Az rtf-változat letölthető innen
Udmurtok (votjákok)
Az
udmurtok többsége az Urál lábainál, a Káma és a Vjatka völgyében él. Az udmurt
nyelv a komival együtt a finnugor nyelvek permi ágához tartozik.
Az
udmurt külső elnevezése a votják. Belső nevük, az udmurt hivatalosan 1932 óta
van használatban, amikor a Votják Autonóm Körzet nevét megváltoztatták Udmurt
Autonóm Körzetté.
Az
udmurtokat három nagy etnikai csoportra oszthatjuk, a délire, az északira és a
beszermjánokra. E csoportok a nyelvi különbségeken túl az anyagi kultúra számos
vonásában is eltérnek egymástól.
Az
udmurt táj változatos, hol sík, hol dombos területek váltogatják egymást. Az
éghajlat mérsékelten kontinentális, a hosszú, hideg, havas tél és a meleg nyár
között jól elkülönül a rövid tavasz és ősz. A vidéket folyók sokasága hálózza
be, melyek együttes hossza négy és félezer kilométer. A folyók halakban igen
gazdagok, megtalálhatók bennük a fogas, a süllő, a csuka, a dévérkeszeg, a
sügér, a folyami menyhal, a veresszárnyú koncér, a pénzes pér, az ónos jász, a
fejes domolykó és a ragadozó őn. Napjainkban a környezetszennyezés miatt a
halak száma egyre csökken és néhány halfaj már ki is pusztult a vizekből.
A
terület felét erdők borítják. Északi része a tajga-, déli része a vegyes
erdőövezetben helyezkedik el. A faunában is két övezet állatvilága található
meg. Régen nagy mennyiségben fordult elő itt hód, coboly, nyest, vidra és
mókus. Az értékes prémű állatok a 19–20. századi rablógazdálkodás miatt mára
gyakorlatilag kipusztultak ezen a vidéken. Napjainkban inkább csak nyúllal,
rókával, farkassal, hiúzzal, jávorszarvassal és barnamedvével találkozhatunk
Udmurtia erdeiben.
Embertanilag
az udmurtok külön típust képeznek szomszédos nyelvrokonaik között, ez a
szuburáli, vjatka-kámai típus, mely az európid és mongoloid rasszok bonyolult
keveredése következtében jött létre. Jellemzőjük az európai vonások túlsúlya
mellett a vörös hajú emberek magas százaléka.
Az
udmurtok még a közelmúltban is két endogám csoportra oszlottak, a vatka és a kalmez csoportokra, az egyik csoport a vidra, a másik a hal
törzsszövetséghez tartozott. Ezen kívül a történettudomány 70 udmurt törzsi, „vorsud” elnevezést ismer, bár ezek
felosztása a vatka és a kalmez törzsszövetségek között ma már megoldhatatlan
feladat. A beszermjánoknál a vorsudok létezésének semmilyen nyomával nem
találkozhatunk.
A
vorsud fogalma nehezen meghatározható, mivel több, egymással összefüggő dolgot
is így neveztek. Elsősorban családi-törzsi istenség volt, a törzs tagjainak és
a családok boldogságának, szerencséjének őrzője. Az egyes vorsudnevek emellett
jelölték azt a rokoni csoportot, amelyet védelmeztek. Vorsud volt az istenségek
konkrét állat- illetve emberalakú ábrázolása is, maga a bálvány. A háncsból,
vagy nyírkéregből készült dobozokat, melyekben a közösség (az adott vorsud)
szakrális tárgyait és az áldozati szertartások kellékeit őrizték, szintén
vorsudnak nevezték. A fentiek mellett vorsudnak neveztek egyes melldíszként
viselt női amuletteket is. A „vorsud” szót a nyelvészek a vordünü (szül, növeszt, őriz, óv) igével és a sud (boldogság) főnévvel hozzák kapcsolatba, melyből a 'boldogság,
a szerencse őrzője' szóösszetétel hozható létre.Az udmurtoknál sok helyen
egészen a 19. századig megmaradt a nagycsaládi életközösség és a nagycsaládokat
összefogó nemzetségek rendszere. Tagjai között erősen él az a szokás, hogy a
falvakon belül egy helyen, egymás közelében élnek, ezzel mintegy elkülönítve
magukat a szomszédoktól. Az apai ágon számon tartott rokonok gazdasági,
társadalmi és szellemi közösséget alkottak, ami a kölcsönös segítségnyújtáson
túl a vallási-kultikus és a családi ünnepek, szertartások közös megtartásában
is kifejezésre jutott. Ez sok helyen napjainkig meglévő gyakorlat.
A
falvak életét egészen a közelmúltig a faluközösség (bukszel), élén a falugyűléssel (kenes)
irányította. A bukszel a közösség tagjainak anyagi és szellemi igényeit
egyaránt kielégítette. Bukszel nem minden településen létezett, több falu is
tartozhatott egy közösségbe. A 19. században a kapitalizálódás térhódításával,
a falusi társadalom szociális rétegződése következtében megindult a
faluközösségek felbomlása. A faluközösség önigazgatási rendszerében vezető
helyen állt a kenes, a falugyűlés. Ez a választott testület a falusi bíróból,
az adóbegyűjtőből, a tűzőrből és más tisztségviselőkből állt. A 19. században a
kenes nagyon sokoldalú feladatkört látott el. A falugyűlés döntött a földdel, a
gazdasági élettel, az adók beszedésével, a jogi vitákkal, a neveléssel, a
kultúrával, de még a vallással kapcsolatos kérdésekben is. Mivel a
faluközösségbe több település tartozott egyszerre, a kisebb kérdésekben minden
falu saját gyűlése döntött, és a nagy kenes csak a fontosabb ügyekben, hivatali,
kincstári kérdésekben gyűlt össze. A gyűléseken a falu íratlan törvényei,
normái voltak mérvadóak, s a kenes határozata mindenki számára kötelező érvényű
volt. A vitás kérdésekben szavazással döntöttek, s kétharmados többség esetén a
határozat jogerőre emelkedett. A végrehajtás a falugyűlés által választott
testület kezében volt, melynek élén a sztaroszta,
falubíró állt, akit három évre választottak, s munkájáért fizetést kapott. A
bukszel és kenes a szocialista átalakítások egyik áldozatává vált, az 1930-as
években erőszakkal felszámolták őket.
Az
udmurt települések többsége folyók, tavak, vagy források mellé épült.
Nagyságukban jelentős különbségek figyelhetők meg az egyes vidékeken. A kis
lélekszámú falvak általában északon, a nagyobb falvak délen figyelhetők meg.
A
18–19. században az udmurt településekre a rendezetlenség volt jellemző, csak a
19. század végére váltak általánossá a szalagtelkes településtípusok. Először
az országút mellett álló települések alakultak át, majd fokozatosan a többiek
is.
Az
udmurt lakóház sajátossága, hogy ezt a feladatkört több épület látta el
egyszerre. A ház (korka), a kamra (kenosz) és az imaház, ami egyben nyári
konyha is (kua). Valamikor, nagyon
régen a legősibb lakóépület a kua volt, azt váltotta föl a farönkökből készült,
nyeregtetős ház. A házak általában földszintesek és egyosztatúak voltak. Csak a
20. század elején, a módosabb parasztok körében terjedt el a kétosztatú
háztípus, amikor a fűtött házhoz egy fűtetlen pitvart is kapcsoltak.
A
melegebb időjárás beköszöntével, áprilistól októberig a család a kenoszba
költözött. Ezek kétszintes építmények voltak, díszesen faragott verandával. A
földszinten az élelmiszert, az emeleten a ruhaneműt tárolták, illetve itt
laktak a nyári hónapokban. A nagycsaládban élő kiscsaládok számától függően a
kamrát deszkával, vagy vászonnal több részre osztották. Az egyik fal mentén
helyezkedtek el a lócák, melyeket ágyfüggönyök vettek körül. A másik falára
hosszú rudakat erősítettek, ezeken tárolták a ruhákat. A kamrában őrizték a női
munkaeszközök jelentős részét, így a szövőszéket és a guzsalyt is. Ellentétben
a házzal, a kenoszban a nőké volt a vezető szerep. A házon, a kamrán és a nyári
konyhán kívül más épületek is álltak az udvarban, például gabonatároló
hombárok, istállók, fészerek. A különböző rendeltetésű épületek udvaron belüli
elrendezése a bent lakók anyagi helyzetétől függött. Csak a módosabb gazdáknál
terjedtek el a három oldalról zárt udvarok, ahol a lakóház merőlegesen állt az
utcára. A többiek egy vagy két sorba építették lakó- és gazdasági épületeiket.
Az udvar utca felöli részére került a díszesen faragott kapu és a
deszkakerítés.
A
19. század második felében – a 20. század elején az udmurt parasztság alapvető
foglalkozása a gabonatermelő ekés földművelés volt. Régen az irtásos-égetéses
rendszer volt az uralkodó, mely a 19. században az időszakosan használt erdei
ugar formájában maradt fenn. Ez azt jelentette, hogy a régebben már felégetett,
de újra kinőtt fiatal erdőket, bokrosokat égették el ismét. A nyomásos gazdálkodás
az irtásos-égetéses rendszerhez képest mindig másodlagos szerepet játszott, bár
a 19. században már alkalmazták a két- és háromnyomásos rendszert.
A
tavaszi gabona vetése áprilisra, az őszié általában július végére, augusztus
elejére esett. Leggyakoribb termesztett növényeik a helyi fajtájú, hidegtűrő
rozs, zab, árpa, búza, hajdina, sárgaborsó, tönkölybúza, köles, lencse, len és
kender voltak. Bár az udmurtok a középkorban az őszi gabonát még nem ismerték,
a 19. században szántóföldjeik nagy része már ezzel volt bevetve. Tavaszi
vetéssel főleg zabot és árpát vetettek. A vetést csak felnőtt férfiak
végezhették.
Az
udmurtok különböző fajtájú mezőgazdasági szerszámokat használtak a föld
megmunkálására. A 19. században még csaknem mindenütt faekét használtak, melyet
a maga használatára minden ügyesebb parasztember el tudott készíteni és a hibás
alkatrészeket ki tudta javítani. A vasalkatrészeket viszont mindig mesterember,
általában a helybéli kovács készítette. A 19. században a túróekék helyett már
az aszimmetrikus ekevassal ellátott ágyekék voltak általánosan használatosak.
A
talaj föllazításához, a nagyobb rögök összetöréséhez boronát használtak.
Viszonylag egyszerűek voltak az aratóeszközeik is. Az aratást elsősorban sima
élű sarlóval végezték, kaszát csak rossz termés esetén használtak.
A
kalászos növényekből a szemet csépléssel, vagy nyomtatással nyerték ki. A
gabonát vízi- és szélmalmokban őrölték meg, de ínségesebb időkben, vagy ha csak
kevés őrölt gabonára volt szükség, akkor házilag, kézi őrlőkövek segítségével.
Az
állattenyésztés az udmurtok gazdasági életében a második helyen állt, igavonó
erőt, táplálékot, ruházati nyersanyagot és értékes trágyát biztosított a
parasztoknak. A 19. század végén az udmurt parasztok lovat, szarvasmarhát,
juhot, kecskét, sertést, libát, kacsát, tyúkot, ritkán pulykát tenyésztettek.
Legeltető-istállózó állattartást folytattak. A jószágot általában 5-6 hónapig
legeltették. A természetes legelők mellett főleg a kimerült, illetve
pihentetett szántóföldeken legeltették az állatokat. A lovakat és a teheneket
szabadjára engedték, fogadott pásztorok csak egyes tájakon voltak. A szabadon
legelő állatok behatolása ellen sövénykerítéssel vették körül a szántóföldeket,
aminek elkészítése sok idejét és erejét emésztette fel a parasztoknak. Szívesen
hajtották az állatokat olyan területre, ahol természetes akadályok állták
útjukat, illetőleg, ahol az állatok szabad mozgását a természet korlátozta.
Ennek ellenére sok időbe került az elkóborolt állatok felkutatása. A hosszú
téli hónapokra az állatokat fűtetlen istállókban szállásolták el, fűtött
istállóra csak a módosabb gazdáknak futotta. A takarmányozás nehézségei miatt,
télire csak a legszükségesebb mennyiségű állatot hagyták meg, a többit
levágták. Szénán kívül téli takarmányul a mezőgazdasági melléktermékeket adták.
Szénát inkább ellés vagy igázás előtt adtak, hogy az állat erőre kapjon.
Takarmánynövényeket csak a 19. század végén kezdtek termeszteni. Ínséges időben
takarmány gyanánt lombot is etettek az állatokkal. A 19. században az udmurtok
állatállománya kis számú és alacsony hasznú volt.A vidék mézben, vadakban és
halakban igen gazdag volt, ezért a méhészet, a vadászat és a halászat sokáig
megtartotta jelentőségét.
A
méhészkedés kezdetleges formája lényegében csak gyűjtögetés volt. A fák
tulajdonjegyes megjelölésével az odúban élő méheket birtokukba vették, s mézük
egy részét időről időre rendszeresen összegyűjtötték. Az ilyen fák tulajdonjoga
apáról fiúra szállt. A fejlettebb módszert alkalmazó méhészek farönkből már
maguk is vájtak ki méhkasokat, melyeket eldugott erdei tisztásokon állítottak
fel. A 19. század második felében ezt a fajta méhészetet a mezőkön, illetve a
lakóházhoz tartozó kertekben kialakított méhesek váltották fel. Minden faluban
volt legalább 2-3 porta, ahol több kaptárból álló méhes állt. A néphagyomány
szerint méhekkel csak olyan ember tudott sikerrel foglalkozni, aki erre
erkölcsileg érdemes volt. Az udmurt mézet messze földön ismerték, különösen
keresett volt a szarapuli, faodúkból összegyűjtött méz. Méhészettel csak az
udmurt parasztság szűk rétege foglalkozott, mert ez sok figyelmet, tudást és
időt igénylő foglalkozásnak számított. A naturális gazdálkodást folytató udmurt
parasztok munkaeszközeik és használati tárgyaik nagy részét a környezetükben
viszonylag könnyen hozzáférhető anyagokból, azaz fából és a mezőgazdasági
nyersanyagokból maguk készítették.
A
19. században a legelterjedtebb mesterségek a szövés, a fonás, a
gyékénykészítés, a bocskorfonás, a famegmunkálás, a gyapjú- és a bőrfeldolgozás
voltak. Ezeknek a mesterségeknek a többségével a férfiak foglalkoztak. A
használati tárgyak, eszközök igen egyszerű technikával készültek, nem is
kellett hozzájuk sok szerszám, csak kés, véső, kézi fúró és tű. Bocskorfonással
elsősorban az öregek és a kamaszok foglalkoztak, termékeiket házi használatra
gyártották, csak ritkán adtak el belőlük egy-egy darabot.
A
női mesterségek a len-, a kender- és a gyapjúfeldolgozás hosszú és fáradtságos munkájából
álltak, ezen kívül a nők hímeztek, varrtak és a viselethez tartozó egyes
ékszereket is maguk készítették.
Az
udmurt népviseleten belül három lokális variánst különböztethetünk meg, az
északi, a déli és a beszermján viseletet. Az északi udmurt viselet jellemzője a fehér házivászonból
készült, tunikaformájú, gallér nélküli ruha, dús hímzéssel az ujján, a
mellrésznél és a szélein. Ezt az inget a nyitott kaftánnal együtt viselték.
Ruházatuk fontos része volt a derékban végződő kötény, amelyet fonott övvel
hordtak. Téli felsőruhájuk mind a nőknek, mind a férfiaknak a vastag
posztókaftán és irhabunda volt. Fejükön a lányok leggyakrabban kis vászonsapkát
viseltek, alatta homlokpánttal. A férjes asszonyok homlokpántot, dísztörülközőt
és tetején kendőt hordtak. Az udmurtok leggyakoribb nyári lábbelije a bocskor
volt, amelyet az asszonyok hímzett lenvászon harisnyával viseltek. Téli
lábbelijük a halinacsizma.
A
férfiak hosszított fazonú fehér vászoninget viseltek, jobboldali
mellkivágással, melyet a szűk, sötét színű nadrágon kívül, fonott övvel
hordtak. Fejviseletük a karima nélküli posztókalap volt.
A
déli udmurt női viselet színes háziszőttes, állógalléros ing, felette
mellrészes kötény. Kaftánjuk derékban elvágott, lefelé bővülő, csíkos gyapjú
szőttes. Fejviseletük, ékszereik, lábbelijük hasonló az északi udmurtokéhoz.
A
férfiak egyenes nyakkivágású színes, kockás inget, szűk csíkos nadrágot
viselnek fehér színű mellrészes köténnyel.
A
beszermján viselet köztes helyet foglal el a déli és az északi viselettípusok
között.
Napjainkban
az udmurtok döntő többsége városi viseletet hord, népviseletet csak az idősebb
asszonyok vesznek fel, főleg a középső és a déli országrészben. Északon csak a
hagyományőrző együttesek, kizárólag fellépéseik alkalmával öltöznek
népviseletbe. Ugyanakkor, az utóbbi időben a népviselet etnikai szimbólummá
válását figyelhetjük meg.
Az
udmurtok étkezésében a legfontosabb helyen a szemes növények: rozs, árpa, zab,
tönkölybúza, köles és búza álltak. E magvak az ételek többségének alapanyagát,
vagy fontos alkotórészét jelentették, és dara formájában használták őket. A
darából készült kásák nemcsak a hétköznapi, de az ünnepi asztalnak is fontos
ételei voltak.A szemesnövényeken kívül gyakori nyersanyaguk volt a répa, a
sárgaborsó, a burgonya és a zöldségek, mint például a sárgarépa, káposzta,
hagyma, torma. Ezek nagy részéből különféle leveseket készítettek. Étolajat
len- és kendermagból nyertek. A hús, a szemesnövényekhez képest kisebb
jelentőségű volt, fogyasztása szezonális jelleggel bírt. Általában ősszel és
télen több húst ettek, mint az év többi részében. Gyakorlatilag az összes
háziállat húsát felhasználták, csak lóhúst ettek kevesebbet, mert annak
fogyasztása rituális jellegű volt. A tejtermékek elsősorban az ünnepi és a
rituális ételek közé tartoztak. Tejet frissen ritkán fogyasztottak, inkább
kefirt vagy aludttejet készítettek belőle. Az udmurt konyha egyik sajátossága,
hogy az ételek nagy részét főzték, vagy kemencében sütötték, párolták, a
zsírban sütést egyáltalán nem ismerték. Alapélelmiszernek számított a kenyér („nyany”) is, mely általában rozs- vagy
zablisztből készült. Étkezés után legszívesebben kvaszt, írót, vagy teát ittak.
Ünnepi italnak számított a gyenge szesztartalmú házisör, („szur”) és a
házipálinka, a „kumiska”, amit a legnagyobb ünnepeken a déli udmurtok enyhén
megmelegítve kínáltak. Édességet alig fogyasztottak. Fontos része volt viszont
az ünnepi lakomának a méz, amit kenyérrel, kis kanállal ettek.
Az
udmurtok ugyan formálisan áttértek a pravoszláv vallásra, de ősi hitviláguk a
mai napig szinte érintetlen formában fennmaradt. A sokistenhithez és az ősök kultuszához nagyszabású áldozati
szertartások kapcsolódnak. Az udmurt mitológiában a világ égi–földi–földalatti
szférákra tagolódik. Ez a legfőbb istenek alakjában és szerepkörében is
kifejezésre jut: Inmár–Kuaz–Küldüszin. A felső, középső és alsó világ istenei
és szellemei hierarchikus csoportokat alkotnak, amelyek mind befolyásolják az
emberek életét, ezért áldozati szertartásokkal járnak a kedvükben. A naptári
fordulópontokat tavasszal a szántás előtt és után, nyáron az aratás után
áldozati szertartással ünnepelték meg. Isteneiknek és az ősöknek étel-, ital-
és állatáldozatot mutattak be. Az isten rangjától és a hozzá intézett kéréstől
függött az ajándék nagysága. Az egyéni áldozati szertartásokat otthon, a
közösségieket a szent ligetben tartották.
Állatáldozattal
egybekötött szertartásokat napjainkban is tartanak az udmurt nép hagyományőrző
csoportjai. A ma is élő rítusok közül a legjelentősebbek a családi-nemzetségi
és az ősök kultuszához kapcsolódó szertartások, valamint a sok archaikus elemet
tartalmazó temetkezési szokások.
A
kereszténység elterjedése után, akárcsak a naptári ünnepekre, az udmurtok
hitvilágára is a vallási szinkretizmus jellemző. A 18. századi tömeges
hittérítés következtében az udmurtok formálisan mindannyian keresztényekké
váltak, ami persze nem jelentette ősi vallásuk megszűnését. Régi isteneik,
akárcsak régi ünnepeik a pravoszláv valláson belül éltek tovább. Így Csodatévő
Szent Miklós alakja Nyulesz-Murtéval
fonódott egybe, Inmár, Küldüszin és Kuáz hármasságát a szentháromságként
kezdték értelmezni, sokszor áldozati szertartásaikat a templomban kezdték el,
de a szent ligetben fejezték be, ahová a papot is meghívták.
Az
1980-as évek végétől az udmurtoknál, ahogy a volt Szovjetunió más kis népeinél
is elindult a nemzeti öntudatra ébredés folyamata. Egyre-másra jöttek létre
helyi, regionális, majd országos szervezeteik, szövetségeik, melyek közül a
legjelentősebb az „Udmurt Kenes”
(Gyűlés) nevű összudmurt társaság.
(Kerezsi Ágnes)