Az rtf-változat letölthető innen
Enyecek
Az enyecek a
nyenyecekkel és a nganaszánokkal együtt az északi szamojéd népek csoportjába
tartoznak. Korábban jenyiszeji szamojédoknak is nevezték őket. Az első írásos
feljegyzések az enyecekről a 15. századi adónyilvántartásokban találhatók. Az
enyecek északra vándorló ősszamojéd törzsek és tundrai őslakos népek
keveredéséből jöttek létre. A 17. század elején még sokkal nagyobb területet
foglaltak el, mint napjainkban. A Jenyiszej bal partján, a Taz és Turuhan
folyók környékén éltek, de vándorlási területeik a Jenyiszej jobb partjára, az
Alsó-Tunguszka és a Kurejka folyók környékére is kiterjedtek. A 17–19.
században a nyenyecek földszerző hadjáratai következtében területük jelentősen
lecsökkent és jelenleg már csak a Jenyiszej jobb partján élnek.
Két enyec etnikai
csoportot különböztetünk meg, a tundrai és az erdei enyeceket, melyek között
kulturális és nyelvjárási eltérések is találhatók. Ma a tundrai enyecek
többsége Voroncovóban, az erdeiek nagy része Potapovóban él, a Jenyiszej
torkolatának közelében, vegyes etnikumú (orosz, nyenyec, dolgan, nganaszan)
falvakban. Fő foglalkozásuk régen a vadászat, halászat és rénszarvastartás
volt. Vadászatuk elsősorban prémes állatokra szakosodott, coboly, hermelin,
nyuszt és más nemes prémű állatokat ejtettek el. A halászat és a réntartás csak
másodlagos szerepet játszott gazdaságukban. Az egyre erősödő nyenyec kulturális
asszimiláció hatására a 19. század végére a réntartás szerepe náluk is
jelentősen megnőtt és vezető gazdasági ágazattá vált.
A régi
törzsi-nemzetségi felosztás emlékeként egységes népelnevezést nem használnak
magukra, a bemutatkozás alkalmával régi nemzetségeiket nevezik meg. A gyermekek
első nevüket újszülöttként kapják, ezt az idősebbek választják ki, rendszerint
valamelyik ősük neve után. Ezen kívül ma már szinte mindegyikük rendelkezik
orosz névvel is, mely kezdi kiszorítani a régi enyec nevek használatát.
Ugyancsak kiment a gyakorlatból a korábban elterjedt többnejűség és a
sógorházasság is.
Az egyre erősödő és
napjainkban is tartó nyenyec befolyás következtében az enyecek anyagi kultúrája
jelentősen megváltozott. Közlekedési eszközeik, csakúgy, mint sátraik nyenyec
típusúak. Öltözetük alapvetően rénbőrből készült. A tundrai enyecek ruhája
hasonlít a nganaszan viseletre, az erdeieké pedig a nyenyecekével egyezik.
Hitviláguk nem
különbözik lényegesen Szibéria más népeinek vallásától. Természetvallásuk
jellemzője a sokistenhit. Szerintük a természet és az emberek irányítója Nga főisten, akiben a jó és a rossz
szándékú istenek tulajdonságai ötvöződnek. Az előbbiek közül kiemelkedik Gyüba-nga, aki a rént adta az embereknek
és a Föld-anya, aki az asszonyok
segítője és a gyermekek védelmezője. Beteg gyermek mellé például az ő bálványát
akasztották. Az ártó istenek legnagyobbika, Todote
emberevő isten, ő küldi a betegségeket az emberekre. Ha a beteget Nga
választotta ki Todote számára, akkor az illetőt még a legnagyobb sámán sem
képes meggyógyítani. Isteneik jóindulatának elnyerése és a betegségek
megelőzése érdekében rendszeresen mutattak be áldozati szertartásokat, melyek
között lehetett étel-, ital-, állat- és tárgyi áldozat. A segítő- és
védőszellemeket, őseiket ember alakú bálványok formájában ábrázolták,
amelyeknek szintén tartottak áldozati szertartásokat. Gondoskodtak róluk, ruhát
készítettek részükre, és vándorlásaik során a szent szánba kerültek. A
szálláshelyen a kúpos sátorban, a tűz mögött, a sátor bejáratával szemközti
falnál volt a helyük.
Az enyecek is hittek
abban, hogy az embereknek több lelkük van. Az első, a lélegzetlélek a gyomorban
található és az ember halála után Nga birodalmába távozik. A második lélek, az
ún. vérlélek, a halál után Todotéhez kerül. A harmadik, az árnyéklélek nem
hagyja el azonnal a földi világot, hanem még hét évig a rokonok között marad, s
csak ezután távozik el véglegesen. Az utolsó, a hasonmáslélek, ugyan azonnal
eltávozik az élők birodalmából, de álmukban gyakran meglátogatja földön maradt
hozzátartozóit, arra csábítva őket, hogy menjenek utána a túlvilágra. Ellene
amulettek hordásával próbáltak védekezni. A lelkek a testből vagy egy seben,
vagy a szájon át távoztak.
Halottaikat szánra
téve, bejárat nélküli sátorban hagyták a tundrán, melléjük helyezve
legfontosabb használati eszközeiket, de a szokásoshoz képest az ellenkező
oldalon és enyhén megrongált állapotban. Temetkezési szertartásuk része, hogy a
halottas szánt húzó réneket feláldozták, húsukat megették, csontjaikat a szán
mellett hagyták. A temetés után a résztvevők tisztítószertartáson estek át,
tűzön, vagy megölt kutya tetemén kellett átugraniuk.
Bár napjainkban
egyetlen enyec sámán sincsen, régen az enyecek körében is nagy hagyományai
voltak a sámánizmusnak. Sámánjaikat három kategóriába lehet sorolni. A
leggyengébb sámánok, akik dob nélkül végezték szertartásaikat, az elhunytak
szellemeivel tudtak érintkezni. A középső kategóriába tartozó sámánoknak már
volt dobjuk, ők már képesek voltak a gonosz szellemektől is megvédeni az
embereket. A legerősebb sámánok voltak csak képesek a felső világ szellemeivel
érintkezni, nekik volt csak teljes sámánfelszerelésük, ami a dobból,
dobverőből, ruhából és sapkából állt. Egyes ősi mondák szerint az enyec sámánok
olyan hatalmasak voltak, hogy még a nyenyecek is féltek tőlük és a saját
sámánjaiknál erősebbnek tartották őket.
Az enyecek
lélekszámának erőteljes csökkenése, folyamatos asszimilálódásuk oda vezetett,
hogy a körülbelül 340 főt számláló enyec népből csak 95 ember tartja
anyanyelvének az enyecet. Az idős nemzedék kihalásával rövidesen örökre
eltűnnek az ősi enyec hagyományok, szokások, szertartások, elenyészik az enyec
nép.
(Kerezsi Ágnes)