5. 1. A paranormatív krízisek
A családok életében vannak, illetve
előfordulhatnak olyan krízisek, melyekre nem lehet vagy a család
nagyon sokszor nem tud felkészülni. Ezek
nem adódnak a család fejlődéséből természetesen azokkal a krízisekkel ellentétben,
melyeket korábban tárgyaltunk. Ezek közé a paranormatív
krízisek közé tartozik a válás, a különböző krónikus
betegségek, a munkanélkülivé válás, a migráció, a természeti vagy társadalmi
katasztrófák, de krízishelyzetet idézhet elő a mobilitás, az egzisztenciális
veszteség és a nagyobb pszichikus trauma (Komlósi és Túry, 2003). Ezekben a krízisekben valamilyen
értékcsökkenést élnek meg a benne résztvevők és nagyon fontos a relatív
egyensúly visszaállítása. Mindezt azzal lehet elérni, ha a család kommunikál a
veszteségekről, és megkeresi azokat az értékeket, melyek a családban vannak.
Nagy segítséget jelenthetnek a családot segítő intézmények és a hasonló
helyzetben lévőkkel való kapcsolat kiépítése, melyről még a későbbiek során
lesz szó.
Mivel a család rendszerként funkcionál,
ezért tudnunk kell, hogy a családot érintő krízisek kapcsán a gyermek milyen
hatásrendszerbe kerül, milyen erők munkálhatnak a gyermek körül. Például egy
olyan családban, amelyik éppen nagyobb távolságra való költözésen esett át,
előfordulhat, hogy a szupportív, támogató közeg
hiánya, távolsága okoz problémákat, zavarokat. Hiszen messze vannak a barátok,
rokonok, azok az ismerősök, akikre addig számítani lehetett. Előfordulhat az
is, hogy a gyermek vagy túlidealizálja vagy teljesen
megtagadja azt a helyet, azokat a gyökereket, ahonnan érkezett, ezek a
jelenségek pedig az új környezetbe való beilleszkedését és pszichés jóllétét is
veszélyeztethetik. Pedagógusként át kell gondolnunk, hogy azok a fiatalok,
akikkel kapcsolatba kerülünk milyen aktuális nehézségekkel, kérdésekkel
küszködnek, küzdenek, mely megküzdés sikeressége befolyásolhatja szociális
kapcsolataikat és tanulási teljesítményüket egyaránt.