Az rtf-változat letölthető innen
Nganaszánok
Oroszország
legészakabbi vidékén, a Tajmir-félszigeten élnek az északi szamojédok közé
tartozó nganaszánok. Korábban őket tavgi
szamojédokként tartották számon. Önelnevezésük: nyá, azaz társhoz tartozó.
Embertanilag a
mongol rassz észak-ázsiai típusának bajkáli altípusához tartoznak.
Két csoportjukat
különböztetjük meg: az avamokat, akik
a Tajmir-félsziget nyugati részén, és a vadejeveket,
vagy bediajokat, akik a Heta és a
Hatanga folyók mellékén folytattak nomád életmódot.
A nganaszan nép úgy
jött létre, hogy az északi ősszamojédok Tajmir-félszigetre vándorló csoportja
asszimilálta az ott élő, vadrénvadászattal foglalkozó őslakosságot. Később a
nganaszánok néppé alakulásában részt vettek egyes evenki és dolgan
népcsoportok is. A nganaszánok különleges történelmi sorsát az határozta meg,
hogy évszázadokon keresztül szinte teljesen izoláltan éltek a
Tajmir-félszigeten. Szibéria Oroszországhoz való csatolása és az összes további
események, egészen a 20. század közepéig, csak kevéssé érintették e nomád nép
életét.
Fő foglalkozásuk a
vadászat és a halászat volt, emellett kisebb réncsordákat is tartottak.
Gazdaságukban elsődleges szerepet a vadrénvadászat töltött be. Ez elsősorban a
férfiak feladata volt, több módját is ismerték. Télen inkább háló segítségével
fogták be a rént, de nem volt ritka az sem, hogy ősszel hajtóvadászaton a
folyóba szorították a csordát. A vad megtévesztésére szántalpra szerelt
fedezéket vagy csalirént is használtak. A lőfegyverek egészen a 20. század
derekáig nem terjedtek el a nganaszánok körében. Főleg íjjal, és különböző
típusú csapdákkal vadásztak. A vadrénen kívül tavasszal és ősszel
vízimadarakra, főleg vadludakra is vadásztak. A prémvadászat szerepe
gazdaságukban csak kisebb jelentőségű volt. A 19. század második felétől
nyenyec hatásra náluk is intenzívebbé vált a réntartás, bár soha nem terjedt el
olyan mértékben, mint a nyenyeceknél. A házi réneket elsősorban teherszállításhoz
használták, a szánok elé fogták őket.
Nomád életformát
folytattak, melynek érdekessége, hogy az együtt vándorló családok nem
nemzetségi, hanem területi alapokon szerveződtek. Általában eltérő nemzetséghez
tartozó családok is alkothattak egy közösséget. Hajlékuk, a könnyen
szétszedhető kúp alakú sátor a nyenyec típusúval csaknem azonos.
Táplálékukat főleg
az elejtett vadrén húsa képezte, amit hallal és a vízi madarak húsával
egészítettek ki. Ruházkodásukban is felhasználták a rénbőrt. A férfiak felső
ruhaként zárt, kapucnis rénbundát (parka) hordtak, a nők elöl nyitottat.
Díszítésként a bunda szélein bőrcsíkokat és geometrikus mintákat alkalmaztak.
Szőrme harisnyájukra jellegzetes, lábfej nélküli, hengerformájú csizmát húztak.
A nganaszánok a halottak
birodalmát valahol messzi északon képzelték el, s hitük szerint az ember akkor
halt meg, amikor utolsó lélegzetével a lélek eltávozott a testéből. Régebben a
halottakat a tundrán hagyott szánra tették, amely köré általában egy bejárat
nélküli sátrat építettek. A temetés után rénszarvasáldozatot mutattak be. A
szertartás résztvevői tisztátalannak számítottak, ezért a férfiak legalább egy
hónapig nem vehettek részt a vadászaton, a nők pedig három évig nem fonhatták
be a hajukat. A sírt három éven keresztül évente egyszer felkeresték, halotti
emlékünnepet tartottak, ételt, italt, új ruhát vittek ki a halottnak. A
harmadik év leteltével többet már nem mentek ki a halotthoz. Manapság szinte
kizárólag földbe temetik a halottaikat, de a régi szokások emlékeként sokan
síremlék helyett az elhunyt felfordított szánját állítják a sírra.
Hitvilágukra a
hajdani matriarchátus emlékeként a természet istenasszonyainak tisztelete
jellemző. A jó halászat érdekében a Víz-anyához,
szerencsés vadászatért a Föld-anyához
imádkoztak. Régebben csaknem minden nemzetségnek volt saját sámánja, aki
elsősorban rokonai körében sámánkodott és életformáját tekintve semmiben nem
különbözött nemzetsége többi tagjától. A nganaszánok egészen az utóbbi időkig
megülték a Tiszta sátor (mazuszja)
ünnepét, ami február elejére esett és célja az elkövetkező év sikeres
vadászatának és halászatának biztosítása volt. Fontos szerepet játszott a
szertartáson a sámán, akinek az erejétől függött, hogy az ünnep 3, 5, 7 vagy 9
napig tartott. Az ünnep a lakósátorhoz hasonló sátor felállításával kezdődött.
Majd a sátor előtt először a fiatalok táncoltak és énekeket adtak elő az
újszülöttek részére, hogy megóvják őket a betegségektől. Ezután került sor a
sátorban a sámánszertartásra, melyen csak az idősek vehettek részt. Az ünnep
végén a résztvevők, fiatalok és idősek a sátor elé vonultak, ahol megkezdődött
a játék és a tánc. Ezen ünnep helyett időnként az ún. kőkapuépítés (falafatu) szertartást tartották meg.
Akárcsak az előző ünnepre, erre is csak abban az esetben került sor, ha a sámán
üzenetet kapott az istenektől. Általában a nemzetség öregjei döntötték el, hogy
a két szertartás közül melyiket kell elvégezni. A kőkapuünnepnél a fiatalok
kőből kaput emeltek, ezt a sámán felszentelte, amely ezután különleges
tiszteletnek örvendett. A felszentelés szertartása nyolc napig tartott. A kapu
mellé sátrat állítottak, ebben folyt a sámánszertartás. Ezen idegenek nem
vehettek részt. A szertartás befejeztével a nemzetség tagjai átmentek a
kőkapun, majd annak északi, a halottak birodalma felé néző oldalát lezárták.
Hitük szerint ezáltal a kapu megóvta őket a betegségektől és a haláltól.
Hasonló céllal ilyen kaput nyírfából minden család készített magának a Tiszta
sátor ünnepén. A nganaszánok hite szerint, ha a beteg álmában ilyen kaput
látott, akkor meggyógyult.
Fontos szertartása a
nganaszánoknak a Nagy nap ünnepe (ani"a
gyali) is, melyet általában április–május hónapban rendeztek meg, az
olvadás megünneplésére. Ilyenkor rénáldozatot mutattak be a Nap-, a Föld- és a
Víz-anya tiszteletére.
A nganaszánokat csak
a 20. század ötvenes éveiben érte el a „szocialista átalakítás”. Ekkor
telepítették le a nganaszánokat vegyes lakosságú, mesterségesen létrehozott
falvakba, és ekkor szervezték meg az iskolai oktatásukat is. A nganaszánok zöme
ma Uszty-Avamban, Volocsankában, Novajában és Dugyinkában él. Ősi életformáját
csak 10–20 család folytatja. Az idősebb emberek még a tundrán nőttek fel,
beszélik a nganaszan nyelvet, jól ismerik a hagyományokat, szertartásokat,
azonban nem tudják azokat átadni a fiataloknak, akik 7 éves korukban orosz
iskolába kerülnek. A fiatalok, akik a mesterségesen létrehozott településeken
nőttek fel, idegen népek gyermekeivel együtt, már alig tudnak nganaszánul. Nem
érzik jól magukat ezeken a mesterséges településeken, de már a tundrába sem
tudnak visszatérni. Ugyan a 90-es években létrehozták érdekképviseleti
szervüket, a Tajmir népeinek szövetségét,
de a szervezet inkább csak a városban lakók (Dugyinka, Norilszk) érdekeit
képviseli, azokét sem mindig kifogástalanul, és a hagyományos életforma védelme
a mai napig nincs megoldva.
(Kerezsi Ágnes)