Az rtf-változat
letölthető innen
Mordvinok
A
mordvinok az oroszországi finnugor népek közül a legnagyobb lélekszámúak. A
mordvin nép nem egységes, két etnikai csoportot rejt magában: az erzát és a
moksát. A mordvinok kétharmad részét alkotó erzák a Szura folyó környékén
élnek. Az egyharmad részt képviselő moksák a Moksa folyó völgyében laknak.
A
mordvin nyelv a finnugor nyelvek finn-volgai ágához tartozik.
A
mordvinok antropológiailag az europid rassz átmeneti típusához tartoznak,
bizonyos mongoloid elemekkel.
Finnugor
nyelvrokonaink lakóhelyei közül a Mordvin Köztársaság a legdélibb fekvésű,
Közép-Lengyelországgal fekszik egy magasságban. Az éghajlat mérsékelten
kontinentális. A nyár május végén kezdődik és 95–99 napig tart. A július a
legmelegebb hónap, ilyenkor a hőmérséklet a +38 fokot is elérheti. A tél
általában november elején köszönt be.
A
mordvinok lakóhelyének egynegyedét erdők borítják. Az Alatir folyó völgyében
főleg a tűlevelű erdők, a lúc és az erdei fenyő az uralkodók, a Szura folyó
környékén vegyes erdők vannak. A lombos fák közül a tölgy, a nyírfa és a hársfa
nő. Nagyobb erdőségek találhatók még nyugaton a Moksa völgyében is. A vidék
növény- és állatvilága igen sokrétű. Élnek itt rókák, farkasok, medvék,
szarvasok, vaddisznók, mókusok. Délen ürgék, mezei egerek, hörcsögök, amelyek
inkább az erdőssztyepp övezetre jellemzőek. A folyókban számos halfajon kívül
sok pézsmapatkány, hód és vidra található.
A
mordvinok tárgyi és szellemi kultúrájára erősen rányomta bélyegét a
bolgár-török uralom, a tatár hódoltság, majd 1552 után az orosz fennhatóság is.
A mordvinok korán áttértek a zsákmányoló gazdálkodásról a földművelésre és
állattartásra. Mordvinföldön már a 17. században elterjedt a háromnyomásos földművelés,
míg más nyelvrokonainknál csak két évszázaddal később. A földművelés módja és
eszköztára nem sokban tért el a szomszédos népekétől, elsősorban az oroszokéval
mutatott sok hasonlóságot. A szimmetrikus ekevassal ellátott első faekék után,
orosz hatásra áttértek a villás faekék, majd a 19. században az aszimmetrikus
ekevassal ellátott ágyekék alkalmazására. Bizonyos vidékeken az ukrán eketípus
is elterjedt. A föld feltörésére nehéz ekét használtak. Ekéik elé általánosan
lovat fogtak be. A 19. században használt boronák tájanként eltérőek voltak,
funkciójukban azonban nem különböztek. Még a múlt században is használták az
ágakból vagy vesszőkből összefogott boronát, de emellett már a marikhoz és
udmurtokhoz hasonlóan a fogas boronát is. Ez utóbbinak mind a fa fogú, mind a
vasfogú változatát ismerték, melybe igásállatként hámfa segítségével lovat
fogtak. Orosz típusú apró, metszett fogú sarlóval arattak. A learatott, kévébe
rakott terményt először kiszárították, majd kicsépelték. A mordvinoknál a
cséplést lovakkal végeztették. Kitűnő termőföldjeiken valamennyi gabonafajta
megterem. Főleg őszi rozsot, tavaszi és őszi búzát, hajdinát, kölest és lent
termesztettek.
A
technikai haladás és az ekés földművelés eleinte nem szorította háttérbe az
állattenyésztést. A folyók által bőven öntözött rétek és a kitűnő legelők
megalapozták a takarmányozást, sőt a téli takarmányszükséglet kisebb-nagyobb
mértékű begyűjtését is lehetővé tették. A földművelés megerősödésével a
lakosság száma növekedett, s ezzel párhuzamosan nőtt a vetésterület is. Emiatt
és a feudális társadalmi viszonyok megerősödésének következtében egyre csökkent
a szabad erdőterületek, rétek száma. Mindezek az állattenyésztést fokozatosan a
második helyre szorították vissza és a földművelés kiegészítő ágazatává tették.
A lovon kívül elsősorban szarvasmarhát, juhot és sertést tenyésztettek. A házi
szárnyasok tartása nem volt széleskörű. Jellemző adat, hogy a 19. század végén
a mordvin parasztgazdaságok egynegyedében semmiféle állatot nem tartottak.
A
mordvinoknál a 12. századtól kezdve elterjedtek a feudális viszonyok. 1861-ben
a parasztok 67 százaléka állami földeken dolgozott, csak alig több mint 5
százalékuk volt jobbágy. A falvak életét és a munka rendjét, akárcsak az
udmurtoknál és a mariknál, a faluközösség szabályozta. Bár többségben voltak a
patrilokális kiscsaládok, a 19. század végén is akadtak – főként a moksák
körében – magántulajdont nem ismerő, közös gazdálkodást és elszámolást
folytató, 25–40 tagból álló nagycsaládok. Egymáshoz való viszonyuk, jogaik,
kötelességeik nem és kor szerint voltak szabályozva. A családfő itt is a
legidősebb férfi volt, felesége irányította a „női” munkákat, a fiatalok
feltétlen engedelmességgel tartoztak a náluk idősebbeknek.
A
mordvinok települései már őstörténetük idején is folyók, patakok mellé épültek.
Bokros és halmazfalvaikat csak a múlt században váltotta fel az utcás,
szalagtelkes elrendezés. Az első lakóépületek ezen a tájon a földkunyhók, majd
a félig földbe ásott kunyhók, utána a rönkökből épült faházak voltak. Ezek
közül a legegyszerűbbek az egy helyiségből álló lakóépületek, melyekhez később
fűtetlen pitvart ragasztottak. Így alakult ki a kétosztatú mordvin lakóház. Ezt
váltották fel a múlt század végén a háromosztatú épületek. A köztársaság déli
részein a faházak falát agyaggal betapasztották. Ugyancsak délen a gazdasági
épületeket vályogtéglából is építhették, vagy vesszőből fonták, amit ugyancsak
agyaggal tapasztottak be. Régen a házak homlokzata az udvar belseje felé
nézett, az utca felől csak tűzfal volt látható. Az utcás falvak kialakulásával
párhuzamosan a homlokzat is az utcára került. Régen a gazdasági épületek
szétszórva helyezkedtek el az udvaron belül, később a gazdasági épületek a
házzal párhuzamosan kerültek elhelyezésre, vagy U betű formájában, a középső
teret szabadon hagyva. Mára inkább az egysoros udvar az elterjedt. A lakóház
mögött, kis távolságra tőle sorakoznak, az istálló, a kamra és egyéb gazdasági
épületek.
A
lakóház belső elrendezése régen – különösen a moksáknál – a dél-orosz típus
nyugati variánsát követte: a bejárat mellett helyezkedett el a szent sarok, a
szemközti sarkok egyikében pedig a kemence. A többi finnugor néphez hasonlóan a
19. századra itt is az észak-orosz házbeosztás lett elterjedtebb, ahol a
kemence állt a bejárat mellett, szájával a frontális fal vagy a bejárat felé
nézett, és vele átellenben a szemközti oldalon volt a szent sarok. A mordvin
lakóházak bútorzata széles, elmozdíthatatlan, falhoz erősített padokból állt.
Voltak köztük konyhai és alvópadok, illetve a bejárat mellett lófejjel
díszített pad is. Az erzáknál a kemence mellett szekrény állt az edények
tárolására. A mordvin lakásbelső specifikus darabjainak számítanak a kanáltartó
kosarak, a fatörzsből kivájt fedeles edények és az ácsolt ládák, amelyekben a
vásznat, a ruhát és az ékszereket tárolták.
A
mordvin női viseletre nagyon jellemző a tunika fazonú ruha, a világos szín,
a bonyolult fejviselet és az ékszerek sokasága. A moksa és erza ruházat azonban
sok részletben különbözik egymástól. Ősi viseletüket a mordvinok ma –
elsősorban faluhelyen – ünnepnapokon öltik fel. A régi népviselethez
napjainkban elsősorban a moksa asszonyok ragaszkodnak. A hagyományos
férfiviseletet már a 18. században az orosz típusú ruházat váltotta fel. Az
erza asszonyok felső viselete a köpeny, a moksáké az ing szabásával megegyező
ruhadarab. A moksa asszonyok hosszú, fehér vászonnadrágot is hordtak, nemcsak
ruhát. Az erza asszonyok jellegzetes ruhadarabja a farkendő, az a hátulról
derekukra kötött négyszögletes textília, amely nem csak korukat, de társadalmi
helyzetüket is híven tükrözte. A legnagyobbakat és legdíszesebbeket az
eladósorban lévő lányok viselték. Gazdag hímzésüket gyakran gyöngykivarrás,
kagylódíszítés, színes flitterek tették még díszesebbé. A farkendők mérete a nők
korával egyenes arányban csökkent, idős asszonyok nem hordhatták. A moksáknál
oldalt lecsüngő derékdíszt viseltek, amelyek kaoricsigákból, gombokból,
csüngőkből, gyapjú rojtokból készültek. Derekukra erősítve speciális hímzett
törülközőket is hordtak, melyek száma a hatot is elérhette. Bonyolult,
körzetenként változó fejviseletüket a szállal varrt hímzés mellett
gyöngykivarrással, kaoricsigákkal, pénzérmékkel díszítették. A viseletet
értékesebbé tette a női ékszerek sokasága. Ékszerként alkalmazták a dróthuzalra
fűzött gyöngysorból kialakított melltűt. Errefelé is széles elterjedésű és
múltú a lófejdíszítésű rézfésű. A melldíszeken nagy mennyiségben alkalmaztak
ezüstpénzt. Nyáron, sajátos, mordvin típusú bocskort viseltek, az erzák fehér
színű kapcával, a moksák fekete-fehér színűvel. Népművészetük legősibb és
legáltalánosabb formái a hímzés, a gyöngykivarrás és a fafaragás. Hímzéssel
mindenekelőtt ingeiket, köpenyüket, fejviseletüket, dísztörülközőiket
díszítették. A dús, nagy felületeket megtöltő hímzés elsősorban geometrikus,
illetve stilizált növény-, madár- és állatmotívumokból áll.
A
fának elsősorban az építkezésben és a házkörüli tárgyak előállításában volt
nagy jelentősége. Edényeik nagy részét fából faragták, melyek között igen
kedveltek voltak az állatalakos, elsősorban madár alakú sótartók. Különösen
díszesen voltak kifaragva a szerelmi és jegyajándékok, a sulykok, guzsalyok, a
menyasszonyi ácsolt ládák. A házak homlokzatát deszkából kivágott díszítő
elemekkel igyekeztek szebbé tenni, főleg az ablakokat keretezték velük.
Stilizált növényi és állatmotívumok keveredtek indaszerű ornamensekkel,
csipkeként ható kivágásokkal. E művészeti ág kapcsolatai minden bizonnyal az
orosz és az ukrán építőművészet ornamentikájában lelhetők meg.
A
hagyományos mordvin konyha elsősorban a földművelés és az állattartás termékeit
hasznosította. A mindennapi ételek legfontosabbikát, a kenyeret savanyított
rozstésztából sütötték, a lepényeket keletlen tésztából. Kedvelték a kásával
töltött pirogokat, a kelt tésztából sütött palacsintát. Hétköznapokon
elsősorban kásaféléket és más növényi eredetű ételeket fogyasztottak, húst
jóval kevesebbet ettek, mint napjainkban. A húsok közül elsősorban a marhahúst
kedvelték, lóhúst csak rituális céllal ettek. Friss tejet ritkán ittak, inkább
feldolgozott tejtermékeket fogyasztottak. Nagy népszerűségnek örvendett például
a savanyított tej, de ezen kívül kedvelték a búza erjesztésével nyert kvaszt és
a mézsört is. A szertartások elengedhetetlen fogása volt a búzadarából főzött
kása. Az esküvői pirogot tyúkhússal töltötték meg, az asztalra pedig
termékenységi szimbólumként főtt tojást tettek.
Az
esküvői szertartás a rituális ételeken kívül sok régi hagyományt őrzött meg
egészen napjainkig. Ezek közé tartozik, például az utolsó lányos hajfonat
elkészítése még a menyasszony szüleinek házában, melyet a templomi esküvő után
már a vőlegénynél bontanak ki. Ezután a menyasszony haját két varkocsba fonják
és ráadják az asszonyok fejviseletét. Az esküvői szertartások hangsúlyozzák a
menyasszony megvásárlását, kényszerű férjhezmenetelét. Míg ez a moksáknál
inkább játékos, vicces formában történik, az erzáknál dramatikus formát ölt.
Érdekes ősi szokás volt, hogy a felserdült lányokat náluk jóval fiatalabb
kisfiúkhoz adták hozzá. A tényleges házasságra a lányoknak éveket kellett
várniuk, amíg az ifjú férj legénysorba jutott.
A
mordvinok ősi hitvilágának alig néhány emléke maradt fenn napjainkra, de egy
évszázada még számos jellegzetes megnyilvánulási formáját ismerték a
pogányságnak. Sokistenhitük jellegzetessége a nőnemű istenségek túlsúlya a
panteonban, ami valószínűleg a távoli matriarchátus egyik emléke. Tőlük függött
mind az egyén, mind pedig a közösség jóléte, ezért kétfajta áldozatot is
rendeztek tiszteletükre. A közösségi áldozati szertartásokat a falun kívüli
erdei tisztáson rendezték meg. Minden istennek saját fája volt, ahol hitük
szerint a megidézett istenség a szertartás idején tartózkodott. Az isteneknek
szánt áldozati állatok értéke a mordvinoknál is attól függött, hogy mennyire
volt jelentős az istenség, illetve a hozzá intézett kérés. Az áldozati állatot
különféle próbáknak vetették alá, hogy megbizonyosodjanak róla, az istenek
szívesen fogadják az áldozatot. A közös áldozásokon előre kijelölt öregek
végezték a szertartásokat, mondták az imákat, de ezt a papi funkciót nem életük
végéig töltötték be, hanem általában évente újraválasztották őket. A
kereszténység térhódításával egyidejűleg terjedt el a mordvinoknál a főisten
képzete, akinek neve moksául Skaj, erzául Niske. A családi
áldozat bemutatására rendszerint otthon került sor, s annak elvégzése az idős
családfő, illetve az idős gazdaasszony feladata volt. Sok kereszténység előtti
hiedelmet őriztek meg az agrárkalendáriumhoz, a naptári ünnepekhez kapcsolódó
mordvin ünnepnapok. A mordvinok megemlékeztek többek között a karácsonyról, a
vízkeresztről, a farsangról és a húshagyó hétről, melyek közös jellemzője volt
a kultikus lovaglás. Ez a szokás nemcsak a mordvinok, hanem a többi volgai és
permi finnugor nép körében is előfordult. Bár a szertartás a 19. század végén
már elvesztette eredeti jelentését és inkább csak a fiatalok szórakozása volt,
eredetileg jelentős szakrális tartalommal bírt. Feltételezhető, hogy olyan
mágikus módszernek számított, amellyel hatni lehetett a természet erőire,
növelni tudták vele a föld termőképességét. A kultikus lovaglás eredetileg nem
más, mint a Nap járásának utánzása, s ez a földműves finnugorok hiedelme
szerint jó hatással volt a leendő termésre.
Tavasszal szántás előtt rendezték meg az eke
ünnepét, melyre a földművelésben közreműködő isteneiket hívták meg,
segítségükért imádkoztak és állatáldozatot tartottak. A naptári ünnepekhez
kapcsolódó áldozati szertartások szoros összefüggésben voltak a gazdasági
ciklussal, ugyanis általában a mezei munkák kezdetekor és befejezésekor
tartották őket.
A
mordvinok, akárcsak a komik, udmurtok és marik, az istenek és az emberek
közötti közvetítőknek tekintették őseiket, akik emellett az állattartás és
földművelés védelmezőinek is számítottak. Ezzel magyarázható, hogy a gazdasági
év nagy fordulópontjain, tavasszal és ősszel áldozatot mutattak be
tiszteletükre, az állattartás és földművelés sikeréért könyörögve. Az áldozati
állatok vidékenként eltérőek lehettek.
Természetesen
a mordvinok ősi vallására nagy hatással volt a pravoszláv hit térhódítása,
ezért hiedelemvilágukra a kereszténység és a pogányság egyfajta szinkretizmusa
jellemző. Így például szent ligeteikben, ahol régi isteneikhez imádkoztak, a
szent fát ikonokkal ékesítették, s hitük szerint a keresztény szentek ugyanúgy
a szent fán tartózkodtak, mint pogány társaik, ezért őket is megvendégelték az
áldozati állat húsával. Sok esetben szertartásaikat a templomban kezdték, ahol
megáldatták jószágaikat, de már a szent ligetben fejezték be az étkezéssel
egybekötött áldozati szertartáson.
A
mordvinok, bár létszámukat tekintve a legnagyobb finnugor népek közé tartoznak,
sajnos szétszórtságuk miatt nem tudnak élni ennek előnyeivel. Lélekszámuk és a
mordvin nyelvet beszélők száma egyre csökken.
(Kerezsi Ágnes)