Az rtf-változat letölthető innen
Izsórok (inkerik)
Az
izsórok a Finn-öböl délkeleti partvidékén élnek, Ingermanland (Inkeri)
területén. Lélekszámuk 1989-ben 800 fő volt. Ez az adat bizonytalan, mivel a
vótok is gyakran izsórnak nevezik magukat.
Hagyományos
gazdálkodási ágaik az irtásos-égetéses földművelés, a tengeri és folyami
halászat, a közvetítő kereskedelem, a fakitermelés, a fafeldolgozás és
fazekasság voltak.
Hagyományos
anyagi kultúrájuk az oroszokéval csaknem azonos. Azonos típusúak földművelési
és halászati eszközeik, valamint épületeik is.
Népviseletük
etnikus vonásokat őriz. Inkeri keleti részén fehér lenvászonból készült ejtett
vállú inget hordtak az asszonyok, felette két darab téglalap alakú anyagból
összevarrt, baloldalon végig nyitott ruhát, amelyet kapoccsal fogtak össze. A
nyugati izsór asszonyok az ejtett vállú ing fölé mindkét oldalán nyitott
szoknyát vettek fel. A keleti fejviselet a ruha alsó széléig leérő, kendő
típusú volt, melyet gazdag hímzés díszített, a nyugatiak az orosz típusú
fejviseletféléket viselték. Viseletüket a hímzésen kívül, gyöngyvarrással,
kaori csigákkal díszítették. A 19. század végére mindkét viselettípust az orosz
szarafán (hosszú kötényruha) váltotta fel.
Ünnepeik
néhány eleme is megőrizte a balti finn hagyományokat, különösen az esküvői és
temetkezési szertartásokban. Ilyen a siratók éneklése mindkét szertartáson,
vagy halotti emlékünnep rendezése.
A
régi nemzetségi temetőket a „holtak falvának” nevezték, ahol az elhunytak a
földi szokásoknak megfelelő életet éltek. A kereszteket és a sír melletti fákat
ún. szélkendőkkel, hímzett törülközőkkel, színes textíliákkal díszítették. A
szélkendők nagy száma arról tanúskodott, hogy az elhunytról gyakran
megemlékeztek. A temetés után a második, a kilencedik, a huszadik és a
negyvenedik napon, majd a féléves és az egyéves évfordulón tartottak
emlékünnepet. Ilyenkor ételt vittek a sírhoz. Akárcsak a többi balti finn
népnél, náluk is fejlett volt az ősök, halottak kultusza. Őseiket nagy
tisztelettel övezték, hitük szerint segíteni tudtak, vagy árthattak az élőknek,
aszerint, hogy azok miképpen viszonyultak hozzájuk. Segítőszándékuk elnyerése
érdekében évente kétszer: tavasszal a pünkösd előtti szombaton és ősszel a
Demeter-szombaton halotti emlékünnepet tartottak tiszteletükre, de a
mindennapokban is sokszor megemlékeztek róluk, pár falat étellel és pár korty
itallal, amit részükre külön félretettek.
Népköltészetükre
a karjalaiakhoz hasonlóan a szertartási énekek gazdagsága, az epikus énekek
sokszínűsége jellemző. Ez utóbbiak közül némelyek a Kalevalába is bekerültek.
Évszázadok
óta keresztények, ezért ősi hitviláguk csak foltokban maradt fenn.
Sokistenhitűek
voltak, a többi balti finn néphez hasonlóan fontos szerepet töltött be
hitvilágukban a termékenység istenének és a fáknak a tisztelete. Védőszellemek
sokaságában hittek. Szellemei voltak az erdőnek, a víznek, a tűzhelynek, a lakóháznak,
a fürdőháznak stb. Az ő jóindulatuktól függött az emberek tevékenységének és
személyes boldogulásának sikere, ezért étel-, ital- és tárgyáldozatot mutattak
be tiszteletükre.
(Kerezsi Ágnes)