Az rtf-változat letölthető innen
Szölkupok
A szölkup a déli
szamojéd nyelvek közül az egyetlen még élő nyelv. A többi, ún. szajáni szamojéd
nyelv (kamassz, karagassz, mator, tajgi és kojbál) a 19–20. század folyamán
kihalt. A szölkup népet a 20. század közepéig a szakirodalomban csak osztják szamojédként emlegették. A
szölkup etnonim, ami egyébként „tajgai ember”-t jelent, a tazi nyelvjárást
beszélők önelnevezéséből vált általánosan használatossá. A Jenyiszej és az Ob
közötti óriási területen, igen szétszórtan élő szölkupoknak ma két nagyobb
etnikai csoportját különböztetjük meg. A kb. 1500 főt kitevő északi csoport a
Jenyiszej alsó folyásának nyugati partján, a Taz középső és alsó szakaszán,
valamint a Jeges-tenger partján él. A kb. 1900 főt számláló déli csoport az Ob
középső szakaszán és mellékfolyói mentén, valamint a Vaszjugan torkolatvidékén
található. A déli szölkupok időszámításunk kezdete táján a dél-szibériai Altaj-
és Szaján-hegység vidékéről elindulva hosszas vándorlás után telepedtek le mai
lakóhelyükön. Az északi szölkupok csak mintegy 200 évvel ezelőtt érkeztek mai
területükre, miután elszakadtak a déli csoporttól. Az északi és a déli
nyelvjárás még számos kisebb nyelvjárásra tagolódik, melyek között olyan nagy a
különbség, hogy a távolabbi nyelvjárásokat beszélők nem értik egymást.
Embertanilag a
szölkupok az uráli átmeneti típushoz tartoznak, a döntően mongol jelleg mellett
sok európai vonás is felfedezhető rajtuk.
Az oroszok 16.
századi megjelenésekor a déli szölkupok a felbomló ősközösségi társadalom
szintjén álltak. Orosz hatásra rokoni alapú szerveződéseiket (törzs, nemzetség,
frátria) területi csoportok váltották fel. Azonban náluk is, mint több más szibériai népnél megfigyelhető, hogy
a szovjet rendszerben kialakított kolhozok, vagy brigádok gyakran egybeestek
egy-egy nemzetséggel, vagy családdal.
A szölkupok
hagyományos életmódját a halászat, vadászat és rénszarvastenyésztés határozta meg.
E gazdasági ágak közül délen a halászatnak, északon a réntartásnak volt
kiemelkedő szerepe. A szölkupok az Obon és mellékfolyóin szinte egész évben
halásztak. Legfontosabb halaik közé tartoztak a nyelma, a mukszun
(lazacfajok), valamint a tokhal, a kecsege, a csuka és a sügér. Halászati
módszereik hasonlóak a régió többi népének halászati technikájához. Ismerték
mind a rekesztő-, mind a kerítőhalászatot, de különösen egyéni halászat esetén
a fáklyás, szigonyos és horoggal történő horgászatot is alkalmazták. Halásztak
ezenkívül az ún. szamolovval is: az
árral szemben kihúztak egy kötelet, vagy drótot, amelyre zsinórokkal 40-50 horgot,
fűztek. Mindezt ólomnehezék tartotta a víz alatt. A horgokba beleakadt a
nagyobb halak teste, illetve farokuszonya. Ezt a módszert a szölkupok az
oroszoktól vették át, és elsősorban tokhalra és kecsegére alkalmazták az Obon.
Vadászatuk a többi
észak-szibériai népéhez hasonlóan a 19. századra már elsődlegesen prémvadászat
volt, ami az orosz piacgazdaságba való bekapcsolódásuk következtében
pénzkeresetük fontos része lett. Az orosz államnak is prémben adóztak (jaszak). Korábban a vadászat elsősorban
a táplálékul szolgáló hús, és a ruházkodáshoz szükséges prémek beszerzéséért
folyt. Leginkább jávorszarvasra, vadrénre és néhány madárfajra: vadlúdra, hattyúra,
fajdra vadásztak. A madarakra csak a
tavaszi érkezésük utáni néhány napban, valamint ősszel, a délre
költözésük előtt vadásztak. A prémvadászat általában október végén kezdődött és
tavaszig tartott. Főleg sarki rókára, cobolyra, hermelinre, rozsomákra,
nyusztra, pézsmapocokra és mókusra vadásztak. A prémvadászat jelentőségét
bizonyítja, hogy a mókus gereznája tízes kötegekben (szarum) pénzegységként működött. A prémes állatok piacorientált
vadászata egyes fajok teljes kipusztulásához vezetett, így pl. a cobolyokat úgy
kellett visszatelepíteni erre a vidékre. Eleinte csapdával, íjjal, később
puskával vadásztak. A 20. század elején még többféle csapdatípust alkalmaztak:
íjas csapdákat, önlövő íjakat, hurkokat, hálókat, ütőcsapdákat, szamolovokat.
Mindezeket mára kiszorította a boltban vásárolható, különböző méretű vascsapda.
Nagyvadra még a 19. század közepén is csak íjjal, nyíllal és lándzsával
vadásztak. Nyílhegyeik nagy változatosságot mutattak, attól függően, hogy
milyen állatra lőttek vele. Prémes állatokra bunkós végű, madarakra villás,
nagyobb vadakra pengés nyílhegyeket használtak. A medve náluk is kultikus
tiszteletnek örvendett, ezért vadászatát különféle tabuk korlátozták.
A szölkupok az
északi területeken erdei réntartást folytattak, melyet feltehetőleg az erdei
nyenyecektől vettek át. Kis csordáik nyáron szabadon legeltek, csak télire
terelték egybe őket. Délen elterjedt a ló, a szarvasmarha, a házilúd,
helyenként a disznó tartása. A déli területeken a földművelés már a 17.
században viszonylag fejlett volt, főleg hidegtűrő gabonák (rozs) termesztésével
foglalkoztak, ma inkább burgonyát, káposztát és hagymát termelnek.
A szölkupok
valamennyi csoportjánál fontos kiegészítő gazdasági ágazat volt a gyűjtögetés,
ami mára sem veszített jelentőségéből. Ez főleg a nők és a gyerekek feladata,
késő nyáron, ősszel végzik és elsősorban bogyókat, áfonyaféléket, a
cirbolyafenyő tobozában lévő olajos magokat, és az utóbbi évtizedekben orosz
hatásra gombát is gyűjtenek.
Hagyományos
közlekedési eszközeik a különböző típusú szánok (női, férfi, teherhordó, szent
szán), melyek elé a téli hónapokban rénszarvasokat, vagy kutyákat fognak.
Kisebb távolságokra kéziszánt használnak. A puha hóban hótalpakon közlekednek,
a már szilárdabb hótakarón rénszarvasprémmel bevont síléceiken tesznek meg
óriási távolságokat. Nyáron a lápos, mocsaras vidéken a víz a legfontosabb
közlekedési útvonal, melyen bödönhajóval, csónakkal, vagy bárkával közlekednek.
Halászati idényben a bárka hajlékul is szolgált. Napjainkban sok családnak
motorcsónakja is van. A kőolajbányászat beindulása óta azonban náluk is gyakori
közlekedési eszköz lett a helikopter, illetve a nyáron menetrend szerint
közlekedő motoros hajó.
Korábban a
halász-vadász életmódnak megfelelően két szállásuk volt, egy nyári és egy téli.
Az előbbi a vízparthoz, az utóbbi az erdőhöz közel. Ma már rendszerint egy
állandó településük van. Hajlékul északon a földházak, félig földbe ásott
kunyhók, boronaházak szolgáltak, nyári hónapokban a nyírkéreggel borított kúpos
sátrak. Délen hagyományos épületeiket hamarabb kiszorították az orosz típusú
boronaházak. Lakóépületeik típusától függően különféle tűzhelyeket használtak.
A sátorban szabadtűz égett, a földházakban, kunyhókban a házak sarkába agyagból
épített csonkakúp formájú kandalló-kemence (csomal)
állt, a boronaházakban pedig orosz típusú kemence.
Az oroszok
megjelenése előtt fejlett kézművességük volt. Ismerték a szövést, a fonást, a
fazekasságot, a fafaragást és a fémmegmunkálást. A háziipari termékeket már
kiszorították a gyári áruk.
Hagyományos
viseletük elsősorban prémből készült, hasonlított a környező népek
öltözködésére. A férfiak zárt, kapucnis rénszarvasbundát viseltek, a nagy
hidegben kettőt is felvettek magukra, az egyiket szőrével befelé, a másikat
szőrével kifelé hordták. Nadrágjuk, csizmájuk ugyancsak bőrből vagy prémből
készült. A nők tunikafazonú vászonruhát, bőrnadrágot, elöl nyitott bundát,
térdig érő csizmát, kendőt vagy szőrmesapkát hordtak. A déli szölkupok viselete
a 19. században már semmiben nem különbözött az oroszok ruházatától.
Legfontosabb ételük
még napjainkban is a hal és a hús, bár lisztszükségletük az orosz étkezési
szokások térhódításával megnövekedett. Ma már a növényi eredetű ételek is
nélkülözhetetlen részei étkezésüknek. Főleg burgonyát és káposztát fogyasztanak
szívesen. Italuk a fekete tea.
Mivel anyagi
kultúrájuk mellett vallásuk sem kerülhette el a nagymértékű változásokat,
hagyományos hitviláguk leírása inkább rekonstrukció, mintsem valóban működő
vallási rendszer. A szölkupok világról alkotott képe szinte teljesen egyezik a
nyugat-szibériai régió más népeinek világképével. Egymással párhuzamosan
létezett náluk a világ horizontális (észak–dél) és vertikális (alsó, középső,
felső) felosztása. A szölkupok vízszintes világképének sajátossága, hogy a
világ náluk nem egy, hanem két világfolyó köré rendeződik. A két folyónév a
szölkupok két frátriájának, a Fenyőszajkónak és a Sasnak felel meg.
Sokistenhitűek. A legfőbb isten Num,
ő a világteremtő, aki a teremtés befejeztével visszavonul az égi magasságba.
Arany házban él. A halandók számára imával és áldozattal sem közelíthető meg.
Vele a sámán is csak kivételes esetekben találkozhat.
Ilenta Kota, a Föld-anya,
ugyancsak teremtő isten: a nőiességnek, a szülésnek, a termékenységnek és a
szexualitásnak a megtestesítője. Minden élőlényt ő hoz a világra, ő biztosítja
termékenységüket, de ő gyógyítja a gyermekbetegségeket is. A családi béke
megőrzője.
Kizi, vagy Lo az alvilág istene, a rossz fejedelme. A teremtésmítoszokban egyrészt
partnere, másrészt örök ellenfele a főistennek. Nemcsak az alvilágnak, hanem a
túlvilágnak is ő az istene. Ő a betegségek és a halál okozója.
Itje, a kultúrhérosz, az aktív és a jó erő
kifejeződése. Kizi abszolút ellenfele. Az ő harcuk biztosítja a világ állandó
körforgását.
Az isteneken kívül a
világot szellemek is benépesítik, akik jók és rosszak egyaránt lehetnek. A
földön élő szellemek neve lozi, míg a
sámán segítő szellemeit, illetve a vele ellenséges szellemeket jeretjéknek hívják. A szölkup sámánizmusról
is csak rekonstruált képet adhatunk, mert tevékeny sámánokról gyakorlatilag már
nem beszélhetünk. Náluk is többféle sámán létezett, akiket feladatuk és
sámáneszközeik alapján lehetett megkülönböztetni egymástól. Festett dobjuk
napos-holdas világábrázolásokkal volt díszítve, és speciális öltözetük volt,
ami csontvázat szimbolizált.
Akárcsak a többi
északnyugat-szibériai népnél, a szölkupoknál is ismert volt a medve kultikus
tisztelete. Az embernél magasabb rendű élőlényként tisztelték, amelynek
megölése csak bizonyos tabuk betartásával volt lehetséges. Néhány nemzetség
egyáltalán nem ölhetett medvét. Nagy tiszteletnek örvendett ezenkívül a
jávorszarvas és sas is.
Hitük szerint az embereknek
és állatoknak egyaránt lelkük van. Általában három lelket különböztettek meg, a
leheletlelket, az árnyéklelket és egy külső lelket. Az emberek még meg nem
született lelkei a világfolyó forrásvidékénél álló hatalmas fa odvában
találhatók, beléjük Ilenta Kota lehel
lelket a nap-, illetve a holdsugár segítségével. Az ember betegségét az okozza,
hogy valamelyik lelkét a gonosz, ártó szellemek elrabolják. A lelket a
lélekfolyón észak felé viszik, ahol a holtak birodalma előtt hét szoros és hét
város található. A sámán csak addig tudja az elrabolt lelkeket megmenteni, amíg
azok el nem érik a holtak tengerét, amit a szölkupok a Jeges-tengerrel azonosítanak.
A sámán csónakba száll (sámándob) és így szedi össze az elrabolt lelkeket. Ha a
lelket nem sikerül a sámánnak visszaszereznie, bekövetkezik a halál. Mivel
hitük szerint az elhunyt lelke folyón közlekedik, ezért temetőik mindig víz
mellett találhatók, mégpedig a településhez viszonyítva mindig északabbra, a
holtak tengeréhez közelebb helyezkednek el. Ma természetesen a temetkezési
szokásaik is hasonlóak a pravoszláv temetkezéshez, attól csak néhány apró
részletben különböznek.
A szölkupokat a 18.
századtól térítették tömegesen a kereszténységre, hitvilágukra napjainkban a
kereszténység és ősi vallásuk szinkretizmusa jellemző. Pl. Num keresztény
hatásra vált az ég istenéből főistenné, majd később megfigyelhetők rajta az
Atyaisten jellemzői. Ellenlábasa, Kizi a keresztény sátán szerepét és vonásait
vette fel. Pogány szellemeik összeolvadtak a keresztény szentek alakjaival. Így
lett Szent Miklós Nikola Lozi néven tagja a szölkup panteonnak. Hitük szerint a
pravoszláv ikonokat ugyanaz a gondoskodás illeti meg, mint bálványszellemeiket,
akiknek viszont hatalma van a legmodernebb dolgok (pl. helikopter, hajó) felett
is.
A szovjet rendszer
vallási üldözése és erőszakos ateizmusa után ma a szölkupok mesterségesen
próbálják feléleszteni vélt vagy valós szertartásaikat, szokásaikat,
hagyományaikat. Míg azonban az északi szölkupoknál van erre némi esély, addig a
déliek ősi hitvilágukból már alig őriztek meg valamit. A déli szölkupok szinte
teljesen asszimilálódtak, kultúrájuk nem különbözik jelentősen az orosz
kultúrától.
(Kerezsi Ágnes)