A magatartásformálás a nevelésben
alapozó szerepet tölt be. Ez a lépés lényegében a nevelés első színtjének tekinthető. Fontossága azonban rendkívüli,
ugyanis a kialakított, megerősített magatartás- és tevék
Amikor a
pedagógus egy-egy ilyen tevék
A konstruktív
magatartás- és tevék
A magatartásformálásnak ez az útja nevezhető az ösztönös nevelés szintjének is, hiszen akár a szülő, akár a pedagógus különösebb szakmai megfontolások és felkészültség nélkül is, szinte folyamatosan befolyásolni törekszik ilyen módon a gyerekek magatartási sajátosságit.
A nevelő tehát egy szelektív hatásrendszert működtet munkája során, ő ennek a hatásrendszernek a forrása.
Mindebből következően a nevelőnek kötelessége a vázolt szelektív hatásrendszer folyamatos működtetése, hiszen ez által valósul meg a nevelési részértékek közvetítése. Éppen ezért, a szelektív, orientáló hatásrendszer működtetésének felfüggesztése a nevelő részéről, vagyis a nevelői közömbösség az érték-közvetítés beszüntetését is jelenti, így ez alapvető pedagógiai hibának tekinthető. Ezért indokoltak a fenntartások olyan nevelési irányzatokkal szemben, amelyek nem kívánják meg a nevelőtől a szelektív, orientáló hatásrendszer működtetését a nevelés folyamatában.
A szelektív hatásrendszer működtetése kétféleképpen lehetséges: ösztönösen és alacsonyabb hatásfokkal, illetve tudatosan és jó hatásfokkal.
Természetesen
ahhoz, hogy a pedagógus a magatartás- és tevék
A különböző történelmi korok és társadalmi formációk keretében kialakult nevelési
koncepciók áttekintése alapján általában megállapíthatónak látszik a nevelés közösségre
orientált jellege, az hogy a nevelés mindig a társadalom érdekeinek
szolgálatában funkcionál, erre irányul. Ez konkrétan olyan formában nyilvánul
meg, hogy az egyes nevelési koncepciókban többé-kevésbé világos megfogalmazásban,
de mindig fellelhető a nemzeti vagy társadalmi érdekeket szolgáló, tehát közösségfejlesztő
morális magatartás- vagy tevék