Az rtf-változat letölthető innen
Számik (lappok)
A
lappok Észak-Európa legrejtélyesebb népe. A paleoszibériai népesség leszármazottainak
tartják őket, akik a jégkorszak végén jóval délebbről költöztek a mai
Lappföldre. Vándorlásukkal egyrészt az északra húzódó rénszarvascsordákat
követték, másrészt a finnek, a svédek és a norvégok elől mentek egyre
északabbra.
Embertanilag
külön típust alkotnak, az europid rassz lapponoid csoportjához tartoznak.
Nyelvük
a finnugor nyelvcsalád külön ágát képezi. Hét fő nyelvjárást beszélnek.
Legtöbben, harmincezren az északi lapp nyelvjárást beszélik, legkevesebben
négyszázan az inari lappot. A távolabbi nyelvjárások képviselői nem értik
egymást.
A
lappok a sarkkör közelében élő népek tevékenységének egész skáláját ismerik. A
17. századig, különösen a szárazföld belsejében, fontos szerepet játszott
életükben a vadászat és a halászat. Ezután ott is a rénszarvastartás lett
gazdaságuk a vezető ágazata. Réntartásukban a nagy csordákkal való nomadizálás
és az erdei tartás egyaránt előfordul. Az előbbi esetben a lakosság egész éven
át a rénszarvasok vonulási útvonalát követi, amely nyáron északra, a széljárta,
szúnyogoktól mentes tengerpartra vezet, télen pedig vissza a sarkköri
hidegektől és szelektől nagyobb védelmet nyújtó szárazföld belsejébe. A nagy
csordákat tartó, ún. hegyi rénszarvastartással foglalkozó lappok az egyik
utolsó nomadizáló népcsoport Európában. Életük a letelepült és a vándorló
korszakok váltakozásából áll. Télen koncentráltan együtt van a lakosság a
szárazföld belsejében, tavasztól útra kelnek és szétszórt csoportokban követik
a csorda vándorlási útvonalát. A tengerpart közelében élő lappok fő
foglalkozása a tengeri halászat. A Kola-félszigeten halászattal, prémvadászattal
és rénszarvastartással egyaránt foglalkoznak.
Lakóépületeik
is életmódjuknak megfelelően alakultak. Könnyen felállítható, kerek, vagy
négyszögletes alaprajzú, piramisformájú sátrakban éltek, melyeket nyáron
zsákvászonnal, télen rénszarvasprémmel borítottak. A padlózatot ágakból
alakították ki, amit rénszarvasprémmel borítottak. A sátor közepén állt a nyílt
tűzhely, felette láncon lógott a bogrács. Másik háztípusuk az egyosztatú
boronaház, ami elsősorban a téli szállások tipikus lakóépülete.
A
női és férfi viselet közös darabja az egyenes szabású posztóból, vagy vászonból
készült ing, amely elsősorban piros és sárga díszítésű, és sajátos művészi
hatást kelt. Ezt a férfiak széles bőrövvel fogták össze. Az övek elengedhetetlen
tartozéka volt a ráerősített vadászkészség, ami többféle késből állt. A férfiak
ezen kívül posztó- vagy bőrnadrágot viseltek. A nők az ing fölé tarka szoknyát
húztak. Felsőruhaként nők és férfiak egyaránt állógalléros, bebújós bundát
hordtak, szőrével kifelé fordítva. A női bundák gallérját, széleit és ujja
végét színes posztó, gyöngyvarrás díszítette. A nők téli fejviselete különböző
típusú szőrmesapka, posztóval fedve, melyen gyakori a gyöngyhímzés. A nyári
fejviselet különböző fazonú színes vászonsapka. A lányok cilinder formájú széles
fejpántot hordtak, ami a fejük tetejét szabadon hagyta.
Lábbelijük
lapos, alacsony szárú bőr- vagy prémcipő volt, amelyet bőrszíjjal erősítettek
fel. Télen térd fölött végződő, felfelé kunkorodó orrú prémcsizmát viseltek.
A
lappok által lakott zord északi tájon a természet kevés élelemmel tud szolgálni,
ezért a rénszarvas lett a fő megélhetési forrás. Húsát általában télen
fogyasztották, amikor a bőséges nyári hónapok után már elég kövérek voltak az
állatok. A rénszarvas tejét is fogyasztották. Nyáron elsősorban halat ettek. A
rénszarvast nem csak húsáért tenyésztették, hanem gyakorlatilag minden
porcikáját felhasználták. Bőréből ruhát, takarót, sátorfedőt, csontjaiból
szerszámnyeleket, idegeiből, inaiból fonalat, cérnát készítettek. A kések
csonttokját, nyelét és a csontkanalakat szívesen díszítették karcolt mintákkal,
közöttük is leginkább szarvasábrázolással. Sokan mind a mai napig értenek
ezekhez a mesterségekhez.
A
szarvasagancsból és a csontból készült tárgyakon kívül faragóművészetük a fából
készült tárgyakon bontakozott ki. Dobozokon, tároló eszközökön és a rénszarvas
igázásában használt tárgyakon a Skandináviában elterjedt, középkori múltú,
geometrikus motívumok láthatók.
Népköltészetük
sok ősi mítoszt, mesét és legendát ismer. Az egyik ismert lapp eredetmítosz
totemisztikus elképzeléseket is megőrzött. Ez egy koltta lapp lány és egy medve
házasságáról szól. A medve, csakúgy, mint Eurázsia nagy részén, a lappoknál is
különös tiszteletnek örvendő szent állat volt.
A
lappok a 15-16. században tértek át a keresztény hitre. A Skandináv-félszigeten
élők elsősorban lutheránusok, a Kola-félsziget lakói pravoszlávok. Ősi
hitviláguk nyomai sokáig fennmaradtak. A lappoknál is fellelhetők a nyomai
annak a sarkvidéki népeknél általános elképzelésnek, mely szerint a föld kerek
és lapos. Fölé borul az égbolt, melyet az ég középpontjáig érő óriás oszlop
tart. A lappok a világoszlopra utaló elnevezést a Sarkcsillag jelölésére
használták. Az oszlopelképzelésekhez kapcsolódnak a föld közepén elhelyezkedő
óriási hegyről szóló hiedelmek is. A lappok ilyen világoszlopot jelölő
szobrokat állítottak az áldozati oltár szélére. Természethitűek voltak, istenek
sokasága népesítette be az eget, a földet és az alvilágot. A fák kultusza
mellett szent köveket is tiszteltek. A Skandináviában és a balti országokban is
megtalálható ún. csészés kövek a legrégebbi áldozókövek közé tartoznak.
Felszínükbe különféle méretű bemélyedéseket vájtak. Ezeknél időről időre
áldozatot hoztak, tanácsokat kértek, a köveket nagy tisztelettel köszöntötték
az arra járók. Kultuszukban az ősök tiszteletének maradványait sejthetjük. A
lappok ősi hitvilágának egyik fontos alkotórésze a sámánizmus, amely
ellentétben az obi-ugorok, vagy más finnugor népek sámánizmusával, itt
klasszikus formájában maradt fenn. A sámán, vagy varázsló neve lappul noaide, azonos eredetű a finn noita, vagy a vogul nájt szóval, s ez is a sámánság régi, közös gyökereire utal.
A
sámán az orvosláson kívül jósolt és áldozati szertartásokat is tartott az
isteneknek. A lappoknál is élt az a finnugor népekre jellemző elképzelés, hogy
a sámán sorsa eleve elrendeltetett, amelynek külső jelei is vannak: a lapp
sámán foggal születik és elhivatottságát jelzi az is, ha burokban jön világra.
A sámán hosszan tartó betegeskedés után szerzi meg varázstudományát. A világok
közötti utazás (révülés) motívuma központi jelentőségű volt a lappok
sámánizmusában is. Legfontosabb eszközük a sámándob, amelyet festett ábrákkal
láttak el. Ezek szemléletesen vallanak világképükről, az égről, az égitestekről
és az alvilágról kialakult képzeteikről. A sámán tevékenységét mesterségszerűen
folytatta. Akkor teremtett kapcsolatot szellemeivel, amikor akart, illetve
akkor, amikor a hozzá fordulónak erre szüksége volt. A szellemekkel való
érintkezés módja a révülés, az extázis, az „utazás” volt.
Mára
a lappok élete sokban megváltozott. Még ma is sokan foglalkoznak
réntenyésztéssel, ám országonként változó körülmények között. Norvégiában a
réntenyésztés a lappok privilégiuma, más nemzetiségű nem foglalkozhat vele, ez
egyben a lapp kisebbség védelmét is szolgálja. A három skandináv ország között
szabad a határok átjárása, hogy ne akadályozzák a rének szabad vonulását.
A
Kola-félszigeten a lappok még pár éve csak kolhozokba tömörülve végezhették a
réntenyésztést, ahol zürjén, szamojéd, orosz és más nemzetiségű réntenyésztők
is dolgoztak. A kolhozok felbomlása után jött létre az Alapítvány a Kolai
Lappok Újjászületéséért, amely a nyelvi és kulturális célkitűzéseken túl
gazdasági kérdésekkel is foglalkozik és többek között néhány rénszarvascsordát
is magáénak tudhat.
A
skandináv országokban élő lappokat sem úgy kell elképzelni, mint száz évvel
ezelőtt. A réneket ma már nem gyalog, vagy kutyaszánon, hanem motoros szánon
követik. A gyerekek és a családtagok nem kénytelenek a pásztorral együtt
vándorolni, hanem komfortos házakban laknak, letelepült életmódot folytatnak.
Ugyanakkor nem felejtik el az ősi mesterségeket. Sokan közülük lapp
népművészeti termékeket készítenek, amelyek szinte mindenhol kaphatók.
Eredetiségüket a lapp népművészeti bizottság szavatolja.
(Kerezsi Ágnes)