Az rtf-változat letölthető innen
Marik (cseremiszek)
A
marik a Volga középső folyásának vidékén a Volga és Vjatka folyók közötti
területen, valamint a Belaja és Ufa folyók közében élnek
A
mariknak három nagy etnikai csoportjuk van. A mezei marik a Volga bal partján,
a hegyi marik a Volga jobb partján (150–200 méterrel a tengerszint fölött) a
keleti marik az Urál hegység közelében és a Káma mentén találhatók.
Antropológiailag
az europid rassz uráli típusához tartoznak, de jóval több bennük a mongoloid
elem, mint szomszédaikban.
Az
országnak több mint a felét erdő borítja. Az erdei fenyőn és a lucfenyőn kívül
sok nyírfa, hársfa, és a Volga jobb partján tölgy is található. Az erdők
vadállománya igen gazdag, 94 madárfaj és 58 emlős él bennük, melyek közül a
legjelentősebbek a róka, a farkas, a barnamedve, a jávorszarvas, a vaddisznó, a
nyúl, a nyest és a vidra. A madarak közül nagy számban található itt nyírfajd,
siketfajd, császármadár és a költöző madarak közül vadkacsa, vadliba, sirály,
gólya. A folyók behálózzák az egész országot, halakban igen gazdagok.
A
marik földje a mérsékelten kontinentális övezetben található. A júliusi nyári
középhőmérséklet +18-19 fok, a januári -12-14 fok. A talajt 150-160 napon
keresztül hó borítja.
A
marik hosszú időn keresztül szoros kapcsolatban álltak a szomszédos
mordvinokkal és udmurtokkal, így a vadászatban, méhészetben, hitvilágban, egyes
viselet- és ékszertípusokban sok a közös vonás. Ugyanakkor mély nyomot hagytak
kultúrájukban a török nyelvű népek: a volgai bolgárok, csuvasok és tatárok. Ez
látszik a lakásbelsők kialakításában, a házak díszítésében, a pénzérmékből
készült ékszereiken, a nemez- és bőrmunka elterjedésében.
Az
orosz kulturális hatás elsősorban a földművelés területén, a települések
szerkezetén, a gazdasági épületeken, a zárt kemence használatában, háztartási
edények típusain érzékelhető.
Az
erdőkben gazdag Mariföldön a lakosság hagyományosan halászattal, vadászattal és
gyűjtögetéssel foglalkozott. Bár a termelő gazdálkodásra való áttérés nyomai
már a Kr. e. II. évezredben megjelentek, továbbra is a zsákmányoló gazdálkodás
jelentette a gazdaság alapját. A vadászat és a halászat egészen a 19. századig
megőrizte jelentőségét. Ennek a terület természeti és földrajzi viszonyai is
kedveztek. A mari vadászok még a 19. században is használtak nyilakat, mégpedig
más-másfélét a különböző vadak elejtésére. A mókusokra például tompa végű
nyílveszőt használtak, hogy ne sértsék meg az állat értékes bundáját.
Kifeszített hálókat használtak a rókára és a nyúlra hajtóvadászat idején.
Ismerték természetesen a csapdák számos fajtáját is. A halászok a rekesztő- és
a kerítőhalászat mellett szigonnyal is halásztak, elsősorban éjszaka, amikor a
vizet kátrányba mártott fáklyákkal világították meg.
A
méhészet is sokáig megőrizte gazdasági jelentőségét. Ismerték mind az erdei,
mind pedig a kaptáros formáját.
Az
ekés földművelés kialakulása a 10-11. századra tehető. Akárcsak a komik és az udmurtok,
a marik is a szántáshoz sokáig különféle kétkerekű, vagy anélküli, könnyű vagy
nehéz túróekét használtak, melyet csak a 19. században váltottak fel az orosz
típusú villás faekék és ágyekék. Különböző típusú fonott, vagy keretes, csak
fából készült fogas boronát használtak a nagyobb rögök összetöréséhez, a
vetemény betakarásához. Legfontosabb termesztett növényeik a rozs, a zab, a
köles, az árpa, a sárgaborsó, a hajdina, a len és a kender. A 19. században a
hegyi marik körében elterjedt a kertművelés. A házak mögött található kertekben
főleg hagymát, káposztát, répát, céklát, sárgarépát termesztettek. Ez időtől
kezdve széles körben elterjedt a burgonyatermelés is.
Állattartásukra
jellemző a legeltető-istállózó állattartás.
Legfontosabb háziállataik a ló, a szarvasmarha és a juh. A lovat és a
szarvasmarhát igavonó erejéért és húsáért egyaránt tartották, de fontos
szerepet töltöttek be áldozati szertartásaikon is. Disznót és kecskét alig
tartottak, mert ezeket áldozati szertartásra nem alkalmas, tisztátalan
állatoknak tekintették.
A
gazdasági élet irányításának alapja a falu közös határa volt, a föld a faluközösség
tulajdonában volt. A mari faluközösségek jellegzetessége a nyitottság, bárkit
felvettek tagjaik sorába, s így etnikailag elég vegyessé váltak. A faluközösség
legaprólékosabban a közös földeken való munkarendet, a legelő- és az
erdőhasználatot szabályozta. Emellett a falu közössége meghatározta a munkák
idejét: mikor kell a szántást, a vetést és a betakarítást megkezdeni, illetve
befejezni. A faluközösség tulajdonában lévő földből minden család létszámával
azonos arányú földet kapott, sorsolással döntve arról, kinek melyik területet
juttatják. A földet bizonyos időközönként újra felosztották. Újrafelosztás alá
kerültek minden esetben a szántóföldek, a kaszálók, esetenként az erdők is. A
patriarchális elveken működő mari faluközösségek rendszere egészen a 20. század
elejéig fennmaradt. Egyes faluközösségek nagyon kiterjedtek, szétágaztak,
közülük a legnagyobbak a hegyi marik településein fordultak elő. Volt olyan
faluközösség, amely 42 települést foglalt magába. Ezek természetesen etnikailag
vegyes, többek között orosz-mari faluközösségek voltak.
Bár
a 19. század végére a marik körében a kiscsaládi szerkezet dominált, voltak még
3-4 generációból álló, 12-40 fős nagycsaládok is.
A
marik nagy része akárcsak régen, ma is elsősorban falun él. Falvaik, hasonlóan
a finnugor szomszédnépek falvaihoz, folyópartra épültek, sőt gyakran nevüket is
az ottani folyóról, patakról, forrásról kapták. Északon általában a 15 házas,
150-160 emberből álló falvak voltak elterjedve, délen nem volt ritka a 30 házas
és a 300 fős település sem. A 19. századig a halmazfalvak voltak többségben, ez
jól tükrözi a rokon családok egy helyre való költözésének elvét.
A
marik lakóépületei rönkfából készültek, nyeregtetővel. Eredetileg egyetlen
helyiségből álltak, csak a kapitalizálódás megindulásával jöttek létre a
kétosztatú (szoba–pitvar), majd háromosztatú (szoba–pitvar–szoba) háztípusok.
Az udmurt és komi házakhoz hasonlóan belső kialakításuk észak-orosz típusú
volt, ahol a kemence a hátsó falnál lévő sarokban állt, szájával a bejárat
irányába. Az agyagból tapasztott kemence főzésre kialakított része fölött
bogrács lógott. Az oldalfalak és az utcai fal mentén padok sorakoztak. Szekrények
a mari házakban nem voltak, helyette polcokat készítettek az edények és
keresztrudakat a ruhák tárolására. Az ablakkereteket dísztörülközőkkel tették
szebbé, színesebbé. Hagyományos udvari épületnek számított a nyári konyha (kudo), a kétszintes gabonatároló
hombár, a verem, az istálló és a kamra. A fürdőház a gazdasági épületek mögött,
vízparthoz közel állt.
A
mari népviselet jól tükrözi a más népekkel évszázadok óta meglévő
etnokulturális kapcsolatokat és a szociális-gazdasági változásokat. Lokális
különbségek vannak a mezei, a hegyi és a keleti marik viseletében. A női
viselet alapvető alkotórészei a tunika formájú fehér színű vászon ing, a nyitott,
egyenes hátú, vagy derékban elvágott, ráncokba szedett kaftán, a kötény, a
nadrág és a szőttes öv. Az inget, a kaftánt és a kötényt hímzés díszítette.
Télen mindenhol bélelt kaftánt vagy bundát viseltek. A nők és férfiak nyáron
egyaránt bocskort, ősszel bőrcsizmát, télen halinacsizmát hordtak. Lábukra a
mari nők sokáig fekete kapcát tekertek.
Többféle
fejviselet maradt fenn a 20. század elejéig, melyek a helyi különbségeken túl
viselőjük családi állapotát, szociális helyzetét is tükrözték.
A
női viselet fontos kiegészítője volt a gyöngyökből, kagylókból, pénzérmékből
készült ékszerek sokfélesége. Napjainkban népviseletet inkább csak az idős
asszonyok hordanak, de megfigyelhető a fiatalok körében a régi viselet
egyszerűbb, gyári anyagokból készült változatának, mint ünnepi ruhának a
viselése.
A
mari konyha alapját a földművelés és az állattartás termékei adták, bár
étkezési szokásaikra az is rányomta bélyegét, hogy ősidők óta foglalkoznak
halászattal, vadászattal és erdei méhészettel. Így a gabonafélékből készült
ételek, a tejtermékek és a háziállatok húsa mellett megtalálhatók náluk a
természet ajándékai: a gomba- és bogyófélék, füvek, halak, vadhúsok. A mari
konyha hagyományos ételei közé tartozik a savanyított rozslisztből készült
laskatésztából főzött leves, a tejleves zablisztből készült tésztával, a többrétegű
palacsinta, a húsos, darás, vagy zöldséges töltelékekkel készült pirog, a
kemencében sült túrós gombóc és lepény, a véres hurka, a kolbász, a halas,
tojásos, tejes ételek. A marik általában erős fűszereket nem használnak. A
savanyított és sózott ételek bőséges választékával is találkozhatunk a mari
terített asztalon. A kenyér, a palacsinta, a kelt és sült tészták, a lepények,
a darából készült kásák nemcsak a hétköznapi, de az ünnepi asztalnak is fontos
ételei voltak. Inni általában füvekből főtt teát, ünnepnapokon sört szoktak.
Mára kibővült a mari étrend, jóval több zöldséget, gyümölcsöt fogyasztanak,
mint régen, elterjedt a disznóhús fogyasztása is, ugyanakkor számos hagyományos
nemzeti ételt napjainkig készítenek. A mari menyasszony háziasszonyi tudományát
ma is úgy próbálják ki, hogy háromrétegű palacsintát készíttetnek vele.
A
mari népművészet egyik legősibb ága a fa művészi megmunkálása. Használati
tárgyaik, különösen a rituális edények díszítésére nagy súlyt fektettek. A
csanakok fogantyúját, a csészéket gyakran vízimadár (kacsa), vagy ló formájúra
faragták. Geometrikus motívumokkal, rozettákkal, rombuszokkal, körökkel
díszítették a guzsalyokat, a padok hát és oldallapját és más használati
tárgyukat. A 19. században a hagyományos geometrikus és állatalakos mintákat a
házkapukon, az ablakkereteken, a házak frontális oldalán is elkezdték
kifaragni. A hegyi marik ezen kívül gyakran beleégették a mintát fából készült
tárgyaikba. Akárcsak a többi finnugor népnél, a mariknál is ismert volt a
nyírkéreg feldolgozása. Nyírkéregből különböző méretű és formájú edényeket
készítettek, melyek falát benyomott minták ékesítették. Ábrázoló művészetük
számára a legszélesebb teret a ruházat nyújtotta. Mindenekelőtt az inget, a
köpenyt és a fejviseletet díszítette a csodálatos mari hímzés.
A
marik többsége a 18. századra megkeresztelkedett, de ősi szertartásaik egészen
a közelmúltig fennmaradtak. Hitvilágukra az ősök kultusza, a sokistenhit, a
természet erőinek megszemélyesítése volt jellemző. Tisztelettel övezték a
Napot, a Holdat és a csillagokat, a szelet, esőt, földet, vizet, erdőt,
melyeknek külön-külön isteneik, szellemeik voltak. A marik főistene Jumo, vagy
Kogojumo, mindenféle szellemi jóságot tulajdonítanak neki. Először csak egy
volt a sok isten között, később, feltehetőleg keresztény hatásra lett belőle
főisten. Jumo íja a szivárvány, lélegzete a levegő. Felesége, Jumon Ava, az
istenek anyja, megadják neki a főisten utáni első és legnagyobb tiszteletet. A
gonosz szellem neve Jo, vagy Sajtan. Szerintük ez vízben él és különösen
rosszindulatú szokott lenni délben. Ünnepeik főleg a mezőgazdasági munkákkal és
a családi élettel vannak összefüggésben. Naptári ünnepeiket az évszakoknak megfelelően négy fő ciklusra lehet osztani. A
téli ünnepek célja a gonosz elűzése és a jóslás, a következő évi termés,
állatszaporulat és egészség megjövendölése. A tavaszi ünnepekkel elűzik a
sötétséget, a hideget, és segítenek a természet erőinek újraéledésében. A nyári
ünnepek segítségével biztosítják a mezőgazdasági év sikerét, a bő termést és
állatszaporulatot. Ősszel megköszönik isteneik segítségét, és kérik, hogy ne
feledkezzenek meg róluk a következő évben sem. A szertartásokat tiszta, szent helyen
tartják, az ún. szent ligetben. Ezek általában az egész falu tulajdonában
vannak, ahol a szertartásokat saját választott papjaik (kart) végzik.
Családi
ünnepeik közül legjobban az esküvői és a temetkezési szertartás maradt fenn a
hagyományos formájában.
Akárcsak
a többi finnugor nép, a marik is súlyos gazdasági válsággal küszködnek. Nő a
munkanélküliség, a gazdaságok fele nem képes a kibővített újratermelésre,
megoldatlanok a szociális problémák. Sok mari falut a kihalás fenyeget, a
magukra maradt öregek embertelen körülmények között tengetik életüket.
Ugyanakkor Mariföldön is megfigyelhető a szuverenitásra való törekvés.
Joskar-Olában működik az oroszországi finnugor népek kulturális alapjának
igazgatósága, amely saját információs lapot is kiad. A vidéki iskolákon kívül a
főváros iskoláiban is fokozatosan bevezetik a mari nyelv tanítását, így
remélhetőleg nem válik be az a jóslat, hogy 200 év múlva nem lesz, aki mariul
beszéljen.
(Kerezsi Ágnes)