Az rtf-változat letölthető innen
Manysik (vogulok)
A
manysik elsősorban az Ob alsó folyásának bal partján, illetve baloldali
mellékfolyói, a Konda és az Északi-Szoszva mentén élnek.
A
manysik a hantikkal együtt a finnugor nyelvek obi-ugor ágát alkotják.
Antropológiailag
az uráli átmeneti típus szuburáli és uráli fajtájához tartoznak.
A
manysik lakta terület a tajga övezetébe esik, egyharmadát vegyes erdő borítja,
a fennmaradó részeken mocsarak, lápok terülnek el, illetve rendkívül sok kis
patak, folyó teszi még áthatolhatatlanabbá ezt az amúgy is nehezen járható
vidéket. Az éghajlat igen zord. A hosszú, több mint hét hónapig tartó, sötét,
kemény tél és a rövid meleg nyár jellemzi. Az éghajlat szélsőségeire jellemző, hogy
a talajt októbertől májusig vastag hótakaró borítja, télen nem ritka a -40 C
fok sem. Nyáron, amikor a nap alig megy le pár órára, a hőmérséklet a 25–30 C
fokot is elérheti. A vidék halban és vadban igen gazdag. Található itt
jávorszarvas, medve, rozsomák, hiúz, róka, értékes prémű kis ragadozók, mint a
coboly, hermelin, menyét, nyest, nyuszt, pézsmapatkány és nagy számban mókus
is. A vízi madarakon kívül többek között siketfajd, nyírfajd és császármadár is
él ezen a tájon. Vizeikben mind az édesvízi, mind a tengeri halak megtalálhatók
(tokhalak, lazacfélék), de hód és vidra is előfordul.
Önelnevezésük
a manysi eredetileg ‘ember, nemzetség’ jelentésű volt. A vogul népnév – melyet
ők maguk nem használnak – feltehetőleg az Ob baloldali mellékfolyója, a Vogulka
elnevezésével kapcsolható össze, kezdetben az oroszban volt használatos, s
onnan vette át a többi nyelv. A manysikat először a 11. század végéről származó
írott források említik. A 16. században a manysik törzsi-nemzetségi
társadalomban éltek, amelynek nyomai a 20. század elejéig fennmaradtak. Így
például az északi voguloknak és osztjákoknak két nagy frátriája volt, a Por és
a Mos, melyek különböző mitológiai
ősöktől származtatják magukat. A Por a medvétől, illetve más állatősöktől, a
Mos a Világügyelő férfiútól, illetve más, istenként tisztelt hősöktől. A két
frátria feltehetőleg különböző származású népcsoportokat takar. A helyi Por és
a délről jövő Mos leszármazottainak összeolvadásából alakultak ki a jelenlegi
manysik és hantik.
A
manysik hagyományosan tajgai halászok és vadászok. A piacorientált halászat és
vadászat szezonális jellegű, de saját szükségletük kielégítésére egész évben
halásznak és vadásznak. A halászati szezon július–augusztusra esik. A halászat
két alapvető formáját gyakorolják, a rekesztő- és a kerítőhalászatot, de
ismerik a lékes és fáklyás halászatot is. A halak bizonyos fajtáit (a
belsőségekkel és az ikrával együtt) nyersen, sózva is fogyasztják, némelyiket
megsütik, de a leggyakoribb a főtt és szárított hal. Hallal táplálják a
kutyákat, sőt télen egyes helyeken szárított halat kapnak a rénszarvasok is.
Mivel
az erdős tajgán kevés a nagyvad, de annál több prémes állat található, ezek
vadászatára specializálódtak. A vadászszezon októbertől márciusig tart, az
állatok értékes téli bundájának megjelenésétől a párzási időszakig. A vadászok
a vastag hóban általában síléceken közlekednek. Fő segítőtársuk a kutya.
Régebben íjjal és csapdák segítségével vadásztak, mára az íjakat mindenhol
felváltotta a puska. A vadászat általában egyéni, illetve egy családra
korlátozódik, csak nagyvadak vadászata esetén áll össze több család. A vízi
állatok közül a hódot, vidrát vadásszák. A Jamal-félszigetig eljutó csoportok
ruháin még fókaprém is látható. Prémjéért vadásszák a mókust, nyusztot, menyétet,
hermelint, cobolyt, rozsomákot, nyulat, rókát. Az évszázadok óta folyó
rablógazdálkodás következtében sok helyen mára a coboly, a hermelin, a menyét
teljesen kipusztult, ezért ott teljesen áttértek a mókusvadászatra. A nagyvadak
közül a vadrén és a jávorszarvas, valamint a medve vadászata jelentős, ezek
húsát, bőrét, esetenként csontjait is felhasználják. A madarak közül a siket-
és nyírfajdot, valamint a császármadarat többnyire zúzócsapdával ejtik el. A
vízimadarakra nyáron vadásznak. Vándorlásukkor hálóval, vedlésük idején nyíllal
vagy puskával ejtik el őket. Húsuk és tojásuk táplálékul szolgál, lenyúzott
pihés bőrüket téli ruhák béléseként használják. Az egyes családok saját
vadászterülettel rendelkeztek, ahol a többi vadásznak tilos volt halászni-vadászni.
Ha az űzött vad átszaladt a másik vadászterületre, általában abbahagyták a
követését, vagy ha mégis lelőtték, az állat prémét a terület tulajdonosának
adták. Abban az esetben viszont, ha éhező ember került a másik erdejébe, joga
volt annyit vadásznia, illetve halásznia, hogy éhségét csillapítsa. A
vadászterület birtoklása nem jelentette azt, hogy a földet el lehetett adni,
tulajdonosa kizárólag bérbe adhatta, ha többi családtagja is beleegyezett. A
tajgában élő, hagyományos életmódot folytató osztják családok ma is pontosan
tudják meddig tart vadászterületük, egymás földjére nem járnak vadászni,
halászni, sőt az elkóborolt rénszarvasokat is visszaterelik.
A
vadászaton kívül az északi vidékeken ma is jellemző a réntartás, melyet
feltehetőleg a 13–14. században vettek át a nyenyecektől. A népköltészet
tanúbizonysága szerint valamikor hatalmas réncsordákat tartottak, melyek száma
részben a szocialista átalakulás következtében, részben a környezetszennyezés
miatt mára erősen megcsappant. Az Ob alsó folyása és annak mellékfolyói mentén
régebben ezerfős vagy annál is nagyobb nyájakat tartottak. A rénszarvastartás
volt a gazdaság alapja. A réntartó családok nomadizáló életet folytattak, azaz
az év során állandó észak–déli irányú mozgásban voltak. Ennek egyrészt a
legelők folyamatos kimerülése volt az oka, másrészt, hogy meneküljenek a
szúnyoginvázió elől. A délebbre fekvő téli szálláshelyről, ami a sok mocsár és
láp miatt nyáron elviselhetetlenné válik, a nyáj megindul északra, a
Jeges-tenger partvidékére vagy az Urál hegyhátaira, ahol az állandó széljárás
elűzi a szúnyogokat. Ősszel ugyanezt a több száz kilométeres utat visszafelé
kell megtenniük, a kontinens védettebb belseje felé. A nomadizáló családok
télen három-hat naponta, nyáron két naponta változtatnak szálláshelyet.
A réntartás napjainkban már csak kiegészíti a
halász-vadász életmódot, az állatokat főleg a közlekedésben, és a
teherszállításban használják.
A
halászat és vadászat, akárcsak a réntartás elsősorban a férfiak feladata. Ők készítik
el munkaeszközeik nagy részét, a varsákat, a rekesztékeket, az íjakat, a
nyílvesszőket és a csapdákat. A nők a házimunka elvégzése és a gyereknevelés
mellett maguk készítették a hagyományos viselet nagy részét, részben csalán-
vagy kendervászonból, másrészt rénszarvasprémből. Ha vásznat már nem is
készítenek, de a prémfeldolgozás művészetét sok vogul asszony még napjainkban
is ismeri. Nők készítették és készítik ma is a halászhálókat. Ősszel az
asszonyok legfontosabb feladata a gyűjtögetés. Az áfonyafélékben gazdag tajgai
tájon az augusztus hónap a begyűjtés ideje. Ilyenkor az asszonyok és a gyerekek
napokig járják a tajgát, és annyi áfonyát gyűjtenek, hogy az elég legyen a
hosszú téli hónapokra is.
Míg
az északi területeken a komik és a nyenyecek gyakoroltak jelentős hatást a
manysik kultúrájára, addig délen a szibériai tatárok. Részben tőlük, részben az
oroszoktól sajátították el a földművelést és állattenyésztést a 17. században.
A délebbi területeken kis számban tartottak és tartanak lovat, tehenet, kecskét
és szárnyasokat. Akárcsak északon a rénszarvastartás, úgy délen a földművelés
és állattenyésztés is csak kiegészítő gazdálkodási forma a halászat és a
vadászat mellett. A legszorosabb kapcsolat legközelebbi nyelvrokonaikhoz, a
hantikhoz fűzi őket, elsősorban az északi és keleti területeken. Egy északi
manysi és egy északi hanti csoport több közös vonást mutat fel kultúrájában,
szokásaiban, nyelvében, mint egy északi és déli manysi közösség.
A
manysik félig letelepült életmódot folytatnak. Csak egy állandó szálláshelyük
van, a téli, amely általában vízparton és lehetőleg az erdő szélén áll, közel a
vadászterülethez. A többi szálláshelyüket évszakonként váltogatják, az abban a
szezonban végzett munkának megfelelően. Nyáron folyóparton, egyrészt a
halászat, másrészt az alapvető közlekedési útvonal miatt, ősszel pedig
gyűjtögetésre alkalmas területen szállnak meg. Településeik általában kis
méretűek, összesen pár házból állnak, ritka, amelyben tíz–húsz ház található.
A
manysi társadalom alapegysége a patrilokális család, mely alapvetően monogám,
de esetenként többnejűséggel is találkozhatunk. A nagycsaládi szerkezet nyomai
egészen napjainkig fennmaradtak. A levirátus
gyakori jelenség volt társadalmukban. Amennyiben a nagycsaládon belül
valamelyik fiútestvér meghalt, annak özvegyét fivérei közül valakinek feleségül
kellett venni. Kötelessége volt az özvegyről és gyermekeiről gondoskodni. Ilyen
módon biztosította a társadalom az egyedül maradt asszonyok és gyerekek számára
a védelmet, és így jutottak egy-egy családi tragédia folytán több feleséghez a
férfiak.
Régen több épülettípust ismertek, a félig
földbe ásott kunyhótól egészen a boronaházig. Mára két alapvető háztípus maradt
fenn, a kerek alapterületű kónuszos sátor és a földre épített, egyosztatú
boronaház.
A
sátor vázát a kúp alakban felállított, 2-3 méter hosszú rudak alkotják. A téli
sátorra kb. 30 rénszarvasprémet terítettek, befelé és kifelé is szőrrel,
legalább két rétegben. A prémeket több méter hosszú, bőrből készült kötéllel
erősítették a vázhoz. Ma már a kis számú rénszarvas miatt a sátrak gyári
ponyvával vannak borítva még a nagy hidegekben is. A sátorrudak felállítása, a
ponyva felhelyezése és a sátor belsejének szigetelése a férfiak dolga. A
sátorban a családtagoknak és használati tárgyaiknak szigorúan meghatározott
helyük van. A bejárathoz legközelebb található a háziasszony helye és holmija:
bundája, ruhái, varrókészlete és a kidolgozásra váró bőrök. A bejárattól a
második a férj helye. Itt tartja vadászfegyvereit, személyes használati
tárgyait és ruháit. Ezután következnek a gyerekek és legvégül a vendégek.
Középen régebben szabad tűz égett, ma egyszerű vaskályha áll. A tűzhely mögötti
terület szent hely, itt találhatók a család ereklyéi, szent ládája, segítő
szellemei. Ezen a területen nőknek tartózkodni, vagy a kályha mögött a másik
oldalra átlépniük szigorúan tilos. Az alacsony étkezőasztalka és az élelmiszer
a szakrális tárgyak közelében, a bejárattól szemközti részen található.
Boronaházaikban
régen sajátos formájú, elöl nyitott, tapasztott kemencével fűtöttek. A szabad
tűznek meghagyott nyílásban főztek. Mára ez a kályhakészítési mód feledésbe
merült, helyette házilagosan előállított vaskályhát használnak. A letelepült
életmódot folytató obi-ugor családoknál gyakori a kétosztatú ház, külön
konyhával és szobával. Délen, illetve a mesterségesen létrehozott falvakban
orosz típusú házakkal is találkozhatunk.
Kenyérsütésre
a házaktól biztonságos távolságra, agyagkemencéket készítettek. A tároló
építmények általában lábakon álló tetők, ami alatt a használaton kívüli szánok,
varsák sorakoznak, de itt találhatók a feldolgozandó bőrök, vagy a szellőzni
kitett ruhaneműk is. Mivel a sátorban, vagy a boronaházban csak a
legszükségesebb holmikat tartják, például a fekhelyül szolgáló rénbőröket, a
mindennap használatban lévő ruháikat, főző és varró eszközeiket, illetve a napi
élelmiszert, a család egyéb ingóságai, használaton kívüli prémjei, tartalék
élelmiszere egy speciális épületben, a lábasházban található. Ez farönkökből
épült, magas lábakon álló, ablak nélküli, nyeregtetős épület. A nomadizáló
családoknál minden szálláshely közelében található egy belőle, de nem a
szálláshelyen belül, hanem attól valamivel távolabb, az erdőben. A letelepült
életmódot folytató családoknál a lakóépület közelében, annak udvarán állnak
ilyen lábasházak. A magas lábaknak több funkciójuk is van. Egyrészt arra
szolgálnak, hogy megvédjék a tartalék élelmiszert, illetve az ingóságokat a
vadállatok dézsmálásától, másrészt, a magas lábak miatt a tavaszra másfél méteresre
is megvastagodott hó nem tudja belepni a raktárépületet. A történeti néprajz
szerint a lábasház az egyik legrégebbi épülettípus ezen a tájon. Szibériától
Skandináviáig mindenütt elterjedt, ahol finnugorok élnek. Van, ahol négy magas
lábon áll, mint az obi-ugoroknál, van, ahol csak középen tartja egy vastag
oszlop, esetleg fatörzs, mint a Skandináv-félszigeten.
A
lábasházakkal azonos szerkezetűek, csak valamivel kisebbek a bálványházikók. Az
obi-ugorok az erdő mélyén, a szent berkekben, ilyen kis méretű lábasházakban őrizték védőszellemeik
figuráit, illetve a nekik bemutatott áldozati ajándékokat.
A
manysik használati tárgyaik nagy részét a környezetükben megtalálható
természetes anyagokból állították elő, fából, kéregből, bőrből és prémből.
Fenyőfából készül az egy törzsből kifaragott könnyű, gyors csónak,
cirbolyafenyőből és nyírfából a szán, prémmel borított fenyőfából a síléc.
Edényeik nagy részét ma már vásárolják, de régen elsősorban nyírkéregből
készítették. A legkülönbözőbb méretű szögletes, kerek, ovális, fedett, vagy
fedetlen edények mellett vizesvödrök, tárolóedények, merítőkanalak, bölcsők,
puttonyok készültek nyírkéregből. Ezek nagy részét ma is használják. Nyírkéreg
tárgyaik egy részét bonyolult geometrikus motívumokkal díszítették. Hasonló mintával
díszítették prémből készült tárgyaikat, tarisznyáikat, varrózacskóikat, és a
női bundákat, csizmákat is. A prémek kikészítése és feldolgozása az asszonyok
feladata, amivel szinte egész évben foglalkoznak.
Népművészetük
egyik legősibb formáját alkotják törzsi-nemzetségi jeleik, a tamgák és a
tetoválások. Az előbbiek az esetek többségében az adott törzs totemállatát
ábrázolták, így különböztetve meg magukat a többiektől. A tamgák ősi jelentése
feledésbe merült, mára inkább családi és személyes jelként ismeretesek. A 19.
században az írástudatlan manysik még ilyen tamgával írták alá a különböző
okiratokat. A férfiak vállán, hátán, kezén, lábán látható tetoválások is
törzsi-nemzetségi jelek, tamgák voltak, melyeket csak nők készíthettek. Az
asszonyok főleg madár alakú tetoválást viseltek.
Az
asszonyok ruhái tunika fazonúak, lefelé enyhén bővülnek, mellközépig
gombolósak, álló vagy kis gallérosak. Régen csalán- vagy lenvászonból
készültek, a mellkivágásnál, a vállrészen és a szélein gyönyörű geometrikus
motívumokból álló hímzéssel. Ebből egyszerre több darabot is viselnek. Erre
kerül bizonyos vidékeken a ruhával azonos anyagból készült, elöl nyitott,
kaftánszerű köpeny, szélein prémszegéllyel és hímzéssel. A téli viselet fontos
része a rénszarvasprémből készült, végig nyitott bunda, melyet vagy prémmel
kifelé hordanak, és mozaikos rátétes mintákkal díszítenek, vagy a prémet színes
posztóval borítják, és főleg gyöngyhímzéssel díszítik. Mindkét esetben a bundát
belül hattyúprémmel bélelik ki. Csizmájuk ugyancsak rénszarvasprém, elöl
mozaikos rátétes díszítéssel. Nyáron a már elvékonyodott, kiselejtezett téli
csizmát, szőrnélküli bőrcsizmát, vagy helyenként gyöngyhímzéssel díszített
saját készítésű cipőt hordtak. Napjainkban sok helyen télen halina csizmát, nyáron
gumicsizmát hordanak az asszonyok. Öltözékük elengedhetetlen része a szinte
állandóan hordott kendő, mely régen ugyancsak vászonból készül, szélein
csüngőkkel és hímzéssel díszítve. Ezt váltotta fel a napjainkban általánosan
használt színes, tarka orosz kasmírkendő. Ezt háromszög alakúra hajtva
kétféleképpen viselhetik. Régi szokás szerint végeit nem kötik össze, hanem
válluk mögött a hátukra eresztik, vagy az új divat szerint elöl áll alatt
megkötve viselik. Mindkét esetben a kendőt mélyen az arcukba húzzák. Hajukat
általában két varkocsba fonják, melyen díszítésül ún. hamis copfot hordanak.
Olyan textíliából és szőrből készült egymással összekapcsolt kettős fonatot
erősítenek saját copfjukhoz, amelyen csüngők, láncok, gyöngyök láthatók.
Viselete napjainkban nem általános.
A
férfiak hagyományos viseletéből már csak a felsőruha maradt meg. Ez télen
kívül-belül rénszarvasprém (malica),
vagy befelé fordított prémű kapucnis, teljesen zárt bunda (gusz). Az utóbbira nagy hidegben még egy zárt posztókabát is
került. Tavasszal és ősszel a bundánál valamivel rövidebb, ugyancsak zárt
vászon- vagy posztókabátot viselnek. A kabát tetején minden esetben
megtalálható széles bőrövük a rajta lévő vadászkészségekkel. Csak kevés helyen
maradt meg az obi-ugor férfiak legősibbnek tekinthető, végig nyitott kabátja.
Általában az átmeneti kabátok őrizték meg legtovább ezt a szabást, posztóból
készültek, szélein prémdíszítéssel. Viselése egyes vidékekre (pl. Nagy-Jugán)
korlátozódik. Lábukon általánosan combközépig érő, díszítés nélküli
rénszarvasprém csizmát hordanak. A manysik ősi, az élet minden fontos
mozzanatát átfogó szertartásai közül leginkább a temetkezési szertartás és a
medveünnep maradt fenn. Ez utóbbit a szovjethatalom idején csak titokban
lehetett megtartani. Ma az újból felélesztett hagyomány a manysik és hantik
egyik legfontosabb közösségi, identitástudat-fejlesztő ünnepe.
A
18. században ugyan tömegesen áttértek a keresztény hitre, hitvilágukban
azonban a pravoszláv egyház hatása soha nem volt túl erős, és nem tudta
kiszorítani ősi vallásukat, amely az animizmuson, a totemizmuson, a zsákmányoló
gazdálkodás kultuszain és a sámánizmuson alapul. Hitük szerint a világ három
nagy szférára osztható, az alsó, a középső és a felső világokra, melyek
mindegyikét segítő és ártó lények sokasága népesíti be. Egyes elképzelések
szerint az alsó és a felső világ további hét rétegből áll, melynek csúcsán az
Égatya, Numi-Torum található. Felesége, a Földanya az alsó világban lakik. Hét
leány- és hét fiúgyermekük van, melyeket más-más név alatt, de a manysik és a
hantik minden csoportjánál ismernek. Így például Kaltas, Kaltes, vagy Anki
Pugosz annak az istennőnek a neve, akinek a gyermekáldást és a könnyű szülést
köszönhetik az obi-ugor asszonyok. A betegséget az alvilág ura, Kórfejedelem és
az ő segédei okozzák az embereknek. Bármely vidék sámánja tőle tudakolja meg,
hogy mit kér a gyógyulásért cserében. A világ rendjére Mir susne hum, vagy más
nevén Szornyi kan iki, azaz a Világügyelő férfiú figyel, de egyúttal ő a
vadászok védőszelleme is. Ezen kívül vannak általánosan ismert szellemeik a
legnagyobb folyóknak (Obfői Öreg), hegyeknek, de vannak olyan helyhez kötött
védőszellemeik, amelyeket csak egy adott terület lakossága tisztel, a többi
obi-ugor népesség nem ismeri. A szellemeknek rendszeresen áldozati szertartást
kell rendezni szent berkükben, a bálványházuk közelében. Az áldozati ajándék a
kérés nagyságától függően lehet étel, ital, tárgy és állat. A legfőbb istennek,
Numi-Torumnak és gyermekeinek, de különösen legkisebb fiának, a Világügyelő
férfiúnak a jó halász- és vadászszerencse érdekében rendszeresen mutatnak be
áldozatot. Ezek közül a legértékesebb napjainkig a lóáldozat, de leggyakrabban
rénszarvasáldozatot tartanak. Minden családnak, sőt egyénnek vannak saját
bálványai, segítő szellemei is, akiknek szintén kijár a tisztelet. Ezek helye a
szent szánon, vagy a lakóház közelében álló lábasházban, esetleg a lakóépület
szakrális részében van. Segítő szellemét mindenki magával viszi, ha hosszú,
távoli útra indul, de előtte feltétlenül áldozati ajándékkal kedveskedik neki a
kívánt segítség reményében. Saját segítő szellemeivel az egyén maga is
kapcsolatba kerülhet, a felső és az alsó világban élő isteni lényekkel azonban
csak a sámán tudja felvenni a kapcsolatot. A manysik ősi életmódja és hitvilága
napjainkban egyre szűkebb területekre szorul vissza. A környezetükben a 16.
század óta folyamatosan jelen lévő orosz nép gyakorolta a legdrámaibb hatást
kultúrájukra, megváltoztatva társadalmi szerkezetüket, gazdaságukat,
építészetüket, viseletüket és hitvilágukat. Az asszimiláció következtében a
valamikor nagy területen élő manysi népességet ma már csak a Szoszva és
mellékfolyói mentén élő úgynevezett északi vogulok képviselik, a többi
csoportjuk fokozatosan beolvadt a környező orosz lakosságba. Ennek a
tendenciának kedvez az is, hogy a kőolaj- és földgáz-kitermelés okozta
környezetszennyezés egyre nehezebbé teszi a halászatot és a vadászatot, nemcsak
a manysik földjén, hanem egész Nyugat-Szibériában.
(Kerezsi Ágnes)