meg a mellérendelυ összetett mondat fajtáját!

 

A parafa könnyebb a víznél, …………… víz színén úszik.

A lónak négy lába van, ………… megbotlik.

A fiúk sokáig fociztak, ………… nagyon elfáradtak.

Elmégy a postára, ………… én adjam föl a csekket?

Elmentem a boltba, ………… vettem kenyeret.

Nem hívtál, …………… eljöttem.

Holnap ünnep lesz, ………… a boltok zárva lesznek.

Mindent a helyére tettem, ………… rendet csináltam a lakásban.

Tegnap kirándulni mentünk, ……………… gyönyörϋ idυ volt.

Egyest kaptam, …………… sokat tanultam.

 

9.      Az egyszerϋ mondatokból szerkesszen mellérendelυ összetett mondatokat, és elemezze υket!

 

Az este kerestelek. Nem voltál otthon.

Elromlott az autóm. Gyalog kellett jönnöm hozzád.

El kell olvasnom egy novellát. Holnap elemezni fogjuk az órán.

Ne ülj tétlenül! Takarítsd ki a szobádat!

Jól látok? Csak a szemem káprázik?

Szeretnék külföldre utazni. A szüleim nem engednek el.

Meglátogatom a barátomat. Nagyon régen láttam υt.

Leültünk egy padra. Hallgattuk a madarak énekét.

Alaposan felkészülök a vizsgára. Minden tételt megtanulok.

Esik az esυ. Hideg szél fúj.

 

10.  Folytassa a mondatot mellérendeléssel! Elemezze az összetett mondatokat!

 

Fázom, ………………………………………………………………………….

Nagyon éhes vagyok, ………………………………………………………….

Most már fölösleges szaladni, …………………………………………….….

Szerettem volna megnézni a kiállítást, ………………………………….….

A mai diákok nagyon keveset olvasnak, …………………………………….

Nem bíztam már benne, ……………………………………………………….

Rendszeresen sportolok, …………………………..………………………….

 

11.  Folytassa a mondatot alá- és mellérendeléssel! Elemezze az összetett mondatokat!

 

Rendszeresen gyakorolom a mondatelemzést, …………………………….

Biztosan meg tudod oldani a feladatot,…………………………………….

A tudóst megbecsülik az országban,…………………………………….….

A barátom sokat dolgozik. …………………………………………………..