Az rtf-változat letölthető innen
Vepszék
A
vepszék a Ladoga-, az Onyega- és a Fehér-tó közötti területen élnek.
Antropológiailag
az europid rassz fehér-tengeri–balti típusához tartoznak.
Lakóterületük
a mérsékelten kontinentális éghajlati övezethez tartozik, a hosszú hideg tél és
a rövid, meleg nyár jellemzi. A táj erdőben és vadakban igen gazdag, ezért
gazdaságukban sokáig fontos szerepet játszott a prémvadászat, a gyűjtögetés és
a halászat, melyek elsősorban személyes szükségletük biztosítását szolgálták.
Gazdaságuk vezető ágazata a földművelés volt, melynek az irtásos-égetéses
formáját gyakorolták egészen a 19. század derekáig. Csak ezután terjedt el
körükben a háromnyomásos gazdálkodás. A 18. század második felétől a vepszék
egyre erőteljesebben kapcsolódtak be az orosz piacgazdaságba, melynek
eredményeként a fakitermelés egyre intenzívebbé vált ezen a tájon. A kivágott
fát a Szvir és a Néva folyókon úsztatva szállították. A vepszék ügyes
kereskedők is voltak, már egy évezreddel ezelőtt, volgai bolgárokkal is élénk
cserekereskedelmet folytattak.
A
vepszéknél egészen a 20. század elejéig fennmaradt a faluközösség rendszere, a
kiscsaládok mellett gyakoriak voltak az osztatlan nagycsaládok is.
Egy
évezredes kapcsolat fűzi őket az oroszokhoz, ami anyagi és szellemi
kultúrájukon is erőteljes nyomokat hagyott. Lakóházaik és gazdasági épületeik
elhelyezkedése, valamint a szobabelső kialakítása azonban balti finn
hagyományokat őriz. Boronaházaikat és fából készült kétszintes gazdasági
épületeiket zárt udvarrá, T-alakúra formálták. A lakóházban az asztal nem orosz
módra a szent sarokban állt, hanem a ház homlokzati falánál.
Ez
a kettősség figyelhető meg a női viseletben is. Az orosz típusú szarafánok
(hosszú kötényruha) és a hozzávaló fehér színű, dúsan hímzett ing mellett
ugyanilyen gyakorisággal viselték a balti finnekre jellemző szoknya-blúz
változatot is, derekukon övvel, dísztörülközővel.
Díszítőművészetük
sokszínűségét tükrözik a hímzések, melyekkel elsősorban a fehér lenvászonból
készült ingeket, blúzokat, szoknyákat, fejviseleteket, dísztörülközőket és
esküvői lepedővégeket hímezték ki. A hímzések hagyományosan egy, legfeljebb két
színnel készültek. Kedvelték a pirosat és a fehéret. A motívumok közül több
igen ősi keletű és bár az évszázadok során sokfajta variánsuk jött létre, a 19.
század végéig fennmaradtak. A fa, a madarak, a lovak, a lovasok és a felemelt
kezű antropomorf figurák kompozíciója általában hármas felépítésű, középen áll
a fa, illetve az emberi (legtöbbször női) alak, tőle jobbra és balra lovak,
lovasok, madarak láthatók. A famotívum minden bizonnyal az oly sok népnél
ismeretes életfát szimbolizálta, a felemelt kezű, szakrális pózban álló női
alak pedig a természet, a termékenység istennőjét, akinek kultusza sokáig élt a
vepszék körében. A hímzéseken látható lovak a Napot, a lovasok pedig a
különböző természeti elemek isteneit elevenítették meg. A korábbi hímzések
figurái még realisztikusak, a 19. századra azonban már erősen geometrizálódtak
és stilizálódtak, vallási jelentésüket elvesztették, inkább csak a hagyományok
iránti tiszteletből hímezték őket.
A
többi finnugor néphez hasonlóan a vepszéknél is igen sokoldalú volt a fafaragás
technikája és annak alkalmazása a különböző tárgyakon. Így fából készítették
ivókorsóikat, amelyek csónakformájúak voltak és fogantyújuk gyakran ló- és
madárfejben, vagy a kettőben együtt végződött. Elképzelésük szerint a Föld
lapos és mozdulatlan, óceán veszi körül. A Nap reggelente az óceánból kel fel,
s megtéve egész napos útját az égen, ugyanoda tér vissza. Innen származik az
ivóedényeken a Nap lóval és vízimadárral összekötött ábrázolása, ugyanis a ló
(Nap) belemerülve az óceánba, vízimadárrá változott át és így folytatta útját
az óceánon át Kelet felé. Az ivóedényeket különböző méretekben készítették,
voltak egész nagyok és kisebbek is közöttük. Még a 19. században is használták
őket a közösségi halotti emlékünnepeken, elsősorban sört ittak belőlük.
Sajátos
ételeik a savanyú kenyér, a hallal töltött tésztafélék és a halételek. Nemzeti
italuk a sör és a kvasz (árpa- vagy rozskenyérből erjesztett savanykás ital). A
kereszténység előtti hitvilág emlékeit őrzik a fából faragott guzsalyok,
amelyek felépítésük és díszítési módjuk szerint igen sokfélék, de közös bennük
az, hogy akárcsak a hímzéseken, gyakran található rajtuk kör, rombusz, ló és
madárfigura, azaz a Nap különféle jelképei.
A
vepsze családi ünnepek hasonlóak az észak-orosz ünnepekhez, néhány jellegzetes
vonásuk azonban megmaradt, Így például az oroszoktól eltérően nem nappal, hanem
éjszaka történik a lánykérés. Az esküvőn a fiatal párnak meg kell kóstolnia a
rituális hallal töltött pirogot. A halottat sirató énekek kíséretében temették
el. Ez a szokás a pravoszláv hitű balti finnek temetkezési szertartásainak ősi eleme.
A
11-12. századtól keresztények, ezért a vepszék ősi hitvilága csak halvány
nyomokban maradt fenn és összességében igen keveset tudunk róla. Hitviláguk
pontosan megjelölte az ember helyét a környezetében, meghatározta az ember és a
természet viszonyát. Fontos szerepet töltött be hitvilágukban az agrárkultusz,
megszemélyesítették és mélyen tisztelték a meleg és a fény forrását, a Napot,
és hittek a természet nagy istenasszonyában. Hittek az erdő szellemében, aki
megbüntette az erdőben vétkezőket. Nem volt szabad ok nélkül akárcsak egy ágat
is letörni, egy gombát széttaposni, vagy az erdei gyümölcsöket elherdálni.
Vadászat előtt az erdő urához kellett szerencséért fohászkodni. Az ő
engedélyért kérték ahhoz is, hogy egy fát kivághassanak, nyírkérget hánthassanak,
bogyókat szedhessenek. Ismerték a víz szellemének alakját is. Ha vizet akartak
merni, fürödni készültek a folyóban, vagy halásztak, előtte engedélyt kértek rá
a víz szellemétől. Nevét nem volt szabad eközben kiejteni. Szellemeiknek
áldozati ajándékot adtak, hogy rokonszenvüket elnyerjék. Ez lehetett
ételáldozat (pl. kenyérmorzsa), valamilyen tárgy, amilye magának a szellemnek
nincs, azaz ember által előállított dolog, pl. egy szem sörét, egy kis szög,
vagy más apróság. Sikeres halászat és vadászat után megköszönték a szellemek
segítségét. Hittek abban, hogy a fáknak is saját lelke, szelleme van. Bizonyos
fákat még a közelmúltban is különös tisztelettel vettek körül. Különösen
tisztelték a hatalmas, különleges formájú fákat, amelyek valamilyen magaslaton
álltak. Ezeknek ajándékot hoztak, pl. dísztörülközőket akasztottak ágaikra.
Hittek a ház védőszellemében. Ez utóbbitól függött az ott élők egészsége,
boldogulása. Betegség esetén a nojd
nevű gyógyítóhoz fordultak segítségért, akinek alakjában sámánisztikus vonások
is találhatók (pl. révülés).
A
nyolcvanas évek végén a vepszék öntudatosabb képviselői, a többi kis finnugor
néphez hasonlóan, megpróbálták feléleszteni az egyre inkább háttérbe szoruló
vepsze nemzeti tudatot és kultúrát. Saját kulturális társaságot alapítottak,
mely kulturális és politikai szerepet egyaránt betölt. Legfontosabb céljuk a
nyelv megőrzése, az anyanyelvi oktatás iskolai bevezetése, a vepsze
hagyományok, szokások ápolása, illetve újraélesztése.
(Kerezsi Ágnes)