Az rtf-változat letölthető innen
Komik (komi-zürjének és komi-permjákok)
Az
Északkelet-Európában élő, csaknem félmilliós nép két nagy csoportra oszlik, a komi-zürjénekre
és a komi-permjákokra. A két csoport nyelve, kultúrája sok vonásban különbözik
egymástól. A komik antropológiailag az europid rassz keleti balti altipusához
tartoznak.
A
zürjének többsége a Pecsora, a Vicsegda és a Mezeny folyók környékén él. A
népsűrűség nagyon alacsony, mindössze három ember jut egy négyzetkilométerre.
Ez a vidék csaknem teljesen sík, jórészt erdő fedi, hatalmas lápterületekkel
vegyesen. A permjákok a Káma forrásvidékének környékét lakják. A komi-zürjének
lakóterülete északon a tundraövezetbe nyúlik bele. Itt már az örök jég
birodalma található. A jégpáncél vastagsága a 200 métert is elérheti. Az
északi, arktikus terület kivételével az éghajlat kontinentális, de igen zord. A
fagymentes napok száma délen kb. 150 nap, északon mindössze 100 nap. A tél
hosszú, sötét és hideg. A januári középhőmérséklet délen -15,7 fok, északon
-16,7 fok. A nyár rövid és mérsékelten meleg, hiszen a júliusi középhőmérséklet
még délen is csak 17,6 fok. A tájat északon tűlevelű, délen vegyes erdő borítja.
A tundrában és az erdős tundrában törpefenyők és kisebb bokrok nőnek. Az erdők
vadvilága rendkívül változatos. Él itt többek között jávorszarvas, vadrén,
medve, hiúz, rozsomák, róka, nyúl, mókus, siketfajd, nyírfajd, császármadár,
hattyú, szárcsa, réce és más vízimadarak. A folyók halakban gazdagok.
A
komi nyelv a finnugor nyelvcsalád permi ágához tartozik, a magyar után a
legrégebbi nyelvemlékekkel rendelkezik. Az első komi ábécét a 14. században
Sztyepan Hrap permi érsek alkotta meg. Az 1920-as évek óta a cirill ábécét
használják. Északkelet-Európában és Észak-Szibériában a komi közvetítő
nyelvként volt használatos. Főleg a nyenyecek és az obi-ugorok beszélték
valamikor második nyelvként.
A
zürjének és a permjákok túlnyomó többsége egészen századunkig mezőgazdasággal
foglalkozott és falvakban élt. Az emberek életét a faluközösség irányította:
meghatározta az egyes mezőgazdasági feladatok kezdetét és végét, a közmunkák
idejét, a közösség tagjainak nyújtott segítség mértékét és az ünnepek rendjét.
Kijelölt tisztségviselői gyűjtötték be az adókat.
Mind
a zürjének, mind a permjákok egészen a 19. század végéig nagycsaládi
közösségben éltek a legidősebb asszony irányításával. Egy-egy falu két-három
nagycsaládból állt. Erről tanúskodik többek között, az is, hogy a mai komi
falvakban általában csak két-három családi név fordul elő.
A
komi települések nagy része vízparton épült, a part mentén húzódó házak
sorával. A házak oromzata a víz felé nézett. Csak a 19. század végén – a 20.
század elején terjedt el az utcás építkezés, az utcára néző házakkal. Építőanyagul
mindenütt a fa szolgált. Hatalmas, kérgétől megtisztított rönkökből épültek
mind lakóházaik, mind gazdasági épületeik. A lakóház alatt minden esetben a
föld felszíne fölé emelkedő pince található, ezáltal a lakásba több lépcsőn
lehet feljutni. A zürjéneknél a lakóház két részből állt a fűtött téli részből
és az előtte lévő fűtetlen nyári helyiségből. A permjákoknál ez utóbbiból egy
ajtón keresztül egyenesen a két szintes istállóba lehetett jutni. Náluk még egy
harmadik helyisége is volt a háznak, a kamra. A komi lakóház belül úgynevezett
északi orosz elrendezésű, a bejárat melletti kemencével, vele átellenben pedig
a szent sarokkal. Az egyszerű bútorzatot maguk készítették. Az ablakkereteket
kívülről díszes faragás, belülről színes, hímzett törülközők díszítették. A ház
külső díszítéséhez tartoztak a szépen faragott kapuk és a lófej formájú házorom
díszek. Ez utóbbiak különösen a zürjéneknél voltak elterjedve. A hideg éghajlat
következtében alakult ki a lakó- és gazdasági épületek szoros kapcsolata,
egyetlen egységben való kialakítása. Egy tető alatt áll a ház, a kétszintes
istálló és az egyéb gazdasági épületek. Az istálló alsó szintje az állatoké,
fent pedig a takarmányt tárolják. Gazdasági épületeik, azaz a fészer (a szánok,
szekerek és a mezőgazdasági eszközök tárolására), a csűr, a pajta és egyéb
kisebb épületek, mind egy tetőszerkezet alatt találhatók. A permjákoknál a ház
és az istálló állnak az egyik oldalon, velük szemben az udvar másik oldalán a
pajták, fészerek és egyéb gazdasági épületek sorakoznak. Az udvar mögötti kert
végében építették fel a fürdőházat. Az épület két részből állt, az elülső
fűtetlen helyiségből, ami átöltözésre, a fürdőben használatos dolgok tárolására
szolgált és az ebből nyíló fűtött, belső helyiségből. A helyiség egyharmadát
elfoglaló kályha a sarokban állt, amelyből a füst nem kéményen, hanem a falban
lévő nyíláson keresztül távozott. A kályha mellett két szintben padok álltak a
gőzöléshez, velük szemben a másik fal
mellett hosszú lócán sorakoztak az edények a tisztálkodáshoz. A kályhán lévő
forró vízzel mosakodtak, s ha már nagyon melegük volt, hideg vízzel öntötték le
magukat, vagy télen kiszaladtak a szabadba és a friss hóval dörzsölték be
testüket.
A
komik régóta földművelésből és állattenyésztésből élnek, északon azonban a 18.
század végéig megmaradt a halászat és a vadászat döntő szerepe. A komi-zürjének
állattartására, különösen az északi vidékeken, a Kola-félszigeten és
Északnyugat-Szibériában a rénszarvastartás jellemző. A réntartó komik saját
identitással rendelkeznek, önelnevezésük izsva-tasz,
‘Izsma-emberek’. Kultúrájukban és szókincsükben sok a nyenyec elem. A
réntartást a 17. században vették át a nyenyecektől, de ezen belül saját legeltetési
rendszert alakítottak ki.
A
köztársaság középső vidékein élő zürjének és az északi permjákok őrizték meg
legtovább a hagyományos halász-vadász életmódot, itt a mezőgazdaság csak
kiegészítő foglalkozás volt még a 19. század elején is. A zürjén és a permják
halász-vadász kultúra alig különbözött egymástól. A komik vadászata szezonális
jellegű volt, őszi és téli vadászatra oszlott. Az erdőlakó komiknak a vadászat
biztosította a cserekereskedelem alapját, de fontos élelmiszerkiegészítő is
volt. A téli prémvadászatnak két fajtáját ismerték. Egyéni vadászat esetén
minden vadász a saját vadászterületén vadászott, ahol saját kunyhójában lakott
és csak a szükséges mennyiségű prém összegyűjtése után tért vissza állandó
otthonába. A prémes állatokat, például a mókust, menyétet, hermelint kutyájuk
segítségével találták meg, és puskával lőtték le, bár természetesen csapdákat,
önlövő szerkezeteket is alkalmaztak. A 17-18. században az Urálon túlra,
Szibéria távoli tájaira is jártak vadászni. A vad nyomában óriási erdőségeket
jártak be, egyetlen helyen sem időztek sokáig. Könnyen felállítható sátrakban
laktak, prémmel bevont sílécen közlekedtek. A vadászzsákmányt szánon
szállították. Napjainkban is akad még néhány zürjén család, amely a hagyományos
halász-vadász életformát folytatja. Szerződésben állnak a helyi prémbegyűjtő,
prémfeldolgozó szövetkezettel, amelynek meghatározott összegért leadják a
zsákmányt.
A
kisebb folyók, patakok, források mentén egyéni halászatot folytattak, főleg
rekesztéses módszerrel. Ezen kívül horoggal, szigonnyal, szákkal is horgásztak.
Nagyobb halakat éjjel, fáklyafénynél, szigonnyal fogtak ki. A nagy folyókon
halászbrigádok kereskedelmi célú kerítőhalászatot folytattak.
A
déli zürjének és a permjákok régtől fogva elsősorban mezőgazdasággal foglalkoznak.
Náluk a halászat és a vadászat teljesen elvesztette gazdasági jelentőségét. A
18. századig a nehéz és fáradtságos irtásos-égetéses földművelés volt az uralkodó. A szántóföldnek
kiválasztott erdőrészen a fát tavasszal, vagy ősszel vágták ki, s egy bizonyos
száradási idő után a szétterített fát elégették. Általában az ősszel kivágott
fát tavasszal, a tavasszal kivágottat ősszel égették el. Ez a munka fizikailag
nemcsak fárasztó, hanem veszélyes is volt, mivel állandóan szemmel kellett
tartani, milyen irányba terjed a tűz és ügyelni kellett az egyenletes égésre
is. A még füstölő, forró hamun járó parasztok a régi ruhájukat vették fel erre
a munkára, kezüket vastag kesztyűbe bujtatták, cipőjüket gyakran vízzel
locsolgatták, hogy a lábuk meg ne égjen. Fáradságos munkájuk jutalmaként az így
nyert szántóföld 3-4 évig bő termést hozott. A 19. századtól áttértek a
nyomásos rendszerre. Először a kétnyomásos, majd a század közepétől a
háromnyomásos gazdálkodás terjedt el. A földművelő eszközök az erdei
földművelést folytató komiknál, akárcsak az udmurtoknál, vagy a volgai
finnugoroknál igen változatosak voltak és a századok során jelentős fejlődésen
mentek keresztül. Legfontosabb munkaeszközeik voltak az irtásos-égetéses
módszernél a fejsze és a borona. Az előbbi a fák kivágására, az utóbbi a
felégetett talaj elegyengetésére szolgált. A szántáshoz nagyon sokáig volt
használatban a fából készült túróeke, csak
a 19. században szorították ki az orosz típusú villás faekék, majd a
vasalkatrészekkel ellátott korszerűbb eketípusok. Az ekék elé általában lovat
fogtak be. Kézzel vetettek, nyakba akasztott vesszőkosárból. A vetés általában
a család legügyesebb férfitagjának volt a feladata. A komik a magok
betakarására még a 19. században is gyakran használtak ágakból, vesszőből
összefogott boronát, de természetesen ismerték a fogas boronát is. Az aratáshoz
kaszát és sarlót használtak, a munkában részt vett az egész család. Csépléshez
cséphadarót és cséplőhengert használtak. Ez utóbbiba lovat fogtak. Hidegtűrő
gabonaféléket termesztettek: kölest, rozsot, és zabot, legfontosabb ipari
növényük a len és a kender volt.
A
déli területeken a földművelés mellett állatokat is tartottak, főleg szarvasmarhát,
lovat és juhot. azoknak is kisméretű, hidegtűrő, helyi fajtáit.
A
komik öltözetük nagy részét házi vagy gyári vászonból, posztóból, gyapjúból,
prémből és bőrből készítették. A hagyományos komi viselet nagyon hasonlít az
észak-orosz viselethez. A nők különböző típusú hosszú szarafánt (kötényruha),
térd alatt végződő inget, kötényt, szőtt vagy fonott övet és bonyolult
fejviseletet hordtak, ami nem csak korukat, de családi állapotukat is jól
tükrözte. A komi viselet különleges vonása a bonyolult női fejdíszek jelenléte,
valamint a színes kötött harisnyák, kötött kesztyűk, szőttes, vagy fonott övek gyakori
megjelenése mind a férfi, mind a női ruházatban. Napjainkban népviseletet
legfeljebb az idős asszonyok és a néptáncegyüttesek hordanak. Természetesen az
északon élő rénszarvastartóknak és halász-vadász életmódot folytatóknak
megmaradt a prémből készült hagyományos öltözete, ami azon a zord tájon
nélkülözhetetlen.
A
komik ismerték a mintás szövést, kötést és a hímzést. A komi hímzőművészet
számára az ingek, ruhák, kötények és kendők nyújtottak teret. Legszívesebben
selyemszállal varrták ki őket. Uralkodó szín a vörös, szívesen társul hozzá a
kék és a sárga.
Talán
a fa művészi megmunkálása volt az egyik legnépszerűbb ágazata díszítőművészetüknek,
ami érthető, hiszen ezen a hatalmas erdőségekkel borított területen a fa volt a
legolcsóbb és a leginkább elérhető anyag. Fából faragták edényeik evőeszközeik
nagy részét, melyeket igen gyakran állat alakúra faragtak, illetve állat- és
madárfigurákkal díszítettek.
A
komik hagyományos ételei húsból, halból és növényi tápanyagokból készültek.
Húsból általában levesféléket főztek. Halból nemcsak levest főztek, de nagyon
kedvelték a hallal töltött tésztaféléket is, amelyek egyébként az ünnepi asztal
elengedhetetlen fogásai közé tartoztak. A gabonafélékből gyakran készítettek
kásákat; hússal, gombával és gyümölccsel töltött tésztákat. Legkedveltebb
ételük, akárcsak az udmurtoknak, a pelmeny
volt. Ez darált hússal töltött főtt tészta, az olasz tortellinihez hasonló. Az
ünnepi asztal ételei közé tartozott a kelt tésztából készült palacsinta is,
amit túrós tejföllel ettek. A tejtermékek közül tejet, túrót, tejfölt, vajat
fogyasztottak. Az italok közül kedvelték a gabona erjesztésével készült kvaszt,
a házi sört, amit minden ünnepre maguk készítettek, a különféle növényekből
összeállított teákat és a nyírfa levéből készült üdítőitalt. A szeszesitalok
nagymértékű fogyasztása csak a 20. században terjedt el.
A
volgai és permi finnugor népek közül talán a komik ősi hitvilága maradt fenn a
legkevésbé, aminek elsősorban az a magyarázata, hogy a pravoszláv hittérítés itt
indult meg legkorábban, a 14. század elejétől. Tudjuk, hogy a komik
természethitűek voltak. Főistenüket, az Égatyát Jennek hívták, de tisztelték az
erdők, folyók szellemeit is. Akárcsak a többi volgai és permi finnugor nép
vallási hiedelmeire, úgy a komikéira is jellemző az állatok különleges
tisztelete. Kultikus tisztelet övezte a medvét, a rénszarvast, a lovat, a
csukát, de több madárfajtát is. Erről tanúskodnak az állat alakúra, legfőképp
vízimadár formára faragott edények is. A csukafognak sok komi csoportnál
védelmező szerepet tulajdonítottak. Védelmező szerepet töltöttek be a tésztából
készült lófigurák is, amelyeket a szent ládában őriztek. Fontos helyen állt
hitvilágukban több növény, így például a fák (nyírfa) kultusza is. Egészen a
közelmúltig fennmaradt az ősök kultusza. A komik vallási életében jól
megfigyelhető a helyi ősi hitvilág és a keresztény vallás szinkretizmusa. A
pravoszláv vallás elterjedésével egy időben a keresztény szentek fokozatosan
teret hódítottak, az ősi istenekhez kapcsolódtak, és velük együtt kezdték
emlegetni őket a pogány imák és áldozatbemutatások alkalmával. Erre jó példa a
keresztény szentek, Flor és Lavr nevéhez fűződő jeles nap, melyen sok pogány
vonással vegyített imát tartottak a beteg lovakért. Ugyanakkor a pravoszláv
vallás egyik régi változatának követői, az óhitűek is komi földön találtak
menedéket maguknak, és ők is jelentős hatást gyakoroltak a környezetükben élő
komi közösségekre. Mára a régi vallási hiedelmek, szokások egyre inkább
feledésbe merülnek, viszont a pravoszláv egyház hatása erősödik. Ezt
bizonyítják az egyre gyakrabban rendezett egyházi esküvők, keresztelők és
temetések.
(Kerezsi Ágnes)