A konstruktív életvezetés
alapját, amint arra már utaltunk, a konstruktív magatartás- és tevék
Ilyen
magasrendű személyiségkomponenseknek tekinthetők mindenek-előtt a szokások, a
példaképek-eszményképek (életvezetési modellek) és a meggyőződések.
A szokás, a példakép-eszménykép, valamint a meggyőződés biztonságosan a bennük tárgyiasult környezeti-pedagógiai hatásrendszer alapján határozható meg, amennyiben a szokások megerősitő-beidegző hatások, a példakép-eszménykép modellállitás és annak utánzása, a meggyőződés pedig értelmi-tudatosító befolyás nyomán jelentkező belátás útján alakítható ki.
A személyiség ösztönző-reguláló sajátosságcsoportját – tehát a szokást, a példaképet-eszményképet és a meggyőződést – a neveléstudomány már régen definiálta, ezeket hagyományosan mint kialakítandó személyiségvonásokat kezeli, s magatartásszabályozó szerepüket kiemelt jelentőségűnek tartja.
Így a szokások
végeredményben beidegzés-begyakorlás útján szükségletté alakult magatartás és
tevék
Az
természetes, hogy mivel a szokások, az életvezetési modellek
(példaképek, eszményképek, ideálok, életcélok) továbbá a meggyőződések
meghatározó szerepet töltenek be a magatartás, a tevék
Az ezen a területen folyó kutatások és tapasztalat-elemzések eredményeképpen ma már ismerjük a felsorolt személyiségelemek fejlesztésének, alakításának pedagógiai feltételeit.
Ezeknek a pedagógiai feltételeknek a sokaságából a legfontosabbakat emeljük ki és tekintjük át.