A fentiekből következően a
konstruktív magatartás- és tevék
Az első
rétegbe a legértékesebb, a közösségfejlesztő vagyis morális
magatartás- és tevék
Ebben a kategóriában a pedagógiai szakirodalom alapján összeállítható, meglehetősen terjedelmes listából az Európai Unió stratégiai dokumentumai a következő megatartásformákat emlelik ki általában, amelyek kialakítása az erkölcsi nevelés feladatkörébe utalható:
ˇ a szellemi, fizikai vagy közéleti munka;
ˇ az értékóvó magatartás, vagyis a közösség szellemi, kulturális és természeti értékeinek védelme, óvása;
ˇ a segítőkészség vagy karitativitás;
ˇ a toleráns magatartás;
ˇ a fegyelmezettség.
Ezeket a
magatartás- és tevék
Nézzük meg a
továbbiakban kissé részletesebben hogy miért
nélkülözhetetlenek, mindenekelőtt az Európai Unió szemszögéből a kiemelt,
nemzetközileg is egyértelműen preferált, a társadalom által is megkövetelt
morális magatartás- és tevék
Ami a szellemi, fizikai, alkotó vagy közéleti munkát illeti, ebben az esetben maga a munka, és nem annak valamely változata a fontos. A munka közösség- és társadalomfejlesztő funkciója egyértelmű. Világszerte tapasztalható, hogy ha valamely állam nem képes bekapcsolni állampolgárainak munkavégző képességét a társadalmi termelés folyamatába, vagyis, ha megnövekszik a munkanélküliség, annak az országnak a gazdasági, de kulturális és egyéb területeken is leáll vagy lelassul a fejlődése, pangó periódus áll be. Ezért minden állam vezetése törekszik ennek a helyzetnek a megelőzésére.
Mindezzel azonban csak a munka közvetlen társadalmi jelentőségét érintettük. Tudnunk kell ugyanakkor, hogy a munka az egyén szempontjából is rendkívüli fontosságú, s így az egyéneken keresztül, közvetve is hatással van a társadalmi folyamatokra. A munka jelentősége az individuum vonatkozásában abban áll, hogy stabilizálja az életvezetést, vagyis nem engedi destruktív irányba elfordulni. Azt, hogy a munka az életvezetés nélkülözhetetlen stabilizáló tényezője, nemzetközi színtéren jól nyomonkövethető folyamatok és adatok bizonyítják. Egyértelműen igazolja ezt az a tény, hogy abban az országban vagy országon belüli régióban, ahol megnövekszik a munkanélküliség, ezzel együtt növekszik a kriminalitás is.
A
kriminalitás növekedésének természetesen gazdasági okai is vannak. Emellett
azonban szerepet játszik ebben a vonatkozásban egy olyan pedagógiai
törvényszerűség is, amit a következőképpen lehet megfogalmazni: ha az egyén
számára nem áll rendelkezésre konstruktív tevék
Természetes
az eddigiek alapján az a törekvés, amely a nevelés keretében a munka mint tevék
Az értékóvó magatartás, mint a morális magatartásformák nemzetközileg is nagyra értékelt következő változata, a közösség szellemi, kulturális és természeti értékeinek védelmére irányul Ellentéte a vandalizmus, amely erősen terjed, sok kárt okoz a társadalomnak, s amelyet ennek megfelelően minden modern állam üldöz és törvényileg szankcionál.
Az értékóvó
magatartás megerősítésében, valamint az értékromboló megnyilvánulások
leépítésében nyilvánvalóan nélkülözhetetlen a szelektív hatásrendszer
következetes és folyamatos alkalmazása. Azonban az ilyen úton megvalósított
kondicionálás mellett a neveléstudomány és nevelési gyakorlat felkínál egy
komplexebb és preventív hatással rendelkező megoldásmódot az értékóvó
magatartás megerősítése céljából. Ez a megoldásmód az alkotó tevék
Az alkotó
tevék
A segítőkészség vagy karitativitás, mint morális magatartásforma nemzetközi felértékelődése a XX. században jól nyomon követhető. Ezt a felértékelődést jelzi a sokféle karitatív szervezet megalakulása.
A segítőkészség felértékelődése mögött többek között az a felismerés áll, hogy az egyes népcsoportok vagy egyének fontos, esetenként pótolhatatlan szellemi, kulturális vagy manuális értékek hordozói lehetnek. Éppen ezért elvesztésük veszteséget jelent az emberi közösség vagy szűkebb közösségek számára. Ebből kiindulva a társadalom ösztönzi az állampolgárt a veszélybe került csoportok vagy egyének mint értékhordozók megsegítésére, megmentésére, sőt esetenként, a kötelező segítségnyújtás formájában ki is kényszeríti ezt a magatartást, elmaradását pedig szankcionálja.
A segítőkészség mint magatartásforma megerősítésében a szelektív
hatásrendszer mellett az olyan szituációk játszanak kiemelkedő szerepet,
ahol a gyerekeknek módjuk van kölcsönös segítségadásra, illetve amely
szituációk késztetik is a gyerekeket egymás segítésére. Ilyen szituációkat
kínálnak többek között a csapat-játékok, csapat-sportok, a csoport- vagy páros
munka az oktatási folyamatban, illetve a bizottsági munkaforma az önkormányzati
tevék
A toleráns magatartás fontossága egyenesen következik az Európai Unió soknemzetiségű, multikulturális jellegéből. Nyilvánvaló, hogy az intoleranciából következő feszültségekkel terhelten az uniós társadalom és gazdaság nem működhetne zavartalanul és eredményesen. Emellett azonban ez a magatartásforma az életpályája során bekövetkező változásokhoz, átállási kényszerekhez való alkalmazkodásban is segítségére van az állampolgárnak.
Ennek a magatartásformának a megerősítésében a különböző kultúrák megismertetése mellett az idegen nyelv vagy nyelvek elsajátításának (a két vagy többnyelvűség kialakításának), a nemzeti vagy kulturális szempontból illetve a képességszint tekintetében heterogén munkacsoportokban folyó kooperatív feladatmegoldási folyamtoknak, valamint az integratív iskola modelleknek van jelentős szerepük (Garnitsnig, 2003).
Végül a morális magatartásformák során a fegyelmezettséggel kapcsolatban azt látszik szükségesnek kiemelni, hogy a társadalom életének lényeges területein a fegyelmezettség határozottan felértékelődik, jelentősége nő.
Ilyen lényeges terület többek között a közlekedési fegyelem. Ebben a szférában a fegyelmezett magatartással szembeni elvárások, követelmények, illetve a fegyelmezetlenséget sújtó szankciók határozott szigorodása figyelhető meg. Hozzá kell azonban ehhez fűzni, hogy nem a közlekedés az a legfontosabb terület, ahol a fegyelmezettség felértékelődése leginkább tapasztalható, hanem a munka. Ma már egyre nyilvánvalóbb tény mindenki számára, hogy ha valaki nem képes vagy nem hajlandó követni magatartási síkon munkahelyének munkafegyelmi követelményeit, szinte bizonyos, hogy el fogja veszíteni a munkáját.
A munkahely elvesztése, mint azt láttuk, destabilizálja az életvezetést. Érthető tehát, hogy ennek megelőzése érdekében az iskolának, de a családnak is mindent meg kell tennie azért, hogy a gyerekeknél megerősítsék a fegyelmezettség magatartásformáját. Ez részben a szelektív hatásrendszer működtetése útján valósulhat meg. Ehhez azonban társítani kell a gyerekek permanens tevékenykedtetését, hiszen a tétlenség a fegyelem legfőbb ellensége.
A
tevékenykedtetés esetében mindenekelőtt a folyamatosságot szükséges
hangsúlyozni. A tevék
Meg kell
azonban jegyezni, hogy folyamatos tevék
Az
áttekintett morális magatartás- és tevék
A nevelés közösségre orientált jellegét esetenként kritika
éri. Azonban világosan látnunk kell, hogy közösség-ellenes
nevelés soha nem létezett, és ilyen a jövőben sem lesz. A nevelés
lényegét tekintve közösségre orientált tevék