Az rtf-változat letölthető innen
Finnek
A
finnek a finnugor nyelvcsalád balti finn ágához tartoznak. Irodalmi nyelvük a
nyugati finn dialektus alapján a 16. században jött létre.
A
finn nép antropológiailag nem egységes. Északon az europid rassz
Fehér-tengeri–balti típusának keleti balti variánsa dominál, délen a balti
típus, keleten ugyanez mongolid vonásokkal keveredve.
A
12-13. században a finnek svéd fennhatóság alá kerültek. A hosszú együttélés
mély nyomokat hagyott kultúrájukban. A svéd uralom alatt keresztény hitre
tértek. Ma többségükben lutheránusok. 1809-től 1917-ig Finnország az Orosz
Birodalom egyik nagyhercegsége volt, azóta független állam.
A
finnek régtől fogva földművelésből élnek, bár az erdőben gazdag tájakon sokáig
fontos szerepet játszott a vadászat is. Elsősorban prémes állatokat vadásztak.
A prémekkel cserekereskedelmet folytattak. Általában a falvakban földműveléssel
és állattartással foglalkoztak, azonban minden faluközösségnek megvolt a maga
vadászterülete az északi erdőségekben, ahová szezon idején a férfiak eljártak
halászni és vadászni. Az egyes vadászterületeket más és más rovásjelekkel
különböztették meg egymástól. Ősszel kezdtek vadászni az erdei madarakra, télen
a prémes állatokra, vadrénre és jávorszarvasra, tavasz felé a tenger jegén a
fókára. A halászatban a legfontosabb a lazac és a nagymaréna fogása volt.
Halászati eszközeik igen változatosak voltak és elsősorban a halászat helye és
ideje szerint változtak.
A
szántóterületeket a falvak közelében alakították ki és általában két földet
használtak felváltva. Az egyikbe rozsot, árpát, lent, zabot, majd később búzát
ültettek, a másikat ugaron hagyták. A szántóföldeket égetéses-irtásos
módszerrel nyerték. Az elöregedett irtásföld eleinte legelőként szolgált egészen
addig, amíg újra be nem nőtte az erdő. Később a faluhoz legközelebbi
szántóföldeket nem hagyták megműveletlenül, hanem folyamatosan művelték,
trágyázták.
Az
európai kulturális hatások szempontjából Finnország évezredek óta a nyugati és
a keleti kultúra határterülete. Kulturális, szociális és gazdasági téren a
finnek két nagy csoportra oszthatók, keletiekre és nyugatiakra. Míg keleten
inkább az orosz, nyugaton a svéd és a nyugat-európai hatás érvényesült. Így pl.
a régi eketípusok is keleti és nyugati csoportra oszlanak. Különbség van a két
régió között a földművelésben használt igavonó állatok tekintetében is. Keleten
és északon egyetlen lovat alkalmaztak, délnyugaton viszont ökörpárt, amelynek ugyanolyan
igája volt, mint amilyent egykor Nyugat-Európában használtak.
Hagyományos
gazdasági ágazatuk az istállózó állattartás, melyben a tejgazdaságé a vezető
szerep.
A
16. századtól új foglalkozásként jelentkezett a kátrányégetés, amely egészen a
19. századig virágzott. A sík Pohjanmaa az európai kátránybeszerzés egyik
legfontosabb bázisa lett. A kátrányt a fából készített hajók szigeteléséhez
használták. A fafeldolgozás másik ágazata, a fűrészipar a 18. században indult
fejlődésnek. A 19. században hozzátársult a papírgyártás is. Finnországban még
ma is a fafeldolgozó ipar termékei adják az export túlnyomó többségét.
A
keleti és a nyugati országrész közötti különbséget megtaláljuk a településtípusokban,
az épületek fajtájában, berendezésében stb. Az ország délnyugati részére a
16-17. századig a halmazfalvak, a 18. századtól a tanyák elterjedésével a
szétszórt településtípus jellemző. Keleten a lakosság erősebb mobilitása miatt
kis méretű falvak alakultak ki. A házak nyeregtetős boronaházak, melyekhez délnyugaton
gyakran kétszintes gazdasági épületek kapcsolódnak, s a házzal együtt
négyszögletes zárt udvart alkotnak. A 18. század óta terjedt el, hogy a
rönkökből felépített épületeket kívülről deszkával borították, a falakat
vörösre, az ablak- és ajtókereteket pedig fehérre festették. Nem egyedülálló
jelenség ez, például Svédországban is hasonlóak az épületek.
A
berendezési tárgyak is különböznek keleten és nyugaton. Nyugaton tipikusak a
kétszintes, kinyitható ágyak, a hajlított talapzatú bölcsők, a festett,
faragott szekrények. Eleinte a bútorok belső oldalát festették ki, majd később
a külső felületét is. Az ornamentika főleg elszórt, füzérekbe és csokrokba
kötött, valamint vázában ábrázolt virágokból állt. A bútorművészetet különösen
a hollandiai és északnémet stílusok befolyásolták. Nyugaton a lakást ezen kívül
szőttesekkel, szőnyegekkel, függönyökkel díszítik. Minden bizonnyal skandináv
hatásra terjedt el a faliszőnyegek szövése. Ezek visszafogott színűek,
ornamentikájuk mértani, de gyakoriak a figurális és a növényi díszítő elemek
is.
Keleten
tovább megmaradtak az archaikus bútortípusok: a fal melletti padok, a
mozdíthatatlan ágyak, a felakasztható bölcsők, az egyszerű szekrények. Ezek
nyersek, festetlenek voltak, legfeljebb faragással díszítették őket.
Faragással, esetenként festéssel is díszítették használati tárgyaikat, különösen
a szövés-fonás eszközeit, a mosósulykot, a mángorlót, a borotvatartó dobozt, a
merítő- és ivóedényeket és a kantelét. Ezekre főleg mértani elemekből álló
mintákat faragtak
A
nők a múlt századig csíkos szoknyát, mellényt vagy kabátkát, a férjes asszonyok
horgolt vagy lenből készült főkötőt viseltek. A férfi viselet lábközépig érő
nadrágból, mellényből, különböző típusú félkabátokból és kaftánszabású hosszú
kabátokból állt. A délkeleti országrész viseletében a sokszínű hímzés karjalai
és északi orosz hatást mutat. Hímzéssel főleg a női kötényt, az inget, a
főkötőt és a párnahéjat díszítették. A köténynek leginkább az alsó szélére
került hímzés. Az ingek kézelőjén és gallérján találunk fehér, mértani hímzést.
Főleg piros szállal varrták ki a melles ingek kivágást fedő lapját.
Az
étkezésben is jelentős különbségek figyelhetők meg a két régió között. Keleten
rendszeresen sütöttek magas, puha kenyeret rozslisztből, vagy búzából. Nyugaton
savanyú, rozslisztből dagasztott, lapos kenyeret sütöttek, melyek közepét
kilyukasztották. Rudakra fűzve kiszárították és így hosszú ideig nagy
mennyiségű kenyeret lehetett tárolni. Ezért évente csak néhányszor sütöttek.
Keleten inkább aludttejet, nyugaton sajtféléket készítettek. Keleten szeretik a
hallal töltött tésztaféléket, nyugaton nem. Keleten inkább teát és kvaszt,
nyugaton sört fogyasztottak.
Ugyancsak
különbségek észlelhetők a szokásokban, szertartásokban is. A nyugati finn
esküvői szokásokban sok a svéd hatás, ilyen az otthoni esketés, a díszkapu
felállítása, az esküvői menet, menyasszonyi korona stb. A keleti finneknél az
esküvői szertartás régi formája maradt fenn, amely két törzs szövetségre
lépését szimbolizálta. A szertartások egy része arra irányul, hogy megvédje a
menyasszonyt a rontó erőktől.
Nyugaton
a nagycsaládi szervezet a 19. század elejére eltűnt, keleten azonban egészen a
20. század elejéig fennmaradt.
A
finnek a 12. század óta keresztények, korábbi hitvilágukból azonban a 19.
század végéig maradtak fenn elemek a paraszti közösségekben. A finn mitológia
elsősorban az epikus dalok és varázsénekek, valamint az újabb legendák és
eredetmondák alapján rekonstruálható.
Mint
a legtöbb nép, a finnek is kör alakúnak képzelték a föld külső peremét, amely
fölé az ég óriási kupolája borul. Az égbolt támasztója, az ég középpontja a
Sarkcsillag volt. A finn világfelfogásban az északi égtáj neve Pohjola, amely
hideg, sötét ellenséges terület, ahová kórt és rontást kívántak. Itt folyik a
Túlvilág folyója. Dél pedig az ég és a föld találkozási pontja, a költöző
madarak útjának célja, a Madárhon. A finnek ismerték az Eurázsia-szerte
elterjedt tengertorokról, a tenger köldökéről alkotott fogalmakat is. A tenger
„torkát” a távoli északi vizekre helyezték. Ez az elképzelés elsősorban a
tengerészek által megőrzött hagyományokhoz tartozik.
A
halottkultuszt a finn ősvallás egyik legrégibb, központi sajátosságának
tekinthetjük. Hitük szerint a temető a halottak faluja, ahol az elhunytak a
földi léthez hasonlóan élnek. Az ősöket védelmezőiknek tartották, akiktől az
emberek jóléte, boldogsága függött. A temetőben vértelen áldozatokat tartottak
számukra, élelmet vittek őseiknek. Az elhaltak mellett szellemek alkották a
finnek által ismert természetfeletti lények legfontosabb csoportját. Részükre
speciális áldozóhelyeken adtak ajándékot. A vadászrítusok közül legtovább a
medveszertartás maradt fenn, melyben
totemisztikus vonások is fellelhetők. A medve származását megvilágító finn
mítosz legközelebbi analógiáját az obi-ugoroknál találjuk. A 19. században a
finn hitvilágra a különböző korokból fennmaradt vallási jelenségek ötvözete, a
szinkretizmus jellemző. A pogány szertartások keresztény köntösbe bújtak, a
keresztény vallásból vett fogalmak pedig pogány tartalmat kaptak.
Bár
a finn nyelvben, életmódban és kultúrában lépten-nyomon az évszázados svéd
kapcsolatok emlékeibe lehet ütközni, mára a nyugati és a keleti országrész
közötti különbség nem észlelhető. Finnország az 1980-as évek végére Európa
egyik legfejlettebb állama lett, melynek nemzetiségi- és kulturális politikája
példa értékű.
(Kerezsi Ágnes)