11. feladat

A következő összefoglaló gyakorlattal vizsgálja felül az eddig tanultakat!

 

Mesélje le a következő /vagy másik, pedagógiailag „éles”/ történetet, és kérjen véleményt nem-pedagógus felnőttektől, pedagógusoktól, különböző életkorú gyerekektől, ifjaktól!

 

„Szép tavaszi napon egy érettségihez közeledő IV. gimnáziumi osztály zajosan várja a magyartanárnőt. A tanárnő megérkezik, de a diákok szinte észre sem veszik, tovább hangoskodnak. A tanárnő vár, néma jeleket ad, majd megpróbálja az osztályt túlkiabálni, de a figyelmet nem tudja az elvárható mértékben magára vonni. Ekkor odamegy az első padhoz/asztalhoz, a rajta fekvő holmikat összeszedi, és kidobja a nyitott ablakon. Ennek hatására egy pillanat alatt csend lesz.”

 

Az összegyűjtött véleményeket dolgozza fel a következő kérdések mentén:

Igaz, hogy mindenki el tudott mondani valamilyen megoldást, tehát mindenkinek van a pedagógiai jelenségekkel kapcsolatos elképzelése? Igaz, hogy van különbség a különböző pedagógiai tapasztalatokkal rendelkező gyerekek, ifjak és felnőttek között? Jellemezhetők a gyerekek, ifjak, nem-pedagógus felnőttek nézetei azokkal a sajátosságokkal, amelyeket a hétköznapi pedagógiai elméletek jellemzőiként végiggondoltunk? Igaz, hogy a pedagógusok véleményeiben megjelenik a szakszerűség? Valóban felfedezhetők nézeteikben az egyéni integrált pedagógiai elmélet jellemzői? Ha esetleg nem minden pedagógus véleményében tükröződnek ezek a sajátosságok, próbálják ennek okait kipuhatolni.