Összefoglalás
Áttekintésünk
során azt tapasztalhattuk, hogy a finnugor nyelvű népek zenéjében hasonlóságok
és különbségek egyaránt vannak. A hasonlóságokat elsősorban az archaikus
rétegekben találjuk meg: motivikus szerkesztésmód, kisambitusú, diatonikus hangkészlet az obi-ugorok zenéjében
éppúgy előfordul, mint a permiek, volgaiak és a balti finnek között, legföljebb
az egyik nép zenéjében szinte csak az van, a másik népében pedig kevésbé
őrződött meg.
Az egyes népek zenéjében jól
kimutatható török, orosz és germán hatás történetük ismeretében jól érthető. Ha
ez a hatás nemcsak felszínes volt, hanem évszázadok alatt beépült valamely
finnugor nyelvű nép zenéjébe, akkor az adott nép zenéjét a hasonló hatásokkal
találkozó népek zenéjéhez közelítette, más népek zenéjétől pedig eltávolította.
Így találunk olyan népeket, amelyek zenéjét kevésbé és csak a felszínen maradva
érintette az idegen hatás, és olyanokat is, amelyekre erős és lényegi hatást
gyakorolt a török pentatónia, az orosz többszólamúság, illetve a germán zene.
Nem
tudható, hogy a finnugor nyelvű népeknél megtalálható egyezések a rokonság vagy
az archaikus zene megőrzésének jeleként értékelhetők. A népzenekutatás a 3.
évezred elején ennyit mondhat a finnugor nyelvű népek zenéjéről: nem többet, de
nem is kevesebbet.