11. feladat
A következő összefoglaló
gyakorlattal vizsgálja felül az eddig tanultakat!
Mesélje le a
következő /vagy másik, pedagógiailag „éles”/ történetet, és kérjen véleményt
nem-pedagógus felnőttektől, pedagógusoktól, különböző életkorú gyerekektől,
ifjaktól!
„Szép tavaszi
napon egy érettségihez közeledő IV. gimnáziumi osztály zajosan várja a
magyartanárnőt. A tanárnő megérkezik, de a diákok szinte észre sem veszik,
tovább hangoskodnak. A tanárnő vár, néma jeleket ad, majd megpróbálja az
osztályt túlkiabálni, de a figyelmet nem tudja az elvárható mértékben magára
vonni. Ekkor odamegy az első padhoz/asztalhoz, a rajta fekvő holmikat
összeszedi, és kidobja a nyitott ablakon. Ennek hatására egy pillanat alatt
csend lesz.”
Az
összegyűjtött véleményeket dolgozza fel a következő kérdések mentén:
Igaz, hogy
mindenki el tudott mondani valamilyen megoldást, tehát mindenkinek van a
pedagógiai jelenségekkel kapcsolatos elképzelése? Igaz, hogy van különbség a
különböző pedagógiai tapasztalatokkal rendelkező gyerekek, ifjak és felnőttek
között? Jellemezhetők a gyerekek, ifjak, nem-pedagógus felnőttek nézetei
azokkal a sajátosságokkal, amelyeket a hétköznapi pedagógiai elméletek
jellemzőiként végiggondoltunk? Igaz, hogy a pedagógusok véleményeiben
megjelenik a szakszerűség? Valóban felfedezhetők nézeteikben az egyéni
integrált pedagógiai elmélet jellemzői? Ha esetleg nem minden pedagógus
véleményében tükröződnek ezek a sajátosságok, próbálják ennek okait
kipuhatolni.