Az
ősi időkben a vadászó ember gyakran ejtett el nála hatalmasabb élőlényt:
mamutot, medvét, oroszlánt stb. Ezeket az állatokat
csak szervezetten, együttműködve lehetett megölni. A vadászat még így is
kockázatos volt. A siker érdekében a vadászok különböző előkészületeket
végeztek, szertartásokon erősítették testüket és lelküket. A veszélyes
ellenfelek képességeiről, tulajdonságairól meseszerű történetek születtek. A
finnugorok által lakott erdőövezetben a medve volt a legnagyobb termetű állat.
Becserkészése, elejtése rendkívüli vadásztehetséget igényelt. Ereje, ügyessége
által a medve mitikus lénnyé vált az ősi közösségekben. Az obi-ugor hitvilágban
a legfőbb isten, Numi-Tórem medve alakú.
A
medve mindenütt, ahol él és vadásznak rá, különös rangot vívott ki magának az
emberek körében. A medvetisztelet tehát nem finnugor sajátosság. Az eurázsiai
erdőövezetben a finnugor, altaji és paleoszibériai népek körében a medve
vadászata és elfogyasztása körüli szertartások sok hasonlóságot mutatnak. A
medvekultusz nyomai az észak-amerikai indiánoknál is fellelhetők voltak,
nyilván nem véletlenül: valamikor Szibéria felől érkeztek új lakóhelyükre.
Az
Eurázsiai erdőövezetben a medvekultuszban részt vevő
emberek a megölt medve kiengesztelésére törekedtek. A tetem körül, majd az
állat elfogyasztása során arról beszéltek és énekeltek, hogy sajnálják az
események ilyen alakulását, és bocsánatot kértek az állattól.
Az
Ethnographia című folyóirat 1913-as kötetében Bán Aladár közölt egy tanulmányt, Medvetisztelet
a finnugor népeknél, különösen a lappoknál címmel.[1] E művében összefoglalta a medve
tiszteletének különböző emlékeit és az osztják medvekultusz szertartásait. Bán
Aladár cikkét segítségként használva áttekintjük a medvekultusz legfőbb
elemeit.
A
finnugor népek körében a lappok és finnek folklórhagyományaiból és írásos
emlékekből rekonstruálhatók a medve vadászata és elfogyasztása körüli
szertartások. Az obi-ugor népeknél pedig napjainkban is tartanak
medveünnepeket. A többi finnugor népnél csak a medvetisztelet egyes elemei
maradtak fönn a különböző folklórműfajokban. A föld istene a déli szamojédoknál
is medve alakú. A paleoszibériai népek közül a giljákok,
goldok, ajnuk
medvekultuszáról vannak értesüléseink. Az altaji népek mongol ágához tartozó
burjátok és a török csoporthoz tartozó jakutok szintén isteni állatként
tisztelik a medvét, de a medve vadászatát körítő szertartásaikról Bán Aladár nem tudósít. Észak-Amerikában
„több indián törzs a medve elejtésekor harci éneket zeng az állat
kiengesztelésére, melyben bocsánatot kér tőle és
sajnálatát fejezi ki, hogy kénytelen volt megölni”.[2]
E
hatalmas területen a medvekultusz közös eredetű, ősi vonása az elejtett állat
kiengesztelése. De hogyan ejtették el az állatot? A paleoszibériai ajnuk, goldok, giljákok igyekeztek medvebocsot fogságba ejteni, s a
településen őrzött, nevelt állatot fogyasztották el, kiengesztelő szertartások
közepette. Az észak-amerikai indiánoknál csak az elejtett állat
kiengeszteléséről tudunk. A finnugor népek mindig kifejlett, felnőtt állatot
ejtettek el, ez medvekultuszuk közös jellemzője. A finnugor szertartásokban
napjainkig fennmaradt az állat előzetes megtévesztésének, becsapásának
szokásrendszere is. A vadászatra induló finnek igyekeztek jó előre
bebiztosítani magukat: a kiszemelt medvét próbálták meggyőzni, hogy nem őellene
indulnak. A voguloknál a megtévesztés az elejtett állat feldolgozása során
történt: a medvével elhitették, hogy nem megnyúzzák, hanem csak kigombolják
bundáját.
A
medve rendkívüli tulajdonságai származásából erednek. A finnugor népek a medvét
isteni eredetűnek tartják, vagy az embertől származtatják. A vogul és osztják
medveénekek szerint a medve Numi-Tórem fia vagy
leánya, akit a legfőbb isten (ki maga is medve alakú) egy kis kosárkába vagy
bölcsőbe helyezve láncon engedett le a földre. A lappoknál feljegyzett
történetek szerint a medve és az ember házassága sem ritka dolog. A votjákok
szerint a medvék az emberektől származnak. Egyszer egy ember az erdőben
fölmászott egy fára gyümölcsöt gyűjteni. Ruhája akadályozta a mozgásban, ezért
levetette azt. Ekkor azonban szurkálták az ágak. Felkiáltott: bárcsak az isten
szőrt adna a testemre! Ebben a pillanatban lebukfencezett a fáról, s mire
földet ért, már medve volt.
A medve származása mellett a tőle való
félelemre az is okot ad, hogy mint legfőbb istenség, ő a legfőbb igazságosztó
és bíró.
A medvetisztelet kialakulása idején a
nőket még alacsonyabb rendű lényeknek tartották a férfiaknál. Ebből következik
a medve sajátos viszonya a nőkhöz. A medve húsának bizonyos részeiből nem
kaphattak, a medve tiszteletére rendezett ünnepen csak elkülönítetten vehettek
részt.
A medvetisztelet jele, hogy az állat
nevét nem ejtik ki, midőn róla beszélnek. A finnugor népeknél számtalan olyan
elnevezés maradt fenn, amellyel a medvét illették. A finnek a következőképpen
nevezték a medvét: hosszúgyapjas, fazékképű, kilincstérdű, mézestenyerű
stb. Az észteknél előforduló elnevezések: cammogó, erdei pap, fekete fickó stb.
Az igazi név elhallgatása, helyettesítése egyébként általános, mindenütt
fellelhető eleme az állatokhoz kapcsolódó hiedelmeknek, pl. szarvas, farkas,
ravasz (= róka). A magyarban a medve elnevezésére szláv szó honosodott meg,
szintén az eredeti név kiejtésének tilalma miatt. A medve szó szláv
eredetije is körülírás: mézevőt jelent.
A
finn medvekultusz szertartásait Lauri Honko leírása tartalmazza
legtömörebben.[3] A finn medvekultusz legtovább Kelet-Finnországban
maradt fenn, de a 17. századból nyugat-finnországi leírása is ismert.
A finn szertartások a medve
elejtéséhez, majd ünnepélyes elfogyasztásához kapcsolódnak. A medvét télen
ejtették el. Először felderítették alvóhelyét, megjelölték és körbekerítették.
A vadászokat az erdei szellem is segítette: a vadászat előtti éjszakán méz
helyett vért vitt a medvének táplálékul. Ha az állat ezt elfogadta, akkor
belenyugodott sorsába. A faluban a vadászatra vállalkozó férfiak ünnepélyesen
készülődtek a nagy eseményre: ünneplő ruhájukban jártak és nem dolgoztak. Tűz
fölött megtisztították az ártó szellemektől ruháikat, fegyvereiket, sőt még a
vadászkutyákkal is átugráltatták a tüzet.
A vadászat reggelén megtévesztő
szertartásokkal igyekeztek elterelni a medve figyelmét: hétköznapi ruhájukat
vették fel, de kifordítva. Úgy okoskodtak, hogy ha a medve látja ruhájuk
belsejét, akkor csak arra gondolhat, hogy abban a ruhában nincs senki.
Kunyhóikat is furfangos módon hagyták el: az ajtót leemelték a sarokvasról, s
azon az oldalon nyitották ki. A medve nyilván azt várta, hogy lenyomják a
kilincset, s az ajtót rendesen kitárva hagyják el házaikat. Így azonban nem
gondolhatta, hogy közelednek felé az elszánt vadászok.
A medve alvóhelyéhez érkezve tüzet
raktak, a füst felett ismét megtisztították magukat és felszerelésüket. Ezután
ráolvasásokkal, medveénekekkel erősítették lelküket. Egy figyelmeztető lövéssel
felébresztették az állatot, majd lelőtték. Ekkor kezdődött a medve kiengesztelése:
kezet nyújtottak az állatnak és ismertették vele halálának igaz körülményeit.
Azt próbálták elhitetni vele, hogy egy szerencsétlen véletlen okozta vesztét:
leesett egy fáról vagy szikláról, s nyakát szegte.
A helyszínen megnyúzott és darabokra
vágott állatot ünnepi menetben vitték a faluba, míg néhányan előre siettek,
hogy megvigyék a hírt a sikeres vadászatról. A beérkező főcsapatot ünnepélyesen
fogadták, dallal köszöntötték a faluban.
A következő napok egyikén megrendezett
lakoma szertartásai egy esküvőt idéztek. Ez is a medve lelkének megnyugtatását
szolgálta. Ha hím medvét ejtettek el, akkor menyasszonyt, ha nőstény medvét,
akkor vőlegényt jelöltek ki a számára, aki a lakoma során az asztalfőn ült a
medve koponyája mellett.
Másnap a medve eltemetését rendezték
meg, hasonlóan ünnepélyes keretek között. A medve végső nyugvóhelye felé induló
gyászmenet esküvői menetként állt föl: elöl haladt a vőfély, utána vitte valaki
a medve csontjait, mellette pedig a vőlegény vagy menyasszony haladt. A csontok
megőrzése is azt a célt szolgálta, hogy a medvével érzékeltessék, különösebb
baj nem történt vele. A medve csontjait egy erdő széli fa tövében ásták el, a
legallyazott fa egyetlen meghagyott alsó ágára pedig felakasztották koponyáját.
A temetés során varázsigékkel igyekeztek védeni a medvét a gonosz hatalmaktól,
magukat pedig a medve visszajáró lelkétől.
Az
obi-ugorok hitvilága több kutató népköltési gyűjtéséből, néprajzi
megfigyeléseiből ismert. A magyarok közül Reguly Antal, Pápay József, Munkácsi Bernát
említhető. A finn kutatók közül Artturi Kannisto több vogul medveünnepen is részt vett. A
19–20. századi oroszországi kutatók közül Patkanov
és Csernyecov leírásait ismerjük.
A vogulok körében 1901–1906 között járt nyelvi és néprajzi gyűjtőúton Artturi Kannisto. Az obi-ugorok szokásaiban, hagyományaiban ugyanolyan sokrétűség figyelhető meg, mint nyelvjárásaikban. Kannisto szerint az obi-ugorok tulajdonképpen nem keresik a lehetőséget, hogy medvét ejtsenek el. Ha azonban úgy alakul a dolog, hogy erre sor kerül, akkor igyekeznek tisztelettel bánni a medvével. Az északi vogul medvekultuszról a következő leírást[4]
olvashatjuk: