Az rtf-változat letölthető innen
Hantik (osztjákok)
A
hantik többsége a Hanti–manysi Autonóm körzetben él, a voguloktól északkeletre. Kisebb csoportjaik
megtalálhatók a Jamal-Nyenyec Autonóm Körzetben és a Tomszki Területen is. Az
osztjákoknak az Ob mindkét partján vannak településeik, de annak középső
folyásától egészen a torkolatáig benépesítették a mellékfolyókat is. Három nagy
csoportjukat különböztetjük meg: az északit, a délit és a keletit. Nyelvjárási
eltéréseik olyan mértékűek, hogy alig értik meg egymást. Önelnevezésük, a
hanti, a magyar had szóval van összefüggésben, melynek eredeti jelentése
„nagycsalád, nemzetség”. Külső elnevezésük, az osztják eredete homályos, az
oroszok több szibériai népre is alkalmazták, például a keteket jenyiszeji
osztjákoknak, a szölkupokat pedig osztják szamojédoknak hívták. Az osztjákok, a
vogulokhoz hasonlóan, antropológiailag az uráli átmeneti típushoz tartoznak.
Általánosan
elfogadott nézet, hogy az osztjákok az oroszok Szibériában való megjelenése
idején, a 16-17. században a felbomló ősközösségi társadalom szintjén álltak.
Ez a folyamat a 19. századra felerősödött, aminek kedvezett az őslakók
részleges átállása az önellátó gazdálkodásról a cserekereskedelemre. A cári
birodalomnak prémben és halban szolgáltatták az adót, illetve ezeket cserélték
más árukra és élelmiszerekre. A helyzet ma is csaknem ugyanez: a tajgában élő,
hagyományos halász-vadász életmódot folytató családok prémmel és hallal
fizetnek az államnak a lőszerért, a különböző árucikkekért és az élelmiszerért.
A
19. század végén – 20. század elején a hantiknál a társadalom alapegysége a
patrilokális család és a jurtafalu volt. Összesen három-négy, rokoni kapcsolatban
álló háztartásból álló, kis méretű településeiket általában vízparthoz közel
építették. A nagyobb falvak inkább a délebbi vidékekre jellemzőek. A
szálláshelyeken, jurtafalvakban együtt élő családoknak közös volt a
vadászterületük, mely a többi vadász számára érinthetetlennek számított. A
tajgában élő családok napjainkban is tiszteletben tartják egymás
vadászterületét, bár az egyre erőteljesebben megjelenő kőolaj-kitermelés,
iparosítás miatt rohamosan csökken a vadászatra, halászatra alkalmas, érintetlen
területek nagysága.
A
hantik hagyományos életmódjukat tekintve tajgai halász-vadászok, ennek ellenére
az 1 millió 435 ezer négyzetkilométer nagyságú Tyumenyi Területen, a viszonylag
izoláltan élő, az egyes folyók körül tömörülő csoportok számos eltérő gazdasági
típust alakítottak ki.. Az Ob alsó folyása és mellékfolyói mentén, a
tundravidéken hatalmas, ezerfős vagy annál is nagyobb rénszarvasnyájakat
tartottak, s az őket gondozó családok szinte állandó mozgásban voltak. A
Szoszva, a Lozva és a Kazim folyók mellett túlsúlyban volt a rénszarvastartás,
mégis a halász-vadász életmódra jellemző állandó téli szállások és időszakos
nyári szállások váltogatták egymást. Az Ob és az Irtis középső folyása mentén a
halászat és a vadászat szerepe csaknem azonos volt, esetenként kis számú
réntartással kiegészítve. Erre a területre is a téli-nyári szállások kettőssége
jellemző. Az Ob, az Irtis, a Konda és a Demjanka mentén a halászat játszott
domináns szerepet. Az Ob felső folyása mentén pedig a vadászat jelentette a
gazdaság alapját.
Az
obi-ugorok a halászatnak két alapvető formáját gyakorolják, a rekesztő- és a
kerítőhalászatot. A kerítőhalászatnál a mederbe állított karókkal a folyót
teljes szélességében elrekesztik, egyetlen nyílást hagyva csak, ahova a halfogó
eszköz a varsa kerül. A nagyobb folyókon csónakról hatalmas
méretű hálót engednek a vízbe, amivel nagy területet bekerítenek, majd a hálót
felszedik és a benne rekedt halakat csónakba dobálják. Nyáron hosszabb időre,
esetenként hetekre, családostul is mennek halászni, ilyenkor nyírkéreggel
borított, nagy méretű csónakokkal közlekednek, melyben a halat tárolni,
feldolgozni és pihenni is lehet. Télen általános a lékes halászat, amikor a
jégbe vágott nyíláshoz tóduló, levegőzni vágyó halakat szigonyra szúrják vagy
merítőhálóval kiemelik. Régen a saját fogyasztásra fogott halat maradéktalanul
felhasználták. Pikkelyéből ragasztót készítettek, belsejéből halzsírt, ill.
szúnyog elleni szert, a szárított halat csontjával együtt összetörték,
hallisztet készítettek belőle, amiből azután kenyeret sütöttek. A hal
konzerválásának általánosan ismert módja a napon való szárítás és a füstölés.
Évszakonként és vidékenként más-más halfajták kerülnek terítékre. Míg az Ob
menti falvak lazacon, tokhalon vagy kecsegén élnek, addig a Kazim vagy a
Tromagán partján a csuka a legjelentősebb zsákmány, de gyakran kerül a hálókba
kárász, keszeg, vagy egyéb apróhal is. Nyáron a hal jelenti az alapvető
táplálékot az obi-ugorok étrendjében, általában nyersen vagy főzve fogyasztják.
A
20. század elejére a hanti gazdasági szerkezet jelentős változáson ment át.
Kialakult a prémvadászatra való specializálódás, a piaci irányultságú halászat,
és elterjedt a tajga belsejében is a rénszarvastartás, a folyók árterületein a
lótartás, délen pedig a földművelés. A hantik lakta terület legnagyobb részén
kiegészítő foglalkozásként megfigyelhető volt a gyűjtögetés is, bár soha nem
játszott jelentős gazdasági szerepet. Akárcsak a manysiknál, a hantiknál is ez
főleg a nők és a gyerekek feladata, és a különféle áfonyák, gyógynövények, (pl.
tőzegrozmaring, nyírfa taplógombája) gyűjtésére korlátozódik.
Bár
életmódjuknak megfelelően más-más településtípusuk van a réntartó családoknak
és a halászatból-vadászatból élőknek, mégis általános jellemzőjük, hogy lakóépületeiket
lehetőleg vízhez és erdőhöz közeli területre építették. Ennek oka, hogy nyáron
a folyók, patakok voltak a fő közlekedési útvonalak, másrészt az erdő és a víz
biztosították megélhetésüket. Lakóépületeik régen nagyobb változatosságot
mutattak, több mint harminc féle lakóépület-típust és húsznál több gazdasági
épületfajtát ismertek. Gyakoriak voltak a több évezredes hagyományok szerint
épített, félig földbe ásott, négyszögletes alapterületű kunyhók, félnyereg
tetős, nyeregtetős faházak, a vázakra épített, négyszögletes vagy kerek
alapterületű, kónuszos sátrak. Napjainkban az orosz hatásra elterjedt
többosztatú házak mellett főleg kétfajta lakóépületük maradt fenn. A kerek
alapterületű, vázakra épített kónuszos sátor és a nyeregtetős boronaház. Ezeket
egészítik ki a gazdasági épületek, a nyitott, csak tetővel ellátott fészerek, a
halszárító, halfüstölő építmények, kemencék és a kamrául szolgáló lábasházak.
Elrendezésük a településtípustól függően változik.
A
hantik találékonyságának, természethez való alkalmazkodásának ékes bizonyítékát
nemcsak életformájuk, épülettípusaik szolgáltatják, hanem magas művészi fokon
előállított használati eszközeik, tárgyaik is. Mint a legtöbb természetközelben
élő nép, tárgyaik többségét fából, kéregből, gyökérből, prémből készítették.
Ezeket csak részben tudták felváltani a gyári késztermékek. Maguk állították
elő közlekedési eszközeiket is. Nyáron, főleg a szezonális halászat idején
lécekből összeállított, nyírkéreggel fedett csónakot használtak, de ennél jóval
elterjedtebb volt körükben az egy rönkből faragott, kb. három méter hosszú,
könnyű, gyorsan sikló csónak. Anyaga cirbolyafenyő és vörösfenyő egyaránt
lehetett. Ilyen csónakokkal több száz kilométert is képesek voltak megtenni. Ha
kellett, akkor a vállukra emelték, vagy húzták maguk után. Sok helyen még ma is
használnak és készítenek ilyen csónakokat.
Több
fajta szánt készítettek és készítenek napjainkban is: egyszerű kézi szánt,
teherszállító szánt, külön szánt az asszonyok, külön a férfiak és a szakrális tárgyak
számára. Ezeket 3-4 rénszarvas húzza. A szánok talprészéhez és az üléshez
cirbolyafenyőt használnak, az összekötő rudak nyírfából készülnek.
Sok
helyen még napjainkban is a maguk által előállított, könnyű, gyors, és a
legsűrűbb erdőben is használható sílécen közlekednek. Férfi, asszony, gyerek
egyaránt használja. A sílécek érdekessége, hogy a sítalp prémmel van borítva a
gyors siklás érdekében és a visszacsúszás megakadályozására.
A
nyírkéreg edények széles skáláját ismerik, készítik és használják még
napjainkban is. A kéreghántásnak két alkalmas időpontja van, először tavasszal,
amikor a fa rügyezni kezd, másodszor pedig ősszel, amikor lehullanak a levelei.
Edénykészítésre csak a hosszú törzsű, nem göcsörtös nyírfa kérge alkalmas. A
tavasszal lehántott nyírkéreg belső fele sötétvörös. Általában ennek a belső
vörös rétegnek a karcolásával, illetve a minta lekaparásával alakítják ki a
kéregtárgyak díszítését. Az ősszel hántott kéreg belül világos, a karcolással,
kaparással történő díszítésre nem alkalmas. Ezeket inkább festették, feketére
füstölték, rátéttel látták el, vagy rénszarvasagancsból készített pecsétekkel,
mustranyomókkal üthettek mintát rájuk. A szükséges edényt a kéreg lehántása
után azonnal, még a megszáradása előtt megvarrják, vagy, ha száradás után
fognak hozzá a munkához, a kérget rövid időre forró vízbe áztatják, hogy
megpuhuljon és varrható legyen. Csak a tartós használatra szánt tárgyakhoz, pl.
bölcsőhöz, sátorfedőlaphoz főzték a nyírkérget. Az edényeket rén- vagy
jávorszarvas hátinából sodort, illetve a nagyobb tárgyak esetében cirbolyafenyő
gyökeréből készített szállal varrták. Merevítéshez berkenyeágat, vagy
zelnicemeggy ágat használtak. A lapos aljú, alacsony peremű edénykék hal, vagy
hús tálalására, a magasabb edények varrókészség tárolására, a zacskó formájú
edénykék áfonyaszedésre szolgáltak. A legnagyobb szeretettel és gondoskodással
mégis a gyerekek bölcsőjét készítik. Ennek is két fajtája ismert. A lapos,
ovális alakú éjszakai bölcső és a magas, támlás nappali bölcső. Ennek, csakúgy,
mint a legtöbb kéregedénynek elengedhetetlen része a karcolt, kapart díszítés,
mely stilizált állatalakokból és geometrikus motívumokból áll.Az asszonyok
készítik a viselet nagy részét, legyen az prémből, bőrből, posztóból vagy
vékony gyári anyagból. Sajnos a hagyományos hanti viselet egyre inkább
eltűnőben van, és a férfiak után a nők is áttérnek az uniformizált gyári
késztermékekre. A népviseletet inkább csak az idős asszonyok, vagy a tajgában
élő családok hordják. Ugyanakkor napjainkban megfigyelhető a népviselet
egyfajta újjáéledése is. Az utóbbi években az obi-ugor értelmiség megpróbálja
saját kezébe venni kultúrájának irányítását. Felelevenítik a régi
hagyományokat, ünnepeket, konferenciákat, gyűléseket szerveznek, ahol
népviseletben megjelenni nem szégyen, sőt nemzeti öntudatuk egyik kifejező
eszköze.
A
hantik a 17-18. században formálisan áttértek a pravoszláv vallásra, de ősi
hitviláguk csaknem érintetlenül továbbra is megmaradt, és ezt nem tudták
eltörölni a szovjethatalom évei sem. Bár egyre kevesebben, de még a vegyes
lakosú falvakban és városokban is vannak, akik hisznek a sámánizmusban, a sámán
különleges erejében, hogy segíteni tud a betegeken, bajba jutottakon, meg tudja
jósolni a jövőt és tolmácsolja az emberek kéréseit az isteneknek. Nem csak a
tajgában élő hantik hisznek a védőszellemek és a segítőszellemek erejében,
többeknek modern otthonukban is megvan a saját segítő szellemük fából készült,
antropomorf figurája, ruhákba, prémekbe burkolva.
Az
élet egész területét átfogó szertartásaik közül napjainkig fennmaradt a
halottakhoz, a túlvilághoz kapcsolódó több hiedelem és a temetkezési
szertartás. Csaknem teljesen feledésbe merültek azonban a szüléssel kapcsolatos
és azt követő megtisztuló szertartások, vagy a nemzetséghez kötődő periodikus –
két- vagy hétévente kötelezően megrendezésre kerülő – medveünnepek. A medvét
isteni eredetűnek tartják, ezért ha medvét ölnek, utána több napig tartó
ünnepséget rendeznek számára, hogy kiengeszteljék, és méltóképpen bocsássák
útjára lelkét, amikor visszatér régi otthonába. Az elejtett medve bőrét még az
erdőben lenyúzzák, és fejével együtt a vadász házába viszik, ahol asztalra
fektetik, ékszerekkel, kendőkkel, pénzérmékkel feldíszítik. Elé ételt, italt
raknak. A 3–5 napig tartó ünnepnek szigorú rendje van. Először azok az epikus
énekek hangzanak el, amelyek elmondják a medve égből való leszállásának
történetét, földi életét, majd halálát. A régies nyelvű, hosszú énekeket ma már
kevesen értik és még kevesebben tudják. Ezután az ünnepre megidézik legfontosabb
isteneiket, védőszellemeiket is, akik az énekekben, táncokban, dramatikus
jelenetekben meg is jelennek. Az istenek megjelenítése során a szereplők
nyírkéreg álarcot és kesztyűt viselnek. A női szerepeket is férfiak játsszák.
Később a medve és a közönség szórakoztatására tréfás jeleneteket, életképeket
mutatnak be. A hangszeres kíséretet az obi-ugor hárfa, a darufa és a
kantele-szerű pengetős hangszer, a zenélő fa adja. A medveünnepen helye van a
különböző erőpróbáknak, birkózásoknak, termékenységvarázsló rítusoknak is.
Minél erősebb, hatalmasabb volt a medve, annál nagyobb megbecsülést kap, s
annál több ének hangzik el a medveünnepen. Az elhangzott énekek számát az erre
kiválasztott férfi rovásfán jelöli. Az ünnep végén a medve bőrét egy rituális küzdelem
során megfosztják ékszereitől, majd a szent helyre viszik. A szereplők és a
nézők az ünnep elején és a végén vízzel locsolják le egymást, vagy hóval
dobálóznak, hogy megtisztuljanak. Szigorú szabályok határozzák meg a hús
elfogyasztásának módját is. A nők csak főzve ehetnek medvehúst, a fejből és a
talpból egyáltalán nem kaphatnak, és csak a medve jobb oldali részeiből
részesülhetnek, mert a baloldal, ahol a szív van, az a férfiaké.
A
hantik asszimilációja nem a közelmúltban kezdődött. Az oroszok 16. századi
betelepülését követően déli irányból bontakozott ki az a kulturális hatás,
amely a vízi utak mentén terjedt északra és keletre, és igazából a 20. század
2. felében gyorsult fel. Az utóbbi harminc évben Szibéria iparosításának
következtében az őslakosok elenyésző kisebbségbe kerültek szülőföldjükön a
bevándorló orosz nyelvű népességgel szemben. Jelenleg a lakosság 1,5 százalékát
sem érik el, nyelvüket, kultúrájukat rohamosan felejtik. A helyzetet
súlyosbítja az a környezeti katasztrófa, amit az utóbbi évtizedek kőolaj- és
földgázfeltárása okozott. Az elmúlt harminc évben több millió hektárnyi
rénszarvaslegelő, pusztult el, huszonnyolc folyó néptelenedett el, a nemes
halak ívási területének jelentős része teljesen kihalt. A természeti
katasztrófa visszafordíthatatlan. A hagyományos életmódot folytató hanti
családok tömegesen kénytelenek feladni őseik életmódját és beköltözni az állam
által felajánlott mesterségesen létrehozott falvak korszerű, ám az ő
igényeiknek kevésbé megfelelő házaiba. Hogy meddig maradnak meg a tajgában, az
ipar és a kőolaj szorításának árnyékában azok az őslakosok, akik nem hajlandók
feladni hagyományos életformájukat, nem tudjuk, de félő, hogy nem nagyon
sokáig.
(Kerezsi Ágnes)