2.2.2. Az önfejlesztő
magatartás- és tevékenységformák megerősítése
Természetesen egyoldalú lenne a
nevelés, ha csupán a közösségfejlesztő, morális magatartás- és tevékenységformák megerősítését tűzné ki célul. Ezek az anomáliák
azonban kiküszöbölhetők, mégpedig olyan módon, hogy a konstruktív magatartás-
és tevékenység-repertoár második rétegét, az önfejlesztő
magatartás- és tevékenységformákat
is kialakítjuk. Az önfejlesztő magatartás- és tevékenységformák
az egyén fejlődésének, eredményességének, sikereinek pedagógiai feltételei.
Ezek megerősítése szintén a nevelés feladata, hiszen a konstruktív életvezetés
fogalmába az egyéni eredményesség, a folyamatos fejlődés is beletartozik.
Az
önfejlesztő magatartás- és tevékenységformák
kimunkálásának fontosságát jelzi, hogy az ezzel kapcsolatos teendők többnyire
önálló nevelési feladatok formájában jelennek meg a neveléselméleti
szakirodalomban. Közelebbről az értelmi nevelés, az esztétikai
nevelés és az egészséges életmódra nevelés feladatairól van szó,
amelyek végső soron az alábbi önfejlesztő magatartás- és tevékenységformák
kialakítására, megerősítésére irányulnak:
ˇ
intellektuális-művelődési tevékenység;
ˇ
esztétikai tevékenység;
ˇ
az egészséges életmód normáit követő magatartás.
Természetesen
az önfejlesztő magatartás- és tevékenységformák
listája sem zárt, ebbe a körbe fel lehet venni további magatartás- és tevékenységformákat,
a felsorolt három változatból azonban egy sem hagyható el anélkül, hogy ezáltal az életvezetés konstruktivitását és stabilitását ne
veszélyeztetnénk. Mindezt természetesen nem nehéz bizonyítani.
Ami az intellekutális-művelődési tevékenységet
illeti, ennek megerősítése nem mást jelent, mint a tanulás megszerettetését, a
tanulás, az ismeretek bővítése és megújítása iránti nyitottság kialakítását.
A tanulás, az
ismeretszerző-művelődési tevékenység
pedagógiai súlyát jól érzékelhetjük, ha átgondoljuk, hogy vajon képes-e valaki
konstruktív életvezetést realizálni akkor, ha kétfajta tevékenységet
nem hajlandó vállalni: a munkát és a tanulást. Ez nyilvánvalóan nem lehetséges.
Tehát, ha nem tudjuk megerősíteni az egyén magatartás- és tevékenységrepertoárjában
ezt a két konstruktív tevékenységformát, ez
azzal a következménnyel jár, hogy nem sikerül megalapozni a konstruktív
életvezetést, a nevelési folyamat kudarccal végződik.
Az egyén
ismeretszerzésre irányuló motiváltságának fontosságát az Európai Unió
stratégiai dokumentumai kiemelten hangsúlyozzák. Ez a permanens önképzés, más
elnevezéssel az élethosszig tartó tanulás személyiségbeli alapja.
Az
élethosszig tartó tanulás az Európai Unió praxisának egyik alapvető
követelménye az egyénnel szemben, mivel az egzisztenciális biztonság fenntartásához
nélkülözhetetlen. Ez olyan módon értendő, hogy a tanulás iránti késztetettség
lehetővé teszi az ember számára az új kihívásoknak, új helyzeteknek való
megfelelést, az áttérést új munkakörökre, illetve a társadalomba történő reintegrációt az új feladatok megoldásához szükséges új
ismeretek elsajátítása révén (Budai 2000).
Mai
ismereteink szerint a tanulással kapcsolatos pozitív viszonyulás kialakításában
sok tényezőnek van szerepe (Olechowski, 2003; Rieder, 2003; Persy, 2003; Réthy, 2004; Nádasi, 2001; Garnitschnig-Khan Svik, 2003).
Ezek közül azonban kettő kitüntetett jelentőségűnek látszik. Az egyik a gyakori
sikervisszajelzés a pedagógus vagy más felnőtt részéről. Természetesen a
sikervisszajelzéseknek megalapozottaknak kell lenniük, különben a gyereket
megtévesztenénk, tevékenységét
dezorientálnánk. Ennek vesszük elejét a másik tényező működtetésével, s tesszük
megalapozottan alkalmazhatóvá a sikervisszajelzéseket. Ez, a
sikervisszajelzésekkel szoros funkcivernális
kapcsolatban álló tényező, a tanulmányi feladatok megoldásához csatlakozó segítségadás
a felnőtt részéről. Ez segíti hozzá a gyerekeket a sikeres
probléma-megoldáshoz, s ez ad alapot a felnőttnek a sikervisszajelzésekhez.
Ugyanakkor a segítségadás akadályozza meg a tanulmányi lemaradást és mozdítja
elő a felzárkózást.
Az esztétikai
tevékenység fontossága az
életvezetés sikere, konstruktivitása szempontjából szintén a XX. századi
neveléstudomány felismerése.
Az esztétikai
tevékenységi körből
mint pedagógiai sikertényezőt, mindenekelőtt két változatot emelhetünk ki: az
egyik az egyénnek önmagára irányuló esztétikai tevékenysége,
a másik a környezetre irányuló esztétikai tevékenység.
Az önmagunkra
irányuló esztétikai tevékenység
funkciója a személyi esztétikum megteremtése. Ez a tulajdonképpeni
sikertényező. Nem nehéz belátni ugyanis, hogy kapcsolatok kialakításának és
fenntartásának sikere áll vagy bukik a személyi esztétikumon. A személyi
kapcsolatok rendszere pedig korunk bonyolult
társadalmában az eredményesség, a sikeresség fontos feltétele.
Az egyénnek
az a törekvése, hogy önmagán különböző esztétikai megoldásmódokat kipróbáljon,
az egyedfejlődés során spontán módon megjelenik a prepubertással kezdődően. Fontos, hogy ezt a törekvést ne
fojtsuk el, hanem orientáljuk, azaz megfelelő instrukciókkal segítsük,
annak érdekében, hogy a próbálkozások megfelelő kultúrnívón
mozogjanak, s a gyerekek hasznosítható tapasztalatokat szerezhessenek azzal
kapcsolatban, hogy saját adottságaikat is figyelembe véve a maximumot hozzák ki
önmagukból a személyi esztétikum tekintetében.
A környezetre
irányuló esztétikai tevékenység
funkciója a környezeti esztétikum megteremtése. Ebben az esetben ez a
sikertényező. A környezet esztétikuma ugyanis vonzó hatású, így az esztétikus
környezet vonzza a vásárlókat, ügyfeleket vagy a turistákat.
Az iskola
feladata ennek a tevékenységformának a
megerősítését illetően többek között abban áll, hogy tapasztalatokhoz
juttassa a gyerekeket környezetük szépítésében, s részesítse őket ezen keresztül az esztétikus környezet élvezetének
élményében. Ebben az esetben a gyerekek valódi, célirányos esztétikai
tevékenykedtetése a kívánatos, bevonva őket az iskola belső és külső
környezetének, vagy a lakóhely egy-egy területének szépítésébe, rendezésébe.
Az egészséges
életmód magatartásformáira áttérve, ezek funkciója magától értetődően az
egészség fenntartása, megőrzése.
Ebben az
esetben a siker-tényező az egészség. Ennek fontossága az életvezetés
kiegyensúlyozottsága és eredményessége szempontjából nem szorul bizonyításra.
Az egészség fenntartását
szolgáló magatartásformák közül mindenekelőtt a mozgást kell kiemelni.
A mozgás mint
magatartásforma megerősítésének folyamatát elemezve az
nyilvánvalónak látszik, hogy ennek kerete a mozgásos program. A mozgásos
program azonban sokféleképpen és más-más nevelési hatásfokkal szervezhető meg.
Amennyiben a mozgásos program teljesítménycentrikus,
monoton vagy kudarcélményekkel terhelt, illetve puszta testgyakorlatra
redukált, ez többet árt, mint használ. A differenciált, tehát a
teljesítőképességhez igazodó, a játékszükségletet, a változatosság iránti
szükségletet érvényesülni engedő, vagyis vonzó mozgásos programtól várható az,
hogy külső nyomás nélkül, látens módon megszeretteti a mozgást, s felébreszti a
törekvést az egyénben az iránt, hogy a későbbiekben
szabadidejében mozgásos programokat is szervezzen önmaga számára, s így tartsa
karban egészségét.
A fentiek
alapján azt mondhatjuk, hogy a társadalmilag értékes és egyénileg eredményes
magatartás- és tevékenységformák kialakítására
való törekvés a nevelés elválaszthatatlan kritériuma.
Hangsúlyozni
kell ugyanakkor, hogy a nevelés keretében nem elég annak elérését célul
kitűzni, hogy az egyén csupán képes legyen a konstruktív magatartás- és tevékenységformák
végrehajtására a szociális kontroll körülményei között, vagy valamilyen
oktató-nevelő intézmény ösztönzésére, tehát külső hatások nyomán, mintegy
ezekhez alkalmazkodva produkáljon konstruktív tevékenység-
és magatartásformákat. A cél ehelyett nyilvánvalóan
annak elérése, hogy az egyén ezeket a magatartásformákat autonóm módon,
személyiségének belső feltételrendszere által determináltan hajtsa végre,
akkor is, ha már intézményes nevelése befejeződött, illetve erre külső tényezők
nem kényszerítik.
Ehhez azonban az szükséges, hogy a
nevelés keretében kifejlesszük a személyiségben a konstruktív magatartás- és
tevékenységformákat stimuláló
ösztönző-motivációs képződményeket.