1. Általános jellemzés

 

A finnugor világkép és hitvilág elemeinek bemutatása során forrásként a Mitológiai Enciklopédia finnugor címszavaira, illetve HOPPÁL Mihály rövid összefoglalására támaszkodhatunk.[1]

 

A finnugor népek hiedelmeiben közös eredetű a világ teremtésére vonatkozó mítosz. A különböző variációkban a világteremtő demiurgosz-isten megparancsolja egy vízimadárnak, vagy vízimadár képében megjelenő testvérének (aki a teremtő ellenlábasa, maga az ördög), hogy az ősóceán fenekéről hozzon fel földet. A felhozott és átadott földből teremti az isten a földet, s egyéb hasznos dolgokat. Testvére, az ördög azonban elrejt a szájában egy kis földet, s midőn azt kiköpi, abból lesznek a hegyek, s minden rossz a Földön. Ebből a történetből következik, hogy az ősi elképzelések szerint a földet víz veszi körül. A víz felszínén cethalak vagy más állatok tartják fenn a földet. Ez a világmodell igen ősi, ezt mutatja, hogy Eurázsiában és Amerikában egymástól igen távoli, nyelvi rokonságban nem álló népek körében is megtalálható – teljes egészében vagy csak egyes elemei. Ez a mítosz dualisztikus világszemléletet tükröz. Elképzelhető, hogy a finnugorokhoz az ősiráni kultúrkörből került. A finnugoroktól délre, a sztyeppövezetben lakó ősiráni csoportokkal a finnugorság kapcsolata folyamatos volt. Feltételezhető, hogy a bronzkorban valamilyen ősiráni nyelvet beszélő közösségek (a balanovói és abasevói régészeti kultúrák egyes csoportjai) be is telepedtek a finnugorok közé.

 

A másik finnugor kozmogonikus mítosz szerint a világ egy őstojásból származik. Ezt a történetet a balti finn, a lapp és a komi mitológiában is megtalálhatjuk. Ez olvasható a Kalevalában is. A történet különböző variációiban valamilyen vízimadár kering az ősóceán felett fészekrakó helyet keresvén. A Karjalában ismert változat szerint végül Väinämöinen tengerből kiemelkedő térdére rak fészket. A költés idején Väinämöinen térdét égeti a meleg, ezért megmozdítja. A tojás a tengerbe gurul és összetörik. Alsó héjából keletkezik a föld, a felsőből az ég, a tojás sárgájából a hold, fehérjéből pedig a nap. A világtojás mítosz inkább az egyenlítőhöz közeli területeken ismert, mindkét féltekén (Görögország, Kisázsia, India, Közép-Amerika stb.), Finnország és Észtország jelenti e mítosz elterjedési területének legészakibb pontját.[2]

 

A világ szerkezetére vonatkozó finnugor elképzelések szerint létezésünk tere három régióra oszlik. A felső rész az ég, középpontjában a Sarkcsillaggal, a középső réteg a föld, amelyen élünk és végül az alsó régió a hideg és a sötétség, a gonosz erők e világon túli birodalma. E hármas világot a világfa vagy világoszlop köti össze. Felül tartja a félgömbként a földre boruló eget, gyökereivel pedig lenyúlik az alsó világba. E felfogás számtalan variációban él Földünk sok pontján. Az emberiség eme ősi világnézete azonos élményekből, azonos életkörülményekből táplálkozik: halászó-vadászó-gyűjtögető elődeink természeti környezetükkel, az éjszakánként feléjük borul csillagos égbolttal sokkal szorosabb kapcsolatban éltek, mint napjaink túlnyomórészt városlakó népessége. A természeti erők játékának kitett ősi közösségek élete nagymértékben függött a számukra megmagyarázhatatlan jelenségektől: viharoktól, árvizektől, földrengésektől. A környező világ mindenütt hasonló közös vonásainak értelmezéseként születtek meg a mindenütt sok közös vonást mutató világmagyarázó mitológiai rendszerek. A világfa vagy világoszlop általános elképzelésében egy szűkebb csoport, az uráli-altaji-paleoszibériai népek közös elképzelése, hogy a világfa élő organizmus, ágain helyezkedik el a nap és a hold.

 

Az alsó-középső-felső régiókra oszló hármas osztatú világ rétegei önmagukban is osztottak. A magyar népmesékből megállapítható, hogy az égig érő fa ágai az egyes égi rétegeket jelképezik. A fa ágain a hold a hatodik, a nap a hetedik rétegben helyezkedik el. Az égbolt az obi-ugorok szerint is hétrétegű: Numi-Tórem főisten az ég hetedik emeletén lakik. Az alsó világ a felsőnek pontos tükörképe, ennek megfelelően az is hétrétegű. A magyar népmesék mellett ezzel az elképzeléssel találkozunk az obi-ugoroknál és egyes szibériai népeknél is.

 

A felső világ az égi istenek: a világteremtő legfőbb isten, a villámisten stb. lakóhelye. A finnugor főisten az ég és a levegő képzetének keveredéséből származik, ezt nevének jelentése árulja el. A finn-permi ágban a finn jumala és rokon szavai jelölik a legfőbb istent. Az obi-ugoroknál és a szamojédoknál Numi-Tórem nevének első tagja lehetett a legfőbb isten ősi elnevezése. A finnben van egy másik elnevezés is a legfőbb istenségre, ez az Ukko. A szó származása, etimológiája bizonytalan, ugyanúgy, mint a magyar Istené.[3]

A földet a finnugor népeknél istennők személyesítik meg, ők általában a főistenek feleségei. Gyermekeik szintén istenségek, akik szüleiktől eltérően aktívan részt vesznek a földi világ irányításában. Az obi-ugoroknál Numi-Tórem felesége a Föld-anya, gyermekeik a Világügyelő-férfi és a Kaltes-asszony. A világügyelő férfi (Mir-szuszne-hum) a főisten hetedik fia. Az emberek egészségért és boldogságáért felel. Egyéb nevei: Lúd-fejedelem, Arany-fejedelem. Az újjászülető, vándormadarakkal visszatérő istenség a napistenre utaló jegyekkel rendelkezik. A Kaltes-asszony termékenység istennő, a szülés felügyelője, az anyák gondozója. Nevezik még Arany-kaltesnek vagy Hajnal-leánynak is. A 16–18. századi utazók leírásában szereplő Zlata baba, ’arany asszony’ valószínűleg az ő tiszteletére emelt bálvány volt. A földön éltek az egyes tevékenységeket pártoló istenek és a természeti jelenségeket megtestesítő szellemek. E szellemek a finnugor hitvilágban az adott jelenség anyjaként jelennek meg: a víz, a tűz, az erdő, a szél anyja stb.

Az alsó világban a teremtő isten ellenfele, valójában testvére élt az ártó szellemekkel és az elhunytakkal együtt.

 

Az isteneknek és szellemeknek a finnugor népek szent ligetekben, berkekben mutattak be állatáldozatot. E helyeket szerették úgy kiválasztani, hogy a közelben forrás is legyen. A szent ligetekben helyezték el a bálványokat: az isteneket és szellemeket jelképező felöltöztetett, ajándékokkal ellátott bábukat. Az egyes isteneknek különböző színű állatot áldoztak. Az obi-ugor istenek által legkedveltebb áldozat a ló volt. E szokás az ugor ősnépesség hajdani fejlett lótartásának korából maradhatott fenn.

 

A finnugor népek dualisztikus lélekhite közös eredetű, azonban a finnugor nyelvi egységnél ez is korábbi eredetű, egész Észak-Eurázsiára jellemző jelenség. A két lélek közül az egyik a lélegzet-lélek. Ez szoros kapcsolatban van az ember életfunkcióival, ha az ember megszűnik lélegezni, vagyis meghal, akkor véglegesen eltávozik. A magyar lélek szó finnugor eredetű, minden finnugor megfelelője összefüggésben a lehelet és a levegő fogalmával, miként a magyar szó is. A másik lélek úgynevezett szabadlélek vagy árnyéklélek, az emberi testből ki-bejárhat. Ez a lélek leginkább az ember álmában távozik, s barangol be ismeretlen tájakat, ahol más lelkekkel találkozik. Az obi-ugor nyelvekben e lélek neve isz. A szó kapcsolatban lehet a magyar iz szóval, amely a köznyelvből már kiveszett, a Magyar Tájszótár szerint jelentése : „rák, rákfekély: egy rossz betegség … kisgyermekeknél az ún. szájpenész”. E jelentésből következően a szó korábban valamiféle gonosz szellemféle lehetett, amely megtámadta az embert. Az árnyéklélek vagy szabadlélek gazdájának halála után alakulhatott át ártalmas lénnyé.

 

(Klima László)

 


[1] Finnugor mitológia. In: Mitológiai Enciklopédia I. Bp. 1988. 527–560. Hoppál Mihály: Az uráli népek hiedelemvilága és a samanizmus. In: Uráli népek. Nyelvrokonaink kultúrája és hagyományai. Szerk Hajdú Péter. Bp. 1975. 211–233. Másodközlése Az uráli mitológiáról címen in: Uralisztikai olvasókönyv. Szerk. Domokos Péter. Bp. 1977. 261–282.

[2] Honko, Lauri: Finn mitológia. In: A tejút fiai. Tanulmányok a finnugor népek hitvilágáról. Bp. 1980. 189.

[3] Rédei Károly összefoglalja a kérdés kutatástörténetét, a szót iráni eredetűként fejti meg: Isten szavunk eredete. Magyar Nyelv, XCV/1(1999) 40–45. Másodközlés in: Ausgewählte Schriften von Károly Rédei/Rédei Károly válogatott írásai. Urálisztikai tanulmányok 12. Bp. 2002. 282–288.