Az rtf-változat letölthető innen
Nyenyecek
Az északi szamojédok
közé tartozó nyenyecek Oroszország tundraövezetének európai és ázsiai részén
egyaránt élnek. Megtelepültek a Jeges-tenger egyes szigetein is. Területük a
Nyenyec, a Jamal-Nyenyec és a Tajmíri Dolgan–Nyenyec Autonóm Körzetekhez
tartozik.
A nyenyecek több
etnikai komponens keveredéséből alakultak ki. A hunok és más török nyelvű
harcos nomád népek nyomására az erdős sztyeppe övezetében élő ősszamojédok egyes
csoportjai a Kr. u. I. évezredben északra vándoroltak, ahol egybeolvadtak
Szibéria tajga- és tundraövezetének őslakóival.
A nyenyecek
nyelvileg és kulturálisan is két nagy csoportra oszthatók, az erdei és a
tundrai nyenyecekre. A többség – körülbelül 30 ezren – a tundrai nyelvjárást
beszéli, az erdeit alig több mint kétezren. Az erdei nyenyecek a Pur folyó
felső és középső folyása, valamint a Nadim folyó forrásvidéke és a Közép-Ob
néhány mellékfolyója mentén élnek. A nyenyecek 77,1 százaléka beszéli anyanyelvként
a nyenyec nyelvet.
A nyenyeceket említő
első írásos emlékek a 11. századból származnak, ekkor kerültek intenzívebb
kapcsolatba a hantikkal és a komikkal, de ekkorra tehetők első érintkezéseik az
oroszokkal is. 1651-től már az oroszok adófizetői közé tartoznak, akik ellen a
19. század közepéig több felkelést robbantottak ki. A 17–19. század folyamán
jelentős területeket hódítottak el a velük rokon nganaszánoktól és enyecektől,
és a 19. században településeik már a Jenyiszej jobb partján is megtalálhatók.
A nyenyecek ősi
foglalkozása a vadászat és a halászat volt. Elsősorban vadrénre, prémes
állatokra és vízi madarakra vadásztak. Ezt a zsákmányoló gazdálkodást váltotta
fel a 18. századra a réntenyésztés. Az erdei nyenyecek réntartása sokban különbözik
a tundrai csoportétól. Az erdeiek csordái jóval kevesebb rénből állnak, az
állatok egész nyáron a szálláshelyek közelében lévő erdőkben szabadon legelnek,
és csak télire terelik egybe őket. Gazdaságukban mai napig fontos szerepet
játszik a vadászat is, különösen a prémvadászat. A tundrai nyenyecekre a
nagycsordás réntenyésztés jellemző. A több ezer állatból álló réncsordáikkal a
tavasz beálltával, a szúnyogok elől egészen a Jeges-tengerig vándorolnak, ahol
a nyár végéig maradnak. Télire a sarkvidéki szélviharok elől a kontinens
belsejébe, délebbre költöznek. Ez az állandó észak–dél irányú vándorlás
határozza meg anyagi kultúrájuk számos vonását is.
Vándorlásaik során
szállítóeszközként elsősorban szánt használnak, mely elé általában több
szelídített rént fognak. Egy-egy család több szánnal is rendelkezik, ezek
típusa és rendeltetése is eltérő. A szánkaraván felállításakor a szánok
meghatározott sorrendben követik egymást. Elöl megy az öltözékeket szállító
szán, ezt követik az ételeket, házi edényeket és egyéb tárgyakat szállító
teherszánok. A szánok szerkezete, felépítése aszerint változik, hogy milyen
célra használják. A férfi szánok alacsony háttámlájúak, azokat oldalt ülve
hajtják a férfiak. A női szánok magas háttámlájúak, annak dőlve ülnek a szánon a
nők és a gyerekek. A bálványok szállítására egy külön, csak erre a célra
használatos, ládával felszerelt szánt alkalmaztak. Közlekedési eszközként télen
használtak még hótalpat és prémmel bevont sílécet is, nyáron pedig csónakot.
Általában
szétszedhető, vázas szerkezetű, kúpos sátorban laknak, melyet nyáron
nyírkéreggel, télen kétrétegű rénbőrrel borítanak. A szibériai sátrakat a
támasztó oszlopok egymáshoz erősítésének módja és a nyílt tűzhely feletti
bográcstartó szerkezet elhelyezése szerint csoportosítják. A szamojéd típusra
jellemző, hogy két-három tartógerenda képezi a vázat, melyek legfelül vagy
kötéllel vannak összefogva, vagy pedig az egyik oszlop a másik ágas villájába
van ferdén behelyezve. A ferdén egymáshoz kötött tartógerendákra kör alakban még
25–40, alul kihegyezett karó kerül. Ezek hossza 5-7 m között ingadozik, minél
többet állítanak fel belőlük, annál nagyobb a sátor alapterülete. Középen,
négyszögletes fakeretben, újabban egy vaslemezen ég a tűz. A bográcstartó
szolgafa két speciális vízszintes gerendához van rögzítve, melyek közül az
egyik a sátor ajtó közeli vázához, a másik egy, a vázhoz erősített függőleges
rúdhoz van illesztve. A tűzrakás az asszonyok feladata. A hálóhelyek, azaz a
földre terített rénbőrök a sátor két oldalán, a bejárattól jobbra és balra
találhatók. A szamojéd típusú sátrakra jellemző, hogy a jobb oldal a sátor
előkelőbb része, a tűz előtti tér egyfajta semleges övezet, míg a tűz mögötti
részen található a sátor szakrális zónája, ahova nőknek belépni tilos. A sátorban
mind a benne lakóknak, mind használati tárgyaiknak szigorúan meghatározott
helye van. A bejárathoz legközelebb található a háziasszony helye és holmija:
bundája, ruhái, varrókészlete és a kidolgozásra váró bőrök. Mellette van a még
pólyás gyerek helye, aki ideje nagy részét bölcsőben tölti. Ezután következik a
férj helye. Itt tartja vadászfegyvereit, személyes használati tárgyait és
ruháit. A férj másik oldalán alszanak a már nagyobb gyerekek, s ha vannak,
legbelül a vendégek. Ezután a konyhai felszerelések, majd az alacsony étkező
asztalka következik, végül pontosan a bejárattal szemben a sátor szent helye.
Itt őrzik bálványaikat, azaz segítő szellemeiket. Minden nyenyec rendelkezik
egy személyes segítő szellemmel (hehe), amit
állandóan magánál tart. Ezek lehetnek különleges alakú kövek, ember formájúra
faragott fadarabok, melyeket vászonba csavarnak és rénbőrből varrt tokban
tartanak. A segítő szellemet tulajdonosának nemcsak őriznie, hanem táplálnia és
gondoznia is kell.
A rénszarvas a
nyenyec ember számára nemcsak a gazdagság forrása, hanem szinte minden
szükségletének is a biztosítója. Húsa az alapvető élelem, melyet nyersen,
szárítva és főzve egyaránt fogyasztanak. A húson kívül fontos táplálék a
rénzsír is. Kedvenc csemegéjük a fiatal rén szarva. A halász- és vadászzsákmány
csak kiegészítő ennivaló. Halászattal leginkább nyáron foglalkoznak, amikor
csordáikkal északon, a Jeges-tenger közelében tartózkodnak. A nyenyecek
ruháikat, lábbelijüket, fejviseletüket, zsákjaikat is rénbőrből készítik. Télen
rendszerint kétrétegű bundát hordanak, a belső réteget szőrével befelé, a
felsőt szőrével kifelé. A női bundákat a széleken geometrikus minták díszítik.
A rénszarvas csontjából szerszámnyeleket, inából cérnát, kötelet készítenek.
A nyenyecek apajogú
társadalmára jellemző, hogy nemzetségi alapokon szerveződött. Nemzetségeik két
frátriát alkottak. Az egyikbe eredetileg az ősszamojédok utódai, a másikba a
magukba olvasztott szibériai őslakók tartoztak. A házasság mind a nemzetségen,
mind a frátrián belül tilos volt. Ezt a szokást ma már nem tartják be olyan
szigorúan, bár a nemzetségbe való tömörülés nyomai szinte napjainkig
fennmaradtak. Ma a nyenyecek szálláshelyeiket már családonként állítják fel.
Nemzetségneveiket ma főleg vezetéknévként használják.
A nyenyecek vallása
természetvallás. Istenek sokasága népesíti be az eget, a földet, és az
alvilágot. A világot a főisten, Num
hozta létre. Fia, Nga a föld alatti
világ ura és egyben a halál istene. Jaminju
a földanya, az ő feladata a szülés elősegítése. Szelleme van minden erdőnek,
víznek, nemzetségi területnek, sőt a sátrakban égő tüzeknek is.
Védőszellemeiket faragott bálványok képében ábrázolják, és rendszeresen
áldozatot mutatnak be tiszteletükre. Ezek egyéniek és közösségiek egyaránt
lehetnek. Ismerik az étel-, az ital-, a tárgyi és a véres áldozatot.
A nyenyecek többféle
sámánt (tágyibe) is
megkülönböztetnek. Csak a legnagyobb sámánok képesek a főistennel érintkezni,
vagy a halottakat feltámasztani. Tudnak a levegőben repülni, a víz alatt úszni,
eljutni az égbe, vagy alászállni az alvilágba. A kisebb sámánok gyógyítanak,
jósolnak, elveszett tárgyakat találnak meg, míg az alsó kategóriába tartozó
sámánok csak az álmok magyarázatára képesek. A hiedelmek szerint a nyenyec sámán
általában öröklődő képességgel születik, s ehhez csak eltanulja a családi, vagy
híresebb sámánok mesterségbeli fogásait. A sámánjelöltek feladata fából elkészíteni
saját segítőszellemeiket, amelyek különféle állatok, kígyók lehetnek. Hitük
szerint ezek a szellemek a sámán engedelmes alattvalói lesznek. A sámánjelöltek
a révülés könnyebb elérése érdekében különböző izgatószereket fogyasztanak:
például borókabogyót, légyölő galócát. Férfiak és nők egyformán lehetnek
sámánok. Megkülönböztetnek jó és rossz sámánokat is. A jó sámánok erősek, csak
jót cselekednek. Rosszat csak a gyönge sámánok csinálnak, mert ők másképpen nem
tudják bebizonyítani erejüket. A sámánnak önmagában nincs hatalma, ezt csak a
neki segítő szellemek adják meg. A meghaltak lelkeit a nyenyeceknél is a
sámánok segítik át a túlvilági életbe. A jó sámánok jó helyre viszik a
lelkeket, ahol az elhunytak lelkei nem lesznek öregebbek, frissességük
visszatér, jómódba kerülnek. A rossz emberek lelkei, a rossz sámánokkal együtt
a földön maradnak, mocsarakban, lápokban és a vizek fenekén élnek tovább. A
sámánkodás egyik legfontosabb eszköze a sámándob, amely a nyenyeceknél
általában rénszarvas bőrből készül, de csak az egyik oldalon van bevonva, a
másik oldalon fából, fémből, vagy bőrből készült fogantyúja van. Dobverőjük
szarvas-, kutya-, vagy nyúlbőrrel bevont lapátka. Bár régen a sámánoknak külön
viselete volt, ez a 19. századra már eltűnt a gyakorlatból. Arcukat régen bőr-,
vagy vászontakaróval borították. Tovább fennmaradt viszont a speciális sámánsapka,
ami szintén szarvasbőrből készül, széle vörös vászonnal van beszegve, és
körös-körül színes csík lóg le róla. Ezek a csíkok tele vannak aggatva
fémlemezekkel, fémgombokkal, fog- és csontdarabokkal. Bár a sámánhagyományok mára
sokat veszítettek régi erejükből, a sámánhit és vele együtt a sámánok ma is
fontos részét képezik a pravoszláv vallással átszőtt nyenyec hitvilágnak.
Oroszország északi
nemzetiségei közül jelenleg a nyenyecek létszáma a legnagyobb. Az anyanyelvét beszélők
aránya is náluk a legmagasabb. Ez azzal magyarázható, hogy a
rénszarvastenyésztés, ami a nyenyec kultúra gazdasági alapja, a 20. század
minden romboló tendenciája ellenére lényegében meg tudta őrizni hagyományos
formáját. Ez a termelő tevékenység teljes egészében a nyenyec őslakosság
kezében maradt.
(Kerezsi Ágnes)